Rykte: Microsoft köper Obsidian Entertainment

Robot
Rykte: Microsoft köper Obsidian Entertainment

Microsoft försöker utmana Sony genom att helt enkelt köpa välrenommerade studios.

#microsoft, #obsidian-entertainment


Tråddemonen
Testpilot

Det var som fan

Medlem

Xbox and Windows 10 exclusive!

Medlem

Microsoft har letat efter developers att stärka sin PC utgivning så obsidian är nog ett ganska naturligt val för dem då de även saknar en studio med erfarenhet av RPGs. Jag hoppas detta inte innebär att Microsoft lägger sig i det kreativa allt för mycket så vi får en massa mainstream skit istället för komplexa RPGs.

Medlem

Och där går ytterligare en bra spelstudio som förlorar sin självständighet. Oavsett om Microsoft skulle säga att de inte påverkar studions spel kommer det märkas på spelen ändå, för bättre eller sämre.


signatur

"If I am focusing on religion, should I not research education?"

Medlem

Där dog Obsidian :/


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Betyder detta att FallOut New Vegas 2 aldrig kommer utvecklas genom Obsidian. Om det spelet skulle komma?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Bästa nyheten på väldigt länge.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Godofcheese:

Där dog Obsidian :/

Rent krasst har ju företaget haft ekonomiska problem, hade inte Ubi plockat upp South Park och de utvecklat ett pansarvagnsspel åt My.com hade förmodligen inte existerat.

Parallell, jag undrar hur reaktionen hade varit om MS gått in och köpt upp Telltale. Snacket gick ju säkert efter samarbetet med Minecraft Story Mode.


signatur
phi
Medlem

Får de behålla sin kreativa frihet och inte blir piskade av Microsoft så är det endast positivt.

Det är ju trots allt inte EA vi snackar om.

Inaktiv

Kanske dags för Nintendo och Sony att börja köpa upp lite fler tredjeparts med före MS har sugit marknaden torr.

Medlem

Hellre Microsoft än EA om jag får välja.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@anon_176162: Hellre att MS dammsuger marknaden än EA eller Vivendi...

Testpilot

MS har väl inte direkt dödat studios , det har mer varit att studios de haft dött då de inte producerat nåt vettigt.

Eller är jag helt ute o cyklar och har 0 information?

Medlem

Om man ska tro det Chris Avellone har sagt om Obsidian så kanske det här är nånting bra, förutsatt att dom gör sig av med ägarna. https://techraptor.net/content/chris-avellone-talks-departure...

Medlem

Usch, inte bra.


signatur

Meep!

Medlem

En gissning är att Microsoft kommer köra på Sony taktiken och låta dom göra sin grej. Kommer säkert bli bra för Obsidian.

Medlem
eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Rent krasst har ju företaget haft ekonomiska problem, hade inte Ubi plockat upp South Park och de utvecklat ett pansarvagnsspel åt My.com hade förmodligen inte existerat.

Parallell, jag undrar hur reaktionen hade varit om MS gått in och köpt upp Telltale. Snacket gick ju säkert efter samarbetet med Minecraft Story Mode.

Finns inget att hämta där, telltale var rätt ökänd för att vara en problematisk studio utan några egna IP'n och alldeles för mycket overhead, reaktionen hade varit att ett antal personer på microsoft hade fått sparken.

Obsidian är potentiellt värdefullt för microsoft och har redan ett antal IP's under sig, Obsidian själva slipper leva på projekt-basis, så om man ser på allt är det en net-win för studion.

Medlem

Oj vad tråkigt. Det innebär alltså att deras spel kommer släppas exklusivt på microsoft store och det är ett stort nej tack.

Skrivet av Harakiri:

MS har väl inte direkt dödat studios , det har mer varit att studios de haft dött då de inte producerat nåt vettigt.

Eller är jag helt ute o cyklar och har 0 information?

Det du säger är alltså att Microsoft är fruktansvärt inkompetenta när det gäller att producera vettiga titlar och förvalta den talangen de har i sina studios.

Medlem

@Harakiri:

Big Huge Games, nerlagda av Microsoft (Rise of nations).

Ensamble Studios. Nerlagda av Microsoft (Age of empires)

Digital Anvil. Nerlagda av Microsoft. (Freelancer)

De som jag kan komma på på rak arm.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Inaktiv
Skrivet av mrpijey:

@Schizo: Hellre att MS dammsuger marknaden än EA eller Vivendi...

Om ma ser på RAREs trackrecord efter MS uppköpet är det skrämmande. Men visst, EA är sunkiga med

Medlem

Om det andra utvecklare påstår om att det handlar mer om en investering och att Micrsoft lovar att inte blanda i sig i själva utvecklingen så är det här antagligen ren win/win.

Medlem

Jag kan inget "om sånt där", så jag vet inte om det minskar eller ökar chansen till att man får ett New Vegas-aktigt spel nån gång.

Medlem
Medlem
Skrivet av Le Erik:

Microsoft har dödat nästan lika många spelstudios som EA
Sen kommer dom pusha W10 only för framtida Obsidian spel, som kommer resultera med att spelet säljer mindre.
Och säljer ett spel dåligt, då är det rätt vanligt att man löser upp studion ^^


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Hoppas det är och förblir ett rykte, jag har sett för många gånger vad som sker när företag blir uppköpta av Microsoft.

KoP
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Där dog Obsidian :/

Fel. Utan backning hade Obsidian självdött inom en snar framtid. Med backning ifrån MS blir dom i princip ekonomisk oberoende.

Förutsatt att dom tar tillvara på chansen och producerar något vettigt.

Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Oj vad tråkigt. Det innebär alltså att deras spel kommer släppas exklusivt på microsoft store och det är ett stort nej tack.

Det du säger är alltså att Microsoft är fruktansvärt inkompetenta när det gäller att producera vettiga titlar och förvalta den talangen de har i sina studios.

Ja det kan du ha rätt i om det nu är så det fungerar , tiden får visa om det kommer bli så.

Och faaaaaaan , exklusiva spel på MS store är nog den grejen som dödar de studios MS köper upp.
Jag har vägrat Dead Rising 4, Quantum Break och State of decay 2 och bara för de släpptes exklusivt på MS store.

Skrivet av Akronym:

@Harakiri:

Big Huge Games, nerlagda av Microsoft (Rise of nations).

Ensamble Studios. Nerlagda av Microsoft (Age of empires)

Digital Anvil. Nerlagda av Microsoft. (Freelancer)

De som jag kan komma på på rak arm.

Vi får hoppas att trenden inte fortsätter utan att de studios som köps får köra sin deal och pumpa ut bra spel.

Medlem

Vem skulle inte vilja bli ekonomisk oberoende? Det strävar, tror jag, nästan alla oberoende studios och indie studios efter. Att veta att de kan ta tid på sig och släppa spelet när det är klart. Så det här är bra. Alla utgivare har studios under bältet som har lagts ner.

12
Skriv svar