Spelet Red Baron (1990)

Relik 📜
Spelet Red Baron (1990)

Blev supernostalgisk såhär efter lunch och mindes Red Baron, ett flygspel från 1990. Måste väl varit fler än jag som lirade sönder det?

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Baron_(1990_video_game)

Minns jag spelade som tusan. Tog också ett tag innan jag listade ut snabbspolningen, så många långa flygturer blev det. Några andra med Red Baron-minnen?


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Har inga minnen av Red Baron. Flygspel överlag har aldrig fallit mig i smaken. Men det finns ju andra titlar som ibland bubblar upp lite känslor av nostalgi när man minsta anar det.

Medlem

Det var riktigt kul! Har för mig jag spelade det på min kära gamla Amiga 500. Kan dock ha varit att jag fick igång det på min första PC från farsans jobb, kommer inte riktigt ihåg...


signatur

/MJ

Backloggens befriare

Nej, du är ensam!!

Vi hade detta på Amiga, men inget jag fastnade för.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Red baron spelade jag inte så mycket. det jag och bror spelade med nollmodemkabel mellan amigorna var Knights of the Sky från Microprose, det var riktigt roligt. Minns irritationen när man kom upp bakom fienden med planet och skulle trycka av och fick upp "guns are jammed"... jävlar va sur man blev.

https://www.youtube.com/watch?v=uIj_G2YaHiw

Medlem
Skrivet av emilakered:

Blev supernostalgisk såhär efter lunch och mindes Red Baron, ett flygspel från 1990. Måste väl varit fler än jag som lirade sönder det?

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Baron_(1990_video_game)

https://www.youtube.com/watch?v=xD8-WytDpQM

Minns jag spelade som tusan. Tog också ett tag innan jag listade ut snabbspolningen, så många långa flygturer blev det. Några andra med Red Baron-minnen?

Absolut, Red Baron har jag spelat väldigt mycket. Gammal klassiker. Spelade även WW II-spelet European Air War som kom långt senare.

Medlem

Jo, European Air War och föregångaren 1942, The Pacific Air War va också bra grejjer från Microprose. Spelade kampanjen som pilot väldigt mycket i EAW.

Dynamix och Microprose följdes åt lite med simulatorerna, både på red baron/Knights of the Sky och Pacific Air War/Aces of the Pacific.

Medlem

Ja jävlar! Red baron! Satt å spelade det på min fars jobbdator med svartvit skärm! Fick nästan en liten nostalgisk tår i ögat. Minns att jag spelade jagged alliance och simcity på samma dator. Det var en jätte lyx att få hänga med farsan på jobbet, för där kunde man docka laptoppen till en skärm, med FÄRG! Startskottet för mitt spelintresse, och med tanke på alla simulator spel jag älskar idag, så känns det som att det var just där, i cockpit på ett gammalt propellerplan i svartvitt som allting började... Underbart!

Relik 📜
Skrivet av keffkebab:

Nej, du är ensam!!

Vi hade detta på Amiga, men inget jag fastnade för.

Va?! Hur kunde du INTE?!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Den första simulatorn jag körde var nog Gunship, och sen F-18 Interceptor.

Backloggens befriare
Skrivet av emilakered:

Va?! Hur kunde du INTE?!

Var för upptagen med Nord vs. Syd och Lotus Racing!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Äh inget slog "Wings" på Amigan ändå

Ville man flyga seriöst var det F/A18 Interceptor som ägde allt


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Det var helt ok, men var lite för "arkadigt" eller vad man ska säga. Jag var mer för F/A-18 Interceptor som har nämnts tidigare och även B-17 Flying Fortress. Tyckte de var lite häftigare.

Medlem

Jag är ju född när spelet släpptes, men ungefär tio år senare var man ju nyfiken utan dess lite kring det här med datorer och spel. Jag minns inte hur jag snubblade över denna titel men det gjorde jag i alla fall.

Lade många timmar på detta, begrep knappt ett dugg och förstod ju inte ens engelska till att börja med men tyckte att det var askul när man väl kom iväg och fick skjuta ned något fiendeplan.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Kane:

Äh inget slog "Wings" på Amigan ändå

Ville man flyga seriöst var det F/A18 Interceptor som ägde allt

Åh ja, Wings! Det var grejer det! Tack för den nostalgitrippen!


signatur

/MJ

1
Skriv svar