Dags för ny dator, hjälp & råd tack!

Medlem
Dags för ny dator, hjälp & råd tack!

Hej! Efter många många år med min kära dator är det snart dags för att bygga en ny.
Önskar tips/rekommendationer, förslag och vad ni anser om priset.
Här är speccsen:

-Chassi: Fractal Design Define R6
-Processor: Intel Core i7-8700 - 12 trådar / 3.7 GHZ (4.7 GHZ Turbo)
-Processorkylning: Noctua NH-U9S Cpy Kylare
-Moderkort: Asus TUF B360-Pro Gaming
-Strömförsörjning: Corsair PowerSupply RM650i
-RAM: Kingston HyperX Fury 16GB (2x8GB) DDR4 / 2133 Mhz
-Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 TI 8GB Gaming
-SSD Hårddisk:Kingston A400 480 GB
-Hårddisk: WD Intern Hårddisk 4TB
-Be Quiet Ljuddämpnings-Kit
-Arctic Kylpasta

Totalt landar allt på strax under 22 inklusive montering & Windows 10.
Delarna är valda för att det ska bli en tyst dator. Finns det någon del som
ni rekommenderar mer, behöver jag lägga till något etc?

Värt att vänta tills Black Friday, Mellandagsrea etc innan man bygger? Vad tror ni? ;o

Sjukt tacksam för svar.

Inaktiv

Jag är ingen expert men köpte själv nyligen ett grafikkort (dock begagnat). Var innan inne på att köpa ett nytt och kikade därför en del på Prisjakt och såg att grafikkort i regel dippar några hundralappar i pris under Black Friday och/eller mellandagarna.

Om du kan vänta så kan du kanske spara in både en och två tusenlappar på ditt totala köp. Förhoppningsvis kommer det nån mer kunnig och skriver här i tråden men här har du mitt bidrag

Medlem

Intel är svindyrt idag. Skitföretag dessutom.
Bättre köpa ett system baserat på AMD Ryzen 2600X, sparar flera tusenlappar på det. https://www.inet.se/produkt/5301186/amd-ryzen-5-2600x-3-6-ghz...

Skulle byta nätagg till Seasonic focus plus gold 650W, https://www.inet.se/produkt/6902431/seasonic-focus-plus-650w-..., billigare

Väldigt långsamt RAM, ingen anledning gå under 3000Mhz idag.

Grafikkortet är säkert bra, överlag dyrt med sådana idag oavsett.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Intel är svindyrt idag. Skitföretag dessutom.
Bättre köpa ett system baserat på AMD Ryzen 2600X, sparar flera tusenlappar på det. https://www.inet.se/produkt/5301186/amd-ryzen-5-2600x-3-6-ghz...

Skulle byta nätagg till Seasonic focus plus gold 650W, https://www.inet.se/produkt/6902431/seasonic-focus-plus-650w-..., billigare

Väldigt långsamt RAM, ingen anledning gå under 3000Mhz idag.

Grafikkortet är säkert bra, överlag dyrt med sådana idag oavsett.

Tack! Har googlat runt ett par timmar och verkar som att jag byter till Amd istället. Billigare dessutom.

Tror du det behövs ett ljudkort? Vet att det räcker med moderkortet men ifall ljudet blir väsentligt bättre för en tusenlapp så känns det ju värt

Medlem

Spelar det någon större roll med 16GB ram alternativt 32GB?

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Tack! Har googlat runt ett par timmar och verkar som att jag byter till Amd istället. Billigare dessutom.

Tror du det behövs ett ljudkort? Vet att det räcker med moderkortet men ifall ljudet blir väsentligt bättre för en tusenlapp så känns det ju värt

Jag tycker det är överflödigt. Köper du ett moderkort för strax över 1000kr så brukar man få med en bra ljudkrets på det.

Skrivet av Rackaren:

Spelar det någon större roll med 16GB ram alternativt 32GB?

Antar att du ska spela på datorn? Då räcker 16GB mer än väl. Ska du köra AMD Ryzen vill man ha snabbt RAM, 3000Mhz brukar vara en sweetspot för det.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Jag tycker det är överflödigt. Köper du ett moderkort för strax över 1000kr så brukar man få med en bra ljudkrets på det.

Antar att du ska spela på datorn? Då räcker 16GB mer än väl. Ska du köra AMD Ryzen vill man ha snabbt RAM, 3000Mhz brukar vara en sweetspot för det.

Yes,tack. Hittade 16GB ram med 3000Mhz istället fast tror man måste klocka det till 3000Mhz själv.

Har du tips på något bra moderkort som passar med Amd Ryzen 7 2700X?

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Yes,tack. Hittade 16GB ram med 3000Mhz istället fast tror man måste klocka det till 3000Mhz själv.

Har du tips på något bra moderkort som passar med Amd Ryzen 7 2700X?

Ja, det gör man i BIOS. kolla guider dock, jag kan inte själv.

Nej, tyvärr inte. Beror på vad du är ute efter för funktioner osv.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Ja, det gör man i BIOS. kolla guider dock, jag kan inte själv.

Nej, tyvärr inte. Beror på vad du är ute efter för funktioner osv.

Vet inte själv vad jag är ute efter för funktioner 😂 vill bara ha ett bra moderkort

Medlem

Jag skulle råda dig att använda hemsidor som pcpartpicker där du kan välja olika komponenter som är kompatibla och så får du en jämförelse på alla de individuella komponenterna och var de är billigast att köpa.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag skulle råda dig att använda hemsidor som pcpartpicker där du kan välja olika komponenter som är kompatibla och så får du en jämförelse på alla de individuella komponenterna och var de är billigast att köpa.

Tack, ska kolla sidan! Får nog dock köpa allt på samma ställe (Webhallen eller Komplett) då de erbjuder montering. Är kass på sådant själv

Medlem

Sweclockers erbjuder fantastiska guider om datormontering om du vill ge dig på det själv.
I övrigt vill jag bara påminna om något som lätt glöms bort ibland, operativsystem. Kolla så du har skivor/usb hemma eller köp det i samband med dina delar. Om du byter processor och moderkort etc så räknas det som "ny" och då brukar det inte fungera att bara koppla in din hdd från en befintlig dator.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Värt att vänta tills Black Friday, Mellandagsrea etc innan man bygger? Vad tror ni? ;o

Mellandagsrean så går priserna upp. Black Friday och Cyber monday brukar ha lockpris på en del saker så kan vara värt att vara uppe den natten och försöka pricka in produkten innan den är slutsåld. Samt hålla koll på en del butiker som inte annonserat ut vad som ska sälja och slänger upp någon surprise.
Vi är en månad bort så orkar du vänta kan du nog spara in några tusenlappar om du är villig att köpa från många olika butiker.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Mellandagsrean så går priserna upp. Black Friday och Cyber monday brukar ha lockpris på en del saker så kan vara värt att vara uppe den natten och försöka pricka in produkten innan den är slutsåld. Samt hålla koll på en del butiker som inte annonserat ut vad som ska sälja och slänger upp någon surprise.
Vi är en månad bort så orkar du vänta kan du nog spara in några tusenlappar om du är villig att köpa från många olika butiker.

Kanske onödigt att vänta då iom jag ska köpa allt från ett och samma ställe. Hade man kunnat spara tusenlappar är det iofs värt men inte för ett par hundringar känner jag .

Medlem

Btw tog bort Windows 10. Går att köpa Digital Key for 200 kr och installera det på USB och boota därifrån. Kostade 1300 annars

Är vattenkylning overkill eller nice?

Medlem

Passa gärna på att ta en titt i demo-avdelningen. Ofta finns det produkter som de endast provmonterat eller haft som visningsexemplar, där de har dragit bort några procent på priset för en fullt funktionell produkt. Om de inte har en specifik del för det brukar det gå utmärkt att söka "DEMO".

När det gäller vattenkylning så är det aldrig ett måste för en vanlig speldator, det är mer om du vill lägga några extra tusenlappar för att få det lite tystare och lite svalare. Det finns bra alternativ för processorkylning som är relativt billiga, där det är ett slutet system med radiator, fläktar och en liten inbyggd pump på processorblocket.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Om du ska ha den för spel hade jag istället köpt en i5 8600k. Typ samma pris som Ryzen och snabbare. Om du hade tänkt använda den till videoredigering etc så är Ryzen ett bättre alternativ.

Ang moderkort hade jag tagit ett med Z370 för Intel och X470 för AMD.

Medlem
Skrivet av mill:

Om du ska ha den för spel hade jag istället köpt en i5 8600k. Typ samma pris som Ryzen och snabbare. Om du hade tänkt använda den till videoredigering etc så är Ryzen ett bättre alternativ.

Ang moderkort hade jag tagit ett med Z370 för Intel och X470 för AMD.

Vill väl ha en all-around dator. Kul med nya spel och så ibland men lirar mest CS GO.
Tack för moderkortstipset, har bytt nu

Medlem

Tack för alla råd och tips. Har ändrat det rejält nu

-Chassi: Fractal Design Define S2
-Processor: AMD Ryzen 7 2700X
-Processorkylning: Noctua NH-U9S Cpy Kylare
-Moderkort: Asus Rog Strix X470-F Gaming
-Strömförsörjning: Seasonic FOCUS+ 650W Gold
-RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz
-Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 TI 8GB Gaming
-SSD Hårddisk: Samsung SSD 860 EVO SSD 250GB
-M.2 SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB
-Hårddisk: SeaGate Barracuda 3TB
-Be Quiet Ljuddämpnings-Kit
-Arctic Kylpasta

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Tack för alla råd och tips. Har ändrat det rejält nu

-Chassi: Fractal Design Define S2
-Processor: AMD Ryzen 7 2700X
-Processorkylning: Noctua NH-U9S Cpy Kylare
-Moderkort: Asus Rog Strix X470-F Gaming
-Strömförsörjning: Seasonic FOCUS+ 650W Gold
-RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz
-Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 TI 8GB Gaming
-SSD Hårddisk: Samsung SSD 860 EVO SSD 250GB
-M.2 SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB
-Hårddisk: SeaGate Barracuda 3TB
-Be Quiet Ljuddämpnings-Kit
-Arctic Kylpasta

Det där ser bra ut. Bra val av chassi, byggde i define s till frugan, grymt bra, och tyst.

Det enda jag tänker på är att du delat upp ssd-lagringen i en mindre m2 och en mindre sata. Spel idag tar stor plats. Jag hade köpt 1 st. 500Gb direkt, blir billigare per GB, m.2 eller sata spelar mindre roll. M2 sparar ju dock plats och sataportar. Då kan du sen uppgradera med en till ssd på 500GB senare om/när det behövs. Jag har själv 250GB ssd idag och det räcker inte på långa vägar. Ska köpa en Samsung 860 evo 500 på black friday tänkte jag.

Såg att du frågade om vattenkylning innan. Mitt tips är att skita i det! Du har valt en bra luftkylare, håll sig till det. Inget som kan springa läck och kortsluta komponenter och frakten blir mindre riskfylld.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Du kan.skippa arctic.kylpastan också.
Det.man får med noctua är typ samma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Vill väl ha en all-around dator. Kul med nya spel och så ibland men lirar mest CS GO.
Tack för moderkortstipset, har bytt nu

Spelar du mest CS:GO så ska du ha en processor med hög klockfrekvens. Vad jag vet så skalar inte CS:GO särskilt bra med många kärnor, så på processorfronten kan du nog komma hyffsat väl undan. Har du 1080p skärm @ 60hz eller högre upplösning / uppdateringsfrekvens krav?


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Det där ser bra ut. Bra val av chassi, byggde i define s till frugan, grymt bra, och tyst.

Det enda jag tänker på är att du delat upp ssd-lagringen i en mindre m2 och en mindre sata. Spel idag tar stor plats. Jag hade köpt 1 st. 500Gb direkt, blir billigare per GB, m.2 eller sata spelar mindre roll. M2 sparar ju dock plats och sataportar. Då kan du sen uppgradera med en till ssd på 500GB senare om/när det behövs. Jag har själv 250GB ssd idag och det räcker inte på långa vägar. Ska köpa en Samsung 860 evo 500 på black friday tänkte jag.

Såg att du frågade om vattenkylning innan. Mitt tips är att skita i det! Du har valt en bra luftkylare, håll sig till det. Inget som kan springa läck och kortsluta komponenter och frakten blir mindre riskfylld.

Tack för all din hjälp! Haha jag vet. Tänker att Operativsystemet ska ligga på M2 kortet. Och Chrome, Steam och CS GO på SSDN. Allt annat crap kan ligga på en vanlig disk

Medlem
Skrivet av BurningMan:

Spelar du mest CS:GO så ska du ha en processor med hög klockfrekvens. Vad jag vet så skalar inte CS:GO särskilt bra med många kärnor, så på processorfronten kan du nog komma hyffsat väl undan. Har du 1080p skärm @ 60hz eller högre upplösning / uppdateringsfrekvens krav?

Så det är bättre med en "sämre" processor för CS GO? Tänker att ifall jag ska lägga en saftig peng på datorn så är det lika bra den blir stark så att det kan vara en bra all-around dator. Jag har 144hz skärm. Har inga uppdaterings krav. Märkte knappt någon skillnad när jag bytte från 60hz till 144hz om jag ska va ärlig

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Så det är bättre med en "sämre" processor för CS GO? Tänker att ifall jag ska lägga en saftig peng på datorn så är det lika bra den blir stark så att det kan vara en bra all-around dator. Jag har 144hz skärm. Har inga uppdaterings krav. Märkte knappt någon skillnad när jag bytte från 60hz till 144hz om jag ska va ärlig

Om du redan har en 144hz skärm då är det dumt att snåla för du kanske kommer köra andra spel som drar nytta av flera kärnor. Då skulle jag satsa på 2600x och en saftig kylare typ nh-d15 och överklocka lite


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Så det är bättre med en "sämre" processor för CS GO? Tänker att ifall jag ska lägga en saftig peng på datorn så är det lika bra den blir stark så att det kan vara en bra all-around dator. Jag har 144hz skärm. Har inga uppdaterings krav. Märkte knappt någon skillnad när jag bytte från 60hz till 144hz om jag ska va ärlig

CSGO använder bara 1-2 kärnor så har man högre enkärnig hastighet på CPUn så tjänar du på det ja. Dock så ligger AMD 2600X på över 4.2 Ghz i sitt Boost-läge så skillnaden blir inte så stor egentligen.
Jag skulle själv aldrig köpa en Intel CPU idag då 1: de är på tok för dyra överlag och 2: du får betydligt mer CPU för allround för motsvarande summa pengar hos AMD.

2600X är den mest prisvärda spel-CPUn idag.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Skriv gärna totalsumman på kalaset! Kul att veta! Köper du allt från samma ställe eller köper du från olika sidor/butiker?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Skriv gärna totalsumman på kalaset! Kul att veta! Köper du allt från samma ställe eller köper du från olika sidor/butiker?

Det må vara en gammal tråd men nu har jag äntligen slagit till jag köpte allting ifrån samma ställe (Webhallen). Dom har rätt så bra priser nu plus att det är gratis montering.

CPU: Ryzen 2700X
Moderkort: ASUS ROG STRIX X470-F Gaming - ATX / X470
PSU: Seasonic Prime SnowSilent 80 Plus Titanium 750 Watt Modular
Ram: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL
Chassi: Fractal Design Meshify C TG - Vit
CPU Kylare: be quiet! Dark Rock 4
Extra fläktar: Fractal Design Chassifläkt 120mm Dynamic X2 - Vit (4 Stycken) + 1 140 MM
Hårddiskar:
-Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2
-Samsung SSD 860 EVO SSD 1TB
-Seagate Intern hårddisk Firecuda Compute SSHD 2TB
Övrigt:
Ljudkort: Creative Sound Blaster AE-5 ProGaming
Wi-Fi: ASUS PCE-AC88 Dual-Band AC3100 Wireless PCIe Adapter

Hela kalaset + Windows 10 samt en skärm och mus+musmatta så landade det på 31 727 kr

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Det må vara en gammal tråd men nu har jag äntligen slagit till jag köpte allting ifrån samma ställe (Webhallen). Dom har rätt så bra priser nu plus att det är gratis montering.

CPU: Ryzen 2700X
Moderkort: ASUS ROG STRIX X470-F Gaming - ATX / X470
PSU: Seasonic Prime SnowSilent 80 Plus Titanium 750 Watt Modular
Ram: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL
Chassi: Fractal Design Meshify C TG - Vit
CPU Kylare: be quiet! Dark Rock 4
Extra fläktar: Fractal Design Chassifläkt 120mm Dynamic X2 - Vit (4 Stycken) + 1 140 MM
Hårddiskar:
-Samsung 970 EVO series SSD 500GB M.2
-Samsung SSD 860 EVO SSD 1TB
-Seagate Intern hårddisk Firecuda Compute SSHD 2TB
Övrigt:
Ljudkort: Creative Sound Blaster AE-5 ProGaming
Wi-Fi: ASUS PCE-AC88 Dual-Band AC3100 Wireless PCIe Adapter

Hela kalaset + Windows 10 samt en skärm och mus+musmatta så landade det på 31 727 kr

Va köpte du för mus och skärm till? Kan ju vara intressant för det sammanlagda priset.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Va köpte du för mus och skärm till? Kan ju vara intressant för det sammanlagda priset.

Sammanlagda priset utan extra tillbehör var 29 050kr
Vart en Logitech MX Master2 och en Asus skärm för runt tusenlappen

12
Skriv svar