Rykte: Microsoft köper Obsidian Entertainment

Medlem

Haha ta tid på sig, yeah right, få se nu hur var det med Freelancer och anledningen till att det spelet inte blev så bra som det kunde ha blivit. Vill minnas att det var just tid som var en stor faktor till att Chris Roberts inte gjorde "klart" det och vilka var det som inte hade några problem med att släppa spelet i det ofärdiga stadie det var? Microsoft, samma Microsoft som köpte upp Digital Anvil och nu äger Freelancer
IP´n.

Varför tror ni Chris Roberts lyckades slå rekord på Kickstarter? Jag och säkerligen många med mig var rejält besvikna på Freelancer (även om det var ett bra spel hade det potential att bli ännu bättre) och vad vi, eller iaf jag ser, är Freelancer i allt annat än namn.

Microsoft har en historia, som likt EA, varit att köpa företag för att sedan stänga ner dem.

eld
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vem skulle inte vilja bli ekonomisk oberoende? Det strävar, tror jag, nästan alla oberoende studios och indie studios efter. Att veta att de kan ta tid på sig och släppa spelet när det är klart.

Fast man är inte ekonomiskt oberoende, du som företag måste helt plötsligt leverera vinst på någon annans villkor.

ett eller två misslyckade projekt kan med lika stor chans sänka ditt företag även om det ägs av ett företag som microsoft.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av tjorb:

Om man ska tro det Chris Avellone har sagt om Obsidian så kanske det här är nånting bra, förutsatt att dom gör sig av med ägarna. https://techraptor.net/content/chris-avellone-talks-departure...

Ska man tro enskilda personer då? Några relevanta ord från Eric Fenstermaker, en annan tidigare anställd på Obsidian ("lead narrative designer" för PoE); "Chris’s experience with Obsidian is his own. But it’s just that, one experience, filtered through a particular point of view, selective in its memory, and biased by its nature. So is mine. No one perspective should be taken for gospel. Me, I liked it there, enough to stay for more than a decade, and I wasn’t without more lucrative options. Good people ran the place."

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Akronym:

@Harakiri:

Big Huge Games, nerlagda av Microsoft (Rise of nations).

Ensamble Studios. Nerlagda av Microsoft (Age of empires)

Digital Anvil. Nerlagda av Microsoft. (Freelancer)

De som jag kan komma på på rak arm.

Eh, va? Big Huge Games har aldrig varit ägda av Microsoft. De köptes först upp av THQ och sedan av 38 Studios, och det var det sistnämnda företaget som stängde ned både Big Huge Games och sitt egna företag.

Enbart två studios alltså, varav den senaste stängde ner för snart tio år sedan. Verkar onekligen som att diverse forumskribenter här på sidan (och på annat håll) kraftigt överdriver Microsofts negativa inflytande.

Dock kan jag själv även komma på Lionhead Studios. Att de stängde ner berodde väl dock mest på Molyneux & co kackel och oförmåga att leverera de produkter man påstod sig ha på G...

Ambassadör
Xbox

Fantastiska nyheter! Obsidian har länge stått med en fot i graven och hankat sig fram från projekt till projekt utan att kunna förverkliga sin fulla potential. Trots det har de levererat grymma spel med de små medlen de haft till förfogande.

Att nu kunna fokusera på att göra spel i stället för att jaga pengar till hyran kommer släppa lös kreativiteten på en helt ny nivå är min gissning. Med MS-budget, tillgång till ordentliga kvalitetssäkringsteam, marknadsföring och det stöd som finna att hämta inom den nu rejält stora Microsoft Studios-familjen så kan Obsidian producera mästerverk.

AAA-spel från Obsidian, vem vill inte ha det?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Enbart två studios alltså, varav den senaste stängde ner för snart tio år sedan. Verkar onekligen som att diverse forumskribenter här på sidan (och på annat håll) kraftigt överdriver Microsofts negativa inflytande.

Lionhead (som du nämner) och Press Play är uppköpta studior som lagts ner under denna generation. FASA kan jag komma på bland tidigare studior som stängts.

edit: Tittar man på Wikipedia så har de tydligen stängt BigPark för ett par år sedan - de kanske förväxlades med Big Huge Games ovan?

Medlem

Vet inte hur det är för andra men för mig handlar det inte så mycket om att en utgivare lägger ner en utvecklare utan mer om spelen som sedan blir ett resultat av de förändringar som sker när en utgivare köper upp en utvecklare och Microsoft har inte en bra historia när det kommer till detta.

Rare, en utvecklare som gjorde några av de bästa spelen för Nintendos konsoler
Lionhead, en utvecklare som skapade två väldigt innovativa spel, Black & White och Fable
Ensamble Studios, stod för kanske det bästa RTS spelet som gjorts, Age of Empire
Digital Anvil, skapade spel som Starlancer och Freelancer
FASA, känd för Battletech och Shadowrun RPG
Bizarre Creations, kända för Project Gotham Racing
Bungie, tror nog de flesta vet vilket spel detta företag är mest känt för och som fan av den spelserien har jag sett hur Microsoft förstört den här IP´mer och mer för varje år.

Ovan är bara några av alla de spel och utvecklare som Microsoft äger och de utvecklare som de köpt och som jag personligen anser knappast har lett till bättre spel utan som sagt raka motsatsen.

För Microsoft handlar det mer om företag som redan är kända, varför köpte de Mojang och inte den studio som var anledningen till att Notch kunde skapa Minecraft överhuvudtaget? Med spel som Spacechem, Infinifactory, TIS-100, Shenzen, Magnum Opus och Early Access spelet Exapunks har de gjort betydligt fler spel än Mojang. Hade Microsoft på allvar varit intresserade av studios som står för intressenta och nyskapande spel borde det ha varit Zachtronics som de kontaktade istället för Mojang men Microsoft idag är inte beredda att ta samma risker som de gjorde förut.

Medlem

Har inte spelat nått från dom så hoppas detta blir bra.
Hellre ms än sony iaf då jag inte gillar sony exclusiva saker. Spelar helst på pc


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Jag säger nej tack till detta rykte, jag vill hellre att Obsidian Entertainment utvecklar spel till flera konsoler + PC.

eld
Medlem
Skrivet av PcGamer:

Bungie, tror nog de flesta vet vilket spel detta företag är mest känt för och som fan av den spelserien har jag sett hur Microsoft förstört den här IP´mer och mer för varje år.

Halo hade inte existerat utan microsoft. Det var ett helt annat spel påväg till Mac. Det var med microsoft monsterplånbok som gjorde att de kunde göra Halo till den succe den varit.

Så ena alternativet är ett Halo som föll för att Bungie drog, och det andra är ett Halo som kanske aldrig hade existerat.

Skrivet av PcGamer:

För Microsoft handlar det mer om företag som redan är kända, varför köpte de Mojang och inte den studio som var anledningen till att Notch kunde skapa Minecraft överhuvudtaget? Med spel som Spacechem, Infinifactory, TIS-100, Shenzen, Magnum Opus och Early Access spelet Exapunks har de gjort betydligt fler spel än Mojang. Hade Microsoft på allvar varit intresserade av studios som står för intressenta och nyskapande spel borde det ha varit Zachtronics som de kontaktade istället för Mojang men Microsoft idag är inte beredda att ta samma risker som de gjorde förut.

För att inget IP från zachtronics har samma värde som minecraft har, studion Mojang vart inte målet. Microsoft var efter IP't och studion råkade hänga med.
Risken låg i att köpa ett spel som folk trodde hade nått sitt sälj-tak men som efteråt fortsätte sälja ännu mer. De fortsätter pumpa in pengar och fortsätter tjäna mer pengar.

Men nu gör de tvärt emot det där, de köper studios med mindre IP-värde, de hoppas få nya spel ut ur det här.

Medlem

Dock var Bizzare Creations aldrig Microsoft ägda. Dem ägdes av Activision och gjorde multiplat titlar.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Eh, va? Big Huge Games har aldrig varit ägda av Microsoft. De köptes först upp av THQ och sedan av 38 Studios, och det var det sistnämnda företaget som stängde ned både Big Huge Games och sitt egna företag.

Enbart två studios alltså, varav den senaste stängde ner för snart tio år sedan. Verkar onekligen som att diverse forumskribenter här på sidan (och på annat håll) kraftigt överdriver Microsofts negativa inflytande.

Dock kan jag själv även komma på Lionhead Studios. Att de stängde ner berodde väl dock mest på Molyneux & co kackel och oförmåga att leverera de produkter man påstod sig ha på G...

Tja, så kan det gå när man skriver direkt ur minnet, utan att konsultera google eller liknande.

Antar att jag vad gäller Big Huge hade något minne av att MS slutade vara utgivare åt dem.

Men, tja, två rätt av tre.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Dock var Bizzare Creations aldrig Microsoft ägda. Dem ägdes av Activision och gjorde multiplat titlar.

Precis, Activision sänkte den studion efter att Blur sålde dåligt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Ja det stämmer att Bizzare Creations numera är ägda av Activision och aldrig var ägda av Microsoft så jag tackar för rättelsen.

Men det ändrar inte det faktum att Microsoft idag inte är samma Microsoft de var en gång i tiden. Idag förlitar sig Microsoft på tok för mycket på andra, de har inte som Nintendo och Sony riskerat lika mycket tid och pengar på att bygga upp sina studios, de har inte heller vågat ta risker.

Jag är mycket väl medveten om varför de köpte Mojang, min poäng var just att det aldrig handlade om något annat än att köpa ett företag de visste skulle ge en rejäl avkastning från själva ägandet av deras IP.

Angående Halo, jag följde utvecklingen av det spelet och jag tror inte jag är den enda som blev rejält besviken när spelet gick från att vara ett PC och MAC-spel till att bli exklusivt för Xbox. Tvivlar starkt på att spelet inte hade blivit av, snarare är jag övertygad om att anledningen till att Microsoft blev intresserade berodde på all den hype spelet hade fått efter att de visade upp en trailer. Om något så visar köpet av Halo och Bungie att Microsoft har sedan första Xboxen alltid agerat på det här sättet, köp upp företag eller se till så att spel blir exklusiva för Xbox konsolerna. Ser ofta folk som säger att Sony gjorde samma sak men det stämmer inte riktigt, Sony var i ett sådant läge att utgivarna inte ville göra spel till andra format eftersom det var mer lönsamt att fokusera på Playstation.

Medlem

Får hoppas att detta rykte inte stämmer. Om de nu ska bli uppköpta så skulle det ju vara betydligt bättre om Bethesda köper dem så vi får se fler Fallout-spel från Obsidian, New Vegas var ju fantastiskt. Om Microsoft köper dem lär det väl sluta med att de tvingars göra nått dude-bro-rpg med XBox-live avatarer och därefter nerläggning av studion...

12
Skriv svar