Skyblivion-moddare ber Bethesda om ny motor till The Elder Scrolls VI

Robot
Skyblivion-moddare ber Bethesda om ny motor till The Elder Scrolls VI
KoP
Medlem

Va? Den galna fysiken är ju halva upplevelsen i Bethesdas spel. :'D

Medlem
Skrivet av KoP:

Va? Den galna fysiken är ju halva upplevelsen i Bethesdas spel. :'D

Speciellt i skyrim när man går över 60 fps och alla objekt flyger runt som förhäxade så fort man går in i en byggnad.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Speciellt i skyrim när man går över 60 fps och alla objekt flyger runt som förhäxade så fort man går in i en byggnad.

Den sköna känslan när en vattemelon kommer flygande i 300 km/h och flyger upp där bak.

Medlem

Fick impulsen att installera Skyrim igen härom dagen, men det är så mycket skit jag stör mig på att jag inte kommer någon vart, kan inte ens få "raw input" att fungera.

Vem vet, dom kanske släpper TES VI på mobil istället.

Medlem
Skrivet av bond12:

Den sköna känslan när en vattemelon kommer flygande i 300 km/h och flyger upp där bak.

#Relatable


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Fick impulsen att installera Skyrim igen härom dagen, men det är så mycket skit jag stör mig på att jag inte kommer någon vart, kan inte ens få "raw input" att fungera.

Vem vet, dom kanske släpper TES VI på mobil istället.

Elder Scrolls: Blades kommer ju till mobil, hehe.

Medlem

En potatis är en bättre motor än bethesdas.

Medlem

Tycker dom borde kunna ha tillgång till IDTech 6 ändå, vore rätt najs att se ett Elder Scrolls spel i den motorn.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Med tanke på att deras huvudplatform är konsoll så kommer dom aldrig behöva att uppdatera sin motor för deras spel kommer ändå aldrig att flyta på högre än 30fps (på konsollerna)
Sen vet du väll, folk vill ju ha den cinematiska upplevelsen och ögat kan ändå inte se högre än 23.97fps.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Speciellt i skyrim när man går över 60 fps och alla objekt flyger runt som förhäxade så fort man går in i en byggnad.

och när man inte ens kommer fram till halshuggningen för att hästen och vagnen flyger upp i luften på vägen ner för berget.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

och när man inte ens kommer fram till halshuggningen för att hästen och vagnen flyger upp i luften på vägen ner för berget.

Haha hade precis samma problem på launch
Jag tänkte vafan är det för fel med mitt jävla spel och jag installerade om det flera gånger
Några gånger även om man flippade så släpades man ner för backen


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag vill inte tillrättavisa något utan bara påpeka något helt vansinnigt.

"Motorn har hängt med sedan Skyrim (2011), drev även Fallout 4 och kommer att vara drivkraften i aktuella Fallout 76"

Sanningen är att Motorn drev det då (2006) vansinnigt snygga Oblivion och sedan Fallout 3. Redan vid Fallout 3 sade jag att nej, nu får det vara nog av denna motorn jag tyckte helt enkelt inte saker såg bra ut. Det är nu det blir helt galet, motorn drev inte bara oblivion utan låg som grund till (2002) Morrowind som då var helt otroligt snyggt! så motorn blir om ni räknar på det över 16 år gammal! Det är knappt att WoW kan hänga med sin grafikmotor som är samma som användes i bla. WC3

Älskar fakta kring Grafikmotorer xD

Medlem

Spelet kommer släppas till PS5 och xbox two(?) så man kan väl alltid hoppas på en ny motor.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

och när man inte ens kommer fram till halshuggningen för att hästen och vagnen flyger upp i luften på vägen ner för berget.

Extra skoj när det sker i vr en av de få gånger jag blivit rejält åksjuk på under 10 sekunder.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Tycker dom borde kunna ha tillgång till IDTech 6 ändå, vore rätt najs att se ett Elder Scrolls spel i den motorn.

De har självklart tillgång till id Tech 7 om de vill, men allt måste byggas upp från grunden om de byter motor, och med spel som Elder Scrolls och Fallout är det ett enormt arbete. Nu återanvänder de system för varje spel som kommer och sparar otroligt mycket tid.

Håller naturligtvis med dig. Spelen måste moderniseras.

Medlem

"För tyska Gamestar (via Wccftech) berättar han om hatkärleken han känner för Creation Engine."

Finns det nån kärlek där överhuvudtaget. Omöjligt.
Creation Engine måste få sitt efterlängtade RiP nu.

"Motorn har hängt med sedan Skyrim (2011), drev även Fallout 4 och kommer att vara drivkraften i aktuella Fallout 76."

Nein. Mycket äldre än så är ju motorn som hela tiden uppdateras sedan starten 2002.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

eld
Medlem

Fast intervjun vart jättekonstig, den vart hårt fokuserad på det grafiska.

Creation engine har ju haft PBR-stöd sen fallout 4, att det varit svårt att göra metalliska saker i spel innan dess har ju inte varit exklusivt till bethesdas motor.

Tittar man dessutom på fallout 4 eller 76 så är nästan alla grafiska felsteg content-problem och inte motor-problem.

BPR och skuggorna i skyrim tog oss från:

till:

Medlem

Är nog ingen risk att dom byter motor till TES6, dom har som sagt jobbat i denna mortor i snart 20 år och jag gillar den. Det är inte motorns fel att svärden inte ser metalliska ut, bethesda har inte dom bästa grafikerna direkt. Varje iteration utav motorn blir ju bättre och bättre. Och det finns inga limitations vad som kan förbättras i en motor, dock så borde dom göra en lista på saker dom skall göra om och göra rätt.

Medlem

@robbis: Det handlar inte om grafik, även om deras spel ser ok ut så är motorn en katastrof. Man känner direkt när man rör sig att det är creation engine, spelen är stela, man känner inte att man träffar med sina vapen m.m. Spelen är framerate beroende, Skyrim totalt kraschar när man på över 60FPS, Fallout76 lika så, folk speedhackar med att ha så hög framerate som möjligt. Plus att deras spel är fyllda med buggar, samma buggar om och om igen i flera spel. Oblivion, Skyrim, Fallout 3 och Fallout 4 behöver inofficiella patcher för att fungera ordentligt eftersom att bethesda inte kan hantera sin kod själva. Kolla bara när de släppte Skyrim till Switch, det var samma buggar i det spelet som det var på den första PC releasen, de har ingen koll på sin motor.
Oavsett om de puttsar på grafiken så är de underliggande problemen bestående.

Medlem

Bättre rubrik: "Skyblivion-moddare är jubelidioter och förstår inte att Bethesda kan inte bara byta motor mitt under utvecklingen av TES6."


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Gen
Medlem
Skrivet av robbis:

Är nog ingen risk att dom byter motor till TES6, dom har som sagt jobbat i denna mortor i snart 20 år och jag gillar den. Det är inte motorns fel att svärden inte ser metalliska ut, bethesda har inte dom bästa grafikerna direkt. Varje iteration utav motorn blir ju bättre och bättre. Och det finns inga limitations vad som kan förbättras i en motor, dock så borde dom göra en lista på saker dom skall göra om och göra rätt.

Att en motor har fysik knuten till FPSen är ju en mycket trevlig feature -.- Eller att den för inte så längesedan hade en låst FPS också.

Skrivet av Nocturnal77:

Bättre rubrik: "Skyblivion-moddare är jubelidioter och förstår inte att Bethesda kan inte bara byta motor mitt under utvecklingen av TES6."

Andra utvecklare har gjort det så varför inte Bethesda? Jag tror att pengarna styr. Deras nuvarande motor kostar ju inte mycket förutom de ytterst små förbättringar som görs. Att skapa en helt ny motor är ju dyrt, men frågan är varför de inte ser det som en investering för framtiden? Det fattar jag inte.

Medlem

På nåt sätt så förknippar jag ändå motorn med total open world-het och valfrihet. När man får känna på en annan motor i något annat open world-spel så känns det liksom som att motorn är "en del av" att de spelen trots allt inte känns lika öppna som Fallout och Elder Scrolls, att det kanske är snyggare men bara fasader.

Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Jag vill inte tillrättavisa något utan bara påpeka något helt vansinnigt.

"Motorn har hängt med sedan Skyrim (2011), drev även Fallout 4 och kommer att vara drivkraften i aktuella Fallout 76"

Sanningen är att Motorn drev det då (2006) vansinnigt snygga Oblivion och sedan Fallout 3. Redan vid Fallout 3 sade jag att nej, nu får det vara nog av denna motorn jag tyckte helt enkelt inte saker såg bra ut. Det är nu det blir helt galet, motorn drev inte bara oblivion utan låg som grund till (2002) Morrowind som då var helt otroligt snyggt! så motorn blir om ni räknar på det över 16 år gammal! Det är knappt att WoW kan hänga med sin grafikmotor som är samma som användes i bla. WC3

Älskar fakta kring Grafikmotorer xD

Det var Gamebryo som drev Oblivion och Fallout 3, inte Creation Engine. FZ har alltså helt rätt.
De har liknande modverktyg och gränssnitt men de är ju naturligtvis utformade så för att underlätta både för Bethesdas utvecklarteam och för moddarna.

Jag kan hålla med om att tekniken alltid behöver uppdateras men att föreslå Unreal Engine visar att den här 'moddaren' nog inte har särskilt bra kontakt med varken verkligheten eller Skyrims modcommunity.
Communityn är så stor som den är FÖR att Gamebryo/Creation engine är så extremt modvänliga, att använda Unreal Engine skulle kanske ge bättre texturhantering men det skulle troligtvis kraftigt minska modcommunityn.

Inaktiv
Skrivet av Ahris:

Det var Gamebryo som drev Oblivion och Fallout 3, inte Creation Engine. FZ har alltså helt rätt.
De har liknande modverktyg och gränssnitt men de är ju naturligtvis utformade så för att underlätta både för Bethesdas utvecklarteam och för moddarna.

Jag kan hålla med om att tekniken alltid behöver uppdateras men att föreslå Unreal Engine visar att den här 'moddaren' nog inte har särskilt bra kontakt med varken verkligheten eller Skyrims modcommunity.
Communityn är så stor som den är FÖR att Gamebryo/Creation engine är så extremt modvänliga, att använda Unreal Engine skulle kanske ge bättre texturhantering men det skulle troligtvis kraftigt minska modcommunityn.

Creation Engine är en uppdaterad version av Gamebryo, en spelmotor ursprungligen släppt 1997.
Gamebryo/Creation Engine var aktuell och helt okej med Oblivion, efter det så började den kännas utdaterad. Fallout 3 var första spelet där jag började uppleva att motorn var utdaterad. Sedan kom New Vegas med det fruktansvärda Input lag som motorn är känd för idag, just det spelet var enligt mig ospelbart enbart på grund av detta.

Sedan kom Skyrim vilket var bedrövligt och jag har ännu inte förmått mig spela igenom det då alla försök fallerat i frustration över den hemska motorn. Trots massiv kritik av motorn sedan många år tillbaka så släpper även Bethesda Fallout 4 med samma motor. Jag ägnade dagar åt att tweaka spelet för att försöka få det spelbart men fick till slut nöja mig med ganska kraftigt input lag och fortsatt 60fps som i alla spel med denna bedrövliga motor.
I och med Fallout 4 så lovade jag mig själv att det blir bojkott av eventuella kommande spel med samma motor igen (Fallout76). Jag har stått ut med dess problem i 10 år nu och är ordentligt less.

Att en så stor AAA-utvecklare fortsätter skapa spel med denna rent ut sagt skräpmotor är en gåta. Unreal Engine 4 är ett mycket klokt val då Bethesda på 10 års tid misslyckats att skapa en fungerande motor. Men ännu bättre vore det kanske om de använde deras "in-house" idtech6.

eld
Medlem
Skrivet av anon_319742:

Creation Engine är en uppdaterad version av Gamebryo, en spelmotor ursprungligen släppt 1997.
Gamebryo/Creation Engine var aktuell och helt okej med Oblivion, efter det så började den kännas utdaterad. Fallout 3 var första spelet där jag började uppleva att motorn var utdaterad. Sedan kom New Vegas med det fruktansvärda Input lag som motorn är känd för idag, just det spelet var enligt mig ospelbart enbart på grund av detta.

Sedan kom Skyrim vilket var bedrövligt och jag har ännu inte förmått mig spela igenom det då alla försök fallerat i frustration över den hemska motorn. Trots massiv kritik av motorn sedan många år tillbaka så släpper även Bethesda Fallout 4 med samma motor. Jag ägnade dagar åt att tweaka spelet för att försöka få det spelbart men fick till slut nöja mig med ganska kraftigt input lag och fortsatt 60fps som i alla spel med denna bedrövliga motor.
I och med Fallout 4 så lovade jag mig själv att det blir bojkott av eventuella kommande spel med samma motor igen (Fallout76). Jag har stått ut med dess problem i 10 år nu och är ordentligt less.

Att en så stor AAA-utvecklare fortsätter skapa spel med denna rent ut sagt skräpmotor är en gåta. Unreal Engine 4 är ett mycket klokt val då Bethesda på 10 års tid misslyckats att skapa en fungerande motor. Men ännu bättre vore det kanske om de använde deras "in-house" idtech6.

Gamebryo/Netimmerse är ett gäng komponenter som du kan bygga ihop ett spel med, Bethesdas kärna i sina spel har alltid varit sin egen. Creation engine är en delvis omskrivning av gamebryo-delarna för att få mer funktionalitet, men kärnan är i stora drag densamma, det är därför spelen är uppsatta väldigt likt för de som varit inne i toolseten.

Morrowind/Oblivions kärna till motor var aldrig en del av gamebryo, det är därför det inte finns någon likhet mellan spelen:
civ4, warhammer online, catherine eller oblivion.

Hade de dumpat sin motor för idtech6 till exempel så hade de varit tvungna att skriva om sin kärna igen, att ha en del av motorn som kan ha stora mängder ändringsbar data i form av världen, där varje sparad värld är en helt ändrad värld, samt strukturen som gör att de kan ha lager av moddar som ändrar datan för spelet och datan för andra moddar.

De hade slutat upp med lika buggiga spel som vanligt, men vi hade iallafall sluppit låsningen vid 60fps.

Fast inte ens det vet jag, morrowind och oblivion använder båda gamebryo men endast oblivion har fysikproblem, så är det gamebryos fel? är det bethesdas fel? eller är det fysikmotorn Havok som använts flitigt i många motorer.

1
Skriv svar