Ubisoft Massive-chef: Politik i spel är dåligt för affärerna

Robot
Ubisoft Massive-chef: Politik i spel är dåligt för affärerna

The Division är på låtsas, läs inte in något som inte finns där.

#SGC, #politik, #the-division-2


Medlem

Get woke, go broke

Avstängd

lite global uppvärmning så vi blir kvitt alla snöflingor vore bra

Medlem

Det låter sunt.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Passar det in i spelets filosofi så har jag inga problem med politik. Däremot ska det inte vara som tex att Republikanerna målas ut som idioter medan Demokraterna verkar vara helgoda.

Man ska vara neutral, och om man driver med ena ska man kunna driva med andra. GTA hade inte varit detsamma om man inte hade haft med politisk satir med, men då driver man enormt med alla politiska sidor.

Sen så finns det ju faktiskt undantag, vissa politiska ideologier är sjuka nog för att man ska kunna ta en öppen politisk ställning mot dom. tex ren nazism.

Medlem

Jag förstår inte varför FZ måste dra omröstningen till sådana extremer? Spel borde väl kunna vara som annan kultur? Mao finns det utrymme för både politiska och icke-politiska spel. Om Ubisoft inte vill vara politiska (något märkligt med tanke på Tom Clancy) så är det helt OK. Alla spel behöver inte ta ställning. Spel måste heller inte undvika att ta ställning eller förhålla sig neutrala. Spelbranschen är tillräckligt stor för att kunna rymma alla variationer.

Tänk om man hade lagt upp en liknande omröstning på ett forum för annan media. Det hade nog tett sig ganska märkligt.

Ska film ta ställning i samtida politiska frågor?

- Såklart, allt är politik

- Nej, film ska vara en fristad från politik

- Kanske, men de ska förhålla sig neutrala

Medlem

Har aldrig gillat det här med att anpassa sig till den breda massan och undvika ämnen som polariserar, det lämnar därför en sur eftersmak att tala om ”mindre politik” när det gäller spel. Det jag ogillar är dolda politiska budskap och utvecklare som säger sig vara neutrala när de uppenbart inte är det (t.ex. Ubisoft Massive här). Tar man exempelvis Dontnod Entertainment så var de extremt tydliga med sin politiska ställning redan i promo-materialet för Life is Strange 2, som konsument var det därmed lätt att hoppa över deras spel.

Var gärna politiska men stå för er politik och var beredda att ta den ekonomiska smällen av polariseringen. Sedan kan man ju diskutera problematiken med hur vänstern och dess anhängare aktivt skulle försöka stänga ned och censurera alla förespråkare av högerpolitik, men det är ju en annan fråga.

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag förstår inte varför FZ måste dra omröstningen till sådana extremer?

Håller med! Mitt svar är "none of the above"! Dom svaralternativen är dåliga oavsett fråga. Vi provar en annan fråga:

Ska spel innehålla Kung Karl Gustav?

- Såklart, allt handlar om kungen
- Nej, spel ska vara fria från kungar
- Kanske, men de ska förhålla sig neutrala

Medlem

Som The Division gilla jag hur spelet är politiskt så länge de finns en bra story i det hela så är det helt okej för mig. Sen finns de säkert spel som bara fokusera på politiskt med dålig story eller ingen alls, då kan de bli rätt tråkigt.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Frilansare
Skrivet av Brona:

Jag förstår inte varför FZ måste dra omröstningen till sådana extremer? Spel borde väl kunna vara som annan kultur? Mao finns det utrymme för både politiska och icke-politiska spel. Om Ubisoft inte vill vara politiska (något märkligt med tanke på Tom Clancy) så är det helt OK. Alla spel behöver inte ta ställning. Spel måste heller inte undvika att ta ställning eller förhålla sig neutrala. Spelbranschen är tillräckligt stor för att kunna rymma alla variationer.

Tänk om man hade lagt upp en liknande omröstning på ett forum för annan media. Det hade nog tett sig ganska märkligt.

Ska film ta ställning i samtida politiska frågor?

- Såklart, allt är politik

- Nej, film ska vara en fristad från politik

- Kanske, men de ska förhålla sig neutrala

Skrivet av telison:

Håller med! Mitt svar är "none of the above"! Dom svaralternativen är dåliga oavsett fråga. Vi provar en annan fråga:

Ska spel innehålla Kung Karl Gustav?

- Såklart, allt handlar om kungen
- Nej, spel ska vara fria från kungar
- Kanske, men de ska förhålla sig neutrala

Såklart omröstningen är lite spetsig, ta den för vad den är. Det är diskussionerna här som är det viktiga, och stort tack för att ni bidrar

Medlem

Det känns som ett stort "det beror på". Precis som med våld i spel kan spel innehålla politik om det känns relevant i sammanhanget. Men man bör inte klämma in en politisk poäng "bara för att", även om man i den fria konstens namn kan göra det. Beroende på om man bryr sig om försäljningssiffrorna då.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Detta fick DICE lära sig den hårda vägen efter att ha försökt göra BFV till ett politiskt ställningstagande. För min del blir det bojkott av spelet, nu är spelet i sig ganska ointressant på grund av andra orsaker men deras klavertramp är spiken i kistan för det.

Medlem

@anon_319742: Tycker du verkligen att BF:V försökte gå SJW vägen? Jag själv tyckte det var GROVT överdrivet av ett töntigt gamingcommunity jag...

Medlem

Någonstans kan jag ändå tycka så här:
Utvecklare har en form av ansvar när de utvecklar spel för även om det inte är "politiskt" så kan de vara så att de sår ett frö hos användare.
Rent tekniskt så skulle man kunna smyga in något politiskt i Fortnite som brukas av ett stor åldersgrupp för att vinna politiska poäng i verkligheten.
Vill minnas att de fanns en sån fråga i CS med terroristerna? Kan va fel men nånstans så har jag för mig att terroristernas skins ändrades.
Därför är jag lite tveksam över temat WW2 som återkommer hela tiden, men de säljer nog för att det triggar folks hat.

*Efter att ha googlat terrorist och olika sökord så lär väl SÄPO komma till arbetsplatsen strax
Tror de med utseendet måste ändrats i 1.6 eller 1.5 för jag spela inte CS:GO eller de andra CS:CZ?

Inaktiv
Skrivet av spikes:

@veckans: Tycker du verkligen att BF:V försökte gå SJW vägen? Jag själv tyckte det var GROVT överdrivet av ett töntigt gamingcommunity jag...

Ja. Kan inte komma på ett enda annat spel som har ansträngt sig så hårt trycka på spelarna ett politiskt budskap som BFV. Det finns säkert andra rena propagandaspel men ingenting jag har kommit i kontakt med.

Medlem

Jag håller inte med några av alternativen i er röstning. Helst skulle jag slippa politik i spel, men självklart ska det vara tillåtas, så får den fria marknaden bestämma vad som ska stanna och vad som ska försvinna.

Som exempel gillar jag inte feminism, som dykt upp i bl.a. battlefield 1 och 5. Men ännu mindre hade jag tyckt om att någon makt, som en regering, eller överflödiga dödshot/hatkommentarer, skulle bestämma vad som ska tillåtas att produceras eller ha någon påverkan på produkten. Istället tycker jag folk ska gå till val med sina plånböcker.

Medlem

Politiken i Life is strange 2 har fått mig att avvakta med spelet.
Tydligen är episode 1 fullt av politiska kommentarer, väldigt stereotypical roller och liknande.

Medlem

@anon_319742: Vad var så politiskt? För mig som inte hetsar politik så såg jag faktiskt inget politiskt i den första trailern. Om man inte vill leta saker att hetsa upp sig över så...

Inaktiv
Skrivet av spikes:

@veckans: Vad var så politiskt? För mig som inte hetsar politik så såg jag faktiskt inget politiskt i den första trailern. Om man inte vill leta saker att hetsa upp sig över så...

Medlem

@anon_319742: Så du har inga egna åsikter utan pushar bara andras?

Inaktiv
Skrivet av spikes:

@veckans: Så du har inga egna åsikter utan pushar bara andras?

Det är min egen åsikt, att de råkar uttrycka den på ett tydligare/bättre sätt har väl ingenting att göra med var min åsikt kommer ifrån? Du hade svårt att se vad som är politiskt med BFV, jag har svårt att se att någon kan missa det.
Anledningen till att så många klagar på DICE politiska agenda är för att det är så tydligt så att nästan alla ser det. Som sagt, har aldrig sett någonting liknande inom spelbranschen.

Jag tycker att spelvärlden generellt ska hålla sig utanför politiken. För mig är spel någonting man ägnar sig åt t.ex. när man vill slippa sådant som dagens politik.
Politik kan dock vara helt okej i spel när det t.ex. används av historieskäl eller fiktionellt för att skapa en speciell "setting" i spelet. Jag ser dock helst att det inte har någon koppling till nutidspolitiken eller försöker driva någon ståndpunkt.

Medlem

@anon_319742: Det blev politiskt för folk tyckte det var konstigt med en kvinna som spelbar karaktär? Eller blev det politiskt för att en lavin med triggered entitled snow flakes ville ha något nytt att klaga på under lunchrasten?

På vilket sätt gjorde DiCE BF:V politiskt tycker du? Var det för att dom gjorde en kvinnlig karaktär spelbar? Blev spelet inte en historisk karbonkopia av andra världskriget så du REEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE'ade? Eller vad var grejen? Sjukt uppblåst grej iaf.

Skrivet av anon_319742:

Det är min egen åsikt, att de råkar uttrycka den på ett tydligare/bättre sätt har väl ingenting att göra med var min åsikt kommer ifrån? Du hade svårt att se vad som är politiskt med BFV, jag har svårt att se att någon kan missa det.
Anledningen till att så många klagar på DICE politiska agenda är för att det är så tydligt så att nästan alla ser det. Som sagt, har aldrig sett någonting liknande inom spelbranschen.

Jag tycker att spelvärlden generellt ska hålla sig utanför politiken. För mig är spel någonting man ägnar sig åt när man vill slippa sådant som dagens politik.
Politik kan dock vara helt okej i spel när det t.ex. används av historieskäl eller fiktionellt för att skapa en speciell "setting" i spelet. Jag ser dock helst att det inte har någon koppling till nutidspolitiken eller försöker driva någon ståndpunkt.

Jag anser att man tog BFV åt det hållet man gjorde helt enkelt för att man trodde att det skulle sälja mer. Mycket customizations och att man ska kunna skapa sina egna spelkaraktärer har aldrig sets som negativt innan. Ja inte förrän Battlefield och cod började med det.

Inaktiv
Skrivet av spikes:

@veckans: Det blev politiskt för folk tyckte det var konstigt med en kvinna som spelbar karaktär? Eller blev det politiskt för att en lavin med triggered entitled snow flakes ville ha något nytt att klaga på under lunchrasten?

På vilket sätt gjorde DiCE BF:V politiskt tycker du? Var det för att dom gjorde en kvinnlig karaktär spelbar? Blev spelet inte en historisk karbonkopia av andra världskriget så du REEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE'ade? Eller vad var grejen? Sjukt uppblåst grej iaf.

Det är väl bara välja och vraka bland DICE uttalanden, t.ex. detta:

Det blir inte så mycket mer politiskt än så

Medlem

Jag kan tänka mig lite samtidiga politiska frågor om det är frågan om någon form av rollspel där man också aktivt kan välja riktning och spelet utvecklas lite olika beroende på vad man väljer - rollspel i stil med AC:OD.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Frilansare
Skrivet av Avedagreat:

Politiken i Life is strange 2 har fått mig att avvakta med spelet.
Tydligen är episode 1 fullt av politiska kommentarer, väldigt stereotypical roller och liknande.

Läs gärna, om du inte redan gjort det.
https://www.fz.se/recension/277908-recension-life-is-strange-...

FM-guru
F.d. Sisyr

Fritt fram att göra som man vill. I det fria kreativa uttrycket ingår givetvis även politiska ställningstaganden.

Medlem

DICE, SE OCH LÄR. Håll politisk agenda utanför spel, eller erkänn er färg så spelare enkelt kan fatta ett beslut om att stödja feminism eller inte.


signatur

I drank what?

Medlem

@anon_319742: Så för att en snubbe som är spelutvecklare vill att brudar ska vara spelbara för att han tycker det är konstigt att få frågan från sin dotter så är det politiskt? Spelbara kvinnliga karaktärer blir automatiskt politkskt pga? Pga att folk får för sig att alla gamers är män? Eller vad är grejen? Varför är det politiskt att göra en kvinnlig spelbar karaktär i ett spel om andra världskriget?

Medlem

Kan inte rösta på nått alternativ. Spel är konst och det är helt upp till konstnärerna att göra vad dom vill.
(Men personligen gillar jag politiska teman i såväl spel som i böcker, film och andra uttryck. Blir oftare att jag köper såna spel än spel utan)

Så, Ubisoft, Se och lär! Mer politik!

123
Skriv svar