Är Fortnite farligt för barn? Se FZ-Gustav debattera med Katrin Zytomierska på Aftonbladet

Medlem

Människor som Katrin som yttrar åsikter hon inte har en aning om är tyvärr väldigt vanligt.
Våldsamma spel och barnprogram har alltid funnits. Det är snarare dålig uppfostran från föräldrar som inte kan lära sina barn vad som är rätt eller fel som är det stora problemet i dagens samhälle, inte våldsamma spel/barnprogram.

Frilansare
Skrivet av Aletheides:

Är själv förälder, men bara till en treåring än så länge. Själv så hoppas jag Fortnite är dött och glömt till han är gammal nog att få upp intresset då jag anser att spelet är skit rent spelmässigt och han förtjänar bättre.

Tycker också att Fortnite är skit, men efter att ha bedömt det som lämpligt vill jag inte beröva honom ett stort kulturellt fenomen som ALLA i hans åldersspann snackar om. Jag kan bara göra mitt bästa för att leda in honom på annat som jag tror han skulle gilla, sen är det upp till honom, under min översyn såklart.

Frilansare
Skrivet av Bennii:

Spelar ingen roll om Gustav är med. Jag skulle aldrig någonsin kolla på Aftonbladet.

Vi gör en recap i Fräcka Fredag, kolla på det istället!

Frilansare
Skrivet av keffkebab:

Säger de på AftonbladetTV, som är helt reklamfri eller? :b

Håller med @Bennii - vägrar gå in på den sajten och ge dem någon slags uppmärksamhet tyvärr. Ser gärna en VOD på tuben sen.

Vi tar med det bästa i Fräcka Fredag, ses då!

Medlem

Att denna debatten fortfarande existerar är ett mysterium. Först var det kassettbanden och den amerikanska skräp-rocken som kom på 60-talet. Sedan var det VHS och actionfilmerna på mitten av 70-talet. Efter det kom i slutet av 80-talet TV-spelen och de våldsamma titlar som skulle skada våra ömtåliga barns och ungdomars hjärnor och nu 2018 är det alltså (fortfarande) datorspelen/TV-spelen som är ett hot mot samhället. Har folk inte lärt sig något av de senaste nästan 60 åren?

Och varför försöker man hitta en så enkel lösning som "dåliga datorspel" på ett så komplext problem som våldet i samhället? Tror dom verkligen på det, eller är det bara så att dom desperat försöker finna en syndabock för att undvika att ta i itu med de verkliga problemen?

Jisses så tröttsamt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hur i h*lvete kan man låta någon som katrin föra någon talan alls? Känd för sina rätt så udda uttalanden om allt och livet med bingo.
En 3-åring har mer vett i skallen än den människan.

Medlem
Skrivet av Devan:

Fz redaktionen, de som har barn av er, låter ni dem spela fortnigt alt läskigare saker som doom - five nights at freddys.

Var går gränsen som ni tillåter?

Nu hör jag inte till redaktionen men svarar ändå

Min 9-åring har fått köra Diablo, WoW och Overwatch utöver Minecraft och allt dravel hon lyckas hitta på ipaden.
Enda anledningen till att hon inte spelat Fortnite är att vi helt enkelt inte haft tid, men vi ska snart på LAN så tänkte passa på att köra det lite. Kommer nog passa på att introducera CS:GO med.

Man får ju känna av hur barnet är, känner inget behov av att förbjuda något spel hon skulle vara intresserad av, men det kan såklart ändra sig. Inte pga spelet i sig utan hur hon uppför sig ihop med det.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Redaktör
Skrivet av conthox:

Att denna debatten fortfarande existerar är ett mysterium. Först var det kassettbanden och den amerikanska skräp-rocken som kom på 60-talet. Sedan var det VHS och actionfilmerna på mitten av 70-talet. Efter det kom i slutet av 80-talet TV-spelen och de våldsamma titlar som skulle skada våra ömtåliga barns och ungdomars hjärnor och nu 2018 är det alltså (fortfarande) datorspelen/TV-spelen som är ett hot mot samhället. Har folk inte lärt sig något av de senaste nästan 60 åren?

Och varför försöker man hitta en så enkel lösning som "dåliga datorspel" på ett så komplext problem som våldet i samhället? Tror dom verkligen på det, eller är det bara så att dom desperat försöker finna en syndabock för att undvika att ta i itu med de verkliga problemen?

Jisses så tröttsamt.

Rättelse: först var boktryckarkonsten (pöbeln lär sig läsa -farligt!), sen tidningar (pöbeln läser nyheter - farligt!), sen bio, radio och tv (pöbeln blir förslappad - farligt!). Alla nya medier och underhållningsformer har av vissa flaggats som farliga. Jag tror det beror på att man inte förstår dem.


signatur
Avstängd

Om vi inte såg några ökade bilöverkörningar sedan Carmageddon 1-2 eller mordvågor sedan Postal 1-2 så är Fortnite lugnt för dagens barn. Så tillvida inte statistiken ljuger!
---
Katrin: Jag låter inte min 8-åring få spela Fortnite.

AplAy: Låter du din son få umgås med andra 8-åringar?

Katrin: Ja.

AlpAy: Då spelar han redan Fortnite. Skicka honom omgående till det nedlagda mentalsjukhuset i Kramfors. Om 10 år kommer han att hoppa från luftballonger och försöka hacka ned andras trähus för att bygga träbroar där det inte behövs.

Avstängd

Jag minns att det var livat om ett spel som hette Barbarian på C64 för att man kunde hugga huvudet av folk.

https://www.youtube.com/watch?v=14ORMf6SjTc


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser också gärna klippet nån annanstans senare. Vänsterextrema sidor som Aftonbladet skall inte stödjas.

Ledarsidorna är "oberoende socialdemokratisk!". Du kanske skall ta och läsa på om vad vänsterextrem innebär!?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Rättelse: först var boktryckarkonsten (pöbeln lär sig läsa -farligt!), sen tidningar (pöbeln läser nyheter - farligt!), sen bio, radio och tv (pöbeln blir förslappad - farligt!). Alla nya medier och underhållningsformer har av vissa flaggats som farliga. Jag tror det beror på att man inte förstår dem.

Mer som ett tillägg snarare än rättelse då jag fokuserade på musik/film/spel, men du har helt rätt. Det är ju folk som inte är insatta i vad det är som brukar vara dom som protesterar mest.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Frilansare

Nu hör ju till saken också att en del människor skapar sitt levebröd på att polarisera, skrika och hamna i debatter. Så det får vi också respektera, man måste ju ha mat på bordet!

Medlem
Skrivet av Zainter:

Hur i h*lvete kan man låta någon som katrin föra någon talan alls? Känd för sina rätt så udda uttalanden om allt och livet med bingo.
En 3-åring har mer vett i skallen än den människan.

Det är väl just därför det sänds på aftonbladet. Dem lever ju på sånt där. All publicitet är bra för dem.

Så tragiskt att en person som hon får så mycket uppmärksamhet. Det blir ju inte bättre när hennes följare duschar hennes passivt aggressiva beteende och narcissistiska ego med "likes".

Man blir ju ledsen 😢

Redaktör
Skrivet av breahl:

Jag minns att det var livat om ett spel som hette Barbarian på C64 för att man kunde hugga huvudet av folk.

https://www.youtube.com/watch?v=14ORMf6SjTc

Usch ja! Det spelade jag och mina kompisar massor. Är väl därför jag sitter här och skriver våldspropaganda mest varje dag. Och kompis Jörgen har det gått riktigt illa för – han driver en framgångsrik bilrekond-firma!! Stackarn...


signatur
Medlem

@breahl: Eller Moonstone

Medlem

Farligt? Ja, ungefär lika farligt som färgTV, Rock 'n Roll, hollywoodfilmer, Call of Duty osv. Dvs inte alls. Det är inte filmer eller spel som är farliga, det är individerna som spelar dem som det är fel på om de inte kan skilja på verklighet och fiktion. Däremot så är det ju inte lämpligt att för små barn skall utsättas för detta. Som det är sagt flera gånger förut så är det föräldrarnas ansvar, inte statens. Så det skall inte förbjudas eller babblas om, utan det är föräldrarna som skall avgöra om det är lämpligt eller ej.

Och om någon blivit triggad av actionfilmer, spel eller nåt sånt så är det ju ofta individen som har haft större problem redan innan hon/han satte sig och började titta och då skall man inte beskylla mediet.

Medlem

En människa som har 5500+ bilder på instagram där hennes barn, mot sin vilja får jag förmoda, blir uthängda för allmän beskådan uttrycker alltså sina åsikter om de negativa effekterna av att spela Fortnite?

Alltid lika underhållande med folk som saknar självinsikt och vill vara med i debatten

Gnällkuk
Skrivet av AplAy:

Om vi inte såg några ökade bilöverkörningar sedan Carmageddon 1-2 eller mordvågor sedan Postal 1-2 så är Fortnite lugnt för dagens barn. Så tillvida inte statistiken ljuger!
---
Katrin: Jag låter inte min 8-åring få spela Fortnite.

AplAy: Låter du din son få umgås med andra 8-åringar?

Katrin: Ja.

AlpAy: Då spelar han redan Fortnite. Skicka honom omgående till det nedlagda mentalsjukhuset i Kramfors. Om 10 år kommer han att hoppa från luftballonger och försöka hacka ned andras trähus för att bygga träbroar där det inte behövs.

Haha, guld!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Tråddemonen
Testpilot

@Joakim Bennet: Du kan ju alltid inaktivera voicechatt om andra spelare skulle dra svordommar och förolämpa din grabb. Om man tänker värsta scenario kring spelet, så är det väl spelarna som kan vara taskiga.

Frilansare
Skrivet av Zimpan:

@Joakim Bennet: Du kan ju alltid inaktivera voicechatt om andra spelare skulle dra svordommar och förolämpa din grabb. Om man tänker värsta scenario kring spelet, så är det väl spelarna som kan vara taskiga.

Jepp, gjort det.

Tråddemonen
Testpilot
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Jepp, gjort det.

Gör du något speciellt för att lära din grabb respekt mot sina motståndare? Det tråkigaste som kan hända är ju att din son om 8-10 år är en av dem som sitter och skriker i chatten. Tycker det är en viktig del av barnidrott, att man lär sig respektera såväl motståndare som lagkamrater, och tyvärr går man ofta miste om den delen av uppfostran inom E-sporten.

Redaktör
Skrivet av Bennii:

Gör du något speciellt för att lära din grabb respekt mot sina motståndare? Det tråkigaste som kan hända är ju att din son om 8-10 år är en av dem som sitter och skriker i chatten. Tycker det är en viktig del av barnidrott, att man lär sig respektera såväl motståndare som lagkamrater, och tyvärr går man ofta miste om den delen av uppfostran inom E-sporten.

Håller helt med. Respekt för andra och schysst beteende är ju en väsentlig del av uppfostran i stort, såväl vid lek som spel och tävling. Om föräldrarna lär barnen det från grunden tror jag de har lättare att fatta det när ingen är med och kollar vad de gör, t.ex. vid gaming. Även om det naturligtvis kan begå övertramp ändå.


signatur
Medlem

japp fortnite är inkörsporten till hasch.

Är väl typ den nivån sånna här moral social justice warriors ligger på.
Tror sig veta saker dom inte har en aning om.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Håller helt med. Respekt för andra och schysst beteende är ju en väsentlig del av uppfostran i stort, såväl vid lek som spel och tävling. Om föräldrarna lär barnen det från grunden tror jag de har lättare att fatta det när ingen är med och kollar vad de gör, t.ex. vid gaming. Även om det naturligtvis kan begå övertramp ändå.

haha ja, herregud. Min 7-åring är även han väldigt glad i Fortnite. Ibland svär han som en grov sjöman(vissa ord kommer kanske från oss föräldrar när vi inte tänker på det, men jösses vad dom lär sig av klasskamrater ) när allt inte går som han vill, vilket brukar resultera i timeouts. Men det där med schysst beteende är viktigt som ni säger. Nu går han på fotboll också där dom har väldigt mycket fokus på det så det börjar bli bättre nu...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

Fz redaktionen, de som har barn av er, låter ni dem spela fortnigt alt läskigare saker som doom - five nights at freddys.

Var går gränsen som ni tillåter?

Vi har snackat om det i Fräcka Fredag, där Jocke är helt okej med det medan jag än så länge har sagt nej. Mest på grund hetsen kring det, skins, placeringar och så vidare. Det finns helt ärligt massor av andra spel som barnen kan lira.


signatur
Medlem

Har de plockat ner reportaget?

EDIT: Hittade nog det här nu: https://www.aftonbladet.se/tv/a/268675

Dock verkar den vara väldigt klippt, hade varit kul o se hela. Håller absolut inte med Katrin som lever i en drömvärld och är så pk så man kräks.

Medlem

Att hävda att Fortnite är ofarligt pågrund av att det finns värre alternativ är som att säga att man kan bruka amfetamin pågrund av att heroin är farligare. Istället borde man jämföra våldet i Fortnite med att skjuta på varandra med vattenpistoler och fråga om hon tror att det också är farligt. Då kanske hon hade sett att anledningen till hennes obefogade rädslor beror på okunskap.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Hennes e-penis växte precis ett steg från o=8 till o==8
Great work Katrin! Du lever i en försvunnen värld

Skriv svar