Chris Roberts presenterar Star Citizens framtid i kväll

Robot
Chris Roberts presenterar Star Citizens framtid i kväll
Medlem

kul att man får titta på reklam gratis.

Medlem

Poängen med CitizenCon är dock inte att sälja fler ex av StarCitizen. Det är ett event för att stärka sitt IP, predika till kören av redan invigda för att bibehålla deras hypefaktor högt samt att tända gnistan på nytt för backers som kanske är utbrända på att följa utvecklingen varje vecka.

Det visas alltid en massa nytt samt mer ingående paneler som dyker djupare in i vissa delar av utvecklingen. Det finns även ett konvent med stationer, i anslutning till de två scener som kommer strömmas, men vi kommer inte se mycket från dessa då det skulle kräva en mycket större produktion än vad de kan ordna "gratis" utan att ta av utvecklingspengarna.

Planen var tidigare att producera material även från stationerna live, bakom betalvägg med scenerna gratis utanför betalväggen, men dessa planer lades ned när de tog bort betalväggen eftersom det spreds en massa negativitet.

Medlem

Det är rätt komiskt att varje gång de visar upp något från spelet blir jag bara mer och mer "hypad" över det inte tvärtom. När jag såg For Honor och Siege visas upp så var det däremot raka motsatsen, var rejält intresserad men ju mer jag såg och läste från spelet ju mer dalade mitt intresse. Kanske beror det på att jag kräver mer av spel helt enkelt och där verkar Star Citizen levera rejält. Det jag ser från Star Citizen är vad jag hade velat se ske med Battlefront IP´n eller för den delen Battlefield.

ELF
Medlem

Sköt de fram streamen eller räknade jag fel? Fick för mig den skulle starta vid 16:00 svensk tid. Nu är det 19:30.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Sköt de fram streamen eller räknade jag fel? Fick för mig den skulle starta vid 16:00 svensk tid. Nu är det 19:30.

Streamen var alltid menat att gå av stapeln kl 20 med försnack 19.30. Men av någon anledning så räknade deras klocka fel tills de rättade den vid fyratiden idag.

Medlem

@ELF: Tror det var timern som var fel. Timern visade 16.00 men schemat har alltid sagt 20.00 för oss. Men de korrigerade den några minuter innan så den räknar ner till försnacket som börjar 19.30.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Det där spelet kommer aldrig att släppas, det är sant. Det berättade Saida för mig innan hon trillade av pinnen 1998.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Kan väl gissa sammandraget vad de kommer och handla om.

"Det är inte färdigt ännu och vi kan inte säga när det blir...under tiden kan ni gotta er åt några av dessa skönheter (visar skepp på skärmen) priser börjar på $2000 och köper ni två så får ni titta på dem i vårat tech-demo som vi kanske släpper snart..."

Quake-konnässsör

@ivanhoe68: Oj, vi måste ha pratat med samma person. Hon berättade samma sak om Cyperpunk 2077

Medlem

Vad är det dom ska visa? att spelet går ur alpha version 1.0000000?`
Skämtåsido, de måste ha en enorm press på sig med tanke på hur lång tid detta har tagit.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av almblad:

@ivanhoe68: Oj, vi måste ha pratat med samma person. Hon berättade samma sak om Cyperpunk 2077


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Poängen med CitizenCon är dock inte att sälja fler ex av StarCitizen. Det är ett event för att stärka sitt IP, predika till kören av redan invigda för att bibehålla deras hypefaktor högt samt att tända gnistan på nytt för backers som kanske är utbrända på att följa utvecklingen varje vecka.

Det visas alltid en massa nytt samt mer ingående paneler som dyker djupare in i vissa delar av utvecklingen. Det finns även ett konvent med stationer, i anslutning till de två scener som kommer strömmas, men vi kommer inte se mycket från dessa då det skulle kräva en mycket större produktion än vad de kan ordna "gratis" utan att ta av utvecklingspengarna.

Planen var tidigare att producera material även från stationerna live, bakom betalvägg med scenerna gratis utanför betalväggen, men dessa planer lades ned när de tog bort betalväggen eftersom det spreds en massa negativitet.

Det där har du fått om bakfoten. Man planerade aldrig att live-sända några "stationer" från konventionen. Den inledande planen var att live-sända panelerna som hålls på de två scenerna bakom betalvägg, medan de som inte ville betala fick se dem i efterhand. Efter kritiken bestämde man sig för att helt ta bort denne betalvägg och på grund av det även dra ned på produktionskostnaderna, men man kommer fortfarande live-sända allt man planerade att live-sända.

ELF
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Streamen var alltid menat att gå av stapeln kl 20 med försnack 19.30. Men av någon anledning så räknade deras klocka fel tills de rättade den vid fyratiden idag.

Skrivet av Maddox:

@ELF: Tror det var timern som var fel. Timern visade 16.00 men schemat har alltid sagt 20.00 för oss. Men de korrigerade den några minuter innan så den räknar ner till försnacket som börjar 19.30.

Ah, ok. Då var jag inte så galen som jag trodde.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Myran22:

Det där har du fått om bakfoten. Man planerade aldrig att live-sända några "stationer" från konventionen. Den inledande planen var att live-sända panelerna som hålls på de två scenerna bakom betalvägg, medan de som inte ville betala fick se dem i efterhand. Efter kritiken bestämde man sig för att helt ta bort denne betalvägg och på grund av det även dra ned på produktionskostnaderna, men man kommer fortfarande live-sända allt man planerade att live-sända.

Det där stämmer inte. Jag tror nog att du bör läsa på vad konceptet skulle innehålla samt vad som hände därefter.

Här kommer en "kort" sammanfattning för dig: Det skulle vara liknande förra årets CitizenCon i Tyskland som sponsrades av Intel. Där de även följde stationerna utanför de Scener de hade som var bemannade med developers som visade upp olika koncept från spelet. Men de tänkte göra det med bättre kvalitet i år men utan lika mycket sponsorpengar. Således krävdes det mer pengar in än vad subscribers ger i dagsläget. Då kom de på idén att försöka få folk att antingen hoppa på en subscription för en månad (goodie bag + all access pass för alla subscribers) eller att betala för ett digital access pass fristående om man inte ville bli subscriber (samma kostnad i princip). Allt material skulle spelas in och sedan visas gratis för alla några timmar senare via youtube som vanligt.

Det leder då till en massa salt och tårar från icke subscribers som vill ha allt gratis som förra året, live. CIG försöker åter igen förklara varför de måste göra som de gör för att kunna erbjuda samma koncept som förra året, men det struntar de mest högljudda över naturligtvis, för projektet har ju dragit in nästan tvåhundra miljoner dollar! Men samtidigt så får inga pengar från den potten användas till annat än utveckling, vilket är ett heligt löfte, annars blir samma människor upprörda även över detta. Ett "damn if you do, damn if you dont" scenario.

Det leder då bland annat till nedanstående inlägg av Chris Roberts där han förklarar allt detta åter igen och sedan säger att han kommer att öppna Keynote i början och slutet av Conventet gratis för alla live och hålla resterande material bakom betalvägg som planerat. Men påminner åter igen att allt material spelas in och släpps på youtube etc några timmar senare.

Saltet och tårarna fortsätter så efter han sovit på saken så editerar han tråden. Han lägger då till att de kommer spara in på personal och på produktionen och således endast sända de två scenerna men nu live öppet för alla. Vid frågor om det inspelade gratismaterialet på Youtube som skulle släppas senare, när det gäller det som händer utanför Scenerna, så svarar de då att det kommer inte gå att lösa eftersom att när de drar ned på personal och produktionen så finns inga kameror som spelar in dessa stationer eller platser så det finns således inget material att släppa videor från i efterhand. Ergo, vi som inte går på citizenCon live missar en stor del av innehållet, något vi skulle fått om den planerade modellen varit kvar.

Så sammanfattningsvis, nej, det vi får se i kväll är inte detsamma som var planerat från början.

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Edit: Jag skall lägga till att CIG skall ha kritik för hur de skött detta då detta hade undvikits ifall de släppt informationen om sina planer och sin betalmodell för CitizenCon i tid redan före sommaren, eller helst före jul, så det fanns tid att smälta det hela och utveckla det som behövde utvecklas. Det kom för plötsligt och var inte förankrat. Vi kommer säkerligen få se en sådan modell framöver men vi lär då få höra om planerna i god tid före.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Kan väl gissa sammandraget vad de kommer och handla om.

"Det är inte färdigt ännu och vi kan inte säga när det blir...under tiden kan ni gotta er åt några av dessa skönheter (visar skepp på skärmen) priser börjar på $2000 och köper ni två så får ni titta på dem i vårat tech-demo som vi kanske släpper snart..."

5 år senare...

"Det är inte färdigt ännu och vi kan inte säga när det blir...under tiden kan ni gotta er åt några av dessa skönheter (visar skepp på skärmen) priser börjar på $3000 och köper ni två så får ni titta på dem i vårat tech-demo som är i tidigt alpha stadie som vi kanske släpper snart..."


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tidernas scam.

Medlem

Släpps väl om 40 år.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ni som blir upprörda av star citisien borde bara lugna ner er lite.
Var glad att det finns utvecklare som lägger ner så mycket själ i ett spel att det kanske blir ett hejdundrades bra spel.
Har ni inte sponsrat med tusentalskronor så är det ju bara sitta lugnt så släpps väll spelet.
Läggs det ner eller blir en flopp so ehat, finns ju fler spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Tidernas scam.

Jag tror verkligen inte någon på företaget, särskilt inte Chris Roberts, har någon som helst avsikt att "scamma" någon. Det må vara fruktansvärt ambitiöst, och troligtvis har det blivit större än t.om han helt varit redo på men jag tror verkligen inte ett annat företag hade kunnat göra det de gör på kortare tid, med mer eller mindre resurser.

Spelet är aktivt i utveckling, de fortsätter uppdatera det, folk spelar det faktiskt och det syns mycket väl vad som tar tid, och varför. Men vill man hata för att hata så feel free... finner det lättare att fokusera på saker jag tycker om.

Medlem

Än så länge har väl inte Chris Roberts släppt ett ända spel helt å hållet, alltid overshotat budgeten i spel, och sedan fått lämna projekten.


signatur
Medlem

Med tanke på hur negativt FZ vinklar alla artiklar om Star Citizen så känns det tveksamt att spelen kommer få positiva recensioner oavsett hur bra CIG lyckas till slut.
Det är inte en bra känsla att ha om en spelsajt.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag tror verkligen inte någon på företaget, särskilt inte Chris Roberts, har någon som helst avsikt att "scamma" någon. Det må vara fruktansvärt ambitiöst, och troligtvis har det blivit större än t.om han helt varit redo på men jag tror verkligen inte ett annat företag hade kunnat göra det de gör på kortare tid, med mer eller mindre resurser.

Spelet är aktivt i utveckling, de fortsätter uppdatera det, folk spelar det faktiskt och det syns mycket väl vad som tar tid, och varför. Men vill man hata för att hata så feel free... finner det lättare att fokusera på saker jag tycker om.

De enda som skulle kunna göra det snabbare är ett redan etablerat företag som t.ex. CD project.
Men till och med dom behöver 6+ år för att skapa ett nytt IP.

Medlem
Skrivet av JRico:

Med tanke på hur negativt FZ vinklar alla artiklar om Star Citizen så känns det tveksamt att spelen kommer få positiva recensioner oavsett hur bra CIG lyckas till slut.
Det är inte en bra känsla att ha om en spelsajt.

Hur skall man kunna ha en bra känsla om spelet när det är uppskjutet 5år. Inget release så långt ögat kan se. Det ända dom släppet är en massa pixlar till överpris. Och ville först till och med ta betalt för att mans skulle kunna på se ett livestreamat event...


signatur
Medlem
Skrivet av Davwve:

Än så länge har väl inte Chris Roberts släppt ett ända spel helt å hållet, alltid overshotat budgeten i spel, och sedan fått lämna projekten.

Tycker mig skönja viss kunskapsresistens här. Chris roberts var drivande inom Origin på 80 till mitten av 90talet och Digital Anvil därefter som han sedan sålde till microsoft och därmed blev ekonomiskt oberoende (nej han behöver inte en kickstarter scam för att vara rik)

Här är ett urklipp från hans Wikipedia sida. Endast ett fåtal av dessa spel hade de problem du uppger. Så är det för varenda framträdande spelskapare du söker på. Men den stora majoriteten är lysande.

Medlem
Skrivet av Davwve:

Hur skall man kunna ha en bra känsla om spelet när det är uppskjutet 5år. Inget release så långt ögat kan se. Det ända dom släppet är en massa pixlar till överpris. Och ville först till och med ta betalt för att mans skulle kunna på se ett livestreamat event...

en massa pixlar? du kan spela Arena Commander, Star Marine eller tillsammans i PU sen länge?
Uppskjutet 5 år? så du tycker att dom skulle skapa en studio och två spel på två år?
Dom spelen skulle nog inte bli särskilt imponerande.

Jag väntar nog hellre 6-8 år precis som jag gjort på Cyberpunk 2070 och får nåt som höjer sig över den mängd av skräpspel och sequels som släpps varje år.

Medlem

@Luciphear: Scam eller inte så tror jag att att resultatet blir det samma. Detta kommer aldrig att bli ett färdigt spel utan utvecklingen kommer att att dö långt innan dess när pengar slutar komma in. I alla fall har en massa människor haft en inkomst så länge det varade och en del högt uppsatta individer säkert levt gott på de inkomster och ersättningar de haft.

Medlem

Ljudet är ju Knappt osyncat alls.
Helt sanslöst, går ju inte att kolla när det är så här.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Redaktör
Skrivet av JRico:

Med tanke på hur negativt FZ vinklar alla artiklar om Star Citizen så känns det tveksamt att spelen kommer få positiva recensioner oavsett hur bra CIG lyckas till slut.
Det är inte en bra känsla att ha om en spelsajt.

Kan glädja dig med att ingenting i denna nyhet är negativt vinklat. Bra va?

SC är unikt på flera sätt, bl.a. för de oerhörda ambitionerna och för att folk lägger tusentals kronor på skepp som ännu bara existerar på pappret. Det rör upp känslor och är förstås givna vinklar i nyheter. Men - reaktionerna kommer utan vinklar, se t.ex. denna nyhet som INTE har någon negativ vinkel. Jag tror du övertolkar nyhetsvinkelns inverkan på folks negativa kommentarer.

Edit: Här är vårt Star Citizen-arkiv, finns minst lika många positivt eller neutralt vinklade saker där som negativa. Så att FZ hatar Star Citizen är att vinkla det alldeles för hårt.


signatur
123
Skriv svar