Diablo Immortal släpps till mobil

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jonis:

Det är svårt att skriva något som inte redan formulerats på ett eller annat sätt. Jag skulle trots det vilja tydliggöra, om möjligt, det jag tror att de flesta av oss känner.

Under, och strax efter Blizzcon satt jag och kollade FZ och undrade hur ni skulle rapportera om det hela. Dock till min förvåning dök varken en neutral nyhet upp om Immortal, ej heller något om fansens reaktioner. Dagen efter (!) dyker första nyheten upp, och då formuleras den på ett så diskret sätt att den närmast kan liknas vid en parentes. Mobilspel må vara nyheter i Asien, men jag vågar med emfas påstå att den faktiska nyheten här är precis hur ur fas Blizzard är med sina fans. Hur de har mage att presentera ett mobilspel som "det stora" som närvarande fans ska reagera på, när Blizzard _definitivt_ (!) borde veta bättre.

Fansen har väntat i åratal nu på något att sukta efter. Att då väcka liv i ett hopp och sedan presentera ett mobilspel utvecklat av ett kinesiskt företag med bedrövligt rykte? Hur är det ens möjligt att Blizzard av alla företag är så frånkopplade från sin egen spelarbas?

Håll i hatten nu, jag ska förklara precis varför vi skrev om Diablo på mobil dagen efter annonseringen. Fredrik hade drämt av sin laddning nyheter tidigare på dagen och jag höll ett vakande öga på flödet från Blizzcon under fredagsmyset med familjen. Blizzcon har känts som en ganska sval tillställning sedan de drämde till med både Hearthstone och Overwatch på samma helg så vi förväntade oss inga stora grejer.

Men så såg jag först Classic-datumet, drog en snabbis, och sedan skrällde de lite mer med WC3 Reforged, så jag satt där med datorn i knät medan resten av hushållet knaprade chips och kollade på något underhållningsprogram. Diablo till mobil kändes som blöt fis som inte behövde avhandlas. Jag tyckte det var märkligt klantigt av Blizz att använda Blizzcon för att avtäcka en sådan grej, men förstod också varför de var så måna om att punktera hypen som byggts upp inför eventet.

På lördagen tog Erik över nyhetsskrivandet och skrev sin nyhet. End of story.

Skrivet av kLIMAX_:

Jag var minst lika förvånad på att FZ inte valde att rapportera om en neutral nyhet eller om fansens reaktion på denna skitstorm tills jag fick ett så skrattretande svar från FZ:s chefredaktör som löd såhär:

Med andra ord väljer FZ hur fruktskålen skall se ut. Annars kan det sluta med att det saknas någon exotisk frukt (läs; spelrecension) i skålen då grossisten kommer att leverera den sent till FZ... Om det har varit såhär ett bra tag så tar jag bort mitt konto på denna sida och håller mig kvar på de resterande sidor som har en uns mod och ärlighet kvar i sig.

And this is why I have adblocker, kids!

Kill it before it lays eggs: https://gyazo.com/ad39eeb2646439469c387edf15786c8c

Haha. Jag vet inte ens var jag ska börja. Du verkar väldigt övertygad om att det ligger någon taktik bakom detta, någon form av rädsla att inte få recensionsexemplar eller annonspengar från Blizzard igen. Och om det är något jag lärt mig efter att ha skrivit på nätet i snart 20 år är det är smått omöjligt att övertyga folk på nätet. Men jag kan heller inte låta sånt snack gå obesvarat. Så här kommer några raka frågor.

1. FZ har funnits i över 20 år. Har vi funnits så länge på grund av att annonsörer ger oss pengar och recensionsexemplar eller för att folk gillar det vi gör och litar på att det vi säger inte påverkas av yttre faktorer?

2. Om vi nu är så rädda att förlora annonsörer, varför skulle vi (eller jag, som faktiskt skrev den) publicera detta mitt under en pågående kampanj? https://www.fz.se/nyhet/278226-call-of-duty-black-ops-4-far-b...

3. Om du följde oss förra hösten borde du noterat hur mycket tid och energi vi la på lootlådedebaclet, som garanterat inte var särskilt trevligt för flera företag som stod mitt i centrum för detta. Hur förklarar du det?

4. Att vi i dagsläget inte får ett jota från Nintendo efter att vi publicerade vår recension av Switch, vilken de misslyckats med att ge oss i tid till embargolyftet (och vi lyckades få tag i via andra kanaler) - rimmar det väl med din teori?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Håll i hatten nu, jag ska förklara precis varför vi skrev om Diablo på mobil dagen efter annonseringen. Fredrik hade drämt av sin laddning nyheter tidigare på dagen och jag höll ett vakande öga på flödet från Blizzcon under fredagsmyset med familjen. Blizzcon har känts som en ganska sval tillställning sedan de drämde till med både Hearthstone och Overwatch på samma helg så vi förväntade oss inga stora grejer.

Men så såg jag först Classic-datumet, drog en snabbis, och sedan skrällde de lite mer med WC3 Reforged, så jag satt där med datorn i knät medan resten av hushållet knaprade chips och kollade på något underhållningsprogram. Diablo till mobil kändes som blöt fis som inte behövde avhandlas. Jag tyckte det var märkligt klantigt av Blizz att använda Blizzcon för att avtäcka en sådan grej, men förstod också varför de var så måna om att punktera hypen som byggts upp inför eventet.

På lördagen tog Erik över nyhetsskrivandet och skrev sin nyhet. End of story.

Haha. Jag vet inte ens var jag ska börja. Du verkar väldigt övertygad om att det ligger någon taktik bakom detta, någon form av rädsla att inte få recensionsexemplar eller annonspengar från Blizzard igen. Och om det är något jag lärt mig efter att ha skrivit på nätet i snart 20 år är det är smått omöjligt att övertyga folk på nätet. Men jag kan heller inte låta sånt snack gå obesvarat. Så här kommer några raka frågor.

1. FZ har funnits i över 20 år. Har vi funnits så länge på grund av att annonsörer ger oss pengar och recensionsexemplar eller för att folk gillar det vi gör och litar på att det vi säger inte påverkas av yttre faktorer?

2. Om vi nu är så rädda att förlora annonsörer, varför skulle vi (eller jag, som faktiskt skrev den) publicera detta mitt under en pågående kampanj? https://www.fz.se/nyhet/278226-call-of-duty-black-ops-4-far-b...

3. Om du följde oss förra hösten borde du noterat hur mycket tid och energi vi la på lootlådedebaclet, som garanterat inte var särskilt trevligt för flera företag som stod mitt i centrum för detta. Hur förklarar du det?

4. Att vi i dagsläget inte får ett jota från Nintendo efter att vi publicerade vår recension av Switch, vilken de misslyckats med att ge oss i tid till embargolyftet (och vi lyckades få tag i via andra kanaler) - rimmar det väl med din teori?

Jag tänker inte argumentera med någon som leker hjälte på sin egna sida. I dagens samhälle vet folk hur vrickad media är oavsett kategori. Jag kritiserar och tycker till precis som du. Jag tänker inte leka djävulens advokat och kritisera ert goda arbete ni har gjort under 20 år. Ser ingen nödvändighet, nytta eller befogenhet att göra det, tbfh. Allt jag kan länka till är: https://www.fz.se/kronika/274745-kronika-bethesda-handplockar... och detta är vad jag menar. Detta är vad ni är rädda för. Man känner smaken av salt i den krönikan.

Du eller ni kan precis sitta och skriva vad fan ni vill men detta är EXAKT vad varje spelsida är rädda för. Och ni är rädda för detta. Att säga annat är skitsnack. Sen att ni hoppar på wrecktrain med att skriva hur dåligt det är med mikrotransaktioner med alla andra kontra den delade uppfattningen som finns bland spelsidor med Blizzards fula sätt att hantera denna shitstorm är som dag och natt. Men! Vi får se nu när vi får veta att Diablo: Immortal är mikrotransaktionsbaserat. Ser fram emot en ny fin och välgjord krönika på hur mycket vi hatar att BLIZZARD HAR MIKROTRANSAKTIONER här på FZ om jag pallar browsa sidan i framtiden. Hoppas Photoshop skillsen är mer utvecklade och vi kan få se lite satir bilder :3

Jag skiter i hur denna sida får sina intäkter. Jag har inte sagt något om annonser eller liknande. Jag är ute efter ren kvalitet att läsa. Något ni har i princip tappa precis som Blizzard med sitt Diablo IP. Så näe, kvalitet finns det gott om men inte på denna sida. Jag är ingen röv som skriver det öppet bara för att trycka på dina knappar, utan bara suttit i det dolda och sett detta som en decay over time. Nej har tappat kvalitet sen 2-3 år tillbaka. Tror du mig inte? Sätt er sida där man behöver betala för att läsa era artiklar så blir du förbluffad...


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Bild på en drös av Journalister som kallar gamers för manbabies
@ IGN
@ TRUEPR
@ Gaming at Google
@ Kotaku
@ ArsTechnica
@ Game Informer
@ Geekbomb
@ Gamespot
@ Forbes
@ EA/IndustrialToys
@ Shacknews
mm.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@kLIMAX_: Dålig krönika du väljer för att förstärka din poäng. Du menar att FZ är rädda att kritisera företagen, genom att visa upp en krönika där CJS kritiserar Bethesdas policy?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kLIMAX_:

Jag tänker inte argumentera med någon som leker hjälte på sin egna sida. I dagens samhälle vet folk hur vrickad media är oavsett kategori. Jag kritiserar och tycker till precis som du. Jag tänker inte leka djävulens advokat och kritisera ert goda arbete ni har gjort under 20 år. Ser ingen nödvändighet, nytta eller befogenhet att göra det, tbfh. Allt jag kan länka till är: https://www.fz.se/kronika/274745-kronika-bethesda-handplockar... och detta är vad jag menar. Detta är vad ni är rädda för. Man känner smaken av salt i den krönikan. (1)

Du eller ni kan precis sitta och skriva vad fan ni vill men detta är EXAKT vad varje spelsida är rädda för. (2) Och ni är rädda för detta. Att säga annat är skitsnack. Sen att ni hoppar på wrecktrain med att skriva hur dåligt det är med mikrotransaktioner med alla andra kontra den delade uppfattningen som finns bland spelsidor med Blizzards fula sätt att hantera denna shitstorm är som dag och natt. (3) Men! Vi får se nu när vi får veta att Diablo: Immortal är mikrotransaktionsbaserat. Ser fram emot en ny fin och välgjord krönika på hur mycket vi hatar att BLIZZARD HAR MIKROTRANSAKTIONER här på FZ (4)om jag pallar browsa sidan i framtiden. Hoppas Photoshop skillsen är mer utvecklade och vi kan få se lite satir bilder :3 (5)

Jag skiter i hur denna sida får sina intäkter. Jag har inte sagt något om annonser eller liknande. (6) Jag är ute efter ren kvalitet att läsa. Något ni har i princip tappa precis som Blizzard med sitt Diablo IP. Så näe, kvalitet finns det gott om men inte på denna sida. (7) Jag är ingen röv som skriver det öppet bara för att trycka på dina knappar, utan bara suttit i det dolda och sett detta som en decay over time. Nej har tappat kvalitet sen 2-3 år tillbaka. Tror du mig inte? Sätt er sida där man behöver betala för att läsa era artiklar så blir du förbluffad... (8)

Eftersom du verkar ovillig att testa dina teorier i faktiska exempel så får jag väl helt enkelt bemöta dina påståenden rakt på sak.

1. Läs krönikan igen. Den kritiserade att de fallerade på sin egen policy. Men ja, kan andra spelsajter publicera sina recensioner tidigare än oss påverkar det genomslaget för den texten. Det bästa är när alla har samma villkor men tyvärr är det sällan så. Att vi får spel innan release gör att vi kan bedömma det, innan någon köper det. Skulle vi offra vår trovärdighet för att få tidiga spel? Jag tror du kan gissa mitt svar på den frågan.

2. Som jag sa redan från början, jag har inga illusioner om att du ska tro vad jag skriver, men samtidigt tänker jag inte låta vissa saker bli obemötta.

3. Vilka andra spelsajter i Sverige kontaktade Lotteriinspektionen och Pegi för att reda ut vad som gäller i Sverige? Justja, du bemöter inte frågor kring dina argument.

4. Vad menar du, ska vi skriva en krönika om hur vi hatar mikrotransaktioner?

5. Jag kollade genom dina bidrag på sajten, du verkar bära ganska mycket negativa känslor inom dig.

6. Jag tyckte du nyss uttryckte dig kring adblockers,

7. Huruvida vi har tappat i kvalitét är din högst subjektiva åsikt, men jag får känslan av att du resonerar kvalité = stämmer överens med dina åsikter och värderingar. Enligt mig har FZ aldrig varit en bättre sajt än den är nu. Förutom när vi hade ett filarkiv. Det var tider det.

8. Jag anser att paywall är ett dåligt sätt att hantera sitt material på och är ganska övertygad om att det skulle vara dåligt för FZ, av helt andra anledningar än dig.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre än så men helt ärligt, kom över på en fika på kontoret och kom med lite konstruktiv kritik.


signatur
Medlem

@Godofcheese: Bild på en drös blommor...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eftersom du verkar ovillig att testa dina teorier i faktiska exempel så får jag väl helt enkelt bemöta dina påståenden rakt på sak.

1. Läs krönikan igen. Den kritiserade att de fallerade på sin egen policy. Men ja, kan andra spelsajter publicera sina recensioner tidigare än oss påverkar det genomslaget för den texten. Det bästa är när alla har samma villkor men tyvärr är det sällan så. Att vi får spel innan release gör att vi kan bedömma det, innan någon köper det. Skulle vi offra vår trovärdighet för att få tidiga spel? Jag tror du kan gissa mitt svar på den frågan.

2. Som jag sa redan från början, jag har inga illusioner om att du ska tro vad jag skriver, men samtidigt tänker jag inte låta vissa saker bli obemötta.

3. Vilka andra spelsajter i Sverige kontaktade Lotteriinspektionen och Pegi för att reda ut vad som gäller i Sverige? Justja, du bemöter inte frågor kring dina argument.

4. Vad menar du, ska vi skriva en krönika om hur vi hatar mikrotransaktioner?

5. Jag kollade genom dina bidrag på sajten, du verkar bära ganska mycket negativa känslor inom dig.

6. Jag tyckte du nyss uttryckte dig kring adblockers,

7. Huruvida vi har tappat i kvalitét är din högst subjektiva åsikt, men jag får känslan av att du resonerar kvalité = stämmer överens med dina åsikter och värderingar. Enligt mig har FZ aldrig varit en bättre sajt än den är nu. Förutom när vi hade ett filarkiv. Det var tider det.

8. Jag anser att paywall är ett dåligt sätt att hantera sitt material på och är ganska övertygad om att det skulle vara dåligt för FZ, av helt andra anledningar än dig.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre än så men helt ärligt, kom över på en fika på kontoret och kom med lite konstruktiv kritik.

Kort replik då jag varken har ork eller tid.

1. Policy eller inte. Man kritiserade i alla fall ett företag. Du kan ha kritiserat VD:ns kalsonger eller slipps. Vad fan vet jag. Oavsett vad så är ni mer eller mindre ombedda att vakta tungan. Jag vet inte vad du har för uppsåt med din/ er trovärdighet. Men jag antar att det i och med att du skrev en snyft krönika att ni inte offrar det.

2. Spelar ingen roll. Jag är inte ute efter att argumentera. Det är jag väldigt tydlig med. Bara belysa saker. Men absolut! Om du känner ett behov - precis som jag - att skriva av dig.

3. Ingen vet och helt ärligt så bryr sig ingen om vem. Om det var ni så grattis; det är dock inte en poäng i det hela.

4. Precis det jag menar? Jag ser fram emot en kritiks krönika om Diablo: Immortals OM det får mikrotransaktioner. För vid detta lag vet vi alla att mikrotransaktioner är en big no no. Även för vissa mobilspel.

5. Negativa känslor? Alltså om någon på ett ärligt sätt ställer sig kritiskt till ett visst hanterande eller liknande så är man negativ? Mjo, kanske - men av er alla här så jag nog den gladaste pricken som finns. Mesta dels för att WC3: Reforged kommer. Men sen också för många andra saker och ting man ska vara tacksam för. Om någon känsla så är lycka den bästa och bärande som finns. y u heff to be med, eller hur?

6. Älskar adblocker. Kvalitet eller inte. Jag HATAR reklam. Säg mig någon som älskar reklam?

7. Mina åsikter angående er kvalitetsdipp handlar mer om att innehåller på denna sida är tråkig rätt så ofta. Du, någon annan eller vem som helst får tycka olika.

8. Konstigt att just du inte anser att en paywall hade fungerat för FZ.se när mer än hälften av Sveriges mediesidor går åt det hållet. Jag kan säga dig rakt ut; jag hade inte betalat ett öre att få läsa ett ord på denna sida. Jag är nog inte ensam om detta. Bara rak och ärlig.

Nej, jag tror inte vi kommer någonstans i vår diskussion om detta. Och helt ärligt så gillar jag inte att säga till andra hur de skall göra sitt. Jag gillar bara att tycka till som den "tyckonom" jag är :3 Som jag skrev tidigare är meningen aldrig att trycka på era knappar, trolla er, eller göra er sura. Jag kritiserar öppet endast.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Avstängd
Skrivet av Godofcheese:

Bild på en drös av Journalister som kallar gamers för manbabies
@ IGN
@ TRUEPR
@ Gaming at Google
@ Kotaku
@ ArsTechnica
@ Game Informer
@ Geekbomb
@ Gamespot
@ Forbes
@ EA/IndustrialToys
@ Shacknews
mm.

Med mycket god ton så vill jag säga: är det ett sammanträffande att majoriteten av kritikerna mot gamers är från speljournalister? Vad har de att förlora på att förstå fansens sida av myntet istället för att ställa sig på kö efter förhandsvisningsexemplar vars förhandstittar och recensioner som de sedan kommer att slåss om att nå ut först med till sina läsare? J Det ante mig...

Detta belyser något de flesta alltid har vetat men sällan tagits fram naket på bordet och undersökts närmare under ett symboliskt mikroskåp. Låt oss få göra det lite fort nu: den "missbrukade" relationen mellan speltidningar (inkl. spelsajter) och spelutvecklare.

Vad jag menar är att spelutvecklare har mer pengar och större resurser att kunna marknadsföra och tjäna pengar än vad speltidningar har. Speltidningarna är mer eller mindre beroende av att komma åt "insider-information" eller övriga "leaks" från spelutvecklare för att ge potentiella läsare incitament att välja deras spelsajt och inte deras konkurrenter.

Fula drag som spelutvecklare kan köra med är att helt och hållet dra in på förhandsvisningsexemplar hos speltidningar om de inte spelar efter deras noter, speciellt när det gäller gigantiska "känsliga" lanseringar (dvs., där mycket potentiella pengar går att tjäna).

(Jag kan se långsökta fula knep här: t.ex. någon annonsör som ej får marknadsföra och/eller sälja ett spel från en spelutvecklare för att de annonserar på en spelsida som kritiserar spelet och/eller spelutvecklaren där kritiken är rättfärdigad. Annonsören säger då åt spelsidan att skärpa sig annars blir det minsann inga framtida löner/annonsintäkter!)

Jag säger INTE att FZ.se är en av dessa, det saknar jag inblick i. Troligen sker detta i mycket större utsträckning i Nordamerika där löner och jobb kan dras in innan du vet ordet av som speljournalist så du blir mer av en "gaming marketing puppet" i mina ögon än en renodlad speljournalist eftersom din speljournalistik begränsas beroende av vilken spelutvecklare du har med att göra.

Tyvärr har större delen av dagens "djupgrävande journalistik" blivit mer "marketing puppeteering" av diverse stora företag än "de medmänniskor som står på den gemensamma medmänniskans sida medan de håller större mäktigare makter till svars". Det är en tråkig utveckling men det är dagens sanning.

Personligen talat tycker jag att kritiken mot Diablo Mobile är mycket rättfärdigad:

1. Det ÄR och förblir primärt ett PC-spel vars spelmekanik bäst spelas och upplevs på en PC med mus & tangentbord. Att det ses som ett problem i exempelvis FPS-spel när konsolspelare möter PC-spelare säger en hel del om hur stor inverkan de olika "kontrollstilarna" har på spelen. Ett Diablo-spel på mobil är absurt enligt mig och lika patetiskt som Super Mario Run är där det sistnämnda till och med har fräckheten att kalla sig för ett "Super Mario"-spel.

2. De avtäckte ett mobilspel inför en nordamerikansk PC-baserad fanbase som skall primärt säljas i Asien? Det är ju helt absurt. Självfallet känns det "felplacerat" och självklart blir "hatet" ännu större när de envisas om, "men ni har ju alla smartphones, vad är det för fel på er?" som om spelarna helt och hållet plötsligt i historien saknar rätten att visa missnöje åt ett företag som de i princip betalade lönerna åt i två decennier. Vem är det egentligen som är mest "self-entitled" och beter sig som "manbabies" här?

3. Varför gjorde Blizzard inte bara en Metroid Prime 4-reveal? Så sjukt billigt, snabbt och enkelt att göra! Brinnande flagga med legendariska siffran IV i Diablo:s klassiska teckensnitt. Ingen hade ändå inte kunna förutse hur långt det faktiskt var kvar i utvecklingen. Tondövheten var extremt hög här eller så har Blizzard blivit för "self-entitled" på grund av sina otroliga ekonomiska framgångar. Och/eller så är det tondöva kostymnissar uppe i toppen som tittat åt EA:s håll och tänkt, "det funkar ju för dem!".

Till sist så vill jag säga att det är synd om Wyatt Cheng som om det är han personligen som har dragit i snörena när det inte är så. Det är på högre ledningsnivå där kostymnissar som, till skillnad från Satoru Iwata (RIP), INTE är "gamers at heart" som sitter och beslutar om vad som fungerar. De väljer att pissa större delen av Diablo-fansen rakt i ansiktet för lite quick cash grabs i Asien.

Tiden avgör hur detta utvecklar sig i framtiden. Kom ihåg att göra din röst hörd med din plånbok, inte enbart internettexter!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kLIMAX_:

Kort replik då jag varken har ork eller tid.

1. Policy eller inte. Man kritiserade i alla fall ett företag. Du kan ha kritiserat VD:ns kalsonger eller slipps. Vad fan vet jag. Oavsett vad så är ni mer eller mindre ombedda att vakta tungan. Jag vet inte vad du har för uppsåt med din/ er trovärdighet. Men jag antar att det i och med att du skrev en snyft krönika att ni inte offrar det.

2. Spelar ingen roll. Jag är inte ute efter att argumentera. Det är jag väldigt tydlig med. Bara belysa saker. Men absolut! Om du känner ett behov - precis som jag - att skriva av dig.

3. Ingen vet och helt ärligt så bryr sig ingen om vem. Om det var ni så grattis; det är dock inte en poäng i det hela.

4. Precis det jag menar? Jag ser fram emot en kritiks krönika om Diablo: Immortals OM det får mikrotransaktioner. För vid detta lag vet vi alla att mikrotransaktioner är en big no no. Även för vissa mobilspel.

5. Negativa känslor? Alltså om någon på ett ärligt sätt ställer sig kritiskt till ett visst hanterande eller liknande så är man negativ? Mjo, kanske - men av er alla här så jag nog den gladaste pricken som finns. Mesta dels för att WC3: Reforged kommer. Men sen också för många andra saker och ting man ska vara tacksam för. Om någon känsla så är lycka den bästa och bärande som finns. y u heff to be med, eller hur?

6. Älskar adblocker. Kvalitet eller inte. Jag HATAR reklam. Säg mig någon som älskar reklam?

7. Mina åsikter angående er kvalitetsdipp handlar mer om att innehåller på denna sida är tråkig rätt så ofta. Du, någon annan eller vem som helst får tycka olika.

8. Konstigt att just du inte anser att en paywall hade fungerat för FZ.se när mer än hälften av Sveriges mediesidor går åt det hållet. Jag kan säga dig rakt ut; jag hade inte betalat ett öre att få läsa ett ord på denna sida. Jag är nog inte ensam om detta. Bara rak och ärlig.

Nej, jag tror inte vi kommer någonstans i vår diskussion om detta. Och helt ärligt så gillar jag inte att säga till andra hur de skall göra sitt. Jag gillar bara att tycka till som den "tyckonom" jag är :3 Som jag skrev tidigare är meningen aldrig att trycka på era knappar, trolla er, eller göra er sura. Jag kritiserar öppet endast.

Haha. Kort svar!

Angående paywalls, när vi ändå dragit oss till yttre kanten av offtopic. Jag är nyfiken på vilka sajter du betalar för, om några. Personligen har jag aldrig sett poängen med dem då all ren info finns på andra ställen, utan vägg. En sajt måste locka mig på andra sätt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Håll i hatten nu, jag ska förklara precis varför vi skrev om Diablo på mobil dagen efter annonseringen. Fredrik hade drämt av sin laddning nyheter tidigare på dagen och jag höll ett vakande öga på flödet från Blizzcon under fredagsmyset med familjen. Blizzcon har känts som en ganska sval tillställning sedan de drämde till med både Hearthstone och Overwatch på samma helg så vi förväntade oss inga stora grejer.

Men så såg jag först Classic-datumet, drog en snabbis, och sedan skrällde de lite mer med WC3 Reforged, så jag satt där med datorn i knät medan resten av hushållet knaprade chips och kollade på något underhållningsprogram. Diablo till mobil kändes som blöt fis som inte behövde avhandlas. Jag tyckte det var märkligt klantigt av Blizz att använda Blizzcon för att avtäcka en sådan grej, men förstod också varför de var så måna om att punktera hypen som byggts upp inför eventet.

På lördagen tog Erik över nyhetsskrivandet och skrev sin nyhet. End of story.

Jag förstår precis, håller med om din gradering av nyhetsvärdet i sig där.

Hela grejen är mest en PR-mardröm för Blizzard, och det är helt deras eget fel.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

@kLIMAX_: jag tror jag var den första i den här tråden att lite halvkonspiratoriskt undra om det fanns en koppling mellan bristen på artiklar om kalabaliken och en möjlig reklam-deal. nu har vi ju fått ett rimligt svar på hur det låg / ligger till, men du verkar ju smått rabiat i ditt sätt att absolut inte tro på nånting någon skriver "på sin egen sida".

nu avaktiverade jag adblocker på FZ bara för det.

Medlem

Mhm riktigt fina, är du stolt över dem?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av quadratis:

@kLIMAX_: jag tror jag var den första i den här tråden att lite halvkonspiratoriskt undra om det fanns en koppling mellan bristen på artiklar om kalabaliken och en möjlig reklam-deal. nu har vi ju fått ett rimligt svar på hur det låg / ligger till, men du verkar ju smått rabiat i ditt sätt att absolut inte tro på nånting någon skriver "på sin egen sida".

nu avaktiverade jag adblocker på FZ bara för det.

Tack! Vi finns ju här ständigt så är något oklart eller ser ut att vara på ett visst sätt så svarar vi mer än gärna.


signatur
Redaktör
Skrivet av kLIMAX_:

Med andra ord väljer FZ hur fruktskålen skall se ut. Annars kan det sluta med att det saknas någon exotisk frukt (läs; spelrecension) i skålen då grossisten kommer att leverera den sent till FZ... Om det har varit såhär ett bra tag så tar jag bort mitt konto på denna sida och håller mig kvar på de resterande sidor som har en uns mod och ärlighet kvar i sig.

Blizzard delar aldrig ut tidig recensionskod, vi kan inte börja spela förrän spelen släpps. Det betyder att vi skulle tjäna värdet av ett spel (500-600 kr) på att bara skriva bra om deras produkter. Det är... ganska lite.


signatur
Medlem

Lite tankar....

Intressant att diskussionen här i tråden börjar ändra fokus från Activision Blizzard till oss spelare och journalister som skriver om spel. Verkar hända lite överallt på diverse forum och sociala medier. Spelare attackeras av Journalister och anklagas för att vara ickefans, trolls, manbabies mm. Spelarna i sig attackerar tillbaka genom att säga att journalisterna är för snälla och är köpta av A-B.

De flesta spelsidor som tex IGN, Kotaku, Polygon och även FZ.se rapporterar inte om hur missnöjet är utan mer försöker få fram utvecklarnas röster. "Vi förstår inte kritiken, andra spel är på väg etc". Än har jag inte sett en artikel eller krönika som försöker förklara varför spelarna vart upprörda. Att rapporterar nyheter är journalistiskt rätt och att prata för spelarna vore att ta "ställning."

Det sorgliga är att även om vi spelarna klagar så kommer vi fortfarande ladda ner spelet och testa det vilket kommer göra att folk ser att många spelar vilket i sin tur kommer leda till att de kommer köpas ingame-pengar i massor. Tråkigt värre.

Medlem

@Godofcheese Bra lista på sidor som rättar till sig i ledet när piskan är framme.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Dominus:

Samma Brevik försvarade Blizzard igår.
Men det kanske inte var lika roligt att ta upp i ditt inlägg?

Ne, jag hade faktiskt ingen aning om att han hade försvarat Blizzard igår. Vad jag skriver handlar alltså inte om vad jag tycker är roligt att skriva eller inte. Jag tycker dock inte det har så mycket med saken att göra, eller gör citatet jag nämnde mindre legitimt. I ditt citat menar han ju att alla ska chilla gällande D4, nämner inget om relationen Blizzard och Activision?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av employed:

De flesta spelsidor som tex IGN, Kotaku, Polygon och även FZ.se rapporterar inte om hur missnöjet är utan mer försöker få fram utvecklarnas röster. "Vi förstår inte kritiken, andra spel är på väg etc". Än har jag inte sett en artikel eller krönika som försöker förklara varför spelarna vart upprörda. Att rapporterar nyheter är journalistiskt rätt och att prata för spelarna vore att ta "ställning."

Fast det gör vi ju, ganska regelbundet. Så sent som förra veckan skrev vi om reaktionerna på Call of Dutys mikrotransaktioner och här gjorde vi en ganska stor grej av vad ni läsare ville ha från ett Star Wars-spel.

https://m.fz.se/artikel/274709-varsagod-patrick-soderlund-vad...

Eller denna, sprungen ur en forumtråd på sajten: https://www.fz.se/artikel/278244

Vi uppmanar er också att komma med era åsikter, sporrar er att göra egna recensioner (och lyfter dem i flödet).

Efter betan av Fallout länkade vi direkt till ett välformulerat inlägg med massor av kritik.

https://www.fz.se/nyhet/278201-fallout-76-betan-bjod-pa-en-sp...

Vad vi försöker är att se på sakerna sansat.


signatur
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Mhm riktigt fina, är du stolt över dem?

Ganska, och tänk då på hur det måste kännas för hen som plockade dem *gåshud*

Medlem
Skrivet av Ender:

Ganska, och tänk då på hur det måste kännas för hen som plockade dem *gåshud*

Jag tror på klimax på direkten liksom, för att dom är så himla fina


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skrivet av Veofasa:

Från ett klipp av deras Q/A så fattade jag som att detta "spel" ska vara svaret på Diablofansens drömmar och att inget annat är på gång till PC, hoppas jag har fel dock

Det jag förstod av det var att D- Immortal inte kommer släppas till PC. Sen så är han jäkligt försiktig med vad han säger när han pratar om andra möjliga Diablo-titlar, något som går igenom vid flera av frågorna.

Då Blizzard har valt att man inte ska utannonsera något annat än MobilDiablo så kan inte konferenciärerna ändå lova att det kommer komma Diablo till PC senare. Man kommer hålla locket stängt tills ett offentligt utannonserande sker.

Man har definitivt mer på lut när det gäller Diablo, IP't är allt för stort för att enbart förlita sig på ett mobilspel.

Det skulle vara som att Battlefield skulle ha struntat i sina huvudspel och enbart satsat på Battlefield Heroes och Battlefield play4free

Skriv svar