XC2: Torna ~ The Golden Country (Switch)

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
XC2: Torna ~ The Golden Country (Switch)

Mitt förhållande till Xenoblade Chronicles 2 är något tudelat. Å ena sidan ogillade jag hur segt det var att komma in i spelet, en del störiga spelmekaniska brister och sidouppdragen var sjukt oslipade och irriterande tidskrävande i många fall. Å andra sidan spenderade jag nästan 200 timmar i spelet och hade en grymt trevlig spelupplevelse i slutändan, trots att det tog en 20-30 timmar innan jag verkligen var såld på upplevelsen.

När jag sedan läste att grundspelet skulle få en expansion vid namn Torna ~ The Golden Country antog jag bara att det skulle bli mer av samma, fast en berättelse som utspelade sig före händelserna i XC2. Torna-expansionen är riktigt matig, enligt utvecklarna nästan lika stort som grundspelet, och med andra ord skulle jag vänta mig minst 100 timmar med samma fördelar och brister. Men, så var inte alls fallet, och cirka 20 timmar in kan jag glatt meddela att Monolith Soft har åtgärdat nästan samtliga brister som grundspelet led av.

Det första som slog mig när jag startade upp spelet var att presentationen ser betydligt skarpare ut. Jag har inte räknat pixlar alá Digital Foundry, men är ändå ganska säker på att Torna-expansionen rullar på en högre dynamisk upplösning än grundspelet. Karaktärsmodeller verkar också vara mer detaljerade, och bilduppdateringen rullar också betydligt jämnare än tidigare (även om det fortfarande hickar till med jämna mellanrum). Med tanke på att Monolith Soft har uppdaterat grundspelet ett antal gånger redan trodde jag inte att det fanns så mycket mer att vinna i teknisk väg för deras spelmotor, men bevisligen har de lärt sig tillräckligt mycket om Switch-hårdvaran för att kunna klämma ut ytterligare kräm ur kretsarna.

Spelmotorn har uppgraderats och både flyter bättre och är betydligt mer detaljerad.

Det är inte bara det tekniska som blivit bättre. En av de stora irritationsmomenten med grundspelet var som tidigare nämnt att det tog lång tid att komma in i spelet, och en del i detta var att striderna var otroligt sega i början. Monolith Soft har justerat spelmekaniken i Torna-expansionen och striderna går dels betydligt snabbare redan från start, och man levlar också upp snabbare jämfört med originalet. Efter 12 timmar hade jag redan nått över level 40, något som tog mig säkert 30-35 timmar i Xenoblade Chronicles 2. Utvecklarna har också justerat andra detaljer i striderna och hur man uppgraderar sina Blades, och överlag känns allting bara lite smidigare än tidigare. Att man nu kan levla upp och crafta föremål vid lägereldar är också ett trevligt tillskott till grundspelets formel där levlande bara kunde göras på värdshus.

Att striderna och levlandet går snabbare gör faktiskt väldigt mycket för att expansionen startar mycket bättre än grundspelet gjorde.

Handlingen går jag inte in på i detalj för att undvika spoilers, utöver att händelserna äger rum 500 år före berättelsen i grundspelet. Du kommer stöta på och spela med bekanta karaktärer och Blades såväl som helt nya sådana, och det är intressant att se hur vissa karaktärer hade en annorlunda personlighet jämfört med hur de var i grundspelet, och hur de under expansionens gång utvecklades mer till hur de är i Xenoblade Chronicles 2.

Överlag är jag väldigt imponerad över vad Monolith Soft har lyckats åstadkomma med Torna ~ The Golden Country. Det visar att det går att göra en matig och bra single player-expansion till ett rollspel som inte bara utökar spelupplevelsen utan förbättrar grundupplevelsen väsentligt. Om du gillade Xenoblade Chronicles 2 men störde dig på vissa detaljer bör du kasta dig på expansionen, den är både ett lysande tillägg och ett löfte om vad Monolith Soft kan komma att erbjuda på Switch-plattformen åren som kommer.

Torna ~ The Golden Country är helt enkelt ett riktigt bra jrpg jag helhjärtat rekommenderar till både fans av grundspelet och de som bara vill sätta tänderna i ett bra jrpg till Switch. Expansionen kan köpas digitalt som en del av DLC-expansionspasset till Xenoblade Chronicles 2, eller som fysisk utgåva.

Xenoblade Chronicles 2: Torna ~ The Golden County
4
Mycket bra
+
Läcker och förbättrad presentation
+
Snabbare levlande och bättre sidouppdrag
+
Matig berättelse och bra karaktärer
+
Bra och stämningsfull musik
-
Fortfarande stundtals hackig bilduppdatering
-
Att det är galet segt att fly från initierade strider
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Så man börjar om från början med nya karaktärer eller?

Bra intressant recension ska nog skaffa detta så småningom.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Tog faktiskt en titt på detta igår kväll, Xenoblade 2 ligger på spel att införskaffa till switchen. Tack för recensionen Andreas

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lasrod: Ja precis, eftersom spelet utspelar sig före händelserna i grundspelet börjar du från noll, även med de karaktärer du spelar i XC2. Men som jag nämner i recensionen levlar man betydligt snabbare här och man kommer in i spelet betydligt bättre än man gör i XC2. Tycker om grundspelet väldigt mycket, men startsträckan innan det blir riktigt bra är lite väl långt, så har man inte spelat XC2 och börjar med Torna ~ The Golden Country kommer man nog störa sig på startsträckan ännu mer. Men jag rekommenderar XC2 trots det, ett riktigt bra spel med en svag inledning.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: kul att den uppskattades! Men då rekommenderar jag att du börjar med Torna ~ The Golden Country, då kommer du få en annan uppskattning för karaktärerna och händelserna i XC2. Du kommer å andra sidan störa dig ännu mer på den sega inledningen i XC2 då, men om du blir engagerad i spelvärlden med Torna kommer du nog kunna ta dig igenom det utan problem. Jag spenderade ändå 200 timmar i spelet, trots att det krävdes en 20 timmar innan jag var helt såld på det


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag håller då inte med Skribenten när det gäller att XC2 är segt. Jag tycker inledningen är mycket bra och bygger upp karaktärerna väl. De lägger tid på detta vilket är bra. Spelet har en hyfsat öppen värld. Så är det så att man inte vill plocka allt content så kan man skippa mycket.

Men då jag inte är en otålig människa så drog även jag över 200 timmar i spelet Smaken är som baken.

Torna finns på min lista men är en bit dit då jag först måste bli klar med Dragon Quest XI Post game för true ending, Köra HD remastern av Resonance of Fate (PC/PS4), X4 Foundations (PC) och sedan HD remastern av The Last Remnant (PS4).

Resonance of fate ligger på 16GB på PC, men man kan ladda hem ett gratis high quality texture pack vilket sätter spelet på 89GB i storlek istället och ger dig texturer anpassat för upp till 4K.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: nej smaken är ju som bekant som baken. Jag störde mig inte bara på den sega inledningen med XC2, sidouppdragen var också i många fall alldeles för tidskrävande och otydliga, men jag hade ändå galet roligt med spelet i slutändan. Att jag upplevde inledningen som seg berodde mycket på att striderna var extremt sega i början, fiender som var på samma level eller till och med någon level under tog orimligt lång tid att besegra. Det har förbättrats väsentligt med Torna.

Haha, ja du, det där med att ha spel på hög på grund av att man spelar andra spel är jag allt för bekant med. Jag valde att börja med Torna istället för att börja med DQ11, så det är en annan massiv spelupplevelse som väntar på mig. Har även Ni No Kuni II väntades eftersom jag påbörjade Octopath Traveler före det. Men vi får se det på den positiva sidan, vi saknar ju inte finfina spelupplevelser att kasta oss in i direkt


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@loevet: Det var nog ett bra drag att du väntade med Ni No Kuni II då det på släpp dagen var allt för enkelt. De släppte senare en patch som gav oss ett val av svårighetsgrad i början. Då du är en veteran i jrpg sammanhang så kan jag inte rekommendera lättaste svårighetsgraden (det som förrut var den man fick serverad per automatik utan valmöjligheter).

Nä det finns ju mer vid horisonten. 5 feb släpps Etrian Odyssey Nexus dessutom, tionde delen och sista de släpper till 3DS. Nästa projekt de gör blir till Switch. Det ser jag fram emot! I båda fallen!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: haha, jag vet att det var flera i forumet och på Discord som ondgjorde sig över att det var alldeles för lätt Jag förhandstestade ju Ni No Kuni II åt FZ och under de timmarna jag spelade där var det helt klart av det lättare slaget, när jag väl tar tag i det ska jag definitivt välja den svårare svårighetsgraden.

Ja verkligen, Etrian Odyssey Nexus och Persona Q2 blir nog bland de sista stora rollspelen vi får till 3DS, tror nästan alla går över till Switch framöver. Och det är ju förståeligt, Switch är en ny och het plattform samtidigt som 3DS-hårdvaran börjar bli ganska begränsande. Men det är ändå lite vemodigt, har spelat många förnämligt fina jrpg:s till 3DS.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Jag har faktiskt vissa JRPG titlar kvar i plast fortfarande till 3DS så den kommer leva ett bra tag till De har dock varit lågt på prio listan i min backlogg. Men då handlar jag precis allt jag kan få tag på som är ett RPG eller ett SRPG av något slag till alla platformar jag har, oavsett hur "bra" de är.

Jag undrar dock hur det kommer bli med Switch. Etrian och Persona Q har ju haft lite som sin grej att man använder den nedre skärmen till att rita en karta när man kör spelet. Det blir lite svårt att åstadkomma det på Switch. Om nintendo nu inte tänker släppa något tillbehör det vill säga eller låta oss använda gamepaden till Wii-U som ritplatta Det senare fungerade ju hyfsat i Xenoblade X som dock var ett rent Wii-u spel.

Edit: Just ja. Sedan finns det detta SRPG till Switch som släpps i November. Men vet ej om det kommer till europeiska E-Store då.
https://www.rpgsite.net/news/7891-mercenaries-wings-the-false....

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: Haha, vi verkar vara av samma skrot och korn låter det som, jag har också en gedigen hög inplastade spel till 3DS (och de andra konsolerna också för den delen) som jag inte påbörjat Och jag är också skyldig till att köpa spel jag vill ha i samlingen, oavsett om de är bra eller ej (jag köpte för bövelen Metroid Prime Federation Force, och inte var det för att hade en gnutta hopp om dess kvalitet).

Ja, hur de löser det med Etrian Odyssey ska bli intressant att se. Jag tror inte det är någon tvekan om att de måste hitta ett sätt att få det att fungera på Switch, men exakt hur det skulle se ut är oklart. Persona Q-serien tror jag däremot kan utvecklas naturligt mot att mer likna den vanliga Persona-serien på konsolerna. Persona 4 Golden till PS Vita (sjukt bra för övrigt) är ju precis som PS2-originalet ett traditionellt Persona-jrpg, och det skulle nästa Persona Q till Switch också kunna bli. Switch har grym potential för jrpg-framtiden med tanke på hur många bra serier som kan ta steget från 3DS-plattformen, och det finns ju redan bra serier etablerade med Octopath och Xenoblade Chronicles.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: På tal om Xenoblade Chronicles X, jag hade sjukt kul med det spelet på Wii U, och skulle väldigt gärna se att den där omtalade portningen till Switch blev verklighet. Men Monolith Soft har ju tyvärr uttalat sig om att det skulle bli en dyr och krävande portning som de inte tror att Nintendo är villiga att finansiera. Det är ju inte ett definitivt nej, men låter inte så sannolikt just nu.

Åh, och helt orelaterat kom jag att tänka på Baten Kaitos 1 & 2 till Gamecube, jag hade dött glädjedöden om de portades till Switch.
#batenkaitostillfolket


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet: Håller med, många fina titlar som borde få en Switch port. Xenoblade X är en av dem. Finns ju potential i storyn att fixa en efterföljare dessutom. För att inte spoila något för någon.

Persona Q är det däremot lite si och sådär med. Etrian Odyssey heter på japanska: Sekaiju no Meikyuu (labyrinth of the world tree) och förkortas MeiQ. Så Q i Persona Q står för Q i "Meikyuu/MeiQ". Det lever således på att vara en mix mellan Etrian och Persona. Utan Etrians karaktäristiska spelmekanik så kommer det inte vara ett Persona Q spel. Så det hänger på hur Etrian överlever övergången till Switch om just den serien skall få en fortsättning.

Jag håller dock med om att de bör släppa fler Persona spel på andra platformar, tex switch. Som du säger är Persona 4 Golden lysande (Persona 4 från PS2 + extra content som släpptes till Vita). Persona 5 likaså. Ett Persona spel har dock väldigt lång utvecklingssträcka. De har således infört ett ganska karaktärisktiskt schema för hur de utvecklar ett Persona spel. Först släpper de spelet. Sedan för att köpa tid medan de utvecklar nästa stora persona spel så har det ett mindre team som på sidan om arbetar med spinoffs. Tex Persona Dancing, Persona Q osv för att fylla ut tiden, sedan släpper de ett nytt persona och sedan kommer det fler spinoffs i det nya personas timeline.

Det som de behöver göra är att slänga fler team på Franchisen så det utvecklas nya spel i Persona världen simultant där de släpps varannan gång. Vissa andra franchises hanteras på det sättet. Tex Tales spelen nuförtiden.

Annars finns väl risken att man är pensionär innan nästa Persona kommer

När det gäller spel i plast så sitter jag på högar. Jag får nog bli pensionär innan jag har tid att gå igenom allt Det har gått så långt att jag köpt på mig en extra konsol för varje generation just innan de slutats tillverkas, bara så jag har en reserv ifall jag skall spela spelen i framtiden och mina nuvarande går sönder. Reserverna förvaras i nykartong i ett förråd. Har tex 2st PS2, 2st PS3, 2st PSVITA (OLEDversionen), 2 stycken 3dsXL och så fortsätter det

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: absolut, Persona Q är ett spel av Etrian-snitt, men eftersom det har ett namne i traditionella jrpg:s på andra konsoler kan de lättare föra över den stilen till ett nytt format på Switch (fast då kanske inte kalla den Q längre). Etrian Odyssey bygger ju på det konceptet i grunden så där går det ju inte bara att stöpa om det på samma sätt utan att det blir något helt annat. Men de är ju kreativa och kan säkert hitta på en smidig lösning om det är så att de tror tillräckligt på serien för att fortsätta den på Switch. Kanske en halva av skärmen tillägnad spelvyn och andra halvan spelmekanik, karta etc. Typ två 1:1-halvor. Kanske inte skulle bli så bra i bärbart utförande förvisso, men jag ser gärna att de hittar på något så att serien kan fortsätta.

Du har koll på din Persona, fint! <3 Med tanke på att Persona 5 även släpptes till PS3 är det ju rent tekniskt inget problem om de skulle vilja släppa ett Persona 5 Golden till Switch i framtiden. Det hade varit finemumma, jag hade alla gånger köpt det där också (precis som att jag kommer köpa min femte utgåva av FFXII till Switch när det släpps). Jag gillar spinoff-strukturen de kör med, även om jag personligen aldrig engagerat mig i Dancing-spelen i serien.

Men du, med tanke på våra respektive backlog-högar kommer vi förmodligen inte hunnit spela igenom en femtedel av den när de släpper nästa Persona ändå, så det kanske bara är bra att det tar lite tid

Haha, jag är likadan, om än kanske mer galen Har två PS Vitor (en metallic-röd köpt i Japan), fyra New N3DS:er (en Zelda-utgåva och en Metroid-utgåva), fyra PSP:s, två DS, två Switchar men chockerande nog bara en PS4 Pro, trots att jag har överlägset flest spel till den plattformen. Borde nog investera i en till så jag har en ersättare redo i kulisserna om min nuvarande skulle gå sönder


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar