Speedrunhändelser v42/43 - MarioMarioMario

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Speedrunhändelser v42/43 - MarioMarioMario

Nu är det dags för lite mer speedrunhändelser, samt retro!

Såklart händer det saker varje dag jag inte kan hålla koll på, men nu har det hänt något rätt spektakulärt. De mest klassiska av klassiska spel, Mario-spelen till NES, har alla fått rekordet slaget inom loppet av några dagar.

Super Mario Bros.

Spelet som alltid är aktuellt. Här pratar vi inte minuter eller sekunder, här är det millisekunder som gäller, och varje sådan räknas.

Kategori – any%
Datum – 2018/10/23
Tidigare rekord4m 55s 913ms av Kosmic
Nytt rekord4m 55s 796ms av SomeWes
Tidskillnad117ms

Super Mario Bros. 2

Betydligt lägre fokus på detta spel över sin föregångare, men dess vertikala design skapar en väldigt häftig speedrun. Här är det svensken Coolkid som förbättrar sitt tidigare rekord med 1,5 sekunder.

Kategori – any%
Datum – 2018/10/20
Tidigare rekord8m 20s 549ms av Coolkid
Nytt rekord8m 19s av Coolkid
Tidskillnad1s 549ms

Super Mario Bros. 3

Spelet som var mångas kontakt med speedruns genom Morimotos TAS på 11m 03s 950ms som spreds som en löpeld i västvärlden felaktigt som en realtidsgenomspelning.

Kategori – any% no wrong warp
Datum – 2018/10/23
Tidigare rekord10m 45s 350ms av Kirua
Nytt rekord10m 44s 4XXms av MitchFlowerPower
Tidskillnad~1s

Som vanligt vill jag veta om ni har sett något speedrunrelaterat som ni vill tipsa om!


#Speedrunning #Retro #FZ-ambassadör #Super-mario-bros


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Halo CE AotCR

Kan tipsa om att senaste veckan har rekordet för Assault on the Control Room från Halo CE (Halo 1) sjunkit relativt mycket, tack vare att man lyckats använda långa Banshee teleports till följd av spelets inte helt felfria fysik.

Nya tricket används två gånger, första vid ~3:47 in i videon.

Hur rekorden har förändrats över tid:

https://haloruns.com/records?chart=0105

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av krabbstek:

Kan tipsa om att senaste veckan har rekordet för Assault on the Control Room från Halo CE (Halo 1) sjunkit relativt mycket, tack vare att man lyckats använda långa Banshee teleports till följd av spelets inte helt felfria fysik.

https://www.youtube.com/watch?v=CWcpBTVM6nI

Nya tricket används två gånger, första vid ~3:47 in i videon.

Hur rekorden har förändrats över tid:

https://haloruns.com/records?chart=0105

Bra tips! Tack! Bra att du pekade ut när den första var, hade missat den annars 😛

Jag ser på hemsidan att easy-kategorin är betydligt långsammare. Är det bara för att mer rutinerade runner håller sig till Legendary eller är det något som skiljer kategorierna åt förutom svårighetsgraden? Är banshee teleports möjliga på easy också?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Bra tips! Tack! Bra att du pekade ut när den första var, hade missat den annars 😛

Jag ser på hemsidan att easy-kategorin är betydligt långsammare. Är det bara för att mer rutinerade runner håller sig till Legendary eller är det något som skiljer kategorierna åt förutom svårighetsgraden? Är banshee teleports möjliga på easy också?

Easy är långsammare än legendary på Assault on the Control Room för att bansheen som man kan "sno" i början av banan bara finns på legendary. Med hjälp av en viss setup kan man se till att piloten råkar hoppa ut ur bansheen, och man kan flyga den genom större delen av banan - finns vid ~1:03 i klippet nedan.

Eftersom bansheen i början inte finns på easy får man istället hoppa av bron (lättare sagt än gjort), gå en bit och fortsätta med en ghost innan man hittar en banshee man kan flyga med. Detta gör att rekorden för easy är långsammare än legendary, då det bara finns fiender att bry sig om i första rummet. Resten av banan är tom då man inte går förbi triggers i rätt ordning (liknande buggar händer på ett flertal ställen i spelet). Klippet nedan har inte de nya långa banshee teleportsen, bara "gamla korta", men visar på skillnaden mellan easy och legendary (~0:44).

Kan inte uttala mig hundra om hur många det är som kör easy vs. legendary, men det är generellt snabbare att spela easy än legendary då fienderna i de flesta fall inte gör någon betydande skada på easy. Ett undantag är bland annat vid "granathopp" när man använder granater för att komma extra långt. Man tar mer skada från granater på easy än på legendary (åtminstone sina egna) så att man måste ha fulla sköldar och fullt hp för att inte dö på easy vid granathopp - detta kan göra att man blir begränsad på easy, men tror att i åtminstone i de flesta fall är det ändå snabbare med easy då man i andra fall knappt behöver tänka på skada från fiender. Runt 34:45 i klippet nedan ser man hur han ligger väldigt lite under max hp, men ändå dör av granaten vid granathoppet - detta är en av svårighetsgraderna med easy.

Medlem
Skrivet av krabbstek:

Easy är långsammare än legendary på Assault on the Control Room för att bansheen som man kan "sno" i början av banan bara finns på legendary. Med hjälp av en viss setup kan man se till att piloten råkar hoppa ut ur bansheen, och man kan flyga den genom större delen av banan - finns vid ~1:03 i klippet nedan.

https://youtu.be/CWcpBTVM6nI?t=63

Vill bansheen av någon alltid skjuta spelaren framifrån? ser ut som att han lurar den genom att vända ryggen mot. Intressant när man utnyttjar fiendernas taktiker/mönster på det sättet.

Har för mig jag såg nått i en Bioshock-speedrun där det var en boss som alltid teleporterade sig till en viss position förhållande till hur man tittade på den, vände man ryggen mot bossen i rätt ögonblick kunde man styra den till att komma fram precis där man ville ha den.

Medlem
Skrivet av hunden:

Vill bansheen av någon alltid skjuta spelaren framifrån? ser ut som att han lurar den genom att vända ryggen mot. Intressant när man utnyttjar fiendernas taktiker/mönster på det sättet.

Har för mig jag såg nått i en Bioshock-speedrun där det var en boss som alltid teleporterade sig till en viss position förhållande till hur man tittade på den, vände man ryggen mot bossen i rätt ögonblick kunde man styra den till att komma fram precis där man ville ha den.

Med framifrån förutsätter jag att du menar att man inte ska bli skjuten i ryggen. Har inte märkt detta på någon stream eller själv i Halo, utan tror snarare att banshees ofta flyger rakt mot för att kunna skjuta rakt, möjligtvis även för att kunna mosa spelaren också. Jag skulle tro att det endast är spelarens position och inte riktning som påverkar i det här fallet. Likt det du beskriver i Bioshock så utnyttjar man väl den något fyrkantiga AI:n i spelet så man tvingar fram ett beteende man kan utnyttja. Hur det fungerar ingående vet jag tyvärr inte.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av krabbstek:

Easy är långsammare än legendary på Assault on the Control Room för att bansheen som man kan "sno" i början av banan bara finns på legendary. Med hjälp av en viss setup kan man se till att piloten råkar hoppa ut ur bansheen, och man kan flyga den genom större delen av banan - finns vid ~1:03 i klippet nedan.

https://youtu.be/CWcpBTVM6nI?t=63

Eftersom bansheen i början inte finns på easy får man istället hoppa av bron (lättare sagt än gjort), gå en bit och fortsätta med en ghost innan man hittar en banshee man kan flyga med. Detta gör att rekorden för easy är långsammare än legendary, då det bara finns fiender att bry sig om i första rummet. Resten av banan är tom då man inte går förbi triggers i rätt ordning (liknande buggar händer på ett flertal ställen i spelet). Klippet nedan har inte de nya långa banshee teleportsen, bara "gamla korta", men visar på skillnaden mellan easy och legendary (~0:44).

https://youtu.be/f2wwIeNGyxg?t=44

Kan inte uttala mig hundra om hur många det är som kör easy vs. legendary, men det är generellt snabbare att spela easy än legendary då fienderna i de flesta fall inte gör någon betydande skada på easy. Ett undantag är bland annat vid "granathopp" när man använder granater för att komma extra långt. Man tar mer skada från granater på easy än på legendary (åtminstone sina egna) så att man måste ha fulla sköldar och fullt hp för att inte dö på easy vid granathopp - detta kan göra att man blir begränsad på easy, men tror att i åtminstone i de flesta fall är det ändå snabbare med easy då man i andra fall knappt behöver tänka på skada från fiender. Runt 34:45 i klippet nedan ser man hur han ligger väldigt lite under max hp, men ändå dör av granaten vid granathoppet - detta är en av svårighetsgraderna med easy.

https://youtu.be/xzHHUl5rb7I?t=2085

Väldigt intressant att en svårare svårighetsgrad (som kan antas ta längre tid pga svårare fiender) ger fler resurser att klara banan snabbare än lättare lägen. Väldigt kul!

Undrar om Bungie tänkt på att bansheens i början gör det möjligt att skippa stora delar av banan. Riktigt fint tips till oss som inte är lika insatta i Halo-speedrunning.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Väldigt intressant att en svårare svårighetsgrad (som kan antas ta längre tid pga svårare fiender) ger fler resurser att klara banan snabbare än lättare lägen. Väldigt kul!

Undrar om Bungie tänkt på att bansheens i början gör det möjligt att skippa stora delar av banan. Riktigt fint tips till oss som inte är lika insatta i Halo-speedrunning.

Det är ju en glitch som gör så att man kan få tag på bansheen i början av banan, så jag tror verkligen inte att Bungie tänkt på att man kan få tag på bansheen på det sättet. Det gör ju istället banan svårare när man ska ta sig förbi bron med fiender på två nivåer, samtidigt som man måste hålla koll på bansheen.

Om du är sugen på att bränna lite tid nån gång kan jag rekommendera Goatropes speedrun av Halo från SGDQ 2014. Mycket har förändrats sen dess, bättre tider osv, men han förklarar väldigt bra hur olika trick fungerar i Halo. Den är dock nästan 2h lång.

Medlem

Best of nes marathonet 2018 har precis börjat. Det kommer pågå ända fram till måndag natt.Så alla som vill se nes spelas kolla in detta.

Länk till deras twitch

https://www.twitch.tv/bestofnes

Dessa spel kommer att spelas

https://horaro.org/bones2018/schedule


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

1
Skriv svar