Så mycket kostar fördelarna i Assassin's Creed Odyssey

Robot
Så mycket kostar fördelarna i Assassin's Creed Odyssey

Vi reder ut vad mikrotransaktionerna kostar och vad du får för pengarna.

#assassins-creed-odyssey, #mikrotransaktioner, #ubisoft


Medlem

Tappar ju lite av meningen med ett rpg om man ska kunna köpa utrustning.
Vill man ha det lättare så är det väl bara att dra ner svårighetsgraden...

Tydligen så finns det väl gott om folk som köper skiten då det är med gång på gång.

Medlem

Problemen är uppgraderingen på alla vapen och rustning. Det kostar sjukt mycket obsidian glas(eller någon annan ingridient som jag kanske minns fel på) för att uppgradera, och en måste grinda rätt mycket för att få det. som om du vill uppgradera hela ditt sett med legendary items, måste du köpa in största packetet med helix för att göra det, elle grinda många många timar efter jakt på dessa ingridienser...

ca 250 obsidian glas för uppgradering av en item på level 50 (plus metal, guld trä etc).
Du kanske hittar 1 obsidian när du hackar en metalklump i en grotta....
Vid högre level får du mera per klump, men ett set är över 1000 obsidian glas...

Medlem

Det borde vara förbjudet att ha någon form av microtransaktioner i spel som säljs till fullpris. Framförallt av AAA studios.
Free2play? Sure, jag gillar det inte men de måste ju leva på något sätt.
AAA spel som säljs för 599-699kr ? I helvete heller!

Medlem

Skulle aldrig fall mig in att pynta för prylsen, om andra vill så vassego. Är level 30-ish och är uppe i ungefär en timme per level. Då har jag verkligen inte grindat eller ens brytt mig om gear utan kört på det som droppat eller varit belöning vid quests.

Svårt att se behovet av att köpa utrustning. Men, skall man hela tiden ha "best of the best of the best" jaa, då får man väl skylla sig själv? Har inte det problemet tack å lov ^^

FM-guru
F.d. Sisyr

Klart som korvspad att det är gnidet att ha mikrotransaktioner i ett fullprisspel som dessutom enbart är singleplayer.

Medlem

Pröjsar iofs en del för skins ibland när jag spelar tex CS GO. Men det är ett spel jag har lirat hur länge som helst. Hade nog aldrig betalat för ett spel jag bara vill plocka upp och lira

Avstängd

Man ser ju ändå vart gravkammare osv är för det är ju frågetecken på kartan så man ser ju att det är något där, det är så jag hittar.

Och nej, jag kör inte exploration mode.

Jag spelar bara spelet, har snart 3 fulla set, bland annat achilles setet och är level 37. Saknar hjälmen till det bara men den kommer sen bara man spelar och gör det man ska.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Enkelt man får ingenting för pengarna, man blir bara lurad.

Medlem

Totalt menlöst att köpa sig fördelar som kartor, snabbare xp, resurser osv. Ser ärligt talat inte meningen med att köpa en grej som visar precis var alla saker är placerade i världen, det tar liksom bort poängen med att upptäcka och utforska världen. Kan förstå att vissa personer utan tålamod tar genvägar och köper sig xp/guld/resurser, men fan i mig inte en boost som visar vart alla hemligheter, kistor och lyxresurser är utan att man behöver göra något annat än betala!

Hade det bara handlat om kosmetiska rustningar, skepp och vapen så är det en sak, men när man kan köpa sig fördelar som gör spelet enklare i ett singelplayerspel så är gränserna nådda för länge sen. Det skiljer ingenting mot vanligt hederligt fusk, vilket brukade (och mestadels fortfarande är) vara gratis för övrigt.

Medlem

Vidrigt… inget snack om det.

Medlem

Det är som att gå på en fotbollsmatch och genom att betala så kan du få se resultatet i förväg, eller som att gå på bio och betala extra så får du veta hur filmen slutar direkt. Girigheten vet inga gränser, precis som människan som givit upphov till den. Nej, fy fan. "Vi vet att spelet kommer vara så tråkigt att spela länge så nu erbjuder vi er som inte orkar med det hela att betala er förbi detta äventyr som vi har spenderat så mycket pengar på att utveckla". Tänk er om cd projekt skulle ha en egen flik inuti spelet där man kan skippa story och betala sig förbi spelet? Hur skulle det se ut?

Hoppas ubisoft har betalt Tristar väl för hästen där som är en symbol från filmen clash of the titans från 1981.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

I ett spel där du ensam kan lägga ner 50 timmar bara för att spela en hel story. Där du har möjlighet att lägga både 100 timmar och mer för att spela igenom allt som finns. Ett spel där det är du och ingen annan som spelar, alltså ett singleplayer-spel.
Jag menar inte att vara djävulens advokat, det känns dock tämligen överdrivet att så mycket hat och energi läggs på att klaga över en funktion som du inte på något sätt är tvingad att använda. Det må vara P2W för den personen som inte känner att de har tid eller lust att lägga alla timmarna som krävs, varför ska det då vara ett sådant väldigt problem att vi övriga låter bli och låter andra göra som de vill?


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

"Recommended"..."Best Value", dem kan fan kyssa mitt #¤%)@ och $€$£@!!!

Medlem

Helt klart att kräkreflexen aktiveras när man läser sådant här. Kosmetiska saker kan jag acceptera, men att köpa sig fördelar? Det var sådant man använde fuskkoder för när jag var ung. Skulle aldrig falla mig in att betala för att spela som en n00b.

Lär för övrigt spela spelet på hyfsat lätt svårighetsnivå när jag väl köper det, så någon boost lär inte behövas. Ser mest fram mot att ströva omkring i exploration mode och se vad som händer


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ender:

"Recommended"..."Best Value", dem kan fan kyssa mitt #¤%)@ och $€$£@!!!

Haha, jag hör dig. Man kan översätta det så här: "Best Value" för Ubisoft, och "Recommended" för deras plånbok.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det känns så naturligt när man kan köpa lite extra saker i spelet som redan finns i spelet. Man betalar för lite extra ettor och nollor. 1111011000011001001001001000111101101010001

Om någon vill köpa ettorna och nollorna av mig så går det bra med en microtransaktion via swish.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Belfry:

I ett spel där du ensam kan lägga ner 50 timmar bara för att spela en hel story. Där du har möjlighet att lägga både 100 timmar och mer för att spela igenom allt som finns. Ett spel där det är du och ingen annan som spelar, alltså ett singleplayer-spel.
Jag menar inte att vara djävulens advokat, det känns dock tämligen överdrivet att så mycket hat och energi läggs på att klaga över en funktion som du inte på något sätt är tvingad att använda. Det må vara P2W för den personen som inte känner att de har tid eller lust att lägga alla timmarna som krävs, varför ska det då vara ett sådant väldigt problem att vi övriga låter bli och låter andra göra som de vill?

Instämmer och dessutom så slänger inte UBI "KOM O KÖP" rätt i ansiktet på en som många andra, butiken är rätt avskilt i en sidomeny.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Asså vi har kommit till den punkt vi absolut inte ville komma till.. Det är tamefa** microtrans... överallt ta t,ex kortspel som gwent skulle jättegärna vilja spela det, skulle lätt kunna betala fan tusen kronor för det också, OM jag fick tillgång till alla kort i spelet, men istället så får du antigen spendera dina irl pengar eller tusentals timmar i spelet för kunna spela spelet fullt ut. Visst vill folk inte betala för hela spelet så kan dom få köpa sina kort separat som det är nyss, men ge oss även ett full pris för spelet med allt includerat tack.

Medlem

@Fredrik Eriksson: Exakt min tanke. Är så kräkfärdig på dem titlarna i mikrotransaktioner. "Best Buy" skulle tituleras "Pure Robbery" istället.
Sedan är kritiken fullständigt befogad, sådant här hör definitivt inte hemma i ett fullprisspel. Alla spel har ju sina mekaniker för att utvecklas, många genom utrustning, XP eller både och. Ifall man nu kan köpa sig till saker man strävar efter att få i spelet så är det ju SJÄLVKLART att man kommer vilja göra det. Det är ju liksom själva meningen med de flesta spel jag spelat, att bli bättre eller få bättre saker.
Tänk ifall ett spel som WoW hade kostat pengar för varje level, och Blizzard hade motiverat det med att det minsann fanns massor att göra som en lvl 1 karaktär. Man MÅSTE ju inte raida eller ens röra sig på de svåraste ställena i spelet, man behöver bara lite mer tålamod för att ha ihjäl piggsvin och ekorrar som är 1-4 level över en själv. Bara för att betalinnehållet är en del av själva spelet behöver ju inte betyda att man måste spela det, eller hur?

*kräks*

Medlem
Skrivet av Natrium:

Asså vi har kommit till den punkt vi absolut inte ville komma till.. Det är tamefa** microtrans... överallt ta t,ex kortspel som gwent skulle jättegärna vilja spela det, skulle lätt kunna betala fan tusen kronor för det också, OM jag fick tillgång till alla kort i spelet, men istället så får du antigen spendera dina irl pengar eller tusentals timmar i spelet för kunna spela spelet fullt ut. Visst vill folk inte betala för hela spelet så kan dom få köpa sina kort separat som det är nyss, men ge oss även ett full pris för spelet med allt includerat tack.

Det är ju väldigt viktigt att skilja på Singleplayer och Multiplayer. Mikrotransaktioner får en helt annan innebörd när det ger dig en fördel mot andra spelare. Personligen har jag inga problem när det är i ett singleplayer-spel, förutsatt att de inte börjar plocka bort innehåll såsom vissa DLC tenderar att bli.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Alla fullpris spel som innehåller mikrotransaktioner borde piratas till döds.
Sjukt less på den här skiten och folk är dum nog och köper.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd

Aldrig, blir inget köp av detta. Mtrxs är vidrigt, händer inte.

Medlem

Samtidigt har vi betalt samma prislapp för ett fullprisspel(AAA) i över tjugo års tid; där skillnaden idag är att spelutvecklingen har gått från ett småskalig projekt av ett dussin utvecklare till en mastodont produktion bestående av flera hundra utvecklare - och någonstans måste denna kompromiss eftergivas (läs: mikrotransaktioner).

Skrivet av Seraium:

Alla fullpris spel som innehåller mikrotransaktioner borde piratas till döds.
Sjukt less på den här skiten och folk är dum nog och köper.

Ge fan i o spela om du nu ska bojkotta, inte pirata


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Belfry:

I ett spel där du ensam kan lägga ner 50 timmar bara för att spela en hel story. Där du har möjlighet att lägga både 100 timmar och mer för att spela igenom allt som finns. Ett spel där det är du och ingen annan som spelar, alltså ett singleplayer-spel.
Jag menar inte att vara djävulens advokat, det känns dock tämligen överdrivet att så mycket hat och energi läggs på att klaga över en funktion som du inte på något sätt är tvingad att använda. Det må vara P2W för den personen som inte känner att de har tid eller lust att lägga alla timmarna som krävs, varför ska det då vara ett sådant väldigt problem att vi övriga låter bli och låter andra göra som de vill?

- "All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing."

Kanske en smula melodramatiskt, men det passer ändå väl in. Giriga storföretag försöker hela tiden komma undan med mer och mer. Accepteras det här som valfritt och vipps så är dom där och gör det obligatoriskt I framtida spel. Och det är ingen överdrift, Vilket bevisas av att EA har redan försökt med Battlefront II.

Som en stor man en gång sa: "Vigilance, Mister Worf - that is the price we have to continually pay."

Medlem

Äh, var likadant i origins. Drog platinum på det och tänkte inte ens på mikrotransaktionerna.

Medlem

Förstår ärligt inte hur detta inte påverkar slutbetyget mer på recensionerna. Att man ska behöva grinda i dödagar är ett bevis på dålig speldesign. Att det sedan går att slippa för cash är bara bedrövligt. Köpta recensenter?

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

Förstår ärligt inte hur detta inte påverkar slutbetyget mer på recensionerna. Att man ska behöva grinda i dödagar är ett bevis på dålig speldesign. Att det sedan går att slippa för cash är bara bedrövligt. Köpta recensenter?

Fast du behöver inte grinda ett dugg.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

- "All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing."

Kanske en smula melodramatiskt, men det passer ändå väl in. Giriga storföretag försöker hela tiden komma undan med mer och mer. Accepteras det här som valfritt och vipps så är dom där och gör det obligatoriskt I framtida spel. Och det är ingen överdrift, Vilket bevisas av att EA har redan försökt med Battlefront II.

Som en stor man en gång sa: "Vigilance, Mister Worf - that is the price we have to continually pay."

Ja som du sa, dom är ett företag. Företag vill tjäna pengar. Företaget jag jobbar för vill tjäna pengar. Pengar till löner, produktutveckling, framtida investeringar och en del till ägaren. För han har satsat sina egna pengar för att eventuellt få mer tillbaks.
Det är så ekonomi funkar.
Alternativet hade väl varit att alla på Ubisoft (och alla andra giriga spelföretag) hade jobbat idéellt på sina lediga stunder för att göra spel.
Så länge det inte påverkar spelet nämnvärt vad spelar det för roll att man kan köpa till värdelös digital skit som man ändå klarar sig utan? Klarade hela Origins utan att spendera ett extra öre.


signatur

PSN: MrOakenborn

123
Skriv svar