Oculus VD går, Facebook uppges skrota Rift 2

Robot
Oculus VD går, Facebook uppges skrota Rift 2

Fundamentala åsiktsskillnader, enligt källa.

#oculus, #rift, #vr


Medlem

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag håller med om att billigare, fristående headsets är viktigt för att marknaden ska komma någonvart men det vore sjukt tråkigt om de inte erbjuder ett dyrare, lyxigare alternativ för de som har möjligheten att använda det.

Medlem

Så praktiskt taget walkover till HTC då. Den enda som verkar kunna ev konkurrera med HTC blir Pimax men den lär ju bli bra dyrare och fortfarande en bit bort från release. Nu får HTC bara släppa en billigare modell så har de hela marknaden på datorsidan mer eller mindre. Känns ju lite som Oculus börjar ge upp.

Medlem

Hmm, ja frågan är vad som är rätt.. jag gissar att facebook kommer satsa mer på casual headsets och AR. Vilket är fine, kanske leder det till billigare komponenter men det är tråkigt om den tekniska utvecklingen blir lidande för att ingen vill investera i mer avancerad/dyrare teknik. Det har ju inte direkt varit en uppsjö av AAA titlar med VR fokus heller, det hela är lite moment 22.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Så praktiskt taget walkover till HTC då. Den enda som verkar kunna ev konkurrera med HTC blir Pimax men den lär ju bli bra dyrare och fortfarande en bit bort från release. Nu får HTC bara släppa en billigare modell så har de hela marknaden på datorsidan mer eller mindre. Känns ju lite som Oculus börjar ge upp.

Inte nödvändigtvis. HTC har finansiella problem och det kan komma att påverka HTC Vive med.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Men nu får ni väl lugna er lite. Det där var ju bara en massa vilda rykten.
Oculus har ju redan gått ut två gånger idag med att det inte var sant.

Medlem
Skrivet av Idono:

Inte nödvändigtvis. HTC har finansiella problem och det kan komma att påverka HTC Vive med.

Och sinar marknaden av spel osv så lär inte finanserna hos HTC blomstra.

Inte för jag varit något fan av VR på 90-talet eller nu men de känns som de var lite för dyrt för marknaden. Samt att billig VR som man hade till telefonen mörda marknaden.
Ser inte nån större framtid i VR tbh, AR har ju dock fått lite rolig marknad nu dock.

Medlem

Sålde min htc vive efter ett år. Den låg mest och damma på hyllan ändå. När wow-faktorn har gått över är VR ganska jävla tråkigt om jag får vara helt ärlig.

Medlem

@snubben: Håller med om att man tappar intresset lite efter ett tag, men som jag ser det är det bristen på "djupare" och competitive spel och att tekniken är lite för påfrestande att använda i dagsläget, det krävs mycket kunnande och tålamod av användaren. Detta samt att wow-effekten förtas av att du inte kan se flygplan i en flygsim på 300m för att upplösningen är så låg.

Dessutom ger användandet av VR en nackdel i spel som tillåter att man använder både VR eller spelar utan. Warthunder är ett exempel, det finns inga servers med endast VR tillåtet och därför blir hela upplevelsen att konstant bli dödad av folk som har stora tekniska fördelar.

Så på sätt och vis är det kanske bra om det kan utvecklas för casual marknaden och mobiler först så att hela systemet blir mer användarvänligt.

Medlem

@snubben:
Vilken konstig åsikt. Det är ju som att säga att monitorn är tråkig.
VR är ju ett medium som en app / spel visas i, precis som en tv, monitor eller liknande.

phi
Medlem

VR var ju dödfött. Det är minst 2-3 år kvar innan VR är tillräckligt moget och prisvärt för att det ska överhuvudtaget slå igenom hos den stora massan.

När man behöver en PC för säg 20 000 kr, gärna ett helt jävla rum tillägnat för VR och ändå bara får en högst okej VR-upplevelse i allt annat än bil/flyg/space-sims så säger det väl det mesta om hur liten målgrupp VR vänder sig till.

Medlem
Skrivet av walextheone:

Men nu får ni väl lugna er lite. Det där var ju bara en massa vilda rykten.
Oculus har ju redan gått ut två gånger idag med att det inte var sant.

Låter bra - jag hoppas ju faktiskt på en Rift 2!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Citat:

I går sa isländska EVE Online-skaparna CCP till Destructiod att man grovt överskattat hur populärt VR skulle bli.

Låter som VRGeeks. #Framtiden

Medlem
Skrivet av phi:

VR var ju dödfött. Det är minst 2-3 år kvar innan VR är tillräckligt moget och prisvärt för att det ska överhuvudtaget slå igenom hos den stora massan.

När man behöver en PC för säg 20 000 kr, gärna ett helt jävla rum tillägnat för VR och ändå bara får en högst okej VR-upplevelse i allt annat än bil/flyg/space-sims så säger det väl det mesta om hur liten målgrupp VR vänder sig till.

"Vr var ju dödfött" och sen "Det är minst 2-3 år kvar innan VR är tillräckligt moget och prisvärt för att det ska överhuvudtaget slå igenom hos den stora massan. "
Du får bestämma dig för ett av alternativen

Sen behöver du inte en dator för 20.000 (även om jag tror du bara drog till med ett pris där som lät vettigt).

Personligen har jag många många timmar i VR med alla möjliga olika spel och program. Älskar det

Men smaken är som baken antar jag


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

klart det dör om majoriteten av världen e fattiga å grejerna kostar satan


signatur

//monster

Medlem

VR var kul första veckan, sen vart det alldeles för omständigt med kablar hängandes, sensorer som inte reggade till 100%, suddig bild i vissa titlar och den stora bristen på bra spel titlar.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av walextheone:

Men nu får ni väl lugna er lite. Det där var ju bara en massa vilda rykten.
Oculus har ju redan gått ut två gånger idag med att det inte var sant.

Ja, facebook är ju kända för sin transparens.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem

Ja det va ju det vi sa, VR är bara en gimmick, det är för dåligt, dyrt och inget "system seller"-spel finns

Medlem

Det fundamentala problemet är att man inte vill sitta i en bubbla där man inte ser eller hör något av omvärlden.

Medlem
Skrivet av Johan:

Det fundamentala problemet är att man inte vill sitta i en bubbla där man inte ser eller hör något av omvärlden.

Verkligen? Det brukar vara det jag vill när jag spelar spel. Bort med störande moment.

Medlem
Skrivet av Johan:

Det fundamentala problemet är att man inte vill sitta i en bubbla där man inte ser eller hör något av omvärlden.

Jag vill det!


signatur

autograph

Medlem

När det är trådlöst, 8k, 180° fov, eyetracking (med foveated rendering), standardiserat (inte en appstore per skärm tack!) och halva priset ska jag testa igen!

Inaktiv
Skrivet av snubben:

Sålde min htc vive efter ett år. Den låg mest och damma på hyllan ändå. När wow-faktorn har gått över är VR ganska jävla tråkigt om jag får vara helt ärlig.

Vad var det som gjorde det tråkigt?
Har bara testat VR en gång så för mig det känns fortfarande lockande att skaffa det nån gång i framtiden. Bara sitta och chilla i olika miljöer eller flyga runt i nån flygsimulator.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Vad var det som gjorde det tråkigt?
Har bara testat VR en gång så för mig det känns fortfarande lockande att skaffa det nån gång i framtiden. Bara sitta och chilla i olika miljöer eller flyga runt i nån flygsimulator.

Ja svårt att säga. Gillade inte att man var helt avskild från allting. Tyckte det mest var jobbigt att ha på sig glasögonen och sedan kändes allting bara klumpigt. Efter 20 minuter i VR hade man fått nog och började spela på vanlig skärm. Det är riktigt häftigt första gångerna och alla demos är verkligen värda att göra men jag tycker inte det riktigt funkar för att "spela". Och då är jag ändå mycket för bilspel med ratt, men även där tycker jag att en 3skärm setup är bättre i längden.

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag vill det!

Samma här!

Just det som gör det så jävla intense. Skräckspel!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

ännu en VR tråd, och åter igen strömmar folk från land och rike runt in och ska berätta för oss hur mycket DOM minsann hatar VR. jag fattar inte. verkligen. jag förstår inte varför folk gång på gång älskar att skita på VR. det är en relativt ny och dyr teknik, ingen är skyldig er ett 8k headset för 599:- eller liknande. har du inte råd eller tycker det är för dyrt så köp det inte då. utan alla entusiaster som varit med från början och stöttat industrin så kommer ingen nånsin få se ett 8k headset.

"JAMEN DET ÄR JU DET JAG SAGT HELA TIDEN. VR ÄR DÖDFÖTT".

sjukt enkelt att tjäna snabba internetpoäng i trådar såsom denna. ni skulle varit med när flygplanet var nytt, eller persondatorn.

Medlem

Samtidigt som det verkar gå lite sig sådär med VR till pc så går försäljningen med VR till ps4 som smör i solsken med miljoner sålda set. Vad är det dom gör som inte pc-sidan gör?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Samtidigt som det verkar gå lite sig sådär med VR till pc så går försäljningen med VR till ps4 som smör i solsken med miljoner sålda set. Vad är det dom gör som inte pc-sidan gör?

Jag visste inte att det var en sån succe. Vilka VR-spel finns?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Samtidigt som det verkar gå lite sig sådär med VR till pc så går försäljningen med VR till ps4 som smör i solsken med miljoner sålda set. Vad är det dom gör som inte pc-sidan gör?

Såvitt jag vet är det VR till Android som säljer överlägset bäst och det är delvis därför Oculus satsar på fristående headset som är Androidbaserade. Dessa är dessutom helt trådlösa, vilket gör att de ligger långt före PC och PS4 när det gäller rörelsefrihet och just trådlöshet har alltid varit ett annat av Oculus mål och kan vara väldigt komplicerat att åstadkomma när spelet körs på en extern enhet som en dator.

Gemensamt för både PS4 och Andoid är att de är bra mycket billigare och därför har en mycket större marknad. Det är för mig ingen tvekan om att priset är det som styr (För VR är trots allt en leksak för de flesta) och man har hamnat i en ond cirkel där man vill släppa VR till PC och hoppas att det ska sälja så mycket att man kan få ner priset men sätter priset så högt att det inte säljer.

MS tog ett bra initiativ med Windows Mixed Reality, som dels erbjuder en mångsidig branschstandard och dels har ett överkomligt pris, det är där hoppet för VR till PC ligger nu och kanske Oculus har insett att det är svårt att konkurrera med detta.
Det finns ju en möjlighet att de utvecklar tillräckligt kraftfulla Android-headset för att kunna mäta sig med PC-spel, de har trots allt dessutom John Carmack vid utvecklarrodret på mjukvarusidan.

12
Skriv svar