EA: våra begagnat-planer gynnar konsumenterna

Robot
EA: våra begagnat-planer gynnar konsumenterna
Inaktiv
EA: våra begagnat-planer gynnar konsumenterna

Låter ju inte helt fel iaf.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Jag kan inte minnas att jag köpt ett begagnat spel någon gång, kanske när man var liten och bytte spel med polare, men det han säger är - pardon the french - helt jävla efterblivet.

Jag föredrar konceptet att man köper en fysisk skiva och kan göra vad man vill med den, inom lagens förordningar, och inte att köpet är en väldigt begränsad licens med medföljande irrelevant plastbit.

Tveksamt att det går att hindra utvecklingen dock, pengarna bestämmer.

Lite relevant:
Blitz: second hand market bigger problem than piracy

Medlem

Nu är det här ett större problem i USA än det är här. Ett par av deras största kjedjor tjänar mer pengar på att sälja begagnade spel än nya.

Hur många tror verkligen att de pengar de får in på Online pass kommer användas för att stödja gamla spel?

De nya spelen kommer kosta lika mycket, andrahands värdet på spelen kommer sjunka. Jag har svårt att se att konsumenterna får ut något positivt alls av detta.

EA har panik, deras inkomster har ökat de senaste åren, men deras vinst har vänts mot förlust. Titta på det här fina diagrammet som visar intäkter och vinst/förlust för de senaste åren:

EA Diagram
Intäkter, röd stapel. Vinst/förlust, grön stapel.

Medlem

Själv köper jag ungefär lika mycket begagnat som nytt till min ps3:a, just för att det är så mycket billigare att köpa på tradera än nytt.

Känns som en ny variant på när Nintendo en gång i tiden var ute efter att lagstifta bort kompisbyte och göra det olagligt.

Men vad är att vänta av EA egentligen, de vill så klart maximera sina intäkter. Sen att just den här modellen inte tilltalar mig och inte kommer få mig att bli mer positivt inställt till dem är väl egentligen mitt problem.

Dessutom kommer det bli en massa koder och skräp att behöva registrera när man just köpt sitt nya spel till sin ps3. Det är ju det som är så skönt idag, det är bara att slänga i skivan och tuta och köra.

Nej, usch och fy. Begagnat är en marknad som vilken som helst, vore det inte smartare att EA gav sig in på den, om det nu finns företag som lever på den. Köp tillbaks spel som spelarna tröttnat på billigt och sälj dem något dyrare, men mycket billigare än ett nytt spel. Det är kanske där lösningen ligger.


signatur
Medlem

Like positivt som det är att ha rännebajja bara för att du tappar ett par hekto på köpet..

Medlem

vilket inlindat skitsnack...

Medlem

Tycker inte detta är speciellt förvånande, men jag är inte emot det. Det är bättre än Valves alternativ.

Även om man köper Half-Life 2 (eller något annat Steamworksspel) i butik så låser man spelet till sitt Steamkonto och kan omöjligen sälja det om man så önskar det. Men nu med EAs service så kan man få spelet att byta konto för en mindre summa.

Inte för att detta är något som påverkar mig i någon grad, köper sällan begagnade spel och aldrig sportspel.

Inaktiv

Problemet tror jag mer ligger i andra hands försäljningen.
Personligen har jag dålig erfarenhet av att köpa på EBgames ect, köpt spel med cd-keys som varit "upptagna", spelfodral som är helt tillbucklade ect men kostar en hundring mindre än en splitterny fräsch kopia.

Enda positiva jag kan se är om de kunde ta MYCKET mindre betalt för andrahandssäljning, men de ser jag inte hända på ganska länge.

Inaktiv

Alla förstår nog vem det här gynnar. Vi är inte dumma. Jag ska aldrig köpa något från EA igen. På riktigt.

Nja, det låter bra och upstylat det där.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

"tillåta EA att släppa färre men mer kvalitativa spel."

HAHAH Sen när har dom velat göra det?
Nä alltså jag tror inte att det är riktigt som dom säger här va, dom är ju ändå affärsmän

Medlem

Är väl inte mer än rimligt, underhåll av servrar är fan inte gratis.

Medlem

Kan inte direkt klandra EA. Om en konsument köper ett begagnat spel istället för ett nytt går inga-till-relativt-lite pengar till de som faktiskt gjort och gett ut spelet. Butikerna är de som tjänar på att sälja begagnade spel.
Hurvida det är "positivt" för oss konsumenter har jag ingen aning om, vanligt PR-tugg, men jag kan verkligen inte klandra EA för att de gör såhär.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem
Skrivet av najtrows:

"tillåta EA att släppa färre men mer kvalitativa spel."

HAHAH Sen när har dom velat göra det?
Nä alltså jag tror inte att det är riktigt som dom säger här va, dom är ju ändå affärsmän

Spore, Dead Space, Mirrors Edge, Brütal Legend, dessa spel var inte rätt så kvalitativa och riskabla att släppa på marknaden?

Sen så har vi Mass Effect, Rock Band, Dragon Age, Burnout, Skate, Cysis, Battlefield. Det är inte heller kvalitativa spel?


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Jag försöker se det positiva i det. Vinnarna på det här (förutom EA) är vi som köper begagnade spel och inte spelar online (eller köper dlc etc). Om begagnatvärdet på till exempel senaste NHL sjunker innebär det att jag sparar pengar när jag köper det för att spela offline, med mina kompisar.
Självklart finns det spel som man vill spela online också, men då får man ju räkna på det när det blir aktuellt.

Medlem

Den ena idén efter den andra och dom blir bara dummare och girigare. Vad härnäst? 5 års licenser på nyköpta offline spel innan man måste betala en avgift för att "låsa upp" spelet igen. Kan inte EA bara gå under och statuera det fina exemplet att girighet inte lönar sig.

Medlem

undviker EA redan i den mån det går.

Medlem

De enda som gynnas är EA själva, tror dem... I det långa loppet tror jag bara de får färre onlinespelare till sina spel eftersom man knappast är intresserad av att betala ytterligare en kostnad utöver vad spelet kostat begagnat.

Ungefär lika korkat som Svensk Film vilka gör allt utom att sänka biljettpriserna till biofilmer, trots att biljkettpriset är huvudanledningen att folk inte längre går på bio förutom när det är en storfilm. I länder som USA och Australien, där biljettpriset för biofilmer är lågt, går folk på bio betydligt oftare, så pass ofta att man faktiskt spenderar mer pengar eftersom man ser mer alternativa filmer...

Medlem

Ser verkligen inga problem med detta, det är snarare ett tecken på en vettig strategi där vi blir mindre beroende av spel på fysiska skivor. Begagnatmarknaden skulle kunna utraderas om spelhusen sålde spelen billigt för nedladdning och hade en marginell kostnad (likt EA's $10, 75 SEK - peanuts!) för eventuellt onlinespelande.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Om bara PC ens hade en begagnadmarknad för multiplayerspel

Medlem

Begagnat köper jag för att jag ska spara in lite pengar, det stryper dem med det här. Då kan jag lika gärna vänta ett halvår eller liknande och köpa det nytt och när det kostar lite mindre

Medlem

"Enligt Riccitiello innebär strategin att utvecklare kommer ha möjlighet att fortsätta jobba med sina spel under en längre tid, och han menar också på att denna affärsmodell kommer tillåta EA att släppa färre men mer kvalitativa spel."

Så han erkänner alltså att EA mest släpper skitspel.

Medlem
Skrivet av Deragorn:

"Enligt Riccitiello innebär strategin att utvecklare kommer ha möjlighet att fortsätta jobba med sina spel under en längre tid, och han menar också på att denna affärsmodell kommer tillåta EA att släppa färre men mer kvalitativa spel."

Så han erkänner alltså att EA mest släpper skitspel.

http://kotaku.com/5017412/john-riccitiello-has-a-sulk-over-ea...
Uhm....ja? EA har haft det problemet och gör nu saker för att ändra på detta.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av LittleFriend:

De enda som gynnas är EA själva, tror dem... I det långa loppet tror jag bara de får färre onlinespelare till sina spel eftersom man knappast är intresserad av att betala ytterligare en kostnad utöver vad spelet kostat begagnat.

Ungefär lika korkat som Svensk Film vilka gör allt utom att sänka biljettpriserna till biofilmer, trots att biljkettpriset är huvudanledningen att folk inte längre går på bio förutom när det är en storfilm. I länder som USA och Australien, där biljettpriset för biofilmer är lågt, går folk på bio betydligt oftare, så pass ofta att man faktiskt spenderar mer pengar eftersom man ser mer alternativa filmer...

Så sant som det var sagt.

Inaktiv
Skrivet av Hazzlare:

Begagnat köper jag för att jag ska spara in lite pengar, det stryper dem med det här. Då kan jag lika gärna vänta ett halvår eller liknande och köpa det nytt och när det kostar lite mindre

Är ju precis det dom vill, dom tjänar ju inget på att du köper spelet begagnat.

Medlem

Det mesta som EA gör är helt oaccetabelt. Även om dem kommer ut med hävdandet att det kommer att gynna konsumenterna så är det bara rent bullshit.

Det kommer inte att ge utvecklarna någon del av pengarna för att utveckla nytt till spel som finns ute. Utan dem kommer fortsätta med sina äckliga massproduktioner som dem har på sport spel, Need for speed serien etc.

Dem har alltid lovat så hemskt mycket o det är föga troligt att dem skulle hålla sitt ord för något. Här näst börjar dem ta betalt för att du ska få spela dina spel över huvud taget. Kan se det framför mig, 125 kr i månaden för att få spela ett Battlefield 3 när det väl kommer.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Om det här nu hindrar begagnatmarknaden så borde ju EA kunna sänka sina priser eftersom de tjänar mer pengar på att folk slutar köpa begagnat, på något vis tvekar jag på att det kommer vara fallet...

h2o
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Tycker inte detta är speciellt förvånande, men jag är inte emot det. Det är bättre än Valves alternativ.

Även om man köper Half-Life 2 (eller något annat Steamworksspel) i butik så låser man spelet till sitt Steamkonto och kan omöjligen sälja det om man så önskar det. Men nu med EAs service så kan man få spelet att byta konto för en mindre summa.

Har inte ens tänkt tanken att sälja någon av mina Valve spel och jag har alla förutom Blue Shift, som av nån anledning jag ändå får gratis på mitt lilla Steam konto.

Ser seriöst inget problem med att jag inte kan sälja dem begagnat då kvalitén på spelen är så pass höga att jag fortfarande spelar dem idag. (IE Half Life är nu 12 år gammalt och fortfarande ett av de bästa spelen jag har, plus mods som CS & NS som spelas nästan dagligen)

Sen kan jag också ladda ner dem till vilken dator som helst vart jag än är i världen sålänge jag kommer ihåg lösenordet till mitt Steam konto vilket inte är fy skam!

Ni får väl ursäkta min Valve-fanboyism men jag gillar faktiskt Steam som en tjänst i överlag. Håller alla spelen uppdaterade åt mig, gratishelger på MW:2 som faktiskt gjort mig sjukt sugen på att köpa spelet... skulle inte EA ta betalt för demos också? Bättre o köra Steam konceptet och langa fram gratishelger där du får tillgång till hela spelet på en begränsad tid, du slipper göra ett demo och du lockar in ganska rejält mer spelare skulle jag gissa på.

Gynnar bara dig som kund som får ett rejält smakprov på det kompletta spelet och kostar inte utvecklaren ett öre förutom kanske några servrar som ska klara av alla nedladdingarna...

Medlem

Jag gillar att EA försöker lösa sina problem utan att stänga ute kunder, trots att de förlorar enorma pengar på begagnade spel.

12
Skriv svar