Fortnite blockar tangentbord och möss från XIM på Xbox One

Robot
Fortnite blockar tangentbord och möss från XIM på Xbox One

Spelare blir kickade, men än så länge oklart huruvida det handlar om att motverka fusk.

#epic-games, #fortnite, #mirosoft, #xim


Skribent
Medlem

Så mus och tangentbord är fortfarande överlägset handkontroller i denna typ av spel. Håller mig kvar till min kära PC ett tag till då

Medlem

Vänta, mus och tangentbord ses som fusk?
PCMR?

Borde inte gamepad vara fusk då den är utformad för spel? Tangentbord och mus är ju utformad för att skriva dokument och betala skatt, låter lite orättvist.

Medlem
Skrivet av Steinerjr:

Vänta, mus och tangentbord ses som fusk?
PCMR?

Borde inte gamepad vara fusk då den är utformad för spel? Tangentbord och mus är ju utformad för att skriva dokument och betala skatt, låter lite orättvist.

Trollar du eller? Klart det blir orättvist när mus är både snabbare och mer precis än handkontroll, det är väl inget nytt. Man vill ju att alla ska spela på samma villkor för att få en så bra upplevelse så möjligt.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Trollar du eller? Klart det blir orättvist när mus är både snabbare och mer precis än handkontroll, det är väl inget nytt. Man vill ju att alla ska spela på samma villkor för att få en så bra upplevelse så möjligt.

Hur fungerar det i bilspel om någon spelar med ratt? Kör de egna servrar eller blandas man? (spelar ej bilspel online)

Medlem

@Påskmust: Tror du missar ironin, Tangentbord och mus som inte är designade för spel räknas som fusk medans gamepads som är designade för spel är tillåtet.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur fungerar det i bilspel om någon spelar med ratt? Kör de egna servrar eller blandas man? (spelar ej bilspel online)

Är mer realistiskt med ratt, men har för mig att det är en nackdel att använda sig av en. Och är det så så är det personen som väljer ratt som ger sig själv ett handikapp och inte en fördel mot andra spelare.

Dax
Medlem

Löjligt, om alla har samma förutsättningar att skaffa tangentbord och mus så är det väl upp till var och en om dom vill det eller inte. Det är ju som att säga alla kör en Saab V4 så vi förbjuder allt annat. Kommunism i högform.

Medlem

@filbunke Kan nog stämma men beror nog lite på spel om det är fördel eller ej med ratt. Själv håller jag mig borta från online i bilspel pga att folk rammar vid kurvor och jag har svårt nog att slå AI (spelar med en enklare thrustmaster ratt)

Skrivet av Dax:

Löjligt, om alla har samma förutsättningar att skaffa tangentbord och mus så är det väl upp till var och en om dom vill det eller inte. Det är ju som att säga alla kör en Saab V4 så vi förbjuder allt annat. Kommunism i högform.

Sluta nu. Att man behöver följa regler betyder inte att det råder kommunism. Du kan föresten inte ställa upp med vilken bil som helst i de flesta motorsporter utan du behöver följa de regler som är satta för just den tävlingen.
Är SHL kommunistiskt? Jag kan ju inte ställa upp med en eldkastare trots att jag föredrar det framför hockeyklubba och alla har ju möjlighet att köpa eller bygga en eldkastare.

Enklaste sättet att lösa detta är ju att man helt enkelt kan filtrera om man vill möta folk som kör mus/tangentbord eller ej. Då blir alla nöjda och det ska ju komma native stöd för mus/tangentbord rätt snart.

ndr
Medlem

Utöver XIM mfl är även Hori TAC Pro utesluten och då är detta ändå en officiellt licensierad Sony produkt.

Medlem
Skrivet av Dax:

Löjligt, om alla har samma förutsättningar att skaffa tangentbord och mus så är det väl upp till var och en om dom vill det eller inte. Det är ju som att säga alla kör en Saab V4 så vi förbjuder allt annat. Kommunism i högform.

Gissar att du även är för mikrotransaktioner som ger en fördelar? Alla har ju samma förutsättningar att skaffa dem, bara att betala.

Flakmonkey

Som gammal PC- men numera konsol-gamer så gillar jag det här. Hade ju varit okej om det gick att filtrera istället för att blocka men vill man spela med mus och tangentbord så är det pc som gäller. Det är inget snack om att mus och tangentbord både är snabbare och mer precist så att använda det ger en enorm fördel. Se det som att du skulle köra med en formel 1-bil i ett formel 3-lopp eller att ställa upp i flugvikt när du är tungvikt. Sen kan man ju tycka att den här aspekten med att ha rätt hårdvara och config som ger sig fördelar men då är det bara att spela på pc

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Enklaste sättet att lösa detta är ju att man helt enkelt kan filtrera om man vill möta folk som kör mus/tangentbord eller ej. Då blir alla nöjda och det ska ju komma native stöd för mus/tangentbord rätt snart.

Spelet ifråga filtrerar ju tydligen automatiskt för tangentbord+mus men de från XIM maskeras ju som en handkontroll och får om jag förstår saken rätt viss autoaim som inte fås med tb+mus. Det är ju denna maskering som gör det rätt uppenbart i mina ögon att det är fusk, inte tb+mus i sig.
Men, men jag spelar inte Fortnite och spelar enbart på PC så jag kan ju ha helt fel.

@Dax Hmm, så att fuska är anti-kommunistisk då ?
Att försöka lura spelet att man använder handkontroll när man i själva verket använder tb+mus för att man inte är bra nog att möta andra som använder tb+mus ?

Medlem
Har ni ingen aning om vad det handlar om eller?

XIM är en hårdvaru-enhet som utnyttjas av folk som vill ha en fördel gentemot alla andra, så enkelt är det.

Låt mig förklara:

Poängen är att de har en kontroll inkopplad i sin konsol vilket spelet känner av och därför aktiverar "aim assist" (vilket är hjälp med att sikta på olika sätt, t.ex. snap to head, snap to body), men samtidigt använder dessa personer även en hårdvaru-enhet (XIM) som spelet inte kan känna av (tills nu) som möjliggör att de använder mus + tangentbord.

Detta ger den överlägsna kontroll som mus+tangetbord ger OCH aim-assist som man normalt sett bara skall ha om man endast kör med kontroll.

Det är ett oärligt övertag som folk utnyttjar, så sluta försöka säga att folk "bara" använder XIM för att de vill köra med mus+tangentbord, för så är det inte.

Var inte så naiva, herregud.

Personligen hoppas jag att ALLA utvecklar för ta del av, och använder denna detektering av XIM och liknande hårdvaru-fusk, så kan alla ni som tycker att ni fuskar få lära er att ni är kassa utan aim-assist.

Medlem
Skrivet av Steinerjr:

Vänta, mus och tangentbord ses som fusk?
PCMR?

Borde inte gamepad vara fusk då den är utformad för spel? Tangentbord och mus är ju utformad för att skriva dokument och betala skatt, låter lite orättvist.

Testa att använda en handkontroll i Windows till att flytta runt musmarkören. Sen förstår du varför mus är överlägset i spel där det gäller att sikta på andra spelare så snabbt som möjligt och kunna följa dem i siktet.

Mus har en otrolig fördel i vissa spel, inte alla.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Trollar du eller? Klart det blir orättvist när mus är både snabbare och mer precis än handkontroll, det är väl inget nytt. Man vill ju att alla ska spela på samma villkor för att få en så bra upplevelse så möjligt.

Jag vet hundratalet folk på forum som alltid säger "nä handkontroll fungerar lika bra som mus+tb i fps, ingen skillnad juh". Men när det väl ställs på sin spets, ja då ska det blockas och bannas.

Samt att det är lite roligt att det som är "designat för spelande" inte är det bästa verktyget egentligen.

Dax
Medlem

Det jag menade var att om alla har möjlighet att använda mus och tb så är det väl inget problem. Då kan alla skaffa det om man vill och då är alla på samma plan. Det jag reagerade mest på var att det fanns möjlighet att filtrera bort dom med mus + tb men nu gick dom steget längre och blockerade det.

Låt användarna välja själv och låt folk kunna välja.

1
Skriv svar