3 Decades av pressa musar.

Medlem
3 Decades av pressa musar.

Satt och funderade lite för ett par dagar sedan, Konstigt nog funderar man lite mer när man är äldre än yngre kunde faktiskt små le lite åt mina framgångar och tyvärr motgångar genom åren inom spel/dator världen men överlag känner jag mig sjukt lyckligt lottad.

Man har hittat vänner för livet genom en värld med pixlar.

Allt började typ 198x fick tag i en Vic20 följde blev självklart efter en stunds tjatande, gnällande vara som en finne i stjärten på mina föräldrar. Plötsligt hände det vid julen rättare sagt 27'e åkte vi till ett ställe som hette Radar på den tiden 5 mil bort. Väl inne i butiken sa mina föräldrar till mej ( Du ville väl ha en dator? välj något ) Kommer fortfarande ihåg denna känslan, kanske på ålderns höst om jag blir dement kommer den försvinna. Jag var 9år i en butik fylld med tv,stereo,video,kablar men framför allt COMMODORE!!! Där fanns C64 , 128 , 128D. Valde såklart en Commodore 64 köpte till 2 joysticks och 2 spel som jag fick välja ( Tog nog 30min haha )
Hur som slutade med International Karate +, Och Gauntlet II fick även en 14" färg tv.

Väl hemma packar man upp, ringer en vän som kommer och hjälper mig och koppla in, Man hade ju dragit i en joystick innan men koppla in var ju en helt ny liga. Sagt och gjort ( ignition time!! ) Ping blåa skärmen poppar upp game time!.

Detta var väl det riktiga startskottet, Följande åren gick åt hitta nya warez, åka på copy partyn m.m
Tiden gick var dags för Amiga slängde undan min Amiga 500 och köpte en A600 HD sen kom AGA whoop whoop Amiga 1200HD välkommen, Var nu det började kosta lite man behövde ju accelerator mm annars sög man ju donkey nut. Dagen kom när man läste till sin stora fasa Commodore hade gått i konkurs. Amiga döden var ett faktum vet inte om man var lite paralyserad Digital illusion ( Numera DICE ) Pinball illusion, Pinball Dreams, Monkey Island Commodore världens största hemdator var död..

Runt 1990 Köpte jag min första PC hade haft lite olika innan IBM dx2 25,33,66 m.m Ca 1993 gick jag in i lokala datorbutiken som blev en god vän till mej genom åren som tyvärr lämnade jord livet förra året efter hans dotter hittade han död i sängen, Men skit samma en annan historia. Gick in i affären köpte en Pentium 100Mhz komplett paket 23.000kr. Inte säker tror det gick 1-2 månader innan P133,166 ,200 och nya 200mmx nu gick det av bara farten 300, 350 , 400, 45/500. Cache började spela roll. Dags för ny dator igen.

Spelen utvecklades i rasande takt, Man körde DOOM osv, 3DFX lanserades ett MÅSTE vet inte i efterhand om det var måste men skillnaden var WOW faktor på. Man studerade detaljer ropade på min flickvän KOM!! KOM!! KOLLA VILKEN JÄVLA GRAFIK SER DU ELLER?!?!?!. Förstår ju efterhand att det var nog lika intressant som hon frågat mej ( ska jag ha vit eller grön tampong?!?! )

År 1996 runt november / december ringde en polare som var med i CLASS, Du måste fan komma hit har ett spel här du måste testa. Sagt och gjort åker upp till Göteborg han hoppar bland hårdiskarna. Check it out!! Iconen är en liten djävul eller satan liknande. Man hör ett rått skratt...DIABLO Tacksam som fan min vän ljög inte men han nämde fan inte heller att jag för första gången skulle ringa och sjukanmäla mig en fredag. Dagens kids må garva åt GFX, Sound mm men herregud DIABLO vilket spel. Man spelade så in i helvete på ren svenska.

Spelvärlden började öppna sig på allvar nu, Internet började komma 28.8k modem, Vi hade en större kiosk här som sålde gamer tidningar från UK och US. Fick syn på en liten bild typ 2x2cm och par rader text om någon delusional kille vid namn Richard Garriot och Star Long skulle släppa ett online spel, en levande värld. Detta hookade mej totalt. Dels undrade man ju vad fan dom pratade om. Gick till Nov/Dec 1997 rusade upp till lokala datorbutiken. Vad fan pågår?!? inget Ultima Online?!!!!!

Åker hem, tar dåtidens feta telefon katalog och bläddrar som en livet hängde på det. Då slår det mig vilken jävla skit kommun jag bor i 1 datorbutik, Närmaste jag hittar ligger 7,5mil bort. Säger till min flickvän som numera var min sambo av någon anledning ska ut en sväng. Åker 7,5mil letar efter butiken jag hittade, låg nästan i en gränd ner i en källare. Kommer in var halvskumt ljus nästan lite rape varning längst ner i en ca 4m bred hylla stod ett ex av Ultima Online CATCHING! köper det drar till ett fik. Köpte en CD till sambon The Best of Enya. Hade själv inte en aning vem Enya var en spelutvecklare? nja knappast.

Kommer hem, installerar fattar ingenting create account och vadå secret word?!?!. Efter patchar och jävla massa kaffe och strul fick man igång det kistan öppnar sig, musiken är GRYM något från en helt annan värld. Jag gör en gubbe döpte han till " WIN " halvtog mitt namn från Diablo tiden " WINWARRIOR ". Sagt och gjort efter timmar av försöka fatta saker och ting, Och lagg herregud i gatan. Sagt och gjort nu ska jag make cash för det hade jag läst man måste göra. Springer runt och örfilar massa olika typer av monster så nådde jag milstolpen då jag har råd till köpa en packhäst!!! drar till staden köper åsne fan. Sticker ut och hackar efter ett par minuter går hackan sönder.. HERREGUD HACKJÄVLEN PAJJADE!! såååå tillbaka till stan samtidigt som jag börjar bli lite frustrerad av hela tiden behöva skriva " ALL FOLLOW ME " för åsnan skulle hänga på mej. Till min fasa kommer en ettin jävel och gör min kompis till åsne färs.

Man blir så förbannad alltså lagt timmar på få råd till åsnan så dör fanskapet mitt framför mina ögon! Mitt nya mål var ju ettin skulle få smaka på svenskt stål, Han låg pyrt till kan man lugnt säga. Där stod man med en sketen trä sköld, svärd i hand en död åsna och en förbannad ettin som var lätt sugen på göra mitt liv till mer helvete än vad den redan gjort genom sända min åsna till djurhimlen vi hade ju varit vänner i ett par dagar. Sagt och gjort går till anfall 2 sekunder senare får jag 2 slag och dör som en sten samtidigt som ettin brööölar som en påsatt getabock. Nu var jag SJUKT lack klickar på resurrect now. Tar mitt pick och pack och drar till stan. Träffar på en i stan, man är utfattig och pank och fortfarande tär min åsna på mitt psyke.

Hur som får tips av denna trevliga snubben, Det finns dungeons du kan sticka till. Efter en hel del frågande och forskande hittar jag vart det ska ligga, Sant som det var sagt drar man dit hinner komma till passet innan, kommer 2 snubbar mot mej Vas Flam, Vas Flam. Jag dog!! svinförbannad klickar jag på resurrect now. ( You mother fxxxx ) Vas Flam. Död igen ( fast jag är ju stenhård gamer ) ressar igen direkt " YOU M " stendör igen. Detta upprepar sig liksom tills min kropp täcker fan snart halva skärmen med corpses. Jag ger mig inte ressar igen.

Ha! jag dör inte dom börjar prata med mej, ger mig saker förklara för mej när jag inte res vid ett shrine förlorar jag skills. Japp min mining mm och swordskill var totalt kört i botten, Alla jävla mining som jag fick hjälp av min goda sambo och få ihop ( Ja ni vet åsnan och döden )Här fann jag mina första virtuella vänner, det var vi i vått och torrt. Dom nackade och jag lootade och sprang till stan. Tyvärr slutade dessa och spela deras namn var Natow och Sy. All heder till dom som gav mej mmorpg ett ansikte av hårda skolan.

Tiden gick guilds var hett, så joinade en halvgalen amerikan och hans guild. Han hade massa vänner och jag fick nya vänner 2st från sverige. Amerikanen jag mötte var sjukt skillad en blanding av galning och geni. ICQ var poppis så vi höll alla kontakten där igenom. Han lärde mig allt om UO ( Ultima Online pvp ) Jag hade fortfarande problem 28.8k modem från sverige höll inte måttet helt enkelt. Men skit i det hade så sjukt roligt. Vet inte om folk har läst om denna person men säkerligen. Han gick under namnet Rainman. Var populärt med Richard garriot / Star long AKA Lord British och Lord Blackthorn visade sig i spelet. Denna dagen gick det inget vidare för Garriot när dom stod och mummlade sina gojja drog Rainman av en firefield och dödade han. han blev bannad efter detta tyvärr. Anti PK VS PK var hett stoff, mötte 2st övermän som jag senare blev vän med Mike Hunt och Bone. 2st Blizzard anställda regerade dungeon Shame som kungar. Deras lina var tipp topp dom sprang så förbannat mycket fortare än alla simpla modem mm. Många gånger döda dom folk som laggade runt på modem innan dom fattade vad som hänt.

Ultima Online kom till patch pre pub 16, vilket gav PK's statloss vid res mm. spelet dalade nu fritt i subscriptions från 200.000k+ till mediokra nummer. Själv stack jag till Everquest med mina nyfunna vänner från UO. Rainman osv.

Jag har nog spelat allt som kommit ut i mmorpg väg Shadowbane, Everquest, Dark age of camelot osv osv osv. Idag ca 33år sedan allt började spelar jag ännu självfallet. 2 av mina barn har hunnit bli halv vuxna 18/20.

Jag tror personligen och hoppas när jag är 80 om jag nu blir så gammal sitter jag ändå med headset, dator och lirar mina spel, min hobby som varit stor del av mitt liv så här långt.

Dagens spel är så mycket snyggare, Men i ärlighetsnamn kan jag nog inte säga dom är roligare? Som ex. UO är ju äckligt fult 2d men gud vad kul man hade. Mitt senaste lir började förra fredagen Red Dead Redemption 2. 5 pers sitter ner turas om lirar riktigt familje spel. Är otroligt tacksam jag kan dela min spel passion med min familj, Som grädden på moset RDR2 vilket spel!!

Framförallt är jag tacksam över mina virtuella vänner jag fått genom åren, är ju dels dom som gjort spelen roligare och gett en minnen för livet och inte bara ålderdom.

Så till unga gamers där ute vi ses i Battlefield XVII.......

Nån mer old gamer nerd där ute?

Testpilot

Väldigt kul att läsa om din resa. Nån gång kanske man skall få ner på pränt min egen resa som är i stora delar likadan men skiljer massor på vilken typ av spel som satte störst spår.

Medlem

@Harakiri: Tack!

Skulle lätt kunna göra en blogg om mina år, Bland det roligaste jag har dock är jag var väldigt tidig med screenshots osv så har en HD med bilder, vids från ca 1998 fram till idag. Började spela in lite och slänga på tuben men spel + familj tar all tid även provat streama lite men blir för seriöst för min del. Följer gärna en del streamers dock. Mina barn kommer nog stå frågandes när arvet kommer HD format

Just spåren du pratar om är så roligt hur det påverkar från människa till människa. Må hända det var ett sketet dator spel men glädjen man kan dra mellan titlar / år osv är obeskrivlig.

Dark Age of Camelot

Sen vet jag inte heller någonstans är man väl gamer och inte en publisher.

//Skön spelhelg på dej...

Testpilot
Skrivet av Atorak:

@Harakiri: Tack!

Skulle lätt kunna göra en blogg om mina år, Bland det roligaste jag har dock är jag var väldigt tidig med screenshots osv så har en HD med bilder, vids från ca 1998 fram till idag. Började spela in lite och slänga på tuben men spel + familj tar all tid även provat streama lite men blir för seriöst för min del. Följer gärna en del streamers dock. Mina barn kommer nog stå frågandes när arvet kommer HD format

Just spåren du pratar om är så roligt hur det påverkar från människa till människa. Må hända det var ett sketet dator spel men glädjen man kan dra mellan titlar / år osv är obeskrivlig.

Dark Age of Camelot
https://www.youtube.com/watch?v=FCoa18GsbPk

Sen vet jag inte heller någonstans är man väl gamer och inte en publisher.

//Skön spelhelg på dej...

Detsamma , kunde inte kolla videon av nån anledning

Jag har inte skrivit en sån detaljerad beskrivning av uppväxten men här är en delvis-sammanfattning i ett gammalt blogg inlägg sedan 2015 gällande piratkopiering.
https://www.fz.se/forum/trad/363837-piratkopiering-byggde-den...

Nån dag får man ta och skriva en historia och beskriva de år man hade BBS och härjade , eller då jag började med mitt mest minnesvärda MMO = EVE online

1
Skriv svar