Vilket är tidernas läskigaste spel?

Robot
Vilket är tidernas läskigaste spel?

Halloween till ära: berätta vilket spel skakat dig i dina underkläder.

#halloween


Medlem

Går inte frågan lite hand i hand med en tråd som varit aktiv nyligen?

https://www.fz.se/forum/trad/432324-laskigaste-stunden-i-ett-...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

F.E.A.R får min röst. Vet inte hur mycket annorlunda man slösade på spök sekvenserna 😂

Medlem

Glömmer aldrig den första Regeneratorn i Resident Evil 4. Fick pausa spelet och tända alla lampor i huset och skruva ner volymen.

Fy. Fan.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

AvP [1999] och FEAR.

Medlem

Man glömmer lätt, men jag tror nog Alien: Isolation toppar listan ändå, som jag skrev i andra tråden.
Sen kan man ju blicka tillbaka ock t.ex säga att Half-Life var läskigt också, men kanske inte idag.

Avstängd

Resident evil 7 i VR är nog det läskigaste jag någonsin spelat.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Jag inte spelat de flesta av klassikerna så kan nog säga att detta inte riktigt är min genre.
Men jag har spelat Alien Isolation och tyckte det var en underbar spelupplevelse för det mesta.
Tycker även att Dying light i nattläget var rätt läskigt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Amnesia. Knappast det bästa, men definitivt det läskigaste jag spelat.

Medlem

SOMA är riktigt vidrigt. Creepy as hell. Fantastiskt bra skräckspel. Ser fram emot den svenska utvecklarens nästa titel.

Skrivet av shelter:

Man glömmer lätt, men jag tror nog Alien: Isolation toppar listan ändå, som jag skrev i andra tråden.
Sen kan man ju blicka tillbaka ock t.ex säga att Half-Life var läskigt också, men kanske inte idag.

We Don't Go To Ravenholm i Half-Life 2 var mäktigt. Spelade om spelet för nåt år sedan i den fria Update titeln som fixar lite bättre grafik. Och Valve lyckas verkligen bygga upp något otäckt med det mytomspunna "Ravenholm". Jag drömmer om en remake av den titeln. Men mest av allt så klart #3...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag spelade något japanskt skräckspel när jag var liten. Man gick runt och skulle fotografera spöken. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, men det kan nog någon här berätta.

Ambassadör
Xbox

Det är förmodligen Alien: Isolation.

Jag har inte ens spelat det...Sett trailers och lite gameplay och vågar inte ens starta det. Så att... hehe.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag spelade något japanskt skräckspel när jag var liten. Man gick runt och skulle fotografera spöken. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, men det kan nog någon här berätta.

Till wii u spelade jag ett spel där du enbart hade en kamera att försvara dig med. Spelet heter Project Zero: Maiden of Black Water. Kanske är det Project Zero serien du tänker på ?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag spelade något japanskt skräckspel när jag var liten. Man gick runt och skulle fotografera spöken. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, men det kan nog någon här berätta.

Fatal Frame/Project Zero förmodligen.

Min röst hamnar pååå... uhm. Silent Hill 3! Första skräckspelet jag spelade på egen hand när jag var runt 13-14 år gammal Hade sömnproblem i någon vecka efteråt. Fantastiskt spel!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Det var ett tag sen jag spelade något riktigt skräckspel, ligger ganska mycket efter i denna genre.

Dead Space serien är väl det senaste av de nyare skräckspelen jag har spelat. Det första var definitivt mer skräckorienterat.

När man var yngre så var Silent Hill 1-2 riktigt jävla skrämmande, framförallt 2.

Jag får väl säga Silent Hill 2, hur skrämmande det skulle vara idag vet jag ej, men då satte det press på psyket må jag säga. Och det var ju mer psykologisk skräck snarare än jump scares.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör

Alien Isolation var överjävligt otäckt. Exakt som skräck ska vara - fara som inte syns, men som känns så jäkla mycket.

Skrivet av CARTMAN:

We Don't Go To Ravenholm i Half-Life 2 var mäktigt. Spelade om spelet för nåt år sedan i den fria Update titeln som fixar lite bättre grafik. Och Valve lyckas verkligen bygga upp något otäckt med det mytomspunna "Ravenholm". Jag drömmer om en remake av den titeln. Men mest av allt så klart #3...

Oh ja! Inte så våldsamt otäckt, men den krypande stämningen.


signatur
Inaktiv

Amensia var jag tvungen att lägga ner rätt fort, samam sak med Alien Isolation. Det är ganska coolt dock när spel som generellt inte är läskiga blir läskiga som HL och HL2 för att nämn ett fåtal

Medlem
Skrivet av sez79:

Till wii u spelade jag ett spel där du enbart hade en kamera att försvara dig med. Spelet heter Project Zero: Maiden of Black Water. Kanske är det Project Zero serien du tänker på ?

Skrivet av marsson90:

Fatal Frame/Project Zero förmodligen.

Tack, Fatal frame hette det. Jag hade mardrömmar i veckor efter att ha spelat det!

Medlem

Silent Hill...första gången man är i den där skolan. Fy fan. Stängde av ljudet och satte på musik. Tog hårt på nerverna


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag har väl inte provat på så många rena skräckspel när jag tänker efter, men av de jag spelat igenom där det finns gott om slemmiga monster så var Dead Space 1-2 och Evil Within 2 rätt så mysiga.

Gillade också survival-horror-spelet Until Dawn, det var riktigt skoj.

Medlem

Första minnet som dyker upp är när jag och polarn är 14 år och spelar HalfLife2 på varsin dator. Går in i Ravenholm och går runt med sågklinga bland zombies. Precis när jag vänder mig om och ser en zombie väldigt nära så ringer hans hemtelefon, sån där som har en klocka i sig och ringer på riktigt och högt. Då blev det paus och tända lyset i rummet.

KoP
Medlem

Elvira 2: The jaws of Cerberus. (☉д⊙)

Medlem

Amnesia, Resident Evil 7 (Älskar rebooten av serien). Jag tyckte Half Life var rätt läskigt men å andra sidan var jag typ 12 år när första kom.
Silent Hill kan vara värt o nämna också som nån gjorde.
Dead Space är rätt äckliga men mer jumpscare.
Doom 3 till Xbox var rätt läbbigt också tyckte jag.

Medlem

Jag minns att System Shock 2 var ganska stressande för nerverna när jag spelade det. Skulle antagligen gäspa åt det idag, men då akrämde ”zombiesarna” livet ur mig när dom dök upp från till synes ingenstans och började jaga en.

L-korridoren med hundarna i Resident Evil satte hjärtat i halsgropen på en. Först i originalet, men framförallt i remaken när dom dyker upp först tredje gången man passerade förbi. Nästan så man åkte hem till föräldrarna och ville sova mellan dom efter det.

Minns även att Forbidden Siren till ps2 plågade nerverna en hel del med

Frilansare

Silent Hill 2 och Alien: Isolation. Fy fan.

Medlem

Gillar generellt inte skräck spel men Condemned var sjukt bra.

Medlem

Jag har spelat väldigt få skräck-spel men jag gillade den skrämmande/överraskande stämningen i Unreal (eller om det var Unreal 2). American McGee's Alice var rätt skruvat också.

Medlem

clive barker's undying var så jävla läskigt när det kom.

annars P.T. demot och SOMA.

Inaktiv

Nästan 30 inlägg in och ingen har dragit till med en lustighet i stil med ”Fallout 76s beta var ganska skrämmande”. Jag är förvånad

Medlem

Jag var 13 år när Resident Evil 4 kom ut, såg det i en spelbutik när jag var hos en kompis i Boden. Tänkte: "fan jag har ju sett pappa spela RE förr.. Jag måste köpa det, men jag kommer antagligen inte klara av att spela det" Det tog ungefär 2 timmar innan jag vågade spela och jag kommer ihåg hur jävla rädd jag var efter första filmsekvensen med poliserna. När jag väl blev inslängd i spelet och fick styra Leon började hjärtat att bulta lite snabbare. Tror nog att det tog mig 20 minuter innan jag vågade gå mot den första byn, alla äckliga ljud från gubbarna i staden var riktigt jobbigt tyckte jag, inte minst när jag blev upptäckt och musiken började trappas upp. Usch.. haha, det är dock utan tvekan ett av mina favorit spel of all time!

12
Skriv svar