Testpilot - Philips 436M6VBPAB, när 4K överskuggar bristerna

Robot
Testpilot - Philips 436M6VBPAB, när 4K överskuggar bristerna

Upplösning så hög att den kan vara värd att offra lite framerate för.

#436M6VBPAB, #fz, #philips, #testpilot, #tv


Medlem

"Vi får också en adaptive-sync-teknik, som funkar på samma sätt som Freesync"

Så vad är det för teknik? Är det inte freesync?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nioreh:

"Vi får också en adaptive-sync-teknik, som funkar på samma sätt som Freesync"

Så vad är det för teknik? Är det inte freesync?

Jag vet inte hur det funkar under ytan så att säga men från det jag läst och testat själv så är det deras egna version av Freesync och fungerar/används på ett liknande sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Syns tydligt att Benq skärmen har grymt mycket light bleed.
Hur är det med Philipsen, bättre eller sämre?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag vet inte hur det funkar under ytan så att säga men från det jag läst och testat själv så är det deras egna version av Freesync och fungerar/används på ett liknande sätt.

Men vad behövs för att använda den? Funkar det med AMD Freesync?

Medlem

Håller helt med skribenten/testpiloten. Körde en 4k skärm med 60 hz till datorn (1080 Ti). I och med att jag mina närmaste vänner började spela Destiny 2 (vid release) , fimpade jag 4k skärmen vilket ersattes med Asus PG279q (1440p/165hz). Tyvärr var jag redan skadad av grafiken man får i 4K och oftast väldigt höga settings. Har man inte upplevt skillnaden mellan 1440p (high/ultra settings) och 4k (high/ultra settings) så bör man göra det. Körde ett par timmars Destiny 2 med 4k skärmen innan jag sålde den. När jag väl drog igång den nya Asus skärmen ville jag nästan börja gråta. I min mening var det som att gå flera år tillbaka i tiden.

Det finns ett antal riktigt optimerade spel som 1080 Ti korten orkar pumpa i 4k (ultra), men det är inte många, speciellt inte nya AAA-titlar. Å andra sidan gjorde det absolut ingeting att jag fick lov att sänka ett par settings till high eller medium för att få ett bra flyt, 4k:n vägde upp allt x 10! Det går som sagt, absolut inte att jämföra 1080p/1440p med 4k om man är ute efter riktigt snygg grafik!!

Medlem

@elPresidente: Medhåll. Har suttit med en 65" Samsung KS8005 i lite över ett år nu och mitt 1080ti orkar driva dom flesta titlarna utan kompromisser.

Destiny 2, Far Cry 3-5 och särskilt Forza Horizon spelen ser ut som magi på den skärmen. kommer aldrig gå tillbaka till en lägre upplösning eller mindre skärm.

Till Cyberpunk 2077 blir det ny hårdvara för det är ett spel som kommer vara dreggelframkallande i 4K!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Moderator | Testpilot
Skrivet av marcus8958:

Syns tydligt att Benq skärmen har grymt mycket light bleed.
Hur är det med Philipsen, bättre eller sämre?

Bättre skulle jag säga. Jag noterade ingen typ av bleed när jag satt med skärmen.

Skrivet av Nioreh:

Men vad behövs för att använda den? Funkar det med AMD Freesync?

Det är information jag försökt få fatt på men inte fått något bra svar tyvärr. Jag har läst att der ska "funka med datorer och Xbox one", och googlar man efter exempelvis "Philips adaptive sync" så kommer man till diverse ställen som nämner AMD och deras Freesync så skulle väl gissa att de hänger ihop på något sätt, att de har något samarbete eller så.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

@elPresidente:
@SID 6.7:

Destiny 2 kommer jag upp i 60 fps med 4K nästan överallt i spelet faktiskt, och det är så fint! Jag kommer garanterat kika efter en 4K-skärm till mellandagsrean då det här var det bästa jag upplevt på länge.

Vad jag förstått så ska de nya RTX-korten klara 4K rätt så bra så kanske man ska införskaffa en sådan? Haha när de blir billigare kanske.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot

@uberpwnage
Trevlig recension må jag säga , kliar lite i 4k fingret men för egen del så är jag lite dragen åt hållet mot 21:9 ultrawide skärmarna i närtid.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harakiri:

@uberpwnage
Trevlig recension må jag säga , kliar lite i 4k fingret men för egen del så är jag lite dragen åt hållet mot 21:9 ultrawide skärmarna i närtid.

Tack så mycket! Det värmer, helst när jag stötte på lite problem som inte har med skärmen själv att göra.

Jag skulle faktiskt vilja fixa en set up när man kan sitta med sin stationera tillsammans med en sådan här skärm. Behöver dock ett större rum då jag vill kunna sitta en bit från skärmen, men ska absolut kolla vad jag kan göra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är svårt att gå tillbaka och gejmar seriöst på datormonitor när man kötta på 65tum 4k-tv
även det känns lite, nästa år blir det nog en 75tum:are


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Moderator | Testpilot
Skrivet av WarpGuN:

Det är svårt att gå tillbaka och gejmar seriöst på datormonitor när man kötta på 65tum 4k-tv
även det känns lite, nästa år blir det nog en 75tum:are

Hur använder du skärmen då? Är det som en tv-setup och du spelar med handkontroll eller sitter du med bord, mus, tangentbord osv en bit ifrån bara?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ptja jag vet inte. Inte dåligt text på så sätt men jag föredrar recensioner om produkter likt denna att man går in mer i djupet gällande skärmen. Här känns det mer som att man försöker gå runt det.

Inget illa menat men en mer teknisk recension hade varit att föredra.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hur använder du skärmen då? Är det som en tv-setup och du spelar med handkontroll eller sitter du med bord, mus, tangentbord osv en bit ifrån bara?

handkontroll så klart


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Clockworks:

Ptja jag vet inte. Inte dåligt text på så sätt men jag föredrar recensioner om produkter likt denna att man går in mer i djupet gällande skärmen. Här känns det mer som att man försöker gå runt det.

Inget illa menat men en mer teknisk recension hade varit att föredra.

När jag började som testpilot så ville jag skriva det på ett sådant sätt så att vanliga dödliga förstår. Det kanske är dumt tänkt av mig men jag har gått i tankarna att vill man ha staplar och kanske lite mer ingående information att Sweclockers är något att föredra. Jag har ofta tyckt genom åren att det är svårt att hitta recensioner om tekniska prylar som man kan förstå när man inte är kunnig själv. Därav ett försök med fokus på användarvänlighet och hur produkten känns att använda i vardagen. Med det sagt så är jag säker på att det går att skriva recensionen på ett sådant sätt så att man gör båda sidorna nöjda, men ja, jag valde att göra som jag gjort i dagsläget.

Vill ändå säga att jag är blir glad över din feedback. Det är ju ni läsare som gör sajten för oss alla, så vad ni tycker och tänker är något jag är säker på alla som på något sätt bidrar till FZ vill läsa och höra då vi alltid kan bli bättre.

Skrivet av WarpGuN:

handkontroll så klart

Visst men du använder skärmen mer som en "TV" då med andra ord? Haha kanske jag som är trög men skyller på klockan..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

När jag började som testpilot så ville jag skriva det på ett sådant sätt så att vanliga dödliga förstår. Det kanske är dumt tänkt av mig men jag har gått i tankarna att vill man ha staplar och kanske lite mer ingående information att Sweclockers är något att föredra. Jag har ofta tyckt genom åren att det är svårt att hitta recensioner om tekniska prylar som man kan förstå när man inte är kunnig själv. Därav ett försök med fokus på användarvänlighet och hur produkten känns att använda i vardagen. Med det sagt så är jag säker på att det går att skriva recensionen på ett sådant sätt så att man gör båda sidorna nöjda, men ja, jag valde att göra som jag gjort i dagsläget.

Vill ändå säga att jag är blir glad över din feedback. Det är ju ni läsare som gör sajten för oss alla, så vad ni tycker och tänker är något jag är säker på alla som på något sätt bidrar till FZ vill läsa och höra då vi alltid kan bli bättre.

Visst men du använder skärmen mer som en "TV" då med andra ord? Haha kanske jag som är trög men skyller på klockan..

Jag tyckte det var en kanonbra recension.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

@uberpwnage2.0: Det förstår jag men ville bara få sagt vad jag själv föredrar.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

@uberpwnage
Trevlig recension må jag säga , kliar lite i 4k fingret men för egen del så är jag lite dragen åt hållet mot 21:9 ultrawide skärmarna i närtid.

Har haft en 40" 4K sedan 2015 och mitt problem är oftast att jag upplever skärmen lite för lite bred. Jag kör oftast fönster i 1:1 format i mitten av skärmen. Ska man ha en ultrabred skärm måste den vara rejält krökt!

Medlem
Skrivet av Clockworks:

Ptja jag vet inte. Inte dåligt text på så sätt men jag föredrar recensioner om produkter likt denna att man går in mer i djupet gällande skärmen. Här känns det mer som att man försöker gå runt det.

Inget illa menat men en mer teknisk recension hade varit att föredra.

https://pcmonitors.info/reviews/philips-436m6vbpab/
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/philips_436m6vbpab.htm


signatur

Officiell gnällig surfitta med grammatiska svårigheter

Medlem

Något i den stilen ja.

Ska sägas att jag ändp uppskattar texten, men vi föredrar det vi föredrar.

Medlem

Samtidigt gillar jag själv denna typ av recension oxå. Den är mänsklig. När vi går över till att zooma in för att se pixeluppbyggnaden så belyser man något som är ett icke problem vid rätt användning.

Sitter själv med en tv från 2014. Läste inga recensioner innan och är hur nöjd som helst.

Ignorenns is bliz.


signatur

Officiell gnällig surfitta med grammatiska svårigheter

Medlem

Själv kör jag på en 4K 57" OLED från LG. OLED-tekniken sopar mattan med allt annat, ingen diskussion. Måste ses live för att kunna förstå hur grymma färger och svärta blir. Har man nedsläckt i rummet ser det ut som att bilden svävar i luften, svärtan i de svarta partierna är total och smälter helt in i samma nyans som den svarta väggen bakom.

Hade också turen och fick tag på en modell som har passiv 3D dessutom, innan de i princip försvann från svenska marknaden.... Med en enkel .ini mod kan man få fanskapet att tro att den är en äkta Nvidia 3D-vision skärm och köra alla spel som är 3D-vision ready med medföljande passiva brillor. Galet ballt!

Medlem

@Karmeck: Det är iofs sant nu när du säger det. Ber om ursäkt till skribenten om hen tog det på fel sätt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Clockworks:

@Karmeck: Det är iofs sant nu när du säger det. Ber om ursäkt till skribenten om hen tog det på fel sätt.

Haha nej då det gjorde jag inte. Förklarade bara min syn på saken med tanke på vad du skrev.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar