Du spelar som nazisterna i Battlefield 5-kampanjen, är "ingen hjältehistoria"

Robot
Du spelar som nazisterna i Battlefield 5-kampanjen, är "ingen hjältehistoria"
Medlem

Fast majoriteten av tyska krigsmaskinen var inte nazister. är det inte korrektare att säga att "Du spelar som tyskarna"?

Eller just ja, BFV är inte autentiskt. Alla tyskar är nazister. Carry on.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Fast majoriteten av tyska krigsmaskinen var inte nazister. är det inte korrektare att säga att "Du spelar som tyskarna"?

Eller just ja, BFV är inte autentiskt. Alla tyskar är nazister. Carry on.

Man fattar att uttrycket syftar på det totalitära styret och inte på de enskilda individer som tvingas underkasta sig det. Det är vedertaget, se t ex kommunistiska Kina.


signatur
Medlem
Skrivet av Mirage:

Fast majoriteten av tyska krigsmaskinen var inte nazister. är det inte korrektare att säga att "Du spelar som tyskarna"?

Eller just ja, BFV är inte autentiskt. Alla tyskar är nazister. Carry on.

Tänkte precis skriva detsamma

Frågan är om man spelar som en SS soldat/officer, eller någon från wehrmacht.

Sure, landet kallades för Nazityskland under den tiden, så man skulle kunna säga att soldaterna var nazister, men så fungerar det ju liksom inte :>
Det skulle i princip göra alla invånare i landet till nazister... för att dom var bosatta i Nazityskland ^^

Kanske låter som nitpicking, men det måste bli sagt.

Dice är dock inte den studion jag skulle vända mig till om jag ville ha en korrekt återberättelse.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mirage:

Fast majoriteten av tyska krigsmaskinen var inte nazister. är det inte korrektare att säga att "Du spelar som tyskarna"?

Eller just ja, BFV är inte autentiskt. Alla tyskar är nazister. Carry on.

Skrivet av Tomas Helenius:

Man fattar att uttrycket syftar på det totalitära styret och inte på de enskilda individer som tvingas underkasta sig det. Det är vedertaget, se t ex kommunistiska Kina.

Precis så, och i texten är jag noga med att påpeka att de här soldaterna kämpar för det här styret. Ännu är det oklart hur mycket de tagit till sig ideologin själva.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Precis så, och i texten är jag noga med att påpeka att de här soldaterna kämpar för det här styret. Ännu är det oklart hur mycket de tagit till sig ideologin själva.

Men hur många stred för regimen och hur många stred för sitt land i Wehrmacht? Det är två helt skilda saker.

Medlem

Har inte varit särskilt sugen på det här spelet men om det blir en ordenlig singleplayer kanske det kan vara något ändå. Gillar att de väljer att plocka fram lite mer okända delar av kriget och inte bara typ invasionen av normandie etc. Det kallas ju inte världskrig utan anledning direkt.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Har inte varit särskilt sugen på det här spelet men om det blir en ordenlig singleplayer kanske det kan vara något ändå. Gillar att de väljer att plocka fram lite mer okända delar av kriget och inte bara typ invasionen av normandie etc. Det kallas ju inte världskrig utan anledning direkt.

Det är just själva idén med warstories. Alltså att få spela om de mindre kända aktörerna i konflikten.

Skrivet av Mikaelh:

Men hur många stred för regimen och hur många stred för sitt land i Wehrmacht? Det är två helt skilda saker.

Nog många stred för regimen för att det skulle märkas var man än gick.

Medlem

Klart att inte alla var nazister men oavsett så kan ju inte handlingarna försvaras. Sedan var det ju heller inte så att alla som "inte" var nazister bara var stackars soldater som tvingades ta land efter land, moralen var ändå rätt hög inom Wermacht. Vi pratar miljoner soldater, så det är inte så enkelt som svart på vitt oavsett riktning.

Hursomhelst häftigt att få lite tyskt perspektiv. Det är ju sällan det illustreras i spel och filmer överlag tycker jag. Kan tycka det blir lite tröttsamt att man alltid ska understryka/försäkra att det inte handlar om att man strider som nazist så fort något kan uppfattas som att du ser/är på den sidan i ett medie, som om att det är allmänt helt okej att döda folk annars. Min poäng är inte att likställa nazismen med de som stred emot den men jag menar att krig är ändå krig, vilket i sig är det brutalaste vi har, och då tycker jag det blir lite löjligt.

Skulle gärna se en fet tysk kampanj ur en trippel A studio, eller en serie/film av Band of Brothers-kvalite.

I övrigt som den lilla historienörd man är så kan jag inte hjälpa att förundras av den extremt avancerade tyska krigsmaskinen, både vad gäller taktik och teknologi för den tiden. Att de förlorade ska vi nog tacka inkompetens och storhetsvansinne hos Hitler för mer än något.

Ambassadör
Xbox

Det här kommer att bli riktigt intressant!

Gillade som sagt War Stories i BF1 så det här lockar mycket. Hoppas att de släpper ännu fler!


signatur

Jump in.

Medlem

Äntligen!

...Men tyvärr så verkar spelet bli dynga. Dice har tappat gnistan.

Blir bara mindre och mindre taggad för varje gameplay video.

Medlem

@Tomas Helenius: Ja, man fattar "komunistiska Kina" eller "Nazityskland". Men nu sa ni inte det, ni sa "Du spelar som nazisterna". Du är nere på individnivå, inte vedertagna uttryck om länderna.


signatur

I drank what?

Medlem

Gillar att man komma få följa lite mer unika berättelser men tyvärr så har deras SP aldrig varit mer än 'meh'

Medlem

Har velat spelat en tysk kampanj i flera år.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Men hur många stred för regimen och hur många stred för sitt land i Wehrmacht? Det är två helt skilda saker.

Fast om man strider för sitt land, som leds av en nazistisk regim, så kan man definitivt sägas tillhöra den. Spelar ingen roll om man delar ideologin, helt eller delvis, strider man på dess sida och under dess styre är man en del av det.
Betyder inte att alla tyskar under den epoken bär ansvaret för vad som hände men de som stred för tyskarnas vinning, oavsett anledning eller åsikt, får med all rätt sammankopplas med Hitler och nazityskland. Även de som inte hade något val.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Intressant med ett tyskt perspektiv, men det känns lite oroande att den drivande motivationen bakom valet att göra en tysk kampanj är för att man vill leka runt med Tigertanken. Det känns inte som den bästa grunden för en intressant berättelse om hur tyska soldater upplevde andra världskriget.

Å andra sidan så misstänker jag att man verkligen måste göra den kampanjen jävligt bra om man ska pröva på att låta folk spela som nazister. Känns som att det finns väldigt begränsade möjligheter att fucka upp saker och ting utan att allting blåser upp i en shit storm utan dess like.

Så vem vet, kanske blir bra ändå.

Medlem

Vågar nästan lova att gruppen i tigern kommer att "hoppa av" till de allierade. Eller så dör de en plågsam död till slut.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Fast om man strider för sitt land, som leds av en nazistisk regim, så kan man definitivt sägas tillhöra den. Spelar ingen roll om man delar ideologin, helt eller delvis, strider man på dess sida och under dess styre är man en del av det.
Betyder inte att alla tyskar under den epoken bär ansvaret för vad som hände men de som stred för tyskarnas vinning, oavsett anledning eller åsikt, får med all rätt sammankopplas med Hitler och nazityskland. Även de som inte hade något val.

Fast långt från alla tyskar i den tyska krigsmaskinen var där för de ville. Många blev mönstrade, då har du inget val. Skjut fienden och kanske överlev, eller vägra mönstring och bli skjuten på en gång.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

@Tomas Helenius: Ja, man fattar "komunistiska Kina" eller "Nazityskland". Men nu sa ni inte det, ni sa "Du spelar som nazisterna". Du är nere på individnivå, inte vedertagna uttryck om länderna.

Men det är ju just det som är vedertaget, att man använder t.ex. "nazisterna", "kommunisterna", "talibanerna", "dackarna" eller "dalkarlarna" som namn på den andra sidan i en konflikt. Det handlar om hela motståndarsidan, inte om soldaterna. Det blir rätt omständligt om man varje gång ska behöva gå in och i detalj förklara att varje soldat inte är nazist, kommunist, taliban... ja, du fattar.


signatur
Medlem
Skrivet av Mirage:

Fast långt från alla tyskar i den tyska krigsmaskinen var där för de ville. Många blev mönstrade, då har du inget val. Skjut fienden och kanske överlev, eller vägra mönstring och bli skjuten på en gång.

Ja och poängen i mitt inlägg kvarstår.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Soulless: Så du vägrar bli skjuten och krigar för att överleva, därför är du på regimens sida?

Error 404, logic not found.


signatur

I drank what?

Medlem

@Tomas Helenius: Fast i detta fallet är det inte så omständigt att skriva "tyskarna" istället för "nazisterna". Du byter ett ord ett fåtal gånger i hela artikeln. Rätt ska väl vara rätt? Det är ju inte så att det fanns en beskrivning på alla soldater och var de stod på politiska kartan utan snarare handlade det om en besättning i en Tigertank. Ganska lätt att säga "tyskarna" då, imo.

Edit: Och det handlar väl även om att snarare fria än fälla, eftersom minoriteten i den tyska krigsmaskinen var nazister. Majoriteten var medelschultz. Annars kan ni lika gärna börja referera till samtliga i östblocket som kommunister och samtliga i mellanöstern som terrorister. Better safe than sorry?


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

@Tomas Helenius: Fast i detta fallet är det inte så omständigt att skriva "tyskarna" istället för "nazisterna". Du byter ett ord ett fåtal gånger i hela artikeln. Rätt ska väl vara rätt? Det är ju inte så att det fanns en beskrivning på alla soldater och var de stod på politiska kartan utan snarare handlade det om en besättning i en Tigertank. Ganska lätt att säga "tyskarna" då, imo.

Edit: Och det handlar väl även om att snarare fria än fälla, eftersom minoriteten i den tyska krigsmaskinen var nazister. Majoriteten var medelschultz. Annars kan ni lika gärna börja referera till samtliga i östblocket som kommunister och samtliga i mellanöstern som terrorister. Better safe than sorry?

Vi får överväga det om några tyska WW2-soldater hör av sig.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi får överväga det om några tyska WW2-soldater hör av sig.

För att vara konsekventa förutsätter jag ni behandlar andra nämnda på samma sätt.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

För att vara konsekventa förutsätter jag ni behandlar andra nämnda på samma sätt.

Vi behandlar ämnen så som vi tycker det är lämpligt. Som i denna nyhet, där vi använder ett etablerat begrepp alla vet innebörden av.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Aight, jag ser var ni står i att vara konsekventa och det är er site. Kör i vind.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

@Tomas Helenius: Aight, jag ser var ni står i att vra konsekventa och det är er site. Kör i vind.

Apropå att vara konsekvent: du glömde rätta oss för exakt samma sak i den här nyheten: "Video - Fallout lär dig hitta och döda kommunister". Och det trots att du var inne och kommenterade just rubriken.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Apropå att vara konsekvent: du glömde rätta oss för exakt samma sak i den här nyheten: "Video - Fallout lär dig hitta och döda kommunister". Och det trots att du var inne och kommenterade just rubriken.

Den stora skillnaden här är att videon säger du ska hitta kommunister. Spelet refererar till dem som det, i ert fall var det ni som valde att säga alla var nazister. Inte ens personen som ni citerar kallar dem nazister utan "this tank crew". Ganska stor skillnad. Hade DICE killen kallart dem nazister, så hade de de varit det, eftersom de skapar narrativet.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Den stora skillnaden här är att videon säger du ska hitta kommunister. Spelet refererar till dem som det, i ert fall var det ni som valde att säga alla var nazister. Inte ens personen som ni citerar kallar dem nazister utan "this tank crew". Ganska stor skillnad. Hade DICE killen kallart dem nazister, så hade de de varit det, eftersom de skapar narrativet.

Okej.

Vid krig blir kommunikationen tillspetsad och förenklad för att få fram budskapet. Därför klumpas parterna, kanske främst motståndarsidan, ihop under ett namn - nazisterna, kommunisterna, serberna, USA, talibanerna, rebellerna, fascisterna, axelmakterna, de allierade, sandinisterna, ryssarna, danskarna, baskerna... osv. Därför ser jag ingen feltolkningsrisk överhuvudtaget med vår rubrik - "Du spelar som nazisterna i BF5-kampanjen". Men om nån missförstår klargörs sammanhanget tydligt i nyhetstexten: "Vi kommer med andra ord att få följa en berättelse ur ett perspektiv från en liten trupp stridandes för nazisterna...".

Nu har jag förklarat hur vi resonerar, jag ser ingen anledning att fortsätta denna diskussion.


signatur
Medlem

Finns det någon grupp människor som försvaras på FZ-forumen lika ofta som Nazitysklands soldater? Jag tror fan inte det. Herregud.

12
Skriv svar