Bethesda reder ut mikrotransaktioner i Fallout 76

Robot
Bethesda reder ut mikrotransaktioner i Fallout 76

"Atom"-valutan påstås vara enkel att få i spelet.

#bethesda, #fallout-76, #mikrotransaktioner


Medlem

Jag ger "initiativet" 11 tummar ner av fem möjliga. Det här eländet håller på att förstöra hela spelbranschen.

Medlem

Införa lagar till höger o vänster gör vi i Sverige. När fan ska vi införa lagar om att mikrotransaktioner borde vara förbjudet?

Geeks Gaming
Skrivet av Hexon:

Införa lagar till höger o vänster gör vi i Sverige. När fan ska vi införa lagar om att mikrotransaktioner borde vara förbjudet?

Men vänta nu här. Varför är mikrotransaktioner dåligt? Det är ju inget p2win.
Varför ska inte de som vill och kan få köpa till extra kosmetiska varor?

Medlem

Nyckelordet är "påstås".

Avstängd

Any mentions of microtransations in a video game and you are going to have a bad time!

Avstängd

Som redan nämnts så borde inte microtransactions vara lagligt, det är bedrägeri.

Detta var inte oväntat dock, men oavsett, FO76 gick från sämre till sämst.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Men vänta nu här. Varför är mikrotransaktioner dåligt? Det är ju inget p2win.
Varför ska inte de som vill och kan få köpa till extra kosmetiska varor?

Därför att det börjar milt genom att just börja inför det i ett spel för kosmetiska tjänster och slutar sen med att du kommer o kunna köpa dig fördelar. Men då är det redan inplanterat och säkert för sent att gnälla. Pete Hines är inget annat än en girig jäkel. Se bara på deras spelmotor som det fortfarande har och mjölkar ut det sista ur.

Medlem

Det är inte längre bara "atomer" som bethesda börjar sälja till folk utan även riktig alkohol. Fick nyss reklam om Nuka dark rum. :-S kul eller inte kan väl diskuteras. Jag kanske skall gå och be dem beställa åt mig på systemet. Lär väl bli svårt att få tag på lagligt i sverige på annat sätt.

Medlem

Jag har faktiskt inget emot mikrotransaktioner. ¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Äsch folk får väl köpa skiten om dom vill.
Eftersom alla större studior pushar dessa microtransaktioner, trots alla arga gamers, så får man väl anta att vanliga gamers köper grejerna.
Fri marknad etc


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Geeks Gaming
Skrivet av EXPLICIT:

Som redan nämnts så borde inte microtransactions vara lagligt, det är bedrägeri.

Detta var inte oväntat dock, men oavsett, FO76 gick från sämre till sämst.

Det känns som om jag har missat något här. Hur är det bedrägeri?

Skrivet av Hexon:

Därför att det börjar milt genom att just börja inför det i ett spel för kosmetiska tjänster och slutar sen med att du kommer o kunna köpa dig fördelar. Men då är det redan inplanterat och säkert för sent att gnälla. Pete Hines är inget annat än en girig jäkel. Se bara på deras spelmotor som det fortfarande har och mjölkar ut det sista ur.

Fast där är ju också exempel på där det faktiskt fungerar och detta inte har skett (fortnite, Rocket league, Cs:go etc etc).

Exempel där det inte fungerat lika bra är ju battlefield och battlefront, båda gjorda av EA/dice.

När det gäller Pete Hines kommer jag dock inte på något exempel där detta skett, kan dock ha missat det.

Medlem

Microtransactions är ända anledningen till varför dom gjorde det här spelet.

Medlem

Är Fallout 76 gratis att spela? Inte? Varför i helvete är det mikrotranssktioner i det? Från level 1 och framåt är det tänkt att du ska kunna spendera ingame valuta. Citerat från muppen själv där. Ne jag tror detta komma bli en flopp

Medlem

Jag ser inte heller problemet med mikrotransaktioner. Köp inte hattar om ni inte vill, låt de som vill köpa hattar göra det.

Vad är problemet?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag ser inte heller problemet med mikrotransaktioner. Köp inte hattar om ni inte vill, låt de som vill köpa hattar göra det.

Vad är problemet?

Vart går gränsen då tycker du? Enligt din logik hade det varit ok om alla framtida rollspel begränsar din karaktär till att använda en enda tröja och om du vill byta så måste du betala för det. Låter dumt.

Geeks Gaming
Skrivet av Sillgam:

Vart går gränsen då tycker du? Enligt din logik hade det varit ok om alla framtida rollspel begränsar din karaktär till att använda en enda tröja och om du vill byta så måste du betala för det. Låter dumt.

Fast har det verkligen hänt någon gång?

Medlem

Om man försvarar mikrotransaktioner så har man ingen aning om vad man pratar om. Mikrotransaktioner är skapat för ett enda syfte, mjölka så mycket pengar det bara går ur så lite "content"/arbete som möjligt. Kosmketiskt innehåll har ett större psykologiskt tryck eller vikt i spel än man tror.

Låt ta ett gammalt exempel om kosmetiskt värde som jag nämnt här på FZ för ett par år sedan inom samma diskussion. De åren när Diablo 2 verkligen dominerade online, ville man gärna få sin gubbe att se "fet ut". Detta fick man genom exempelvis vapen och utrustning som The Grandfather, Stormshield, Windforce, Eaglehorn och set armors mm. Nu pratar jag om Diablo 2 under sin storhetstid när dessa drops oftast var väldigt svåra att hitta och samtidigt extremt bra. Det var inte bara att köpa till sig allt för att se cool ut, du fick verkligen jobba för det, samt att de hade en gedigen funktion i gameplayet.

Det är denna psykologiska faktor som dagens speltillverkare är fullt medventa om och utnyttjar till 100% för att mjölka snabba och stora pengar. Att skapa snabba och simpla kosmetiska produkter som får dig att se "cool" ut. De kör med andra ord över en stor del av vad som skulle kunna bli en fantastiskt del av spelets grundstomme, med en ångvält.

Medlem

Aldrig att jag lägger 600 spänn på ett spel med mikrotransaktioner. I F2P spel har jag inga som helst problem att se sattyget i. Hajpen drog rakt ner i asfalten.

Medlem

Vilken jävla tur att man fick reda på detta nu innan jag slängt ut en massa slantar på detta spel!

Vad bra, nu vet definitivt att jag inte kommer göra det

Tack för detta Bethesda

Medlem

Jag tittar i min spåkula gällande Fallout 76 och ser.... en bajsmacka med microtransaktioner!


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Blir avbokning på detta spel också.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vart går gränsen då tycker du? Enligt din logik hade det varit ok om alla framtida rollspel begränsar din karaktär till att använda en enda tröja och om du vill byta så måste du betala för det. Låter dumt.

Gränsen går när det blir pay-to-win, fast då pratar vi såklart bara multiplayer-rollspel. Det kommer inte hända att man begränsar till en enda tröja, då ingen utvecklare (som jag känner till iaf) medvetet skjuter sig i foten på det sättet.

Du kan inte argumentera med extremfall på det sättet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hade spelet varit billigt och kostat typ 100-200kr hade väl det varit något ok med MTX, med ett spel som kostar 600kr som använder ser av assets från deras äldre spel är ju bara svinigt.
Inte nog med det, jag är rätt säker på att mods också kommer att kosta och dem gör sitt bästa att man bara får använda deras "official paid mods" som dem har godkänt.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast har det verkligen hänt någon gång?

Men det är ju en konstig fråga. Innan det händer så har det ju såklart inte hänt. Ungefär som med mikrotransaktioner som inte tidigare fanns men som numera känns som standard. Jag anser dessutom att det är fel att utvecklare låser diverse kosmetiska föremål bakom mikrotransaktioner även om dessa var färdiga och kunde ha ingått i spelet.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Om man försvarar mikrotransaktioner så har man ingen aning om vad man pratar om. Mikrotransaktioner är skapat för ett enda syfte, mjölka så mycket pengar det bara går ur så lite "content"/arbete som möjligt. Kosmketiskt innehåll har ett större psykologiskt tryck eller vikt i spel än man tror.

Låt ta ett gammalt exempel om kosmetiskt värde som jag nämnt här på FZ för ett par år sedan inom samma diskussion. De åren när Diablo 2 verkligen dominerade online, ville man gärna få sin gubbe att se "fet ut". Detta fick man genom exempelvis vapen och utrustning som The Grandfather, Stormshield, Windforce, Eaglehorn och set armors mm. Nu pratar jag om Diablo 2 under sin storhetstid när dessa drops oftast var väldigt svåra att hitta och samtidigt extremt bra. Det var inte bara att köpa till sig allt för att se cool ut, du fick verkligen jobba för det, samt att de hade en gedigen funktion i gameplayet.

Det är denna psykologiska faktor som dagens speltillverkare är fullt medventa om och utnyttjar till 100% för att mjölka snabba och stora pengar. Att skapa snabba och simpla kosmetiska produkter som får dig att se "cool" ut. De kör med andra ord över en stor del av vad som skulle kunna bli en fantastiskt del av spelets grundstomme, med en ångvält.

Fast nu blandar du ihop två diskussioner när du blandar kosmetiska prylar med prylar som faktiskt är bättre än andra... Du kanske missade att de skrev att du kan få valutan även enbart genom att spela spelet?

Det är alltså exakt samma som i ditt exempel med Diablo, fast om man inte vill sitta timvis varje dag och göra samma sak om och om och om och om igen, så kan man slippa det.

Win-win för alla.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det enda fullprisspel där jag betalat extra för kosmetiska grejer är Final fantasy XIV

Medlem

Problemet med att man kan köpa kosmetiska saker är 99% av fallen, att du kan inte se närheten av det som finns att köpa. Hur man kan se ut i spelet utan att köpa något, är oftast väldigt tråkiga. Så spelbolagen tvingar stort sett folket att köpa kosmetiska grejer för ens se "cool" ut. Därför ogillar jag när de blandar in riktiga pengar i spel.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast nu blandar du ihop två diskussioner när du blandar kosmetiska prylar med prylar som faktiskt är bättre än andra... Du kanske missade att de skrev att du kan få valutan även enbart genom att spela spelet?

Det är alltså exakt samma som i ditt exempel med Diablo, fast om man inte vill sitta timvis varje dag och göra samma sak om och om och om och om igen, så kan man slippa det.

Win-win för alla.

För det första så pratar jag generellt om mikrotransaktioner där 99,9 % av konceptet är helt genomruttet. För det andra så undrar jag hur i hela friden kan du få det till "win-win för alla"? Ärligt talat tror jag att du måste läsa om det jag skrev. Det är väl i princip ännu sämre att du kan köpa till dig valutan som andra arbetar för i spelet. I och med att de vill tjäna pengar på mikrotransaktionerna, måste det finnas ett atteraktivt utbud av exempevis kosmetiska prylar, xp boosters, pets, hus/bunkrar eller annat tjaffs. Annars finns det ingen vits med att erbjuda tjänsten då ingen kommer spendera riktiga pengar.

Om jag är ute efter att hitta ett speciellt item (kosmetiskt, fränt pet, mount/fordon eller annat som får en att sticka ut) som kanske kräver lite hårdare grindning, vill jag väl inte att folk som är redo att slänga tusenlappar på tusenlappar kan köpa detta item på ett par sekundern. Det är absolut INTE en "win-win för alla". Hela prestigen med att hitta ett unikt föremål som andra inte har via spelet i sig, är ju själva vitsen med att leta föremål spelet.

Så nej, det är finns ingen win-win för alla!!

Medlem

och där blev det inget köp.

12
Skriv svar