EA tonar ner Ronaldo på Fifa-omslaget efter våldtäktsanklagelser

Medlem

@sebrock: Din avatar känns lustigt relevant i denna diskussion!

eld
Medlem
Skrivet av sebrock:

Du har helt rätt. Så beklämmande att se rädslan för eventuella händelser vara rättesnöre som det är idag. Vi går en väldigt mörk framtid till mötes om det är så vi ska ha det.

Så du tycker att tiden vi levt i där folk inte vågar anmäla för att deras egna liv antagligen blir mer förstöra än förövarens har varit en mycket rättvisare tid, så sjukt många övergrepp som aldrig kommer till ytan på grund av det.

#meetoo har sett till att fler vågar anmäla, inte att fler män ska åka dit för falska anklagelser. Tycker man det har varit en dålig sak så har man lite sjuka syner på vem det har varit sämre för i livet.

Sluta haka fast dig vid den minimala delen falska anklagelser som kommer fram och fokusera istället på de tusentals övergrepp som faktiskt kommer fram till ytan, personer som har gått hela livet och tänker "det kom jag undan med!" eller "det var ju ingen stor grej"

Inaktiv
Skrivet av eld:

Sluta haka fast dig vid den minimala delen falska anklagelser som kommer fram och fokusera istället på de tusentals övergrepp som faktiskt kommer fram till ytan, personer som har gått hela livet och tänker "det kom jag undan med!" eller "det var ju ingen stor grej"

Fast hur vet du att det är riktiga övergrepp och inte falska anklagelser?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Fast hur vet du att det är riktiga övergrepp och inte falska anklagelser?

Försöker du försvara sexuella övergrepp och våldtäkter eller vad vill man med en sån motfråga? Fattar verkligen inte.

Inaktiv
Skrivet av Leffe76:

Försöker du försvara sexuella övergrepp och våldtäkter eller vad vill man med en sån motfråga? Fattar verkligen inte.

Jag vill veta precis det jag frågar. Hur han kan veta att en anmälning om våldtäkt faktiskt betyder att någon blivit våldtagen.
Bara för att någon anmält ett övergrepp eller säger att den blivit utsatt för ett sådant betyder det inte att ett övergrepp har skett.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_306295:

Jag vill veta precis det jag frågar. Hur han kan veta att en anmälning om våldtäkt faktiskt betyder att någon blivit våldtagen.
Bara för att någon anmält ett övergrepp eller säger att den blivit utsatt för ett sådant betyder det inte att ett övergrepp har skett.

Genom ditt ensidiga argumenterade får man intrycket av att du bryr dig mer om kvoten falska anklagelser än kvoten icke anmälda våldtäcksbrott. Vilket kvot tycker du är viktigast att minska, och är det till exempel möjligt att öka anmälningsbenägenheten utan att kvoten för falska också ökar? Jag tror i alla fall inte på ett lika tydligt motsatt samband.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Fast hur vet du att det är riktiga övergrepp och inte falska anklagelser?

Hur vet du själv att ett brott någon sin begåtts? Hur vet du ens att det du fick lära dig i skolan var sant, eller att inte hela din omgivning konstant ljuger för dig? Är sannolikhet ens ett ord?

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Genom ditt ensidiga argumenterade får man intrycket av att du bryr dig mer om kvoten falska anklagelser än kvoten icke anmälda våldtäcksbrott. Vilket kvot tycker du är viktigast att minska, och är det till exempel möjligt att öka anmälningsbenägenheten utan att kvoten för falska också ökar? Jag tror i alla fall inte på ett lika tydligt motsatt samband.

Vilken som är viktigast att minska... Får man svara båda? Jag tycker så många som möjligt av de som känner att de utsatts för övergrepp ska anmäla. Väldigt hemskt och tråkigt när någon inte vågar anmäla av någon anledning.
Om det är möjligt att öka anmälningsbenägenheten utan att falska anklagelser också ökar vet jag inte, men ja...förmodligen?
Det jag är emot är att tänja på principer som "oskyldig till motsats bevisats" för att fler ska dömas.

Min poäng är mer att eld argumenterade för att man i princip ska "tro på kvinnan" och att man inte bör lägga fokus på det minimala antalet falskanmälningar som görs. Jag undrade då hur han kan veta att de är så få till antalet eftersom det typ är omöjligt att veta.
Jag menar att det är ett logiskt felslut att räkna alla anmälningar som faktiska övergrepp och samtidigt anta att de enda falskanmälningarna som finns är de som bevisats vara det.

I mängden av våldtäktsfall som inte leder till dom är det utan tvekan en blandning av faktiska våldtäkter som inte gick att bevisa och händelser som inte kan räknas som våldtäkt i lagens mening.

Det behöver heller inte vara sådana medvetna falskanmälningar där någon försöker förstöra någons karriär eller liv utan det kan vara en person som tror att den blivit våldtagen fast den egentligen inte blivit det i lagens mening.
Juridiskt kanske ett sådant fall då inte leder till dom men om man istället tar fallet ut på sociala medier är det stor risk att personen "döms" även fast något övergrepp kanske aldrig skett.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Hur vet du själv att ett brott någon sin begåtts? Hur vet du ens att det du fick lära dig i skolan var sant, eller att inte hela din omgivning konstant ljuger för dig? Är sannolikhet ens ett ord?

Sannolikhet är ett ord för mig och enligt mig är det utan tvekan mest sannolikt att det inte finns en våldtäkt bakom varje våldtäktsanmälning.

Här är en 30 minuter lång berättelse av Patrice O'Neal(känd komiker som dog 2011) om hur han satt i fängelse för en våldtäkt han inte begått(enligt han själv då).
Väldigt intressant story men varning för grovt språk om man är känslig.

Redaktör
Skrivet av sebrock:

Men skärpning Tomas. Du skriver själv "misstänkt" och inte "dömd". Hela det inlägget är ju vad som är fel med #metoo. Skyldig tills motsatsen bevisats eller? Det här var något av det sämsta jag sett dig skriva någonsin.

Jag säger hur jag tror EA kanske har tänkt när de valde att dämpa Ronaldos roll efter anklagelserna. Vilket inte är samma sak som att försvara eller anklaga någon part.


signatur
Redaktör
Skrivet av anon_306295:

Sannolikhet är ett ord för mig och enligt mig är det utan tvekan mest sannolikt att det inte finns en våldtäkt bakom varje våldtäktsanmälning.

Så är det sannolikt, ja. Men det betyder inte ett enda dugg i de enskilda fallen. De ska avgöras i domstol, inte av någon som sitter och gissar skuld utifrån att det sannolikt finns oskyldigt anklagade. Eller andra faktorer.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_306295:

Vilken som är viktigast att minska... Får man svara båda? Jag tycker så många som möjligt av de som känner att de utsatts för övergrepp ska anmäla. Väldigt hemskt och tråkigt när någon inte vågar anmäla av någon anledning.
Om det är möjligt att öka anmälningsbenägenheten utan att falska anklagelser också ökar vet jag inte, men ja...förmodligen?
Det jag är emot är att tänja på principer som "oskyldig till motsats bevisats" för att fler ska dömas.

Min poäng är mer att eld argumenterade för att man i princip ska "tro på kvinnan" och att man inte bör lägga fokus på det minimala antalet falskanmälningar som görs. Jag undrade då hur han kan veta att de är så få till antalet eftersom det typ är omöjligt att veta.
Jag menar att det är ett logiskt felslut att räkna alla anmälningar som faktiska övergrepp och samtidigt anta att de enda falskanmälningarna som finns är de som bevisats vara det.

I mängden av våldtäktsfall som inte leder till dom är det utan tvekan en blandning av faktiska våldtäkter som inte gick att bevisa och händelser som inte kan räknas som våldtäkt i lagens mening.

Det behöver heller inte vara sådana medvetna falskanmälningar där någon försöker förstöra någons karriär eller liv utan det kan vara en person som tror att den blivit våldtagen fast den egentligen inte blivit det i lagens mening.
Juridiskt kanske ett sådant fall då inte leder till dom men om man istället tar fallet ut på sociala medier är det stor risk att personen "döms" även fast något övergrepp kanske aldrig skett.

Det känns som du har tänkt på det här ganska mycket. Falska anmälningar med illvilja, anmälningar som inte leder till att någon fälls, och så vidare. Och såklart du får välja båda, jag var mest nyfiken på hur du resonerade kring sambanden. Och jag tror ingen här är ute efter att oskyldiga ska dömas för saker de inte begått.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Sannolikhet är ett ord för mig och enligt mig är det utan tvekan mest sannolikt att det inte finns en våldtäkt bakom varje våldtäktsanmälning.

Här är en 30 minuter lång berättelse av Patrice O'Neal(känd komiker som dog 2011) om hur han satt i fängelse för en våldtäkt han inte begått(enligt han själv då).
Väldigt intressant story men varning för grovt språk om man är känslig.
https://www.youtube.com/watch?v=CybGo6hALVo

Det är ett gäng killar över 15 som har gruppsex med en 15-åring, han har missat hur lagen fungeran, det hade mindre att göra med hurvida hon kallade det för våldtäkt eller inte efteråt. Det handlar om lagstadgad våldtäkt då hon som minderårig varit i en utsatt position.

Det är inte ett bra exempel du gav.

När jag pratade om statistiken så pratade jag om faktumet att du kommer inte komma någonstans i närheten att gräva upp lika många falska anklagelser som faktiska dömda våldtäkter.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Det är ett gäng killar över 15 som har gruppsex med en 15-åring, han har missat hur lagen fungeran, det hade mindre att göra med hurvida hon kallade det för våldtäkt eller inte efteråt. Det handlar om lagstadgad våldtäkt då hon som minderårig varit i en utsatt position.

Det är inte ett bra exempel du gav.

När jag pratade om statistiken så pratade jag om faktumet att du kommer inte komma någonstans i närheten att gräva upp lika många falska anklagelser som faktiska dömda våldtäkter.

Det är ett gäng 16 åringar som har sex med en 15 åring. Att hon var i en utsatt position skulle jag inte hålla med om om man utgår från storyn. Att "utsatt position" skulle vara något de tar hänsyn till när de dömer någon vet jag inte heller.
Jag kan inte USAs lagar så det är fullt möjligt att det är olagligt för en 16 åring att ha sex med en 15 åring.

Oavsett legaliteten av den faktiska händelsen tycker jag dock det är ett väldigt bra exempel då det visar på vad jag tror är en vanlig anledning till att någon anmäler en våldtäkt/säger sig ha blivit våldtagen fast något sådant inte skett. Rädslan över att få sitt rykte förstört p.g.a. en sexuell handling. Som att ha haft gruppsex med personer som sedan går runt och skryter om det.
Det finns liknande fall i Sverige som det på en kryssningsbåt för några år sedan. Folk i media rasade över att männen blev friade i "gruppvåldtäkten på kryssningsbåten". Men jag tror inte att de hade läst domen. När jag läste domen så verkade det mer som att tjejen hade varit drivande till att ha sex med flera killar och att killarna sedan berättat för andra på båten vad de gjort. När tjejens kompisar frågade tjejen om det stämde sa hon att hon inte riktigt var med på det och hennes kompisar pressade då henne att anmäla det som våldtäkt vilket hon gjorde.

Citat:

"När jag pratade om statistiken så pratade jag om faktumet att du kommer inte komma någonstans i närheten att gräva upp lika många falska anklagelser som faktiska dömda våldtäkter.

Min invändning var mot ditt argument att det i princip är rätt att utgå ifrån att en våldtäktsanmälning har en faktisk våldtäkt bakom sig på grund av statistiken där väldigt få fall av falskanmälning har kunnat bevisas, och att det samtidigt sker fler våldtäkter än de som kan bevisas.
Jag menade då att precis som att det inte går att bevisa alla våldtäkter så går det inte att bevisa alla falskanmälningar. Det borde rimligen vara ännu svårare att bevisa att någon med uppsåt falskanmält någon för våldtäkt än att bevisa en våldtäkt.
Så poängen är att precis som att det är omöjligt att veta hur många våldtäkter som begås är det också omöjligt att veta hur många av de våldtäkter som anmäls som är faktiska våldtäkter.
Därför bör man absolut inte utgå ifrån att det faktiskt skett en våldtäkt bara för att någon säger sig ha blivit våldtagen.

Angeående topic så är inte allt så enkelt dock. Allt sånt här är fullt av mjuka värden eller vad man ska kalla det och det kanske inte går att definiera så bra vad exakt som är rätt eller fel. I detta fall tycker jag inte EA gör något fel när de tonar ner Ronaldo då det handlar om att skydda sitt eget varumärke. Så det håller jag med om, jag håller bara inte med om resonemanget.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

I mängden av våldtäktsfall som inte leder till dom är det utan tvekan en blandning av faktiska våldtäkter som inte gick att bevisa och händelser som inte kan räknas som våldtäkt i lagens mening.

Fast här gör du ju exakt samma antagande som eld, eller har du någon statistik du kan peka på som säger att en viss procent av anmälda våldtäktsfall inte rubriceras som just våldtäkt? (jag kräver inte att du letar länkar, jag är mest nyfiken).

Ifall vi dessutom pratar om just #metoo så handlar det väl inte enbart om rena våldtäkter utan även om sexuella trakasserier? Poängen har ju varit att kvinnor berättar om sin verklighet i ämnet för att bl.a belysa det enorma mörkertal av diverse övergrepp, sådana som offren inte har velat/vågat/orkat polisanmäla...d.v.s i dem fall då det ens räknas som brott överhuvudtaget eller enbart kommer resultera i ord-mot-ord.
Ifall du är man, hade du polisanmält en annan man som tog dig på rumpan på krogen? Hade du känt dig skyldig ifall en bekant eller arbetskollega/chef gjorde obekväma närmanden eller sexuella inviter mot din vilja och du sedan berättade för någon och därigenom riskerade att "förstöra den mannen/kvinnans rykte"?
Självklart har man all rätt att berätta för vem man vill om man blir utsatt för någon form av övergrepp, det är ju inte den som är utsatt som är förövaren. Att utgå ifrån att någon/några (av någon konstig anledning) i princip kan passa på att ljuga är INTE en bra anledning att vifta bort alla tänkbara övergrepp som potentiella lögner.

Medlem
Skrivet av eld:

...
När jag pratade om statistiken så pratade jag om faktumet att du kommer inte komma någonstans i närheten att gräva upp lika många falska anklagelser som faktiska dömda våldtäkter.

För att inte tala om de våldtäkter/övergrepp som inte ledde till fällande dom pga bristande bevis. Alla vet att det är svårt att döma i våldtäktsmål då det ofta är ord mot ord utan några vittnen. Bara för att ingen kunde åtalas betyder knappast att brottet inte ägde rum, antagligen precis tvärt om.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Fast här gör du ju exakt samma antagande som eld, eller har du någon statistik du kan peka på som säger att en viss procent av anmälda våldtäktsfall inte rubriceras som just våldtäkt? (jag kräver inte att du letar länkar, jag är mest nyfiken).

Ifall vi dessutom pratar om just #metoo så handlar det väl inte enbart om rena våldtäkter utan även om sexuella trakasserier? Poängen har ju varit att kvinnor berättar om sin verklighet i ämnet för att bl.a belysa det enorma mörkertal av diverse övergrepp, sådana som offren inte har velat/vågat/orkat polisanmäla...d.v.s i dem fall då det ens räknas som brott överhuvudtaget eller enbart kommer resultera i ord-mot-ord.
Ifall du är man, hade du polisanmält en annan man som tog dig på rumpan på krogen? Hade du känt dig skyldig ifall en bekant eller arbetskollega/chef gjorde obekväma närmanden eller sexuella inviter mot din vilja och du sedan berättade för någon och därigenom riskerade att "förstöra den mannen/kvinnans rykte"?
Självklart har man all rätt att berätta för vem man vill om man blir utsatt för någon form av övergrepp, det är ju inte den som är utsatt som är förövaren. Att utgå ifrån att någon/några (av någon konstig anledning) i princip kan passa på att ljuga är INTE en bra anledning att vifta bort alla tänkbara övergrepp som potentiella lögner.

Jag gör inte alls samma antagande då jag inte har sagt något om hur stor mängd av alla våldtäktsanmälningar som är händelser som inte kan rubriceras som våldtäkt.
Nej jag hade inte polisanmält en man som tar mig på röven, bryr mig inte om någon tar mig på röven men hade han inte slutat hade jag sagt åt honom att sluta om han inte vill ha en smäll.
Om någon gjorde obekväma närmanden hade jag inte berättat det för alla utan sagt till personen att sluta om jag tyckte det var jobbigt.
Jag tycker också att man har rätt att berätta för vem man vill att man blivit utsatt för övergrepp.
Oavsett vad någon säger så är det en potentiell lögn enligt mig.

Skrivet av Ender:

För att inte tala om de våldtäkter/övergrepp som inte ledde till fällande dom pga bristande bevis. Alla vet att det är svårt att döma i våldtäktsmål då det ofta är ord mot ord utan några vittnen. Bara för att ingen kunde åtalas betyder knappast att brottet inte ägde rum, antagligen precis tvärt om.

Bara för att ett våldtäktsmål leder till en fällande dom betyder det inte heller att den måste ha ägt rum.

Medlem

@anon_306295: Men det är "utan tvivel" si och så? Jag undrade mest ifall det var en känsla hos dig eller ifall det byggde på någon slags fakta. Jag tror också att det kan vara som du säger, men jag VET det inte. Och ifall det är OK att göra antaganden som med största sannolikhet stämmer så har väl eld rätt i det han säger med, eller?`

Eftersom du inte verkade förstå vad jag menade med de scenarion jag räknade upp så släpper vi bara det. Tanken var att du kanske skulle kunna tänka dig in i en kvinnas perspektiv, där du är i en beroendeställning mot någon som ofredar dig, eller väger 50 kg mindre och personen inte tar ett nej, men men.

Då det är väldigt svårt att bevisa en våldtäkt så är chansen ganska stor att en fällande dom beror på den faktiskt har ägt rum. Men visst, vi kan leka djävulens advokat också och säga att 99% av alla fällande domar borde ogiltigförklaras då det nästan alltid finns en minimal chans att bevis mot någon kan ha placerats ut, att DNA bara är 99,9% tillförlitligt (höftar, osäker på den exakta siffran), att poliser som griper någon på bar gärning ljuger, att vittnen kan ha fel etc.

Rättvisan kanske skulle lämnas åt Gud, det finns ju faktiskt en ytte-pytte chans att hen finns

123
Skriv svar