Rockstars Dan Houser: Anställda tvingas inte jobba 100-timmarsveckor

Robot
Rockstars Dan Houser: Anställda tvingas inte jobba 100-timmarsveckor

Rockstars kreativa chef förtydligar om företagets arbetsprocesser.

#crunch, #red-dead-redamption-2, #rockstar


Medlem

Damage Control?

Det är ju mer regel än undantag att större spelstudios har crunch times i slutet av sina utvecklingscykler så att marknadsmänniskorna och ekonomerna inte gör i brallan över att behöva göra om sina excelark och powerpointpresentationer.... har jobbat med ett par större utvecklingsstudios och de alla har haft rätt så extrema cruchtimes. De flesta har dock varit öppna med det och sett till att alla fått betalt och lite till för besväret, men ändå....

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Damage Control?

Det seniora manusteamet.
Jovisst, vi kör en slutspurt och skriver om manuset lite, går säkert att göra utan hjälp av någon annan.

Medlem

Tur att det var ett eget aktivt val och inte något de tvingade på hela studion.

Medlem
Skrivet av Clockworks:

Tur att det var ett eget aktivt val och inte något de tvingade på hela studion.

Alla som jobbar eller har jobbat i branschen vet att så absolut inte är fallet.
Du är aldrig tvungen att cruncha, men chansen att du kommer vara med på nästa projekt är minimal om du bara kör dina 08-16 veckor och är hemma varje helg.

Medlem

CDPR hade väl samma rykte?

Att de piskade sina anställda. Eller?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av duchovny:

Alla som jobbar eller har jobbat i branschen vet att så absolut inte är fallet.
Du är aldrig tvungen att cruncha, men chansen att du kommer vara med på nästa projekt är minimal om du bara kör dina 08-16 veckor och är hemma varje helg.

Men du har fortfarande ett val. /Latestagecapitalism

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

CDPR hade väl samma rykte?

Att de piskade sina anställda. Eller?

De var väl lite mer stolta över det ryktet att hos oss arbetar man bara om man tillhör eliten som offrar allt för företaget. Om ryktena stämmer så verkar de största problemen där vara ledningen och mellanchefer.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Alla som jobbar eller har jobbat i branschen vet att så absolut inte är fallet.
Du är aldrig tvungen att cruncha, men chansen att du kommer vara med på nästa projekt är minimal om du bara kör dina 08-16 veckor och är hemma varje helg.

Finns det någon bra statistik som visar att det du säger är någon form av sanning? Vore intressant att titta igenom.

Medlem

Om det han skriver är sant, och känner jag inte har några anledningar att misstro honom, så tycker jag det är helt OK.

Medlem

Skulle vara intressant att veta vilka Studios ( dvs om några ) som inte har ett sådant rykte inom spelbranschen. Resultatet är nog trist, men intressant i varje fall.

Positivt om detta är utav "eget initiativ" och inte någon ledningspiskning.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Finns det någon bra statistik som visar att det du säger är någon form av sanning? Vore intressant att titta igenom.

Är det inte så på de flesta företag? Ställer man upp på övertid och jobbar helg blir cheferna nöjda.

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Finns det någon bra statistik som visar att det du säger är någon form av sanning? Vore intressant att titta igenom.

Alla som jobbat i industrin har stött på detta fenomen. Övertid och crunch glorifieras av företag och ledning så att anställda till slut ser det som en helt naturligt grej.

De studios som hanterar det bra planerar rätt så att crunch inte behövs, samt säger åt sina anställda att gå hem i tid och ta hand om sin hälsa.

Medlem
Skrivet av kaealy:

De var väl lite mer stolta över det ryktet att hos oss arbetar man bara om man tillhör eliten som offrar allt för företaget. Om ryktena stämmer så verkar de största problemen där vara ledningen och mellanchefer.

Det här med chefer håller jag med om.

Även i Sverige där det oftast finns fler chefer än anställda orsakar det också ledningsproblem bl.a.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte så på de flesta företag? Ställer man upp på övertid och jobbar helg blir cheferna nöjda.

Håller med dig. Dessutom, om du tycker om ditt jobb och tror på företaget så är det helt naturligt att man jobbar extra mycket, lika gärna som att man tycker om ett fritidsintresse. Skillnaden är väl kanske om man blir tvingad att jobba när man inte vill, men så är det inte här.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte så på de flesta företag? Ställer man upp på övertid och jobbar helg blir cheferna nöjda.

Men den jag citerade menade att man inte fick vara med på nästa projekt (avskedad antar jag att han menar att man blir?) om man inte gjorde det som du beskriver. Vilket jag gärna skulle vilja se lite mer officiella siffror på och inte bara anekdoter.

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men den jag citerade menade att man inte fick vara med på nästa projekt (avskedad antar jag att han menar att man blir?) om man inte gjorde det som du beskriver. Vilket jag gärna skulle vilja se lite mer officiella siffror på och inte bara anekdoter.

Det kommer vara uppsägningar och kontrakt som tar slut efter red dead redemption 2, vilka tror du hamnar högst upp på den listan?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men den jag citerade menade att man inte fick vara med på nästa projekt (avskedad antar jag att han menar att man blir?) om man inte gjorde det som du beskriver. Vilket jag gärna skulle vilja se lite mer officiella siffror på och inte bara anekdoter.

Tror du cheferna prioriterar en som inte ställer upp på övertid över en som gör det om båda har samma kompetens och det är begränsat med resurser till ett projekt?

Medlem

Jag står fast vid att det är extremt dålig planering om man måste kötta 100-timmarsveckor i slutet av ett 7 år långt projekt.

Medlem
Skrivet av eld:

Det kommer vara uppsägningar och kontrakt som tar slut efter red dead redemption 2, vilka tror du hamnar högst upp på den listan?

Hade ju dock inte funkat i Sverige såvida det inte är ett temporärt kontrakt/konsultjobb, men jobbar du fulltid och är anställd lär du sitta rätt tryggt i båten i Sverige. Att crunch förekommer inom teknikbranschen överlag är väl känt, men hur de olika företagen hantera det är ju det som spelar roll.

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag står fast vid att det är extremt dålig planering om man måste kötta 100-timmarsveckor i slutet av ett 7 år långt projekt.

Så länge det är frivilligt ser jag inga problem med det. Sen är frågan om hur mycket betydelse det har. När allt ändå patchas fyra fem ggr i eftethand innan det blir spelbart. Är väl mest ett spel för gallerierna för att vissa sin lojalitet mot företaget. Kanske inte dålig planering utan mest att planeringen varit orealistisk från början för att rymmas inom budget, vilket alla också vet.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Men den jag citerade menade att man inte fick vara med på nästa projekt (avskedad antar jag att han menar att man blir?) om man inte gjorde det som du beskriver. Vilket jag gärna skulle vilja se lite mer officiella siffror på och inte bara anekdoter.

Väldigt få personer på en studio är "fastanställda" utan är i de flesta fall projektanställda. Om du inte vet vad detta innebär så hänvisar jag dig till wikipedia. När projektet är avslutat så står du helt enkelt utan jobb, du blir inte ens sparkad. Vilket skulle nästan vara bättre för då kan man i vissa fall få helt andra ersättningar m.m.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidsbegränsad_anställning

https://kotaku.com/why-game-developers-keep-getting-laid-off-...

"So why are layoffs such a common occurrence? Why are so many video game studios closing? Why do we hear so many stories about layoff cycles and "reorganizations" that leave even the most successful developers out of jobs? Why does it feel like the people who make video games are always on the hook?

Over the past few weeks, I've been in touch with some 50 people who have worked in various fields of game development, from QA to publishing. Speaking under condition of anonymity in the interest of protecting their careers, these developers and publishers told me stories about their experiences in what has become one of the most volatile industries around."

"In general I wish there was a lot more job security in this industry, and a focus on allowing actual lives to be lived for employees," a third developer said in an e-mail. "Laying off near-entire teams simply because projects end is MESSED UP."

"One day, you get called into a meeting. The company has to cut costs and will be "reducing headcount." You—along with 20 other people—are no longer employed. This wasn't for incompetence, or negligence, or anything else that you could control. You did nothing wrong. Your name just happened to be on the wrong list at the wrong time."

"It's weirdly common to hear about people getting laid off from the same company more than once—i.e., they get laid off, rehired, and laid off again in a span of two or three years, often without a different job in between," said Link. "Those scenarios are a vivid illustration of these kind of layoffs—the company didn't need someone for a few months, then decided they needed them full time again until something else went wrong."

Som sagt, ställer du inte upp och jobbar som en idiot så står du utan jobb i nästa projekt.

Medlem
Skrivet av JHGBaouns:

Skillnaden är väl kanske om man blir tvingad att jobba när man inte vill, men så är det inte här.

Jasså, jobbar du där? Många personer som jobbar/jobbat på Team Bondi, Rockstar North, Rockstar San Diego, Telltale Games, Quantic Dream,CD Projekt RED, Obsidian, Riot Games m.m. har ju både kommit ut både anonymt och med namn om deras odrägliga arbetsförhållande. Många gånger handlar det just om arbetstider och just "crunch" perioder.

Hur fan vet du om de blir tvingande eller inte? Sluta glorifiera dessa vidriga arbetsplatser.

Medlem

Sen tror jag att företagen i längden förlorar på detta beteende också. Måste vara en bättre strategi i längden att driva ett företag med låg personal omsättning. Alla som bytt jobb några gånger vet hur lång tid det tar att ”komma in i” jobbet trots erfarenhet från samma typ av jobb och utbildning.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Alla som jobbar eller har jobbat i branschen vet att så absolut inte är fallet.
Du är aldrig tvungen att cruncha, men chansen att du kommer vara med på nästa projekt är minimal om du bara kör dina 08-16 veckor och är hemma varje helg.

Därav jag skrev att det är skönt att det inte var så i det här fallet.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Jasså, jobbar du där? Många personer som jobbar/jobbat på Team Bondi, Rockstar North, Rockstar San Diego, Telltale Games, Quantic Dream,CD Projekt RED, Obsidian, Riot Games m.m. har ju både kommit ut både anonymt och med namn om deras odrägliga arbetsförhållande. Många gånger handlar det just om arbetstider och just "crunch" perioder.

Hur fan vet du om de blir tvingande eller inte? Sluta glorifiera dessa vidriga arbetsplatser.

Eftersom du verkar veta hur det är att arbeta på dessa företag utgår jag från att du är eller har varit anställd på ett eller flera av dem.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Eftersom du verkar veta hur det är att arbeta på dessa företag utgår jag från att du är eller har varit anställd på ett eller flera av dem.

Team Bondi
https://www.ign.com/articles/2011/06/24/why-did-la-noire-take...

Rockstar North & Rockstar San Diego
https://kotaku.com/5444150/alleged-unfair-work-conditions-at-...

Telltale Games
https://www.theverge.com/2018/3/20/17130056/telltale-games-de...

Quantic Dream
https://www.theguardian.com/games/2018/jan/15/game-developer-...

CD Projekt RED
https://www.gamezone.com/news/cd-projekt-red-developers-speak...

Obsidian
https://techraptor.net/content/chris-avellone-talks-departure...

Riot Games
https://www.polygon.com/2018/8/29/17792680/riot-games-respons...

Nu får du väl för helvete ge dig, erkänn att du har noll koll eller att du glorifierar en vidrig företagskultur.

Medlem

Jag surfade runt lite nu på morgonen och Gamereactor har skrivit en artikel om crunch och det är bland de konstigaste jag läst på länge på en svensk spelsajt.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag surfade runt lite nu på morgonen och Gamereactor har skrivit en artikel om crunch och det är bland de konstigaste jag läst på länge på en svensk spelsajt.

Länk?

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Inte säker på om det va denna han menade, men misstänker det.
https://www.gamereactor.se/artiklar/669203/Crunch+much

För mig som precis tagit sig ur spelbranschen så måste jag säga att jag blir jävligt upprörd av att läsa artikeln, en person helt utan erfarenhet som sitter och skriver hur lätt det är att lösa ett problem som har plågat spelindustrin sedan begynnelsen. Riktigt dåligt.

Kim som skrev artikeln beskriver fenomenet precis som en utomstående person som aldrig arbetat inom spelindustrin. "Ja men sluta då om det är så jobbigt, du är väl vuxen?!" eller "Ingen tvingar väl dig att arbeta där?" är på gränsen till korkat. Hela artikeln är skriven lite halv provocerande vilket egentligen är OK, men om man inte har någon erfarenhet av det själv så blir det inte bra. Anledningen till att jag vet det är för att allt han säger är "korrekt" men det stämmer inte i verkligheten.

Ja, vi är vuxna och har själv accepterat jobben, men problemen uppenbarar sig inte första dagen vilket han nu har fått för sig. Det står såklart heller inte i kontraktet att man kommer ha upp till 100 timmar arbetsvecka utan övertidsersättning. I mitt förra kontrakt stod det ordagrant "vi har perioder av övertid, även kallad "crunch" ibland om det är nödvändigt" inget mer. Jag är fullt medveten om att jag när som helst kan välja att säga upp mig och sedan är allt bra, dock har jag hyra, räkningar och en familj att försörja.

Kim verkar tro att gemene man sitter med möjligheten att välja och vraka bland tusentals kontrakt som bara ligger där och väntar på att man ska välja första bästa utan "crunch", superbra förmåner och massa övertidsersättning. Så är självklart inte fallet.

Han verkar också tro att det är hur lätt som helst som individ på ett företag - att bara knacka på hos chefen och säga "jag jobbar inte övertid, bara så du vet det!" samtidigt som det står tusentals nyexade spelutvecklare som drömmer om att få jobba på en spelstudio.
Du har ingen förhandlingskraft alls.

Utöver det faktum att jag inte bara kunde säga upp mig utan ett enda bekymmer i världen som t.ex. hyra, försörja barn och familj etc. Så kan jag tala om att det bildas en viss gemenskap bland kollegorna du jobbar med under dagarna. Det är inte så lätt att bara välja att säga upp sig, mista kontakten med dina kollegor du har jobbat med i 5år och sedan finna ett nytt jobb inom samma bransch med liknande problem. Påstår han sedan att man ska byta bransch helt också, då blir det ännu svårare att rationalisera när det är något man brinner för och har spenderat 5år att studera.

Väldigt mycket "Could have, should have, would have" i hans tänkande, som låter duktigt och bra i skrift, men som inte är lika lätt i praktiken som han vill få folk att tro.

Otroligt dålig artikel och det är tack vare personer som honom som gör att det aldrig kommer att bli några ändringar framöver.

12
Skriv svar