Historien bakom WASD
Quakes default strafe var ju:
, . (RMB tror jag forw) typ alltid haft:
m , . RMB
Hela t-bordet nåbart för extra binds.
(fire=LMB forw=RMB 3MB=zoom)
M=back ,=strafeL .=strafeR
K=1wep J=2wep Ä=3wep ctrl=4wep
shift=slowforw N=crouch B=prone space=jump
L=reload Ö=use F=ficklampa P=dropammo backspace=dropwep
S=spray I=minimap O=minimapzooms
Q=team W=class
commmenus:(xcv+#) Z=teamsay T=say
U=callmedic och Y D för två till custom voicebinds (även på 4MB 5MB)
wasd= svårare med färre fingrar för extra binds.
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
Ultima Underworld (1992) och System Shock (1994) har standardkontroller väldigt nära WASD-standarden, minus mouselook. Däremot är musen fortfarande ett måste och är en central enhet i spelarens förmåga att attackera och skjuta fiender eller att manipulera mekanismer i omgivningen.
Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.
P.s. Det tidigaste FPS-spelet jag har hittat som använder WASD + mus som standard ur boxen (d.v.s. utan att behöva ändra kontroller via config-filer eller options) är Battlezone från mars 1998. Känner någon till ett äldre exempel ser jag fram emot att bli rättad.
Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.
Sen jag flyttade från piltangenterna under tidig Q2-era så hoppade jag till FDGZ, tyckte fingrarna låg naturligt där och kom in en bit på tangentbordet. Däremot så har det ju kommit o bli lite problematiskt att jag är van vid o ha 4 fingrar på movementknappar (backar på Z), inte 3 som man har i WADS eller dylika uppsättningar, så det blir ibland lite bökigt o binda om knappar till rimliga uppsättningar i spel som kräver många bindings. Men med dryga 20 år på FDGZ så är det för svårt o lära denhär gamla hunden att sitta på ett nytt sätt
Härligt att se så många kör ESDF. Bytte själv från pilar till WASD när man började lira med mus. Sedan blev det ESDF för att få tillgång till fler knappar i quake. Trist att det är lite drygt att byta knapparna i vissa spel, "Key X is already in use, do you wish to replace it?" -.- Kan de inte bara lägga in en ESDF-profil.
Själv kör jag ASDF (F=framåt, D=bakåt, Strafe höger=S, Strafe vänster=A). Sitter i sedan Unreal Tournament.
Fördelen som jag ser det är att man alltid har fingrarna på tangenterna. Nackdelen är att jag tvingas binda om i varenda jäkla spel jag spelar
När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!
Sen jag flyttade från piltangenterna under tidig Q2-era så hoppade jag till FDGZ, tyckte fingrarna låg naturligt där och kom in en bit på tangentbordet. Däremot så har det ju kommit o bli lite problematiskt att jag är van vid o ha 4 fingrar på movementknappar (backar på Z), inte 3 som man har i WADS eller dylika uppsättningar, så det blir ibland lite bökigt o binda om knappar till rimliga uppsättningar i spel som kräver många bindings. Men med dryga 20 år på FDGZ så är det för svårt o lära denhär gamla hunden att sitta på ett nytt sätt
Intressant att du också kör en sån "märklig" kombination
När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!