Så stort (eller litet) är virtual reality på Steam

Robot
Så stort (eller litet) är virtual reality på Steam

Rift störst, men långt mindre än PSVR.

#htc-vive, #oculus-rift, #psvr


Medlem

Jag älskar att spela i VR, men mitt Oculus är sålt och mitt PSVR samlar damm, helt enkelt på grund av brist på BRA spel.

Om ändå fler spel studios skulle porta sina spel till VR som Res7 gjorde, hade jag varit en gladare VR ägare...

Medlem

Är inte förvånad att VR inte flyger fram och tar över våra datorer. Är ju en svindyr pryl som än så länge egentligen inte har några vettiga spel, ger fortfarande ögonvärk, samt har en fet sladd att trassla in sig i. Visst, Borderlands och Fallout 4 finns ju, men nya IPs är långt bort från den kvalite PC och konsolspelare är vana vid. PlayStation ska dock ha beröm för att ha gjort en okej budget VR.
Minns även när jag frilansade som spelskribent och snackade med Fatsharks VD, han gjorde inga försök att få VR att låta som något vanligt folk borde ha, och det var ganska snart efter de släppt sin VR mode till Vermintide 1. Lite lustigt när även business folket själva dissar produkten.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag älskar att spela i VR, men mitt Oculus är sålt och mitt PSVR samlar damm, helt enkelt på grund av brist på spel.

Om ändå fler spel studios skulle porta sina spel till VR som Res7 gjorde, hade jag varit en gladare VR ägare...

får jag fråga vad med VR du älskar? har prövat en del men aldrig riktigt fastnat för det, föredrar hellre traditionellt spelande både pga pris och kvalite. är dock rätt häftigt ibland men inte mer än så för mig.

Gnällkuk

Någon som är förvånad? För dyrt, för dåligt utbud, för krångligt. Sony valde den enda och smarta vägen att göra det tillgängligt, däremot så tror jag få spelar i VR även bland de som köpt headseten.

Hade varit intressant att se försäljningen och användandet hos PlayStation med VR-headsetet. Gissar på att det använts hyfsat flitigt de första 2-3 månaderna och sedan kanske lite igen om det kommit något intressant titel för att snabbt dö igen.

Har svårt att se det slå innan vi har helt trådlösa enheter med låg latens, headset som lätta att bära, bra mycket högre upplösning än idag med högre bilduppdateringsfrekvens och där ingångskostnaden inte ligger på 20-25 papp eller vad det nu kan vara i dagsläget för dator med värsta grafikkortet samt headset.

VR är asballt! Otroligt häftig upplevelse, men fortfarande för dyrt för slutkunden och för liten marknad för att det ska hända något.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag såde min Htc vive efter ett års användning ungefär. Vill fortfarande ha pro varianten då det är en riktigt cool upplevelse men det kostar fortfarande alldeles för mycket, även om min dator klarar av system kraven. Samt att spelen inte finns där för VR synd nog.

Lär krävas en minst 50% i pris på pro varianten(då med wireless adaptern), något rollspel eller liknande utvecklat För VR innan jag skaffar det igen.

Medlem

Så siffrorna är baserat på att man tar hardware survey som maxtak på enbart aktiva användare? Vad händer om det är baserat på ett slumptal användare eller alla användare? Vet vi exakt vad max taket består av eller är detta bara en gissning igen, det finns många sådana där ute.

Medlem

Skaffar nog en Pimax 5K+ om inte Oculus eller Valve visar upp något nytt tidigt nästa år.

Medlem

VR känns som en gimmick men har min uppmärksamhet och tar min tid.
Kan aldrig bli mitt huvudsakligs sätt att spela framför TVn

Men jag spelar en sväng VR varje helg mer eller mindre. Ej besviken på upplevelsen.

Resident Evil - kanonbra!
Nöta Dirt Rally, några sträckor i en gammal Opel. Underbart!
Återuppleva Skyrim, älskart!
Senast Astrobot, urmysigt!
Ser fram mot Borderlands

Jag är jäkligt nöjd med min gimmick om man tar det vad för det är. En gimmick

Medlem

Sålde mitt PSVR ganska omgående. För det första så blev man åksjuk i vissa spel och för det andra är det kablar ta me fan överallt... Gimmick.
Sen är det inte konstigt att HTC PRO har få användare. Vem vill betala 10k för ett nytt headset? Jag menar... det ska vara ett tillbehör. När man kommer upp i dom summorna tror jag användarbasen är ganska liten.

KoP
Medlem

Det är med andra ord bortkastad tid och energi att utveckla spel exklusivt för VR då antal användare är så låg (fortfarande efter ett flertal år).

Redaktör

VR riktade sig nog för brett. Det är inte en grej för alla, pga pris och visst krångel att använda. Jag tror mer det är en grej för de riktiga entusiasterna, såna som inte har några problem att lägga 5-10 000 på rattar och joysticks och använda VR för ett enda spel. Om den marknaden är stor nog kan det finnas utrymme för minst ett dyrare VR-headset framöver.


signatur
Medlem

Gimmick.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Quake-konnässsör

Skulle gärna vilja spela mera VR, men det är lite smalt på titlar som är något att ha. Väldigt mycket "tech" demos och indie-titlar som försöker fånga in pengar lite snabbt. Nu säger jag förstås inte att alla indietitlar är dåliga. Onwards är riktigt underhållande och spela med kompisar, men då det är få som har VR så blir speltimmarna väldigt sporadiska. Men varför utveckla ett större spel till VR när det finns så få användare, känns som lite moment 22.

Skyrim VR flöt på förvånansvärt bra, och med mod support så blev det väldigt roligt att uppleva världen på nytt. Men spelet UI är hemskt i VR, kanske finns någon mod som gör det bättre.

Elite Dangerous är väl det spelet som man har haft mest speltimmar i när det gäller VR.

Tycker det är fortfarande en härlig känsla och hoppa in i en helt ny värld, genom VR. Det är också roligt att se nya personer prova på VR, både de som blir så illamående att de måste gå och lägga sig, samt de som tycker det är skit häftigt. Var som sagt iväg för några månader sedan till en pensionärsförening som fick prova på VR, och herre gud vad de började prata om hur tekniken hade gått framåt. Roligt och höra deras berättelser från när de var små och vad som räknades som hög teknologiskt.

Medlem

glad att jag väntade och tog mig tid tills riktigt bra vr kommer. sen tycker jag hela grejen med att dom inte förutsåg att en väldigt Stor del av folket har glasögon, vilket förstör dom flesta vr-skärmar med repor och skit. hur kan man slarva med en så extremt viktig del. sen på det dyrt och krångligt. nej, här har dom bara sig själva att skylla. girigheten stod på max i vanlig ordning och nu betalar dom för det


signatur

//monster

Avstängd
Skrivet av vaskee:

Sålde mitt PSVR ganska omgående. För det första så blev man åksjuk i vissa spel och för det andra är det kablar ta me fan överallt...

Det här uttalandet har jag sett ganska många gånger... Vilka är alla dessa kablar som tydligen är överallt för många?

Bara 1 kabel som går till headsetet. Resten är enkla att gömma undan.

Själv har jag mitt psvr inkopplat hela tiden och under tiden det inte används skulle man inte kunna tro att jag ens äger ett headset. Typ bara ps4 kameran som man kan se skymten av.

Förövrigt så använder jag själv mitt PSVR flera gånger i veckan så att ha det lättillgängligt är också viktigt för mig.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Men det var absolut ingen fluga lol. 3DTV ansågs dött långt innan användarna nådde sådana här löjligt låga nivåer, ändå sitter vissa och hoppas in i det sista på att nästa dyra version minsann är vad som står för genomslaget av VR;. VR är och förblir skräp.

Medlem

Kan inte porren rädda VR?

Medlem

Jag skaffar VR när det kommer ett nytt X-Wing eller Tie-Fighter. Sen behöver jag inga fler spel för resten av mitt liv.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Tror VR-spel kommer att bli av samma typ som mobilspel. Inte så avancerade & vissa kommer att sälja mängder medans andra ingenting. Detta baserar jag på att de stationära inte kommer bli den säljande produkten. Utan de som är frikopplade.

Medlem

Jag skapade ett VR spel som en del av kurs på mitt universitet förra året. Medans vi utvecklade (2 månaders tid) kunde ingen av oss sluta spela i VR. Jag är helt såld!

MEN... Jag äger ingen gaming PC och därför blir priset för en dator + VR headset aldeles för dyrt och PSVR saknar room scale, som enligt mig är ett krav. Därför har det inte blivit något köp än.

Dock tycker jag inte det är dåligt utbud på bra spel. Följande titlar intresserar mig:
DOOM VFR
Skyrim VR
Space Pirate Trainer
Rec Room
Beat Saber
Adr1ft
Keep Talking and Nobody Explodes
Moss
Robo Recall
The Climb
Superhot VR
Duck season
Thumper
Compound
Transference
Fallout 4 VR
Minecraft VR

Sist men inte minst vill jag nämna att till våren dyker Oculus Quest upp i butiker. Ett helt fristående headset för ca 4000kr och många av ovanstående titlar kommer troligtvis finnas vid lanseringen. Det kommer definitivt bli ett köp för mig. VR är ingen gimmick men tekniken måste mogna lite.


signatur

I want to play a game.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

får jag fråga vad med VR du älskar? har prövat en del men aldrig riktigt fastnat för det, föredrar hellre traditionellt spelande både pga pris och kvalite. är dock rätt häftigt ibland men inte mer än så för mig.

Inlevelsen! Att verkligen känna att jag är inne i den världen. Min kropp bli lurad och jag får adrenalin av saker. Går inte att jämföra med vanlig spelande *som jag fortfarande älskar

Men som sagt är kvaliteten inget vidare på spelen som finns. Res7 förblir fortfarande en av de bästa spelen för mig, samt Lone Echo till oculus rift.

VR teknik har en sån stor potential men utnyttjas tyvärr inte till fullo

Medlem

Spelat mycket på min HTC vive. Har skit kul i Elite Dangerous. Skulle knappt vilja spela med vanlig skärm längre. Sen finns det så mycket bra spel därute så det är bara att välja o vraka. Hoppad däremot att priserna går ner på vissa nyare HMD:s. Men annars har man inget att klaga på.

Medlem

Som relativt nybliven VR ägare måste jag säga att jag blev fullständigt tagen av hur cool upplevelse VR är. Jag äger en VIVE PRO och dessutom med den trådlösa adaptern så för alla er som klagar på kablar är det problemet ett minne blott.
Mina vänner vallfärdar över till mig för att turas om att lira och jag känner att VR är en sak som är här för att stanna, men definitivt inte för att ersätta traditionell gaming. Jag vill fortfarande självklart sätta mig och lira på vanligt vis men då och då är det roligt att köra VR som supplement. Lite grann på samma sätt som att guitar hero var en stor grej för ett antal år sedan tror jag VR fyller lite av samma funktion; ett partyspel men som även kan liras på egen hand för den inbitna.

Som gammal guitar hero nörd själv är t.ex. "Beat Saber" en helt oslagbar upplevelse och när det gäller party spel är "Keep talking and nobody explodes" alldeles briljant. För er som ej vet vad det senare är så är det en VR upplevelse som även publiken som inte har headsetet på sig blir involverade i och det blir en coop upplevelse jag sällan upplevt.

VR är en dyr gimmick, men är i min mening definitivt här för att stanna och tekniken kommer bara bli bättre med tiden. Så småningom tror jag det kommer vara så pass bra och billig att även gemene man kan uppleva det utan att behöva lägga tusentals kronor och jag vill slutligen säga att om ni aldrig provat det så är ni SKYLDIGA er själva att testa. Varenda polare jag har som har provat har varit fullständigt mind-blown av det och genast börjat räkna på hur de kan få in en egen setup hemma.

VR får 4 av 5 toasters.

Medlem

Testade demot till Zero Caliber igår.
Riktigt roligt VR gameplay!

Jag tillhör fjutt-demografin med ett WMR headset. (Sålde min Vive, men saknade VR och tyckte det var roligt att pröva något nytt).

Medlem

Jag har nog aldrig trott på VR av olika praktiska anledningar, men skaffade ändå ett PSVR. Det var kul några dagar, men jag blev för illamående av det. Tyckte att rörelser i spelet gjorde mig yr.

Jag undrar om alternativen till PC skulle fungera bättre, men är tveksam. Rörelseavläsningen går helt klart att få bättre men hjälper det? Jag blir lätt yr varje gång jag använder handkontrollen för att förflytta mig. Det känns som en oväntad förflyttning och är något obehaglig.

Jag gav ganska snabbt bort det till min bror.

Medlem

Jag är helt fascinerad av VR, de som inte har provat det vet inte vad de missar, VR känslan är mycket större och kraftigare än den känslan när man spelar spel på till exmpel xbox eller PS....

att vara inne i en värld och kolla runt är otroligt upplevelse.

Kolla bara på den här video potentialet med VR

Testing The BEST VR GUNS Ever Made!
https://www.youtube.com/watch?v=dX3m8HiL-5c

att VR kan orsaka mycket skratt som ingen komedi film inte kan matcha är att introducera nya användare, t.ex när de testar appar som face your fears, man kan bli tårögd av skratt pga reaktioner från användare första gången )))
kolla bara det här

FUNNIEST "Face Your Fears VR" Gear VR compilation of my family's screams & yells
https://www.youtube.com/watch?v=1V6IA2-GSYY

eller den här hahahah
https://www.youtube.com/watch?v=MFHdgv_PVo8
https://www.youtube.com/watch?v=_ZRz2IfDjoc

eller den här

Funny VR Fails And Reactions
https://www.youtube.com/watch?v=bv7I8nMV914

jag är jättetaggad på att köpa Oculus Quest när den kommer ut nästa år...det blir säkert otrolig upplevelse.

Medlem

Skillnaden i grafiken mellan Rift vs. Quest
https://www.youtube.com/watch?v=Yi14eD6FFao

Oculus Quest Games Announced So Far...
https://www.youtube.com/watch?v=4zCu8SLf0ro

VR Face your fears, ett spöke i rummet, hahahaha
https://www.youtube.com/watch?v=FyZ2kY0ZUtg

Medlem

Ser enorma möjligheter med VR. Det gäller bara att hitta rätt applikationer/spel som passar för detta nya medium. För att det helt ska kunna ersätta skärmar krävs det dock en del förbättringar. HTC Vive pro är ett steg i rätt riktning med högre upplösning och stereokameror för mixed reality. Har också tillgång till ett Varjo headset och där ser man lite hur framtiden kommer se ut då man kan se helt skarpt i VR.

Medlem
Skrivet av wirefire:

Ser enorma möjligheter med VR. Det gäller bara att hitta rätt applikationer/spel som passar för detta nya medium. För att det helt ska kunna ersätta skärmar krävs det dock en del förbättringar. HTC Vive pro är ett steg i rätt riktning med högre upplösning och stereokameror för mixed reality. Har också tillgång till ett Varjo headset och där ser man lite hur framtiden kommer se ut då man kan se helt skarpt i VR.

som du säger VR har enorma möjligheter.... den känslan som man kan få i VR är det omöjligt att få i vanligt PS4 eller xbox spel, även den här populära speler Red dead 2 trots att den har sjukbra grafik, och man kan skjuta båge i det spelet, så går det inte att jämföra med skujtning av båge i VR som den här t.ex

A REAL BOW AND ARROW! | The Lab #1 (HTC Vive Virtual Reality)
https://www.youtube.com/watch?v=yWgbGAx3P-M

trots att red dead 2 har mycket bättre grafik så är känslan att skjuta båge i VR fantastick upplevelse, spelar ingen roll hur bra grafik det är på PS4 red dead 2 så är känslan att vara inne i själva spelet extraordinärt, ingeting kan jämföras med det.

Oculus Quest | First Impressions from MatPat
https://www.youtube.com/watch?v=vvzM9_3cEyw

12
Skriv svar