Recension – Valkyria Chronicles 4

Robot
Recension – Valkyria Chronicles 4

En trogen uppföljare med narrativa snedsteg.

#valkyria-chronicles


Medlem

Efter att ha klarar spelet så anser jag att det inte är något fel på det narrativa eller spelmekaniken. Så smaken är som baken

Angry Joe utrycker det väl:

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: visst är det så, olika smak påverkar ju hur mycket man stör sig på dumheterna. Och det blir också klart bättre mot spelets andra hälft, men jag irriterande mig på första halvans tramserier nog för att det skulle påverka hur jag uppskattade spelet. Men VC4 är trots att ett bra spel, som hade kunnat bli mycket bra utan dessa snedstegen (i min bok).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Känner likadant. Jag spelade originalet på PS3 när det kom ut, men jag fastnade aldrig riktigt tack vare att man var tvungen att klicka sig fram genom handlingen (jag föredrar verkligen när storyn känns sammanhängande, och inte är uppdelad i små stycken på en meny)

En annan sak som stör mig är att alla filmsekvenser är förrenderade. Det tar upp bra mycket mer utrymme på hårddisken, samt att det ser ut som skräp så fort man spelar i en upplösning högre än 1080p


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

"Men vid två tillfällen får en ensam sketen soldat helt omutat springa förbi hela gänget och ta över min bas, och jag tvingas spela om en timmes investerad tid. Vid två tillfällen. Det händer inte tillräckligt ofta för att bli ett enormt problem, men är sjukt störigt när det inträffar."

Går det inte att spara under uppdragen som i det första spelet?

Medlem

Det går ju bra att spara spelet när man vill. Så det är inte så svårt att undvika problemet som nämndes i receptionen med att behöva spela om från början.

AIn kan inte heller ta över baser om man har en karaktär som vaktar. Då möste de först döda karaktären.

Bra recension.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lasrod: AI:n kan inte ta över basen om en enhet står inne i basen, men i vissa strider kan man vilja ha enheterna ute på slagfältet och då förlita sig på att enheterna som står i vägen för fienden på väg till basen ska agera konsekvent. Om man har flera enheter som kan skjuta ner en fiendesoldat är det oerhört frustrerande när de helt plötsligt allihop låter bli. Men som sagt, det hände inte ofta nog för att vara ett enormt problem, men ofta nog för att vara irriterande. Särskilt i början av spelet innan jag hade blivit uppmärksammad på problemet, då tänkte jag inte på att spara och blev tvungen att spela om flera steg.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag såg inte heller beskrivningarna av enheter och förlorade baser som ett problem. Precis som i första spelet så har man ett begränsat antal command points att använda varje turn för att flytta eller agera med enheter. Leaders bidrar med bonus command points. Man kan använda command points på samma enhet flera gånger under samma turn men då har de färre AP (används till förflyttning) för varje gång men kan skjuta som vanligt så länge de har ammo kvar. Under fienders turns så får alla enheter som har fiender inom line of sight gratis interception fire om fienden förflyttar sig inom skjutavstånd.

Så det effektivaste sättet att köra på är att spawna ett par bas försvarare, Tex en Shocktrooper och en sniper. Sedan inte spendera några CP på dem om man inte vill nyttja snipern. De försvara då basen och man kan nyttja sina CP på de trupper man valt att avancera med. Man kan sedan köra retreat på dem för att spawna dem på nytt i en annan bas om man behöver flytta fram försvarslinjen. Eller släppa nya försvarare i fronten med sin APC. Vissa karaktärer har även bonus traits av typen "camp defender" vilket tydligt anger vad man bör använda dem till

Så försöker man köra som i mer traditionella tactics spel att varje enhet skall ha sin tur att flytta varje turn så kommer man stöta på problem förr eller senare. Men då är det inte problem med spelmekaniken utan brister i den taktik man lagt upp.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: absolut, men problemen jag stötte på var att jag hade enheter nära basen (men inte i basen) som kan köra interception fire, men gjorde det inte av outgrundliga anledningar. Jag hade andra enheter ute på kartan som sakta men säkert avancerade in mot fiendens återstående bas, men så får en grunt springa rakt förbi fyra försvarande enheter som har skjutit ner avancerande fiender tidigare utan protest. Om det fanns någon spelmekanisk anledning till att de agerade så i just den rundan var det inte något jag kunde urskilja.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Ville spela detta. Eller, jag ville spela ettan men nu såg jag att jag inte kan spela tvåan eller trean för jag har inte de konsolerna. Så då känns det hela meningslöst. Det är ju bara ettan och fyran som finns till PC.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Ville spela detta. Eller, jag ville spela ettan men nu såg jag att jag inte kan spela tvåan eller trean för jag har inte de konsolerna. Så då känns det hela meningslöst. Det är ju bara ettan och fyran som finns till PC.

Man behöver inte spela Tvåan och Trean.

Ettan och fyran går av stapeln i stort sett paralellt då ettan skildrar imperiets invasion av Gallia och fyran kriget vid fronten mellan imperiet och federationen. Då de händelserna sker samtidigt så kan man spela båda fristående och det finns referenser till händelser vid båda fronterna i båda spelen.

Tvåan går av stapeln två år efter händelserna i ettan och fyran. Det är då ett inbördeskrig i Gallia där rebeller försöker genomföra etnisk rensning. Finns inga tydliga story kopplingar till fyran som jag kan komma ihåg.

Trean går av stapeln samtidigt som första spelet, då också i Gallia, och handlar om ett hemligt förband av fångar och annat som får göra de skitigaste och farligaste uppdragen. Det är också deras handlingar som både orsakar inbördeskriget i tvåan samt gör vissa händelser i ettan möjliga.

Så Tvåan och Trean kan man se som sidospår i sammanhanget, de känns mer som DLC till ettan. Det går således utmärkt att spela både fyran och ettan fristående i vilken ordning man vill.

Valkyria Revolution, vilket är en spinoff i form av ett action RPG, bör man undvika som pesten. Det har inte mycket att göra med timelinen i huvudspelen.

@Loevet: Låter märkligt. Inget som någonsin hänt mig i genomspelande av både Ettan och Fyran. Ettan har jag kört igenom två gånger (då jag fixade trophies för remaster versionen på PS4). Definitivt inte spelmekanik så låter som en extremt sällsynt glitch. Bra att man kör save regelbundet

Medlem

@Aletheides: Dock inte angry joe som recenserar.

Pansarknekt

Det ser väldigt nice ut men den där anime-grejen är lite weird i denna setting tycker jag. Blir köp när det är billight.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Det som irriterade mig mest med ettan var den detaljen att man fick mer XP ju fortare man utförde uppdragen.
Att ständigt tvingas till att försöka lista ut hur man snabbast möjligt kunde utföra uppdragen må vara en utmaning, men det ledde ju ofta till att man var tvungen till att ta vansinniga risker med enheterna för att ha en chans att bli färdig innan XP belöningen sjönk.

För att inte nämna att man så gott som aldrig kunde använda sina tanks,(om man ville maximera XP belöningen) eftersom det kostade dubbelt så många command points att använda en tank mot att använda en soldat.

Är dessa mekaniker kvar i fyran?

Om så är fallet vet jag inte om jag bryr mig.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar