Diablo Immortal bara början? Blizzard har stora planer för mobilt spelande

Robot
Diablo Immortal bara början? Blizzard har stora planer för mobilt spelande

Vill göra mobila titlar av alla sina IP:n.

#blizzard-entertainment, #diablo-immortal


Medlem

Det här, kära Blizzard, kunde ni inte gjort sämre...

https://youtu.be/YMDbAwBgfbU

https://youtu.be/itBu7xfYekk

Medlem

Jag fattar inte att deras logik är att "om detta funkade med hearthstone kommer det funka med resten med". NEJ! Det är ett kortspel och en HELT annan sak. Tänk om tänk rätt Blizzard...

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag fattar inte att deras logik är att "om detta funkade med hearthstone kommer det funka med resten med". NEJ! Det är ett kortspel och en HELT annan sak. Tänk om tänk rätt Blizzard...

Fattar inte heller, det är ju skillnad på genrer och olika krav på kontroll och översikt...Ett kortspel gör sig perfekt på mobila plattformar, det har ju ingen någonsin tvekat på...

Hack n slash dungeoncrawl gör sig INTE bra på mobil, och speciellt inte genrens urfader och grundpelare...Fyfaan blizzard...
Likheterna med EAs skymf av C&C är slående.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag vill verkligen inte ha det, men om det är -tvunget- att något ska vara till mobil så tror jag diablo passar bäst. :/


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Megadelux

Ett stort: Nejtack.

Medlem

Oj vilket djupt vatten dom är ute på nu. Det här kommer inte bli vackert.

Medlem

Har slutat spela på mobilen sen ca 3 år sedan, alla spel är bara skit och likadana med löjliga kostnader. Har man en PC och konsol finns det ingen orsak att spela på mobilen, slöseri med ens tid.

Medlem

Är glad att jag inte äger några ActiBlizz-aktier. De lär falla som en sten om de fortsätter på den inslagna vägen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Precis vad jag befarade i förra tråden. Bara att hoppas immortals inte går alltför bra försäljningsmässigt.

Men svårt att tro det, bara antar här men utvecklingskostnaderna lär va relativt billiga i jämförelse med pc-motsvarigheterna.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Är glad att jag inte äger några ActiBlizz-aktier. De lär falla som en sten om de fortsätter på den inslagna vägen.

Där har du nog fel, jag tror att dom kommer tjäna betydligt mer på diablo immortal än vad dom gjort på diablo 3, diablo immortal är inte menat för den västerländska marknaden utan för den asiatiska. I Kina där mobilspel är as stora kommer det här nog lyckas utan tvekan så bara för att västra marknaden hatar på spelet betyder det inte att det inte kommer sälja bra.

Medlem

Har ni inga visioner eller varför blir ni så känsliga bara för de nämner mobiler? Varför ignorerar ni att Nintendo switch är en stor succé just pga denna mobilitet? Kommer ni klaga om 20 år när alla spel släpps på mobil och med några knapptryck kan ni Strömma det till en skärm direkt och lira med vilka styrdon ni vill?

Går ni fortfarande till banken när ni betalar räkningar? Sluta vara så bakåtsträvande.

Medlem

Mobil spels marknaden är en gigantisk kassa ko i Asien främst, så klart Blizzard vill ha en del av den. Så kommer dom att lyckas? Förmodligen.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Har ni inga visioner eller varför blir ni så känsliga bara för de nämner mobiler? Varför ignorerar ni att Nintendo switch är en stor succé just pga denna mobilitet? Kommer ni klaga om 20 år när alla spel släpps på mobil och med några knapptryck kan ni Strömma det till en skärm direkt och lira med vilka styrdon ni vill?

Går ni fortfarande till banken när ni betalar räkningar? Sluta vara så bakåtsträvande.

Jag själv har inget emot mobiler. Utan mer utförandet. Skrev i en annan tråd att jag gillade Fallout shelter & Mario Run. Men dessa är anpassade efter hur mobiler fungerar. Spel som man kan lägga ifrån sig efter en liten stund. Tror det hade fungerat bättre för Blizzard om de hade gjort en spinoff. Har för mig att folk inte skrek rakt ut när Fallout Shelter presenterades. Utan var mer nyfikna för där såg man en potential.

Edit: men visst låt dem göra mobilspel. Det finns andra spel t.ex Grim Dawn. Tråkigt bara att förstöra ett helt okey IP. Blizzard märker väl om det går åt skogen.

Medlem

Undrar hur djup grav dom tänker gräva.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Asså, vad pratar ni om? Har ni någon aning om hur mycket pengar den mobila marknaden genererar? Det finns massvis med människor som gillar att spela på mobil, framförallt når man lätt ut till alla människor - inte bara gamers.

Att Activision Blizzard går den vägen är bara att följa med utvecklingen. Nintendo gör samma sak, många andra gör samma sak. Det innebär inte att Blizzard kommer bli uteslutande mobilspelsföretag. Ni säger att inget av deras IP kommer passa till mobil och sen jämför ni med hur spelen ser ut på PC idag? Det är bara idiotiskt. Det finns mängder med MOBA, FPS, etc på mobil. Det beror helt på hur spelet ser ut och vad man tänker göra.

De säger inte att de ska porta WoW till Mobile, de säger att de ska ta fler av sina IPs till mobile. Det är en enorm skillnad. Sen får man självklart tycka vad man vill om detta, men att säga att det inte kommer att fungera bara för att man spelat PC i 20 år visar bara på arrogans inom en marknad där Blizzard vet oändligt mycket mer än alla på FZ tillsammans.

Spelar jag på mobil? Nej. Ser jag hellre ett mobilspel än ett PC-spel på Blizzards IPs? Nej. Förstår jag att de vill släppa sina spel på mobil? Ja.

Medlem

ser inga problem med att de släpper mobil spel så länge de släpper grymma pc spel, de har ju både pengar samt personal för att lösa ut båda. Sen att de gör bort sig på blizzcon är ju en annan sak

Medlem

Haha ändå sjukt kul att Blizzard tror deras hardcore fans lirar candycrush dagligen.

Redaktör
Ponny

Rätt spel på rätt plats. Hearthstone funkar ju (som nämnt ovan) finfint på mobila format, men det känns lite oroväckande att Blizzard verkar vilja göra mobila titlar av alla sina varumärken "bara för att".


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Medlem

Så otroligt överdrivet hat för ett spel. Sen alla dessa youtube videos med någon människa som snackar om det hela för att dela med sig av sina åsikter är ännu mera löjligt. Är bara ett mobilspel folk, sluta gråta.

Medlem

Har definitivt inget emot att det lanseras mobilspel av populära IP, men det handlar ju om fingertoppskänsla också, hur och när man gör sånt här. Sagts i tidigare trådar: Bethesda lyckades väldigt väl med Fallout Shelter (och tjänar ofantligt med pengar på det trots att man enkelt gratis kan "fuska" till sig det man kan köpa, folk är...underliga).

Avstängd

Bye Bye Blizztard

Medlem

Jag bryr mig inte det minsta faktiskt. I bästa fall släpper dem något på en väldigt populär marknad för många, som fullkomligt skriker efter kvalitetsspel, utan sugiga mikrotransaktioner och annat skräp. Även ifall mobilmarknaden är marinerat i eländet just nu så finns det ingenting som säger att dem MÅSTE vara det.

Ska bli riktigt intressant att se ifall Blizzard verkligen lyckas skapa någonting nytt här, jag håller iallafall tummarna för det. Ifall Immortal blir platt fall så kommer jag helt enkelt inte spela det, svårare än så är det inte. Allt babbel om "R.I.P Blizzard" etc är bara fånigt...vi får se hur det blir, och ifall någon kommer bojkotta Blizzards övriga spel bara för att de släpper några värdelösa mobilspel så kommer inte jag förlora någon sömn över det.

Medlem

Lost Vikings kanske?

Medlem

Är dom så blinda av girighet att dom inte kan se skillnaden på ett kortspel och ett actionspel?
Touch fungerar hur bra som helst för Hearthstone, men ett spel som diablo som kräver att du ska röra dig hela tiden och mörda demoner.... fungerar liksom inte.
Kanske därför ASUS var på plats där med sin nya telefon som har joysticks som tillbehör.

Edit, kom att tänka på den här fina bilden jag såg igår.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Ook
Bibliotekarie (UU)

Blizzard måste tänka igenom deras satsningar ordentligt. Hearthstone fungerade men tror knappast alla deras IP är lämpade för mobil. Retrotema med Blackthorne, Lost Vikings och Rock n' Roll Racing är bättre lämpade men nog inget som genererar alltför mycket i intäkter. Nytäkande och nytt IP hade varit något. Väldigt få riktigt bra mobilspel på marknaden, många halvdana som drar in väldigt mycket pengar.

Känns som om Diablosatsningen snarare försöker tillfredsställa investerarna snarare än sin spelarbas. Deras affärspolicy har ändrats sen samgåendet med Activision, men samtidigt har marknaden också förändrats. Dock reagerar marknaden negativt och Activision Blizzard är nere 6% för tillfället ett par timmar in på måndagen. Nog är utgången av årets Blizzcon nog den sämsta. Otroligt korkat att ha mobilspelet som avslutande nyhet vilket kommer påverka Blizzard som varumärke på längre sikt.

Medlem

De kanske kommer tjäna pengar på mobil-genren men man hittar inget lojalt community där. Konsumenterna där kommer gå över till nästa candycrush-klon när de tröttnat. Samtidigt kommer nog den kreativa kraften hos Blizzard ge sig av. På kort sikt är det säkert genialt och kassabringande men jag tror de kommer lida för detta på sikt - vilket även aktieprisets utveckling speglar hos investerare just nu.

Medlem

Steve Jobs säger det ganska bra.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Är dom så blinda av girighet att dom inte kan se skillnaden på ett kortspel och ett actionspel?
Touch fungerar hur bra som helst för Hearthstone, men ett spel som diablo som kräver att du ska röra dig hela tiden och mörda demoner.... fungerar liksom inte.
Kanske därför ASUS var på plats där med sin nya telefon som har joysticks som tillbehör.

Edit, kom att tänka på den här fina bilden jag såg igår.

https://i.imgur.com/w9R1DUv.jpg

Såg inte själva BlizzCon men såg gameplay på youtube. Såvitt jag kan se så lär de testat kontrollerna långt mycket mer än vad du har med dina skarpa ögon. Hade det inte fungerat så hade de inte fortsatt utveckla spelet. Det var precis samma sak när alla whine:ade om att D3 aldrig kommer fungera på konsol. Eller att City simulators inte fungerar på konsol. Visar sig att kontrollerna på konsol i D3 är lika bra som på PC, om inte bättre. Eller att Cities Skylines gick fint att köra på konsol.

Skrivet av Ook:

Blizzard måste tänka igenom deras satsningar ordentligt. Hearthstone fungerade men tror knappast alla deras IP är lämpade för mobil. Retrotema med Blackthorne, Lost Vikings och Rock n' Roll Racing är bättre lämpade men nog inget som genererar alltför mycket i intäkter. Nytäkande och nytt IP hade varit något. Väldigt få riktigt bra mobilspel på marknaden, många halvdana som drar in väldigt mycket pengar.

Känns som om Diablosatsningen snarare försöker tillfredsställa investerarna snarare än sin spelarbas. Deras affärspolicy har ändrats sen samgåendet med Activision, men samtidigt har marknaden också förändrats. Dock reagerar marknaden negativt och Activision Blizzard är nere 6% för tillfället ett par timmar in på måndagen. Nog är utgången av årets Blizzcon nog den sämsta. Otroligt korkat att ha mobilspelet som avslutande nyhet vilket kommer påverka Blizzard som varumärke på längre sikt.

Håller inte med alls. Varför skulle inte deras andra IP vara lämpade för mobil? Det handlar inte om att de ska göra WoW till telefon, det handlar om att de ska göra nya spel av varumärken de redan har. Anpassade för telefon. Det handlar inte om en rakt av portning. Man går ut och säger att man ska satsa ännu mer på mobilmarknaden då det uppenbarligen finns folk som vill spela spel där, och det är inte nytänkande nog tydligen Alla har bestämt sig för att det går inte. Kan dock hålla med om att det var ett oerhört korkat sätt att annonsera det på, och att ens gå ut och nämna något om Diablo innan BlizzCon bevisar återigen att de har 0 koll på sina fans. Vilket är oerhört märkligt.

Skrivet av Bakerman:

De kanske kommer tjäna pengar på mobil-genren men man hittar inget lojalt community där. Konsumenterna där kommer gå över till nästa candycrush-klon när de tröttnat. Samtidigt kommer nog den kreativa kraften hos Blizzard ge sig av. På kort sikt är det säkert genialt och kassabringande men jag tror de kommer lida för detta på sikt - vilket även aktieprisets utveckling speglar hos investerare just nu.

Håller med om att de kommer tjäna fett med dollars på mobilen, och att fans där inte kommer vara lika hardcore som på PC. Däremot tycker jag det hade varit helt retarded av Blizzard att INTE försöka ge sig in på mobila spelmarknaden. Att aktiepriset de senaste timmarna skulle säga någonting alls om framtiden för Blizzard är helt fel. Aktien är ner för att communityt är förbannade - inget annat. Det har ingenting med spelet att göra. Om Immortal drar in pengar likt Hearthstone så kommer aktiepriset stiga en bra bit ska du se.

Tycker det är oerhört märkligt att alla fans av deras IPs är så bestämda över att mobilspel aldrig kommer fungera. Potentialen i marknaden är enorm. Är man ett fan av deras spel så borde man snarare bli glad över att man nu även kan lira deras IP när man pendlar. Det innebär inte heller att Blizzard ska sluta göra PC-spel.

Jag förstår att sättet de gjorde det på var hur korkat som helst, och jag förstår att man blir besviken när man väntat på något mycket mer. Jag blev också besviken. Men jag sitter inte och tror att Blizzard bestämt sig för att göra CandyCrush av alla deras IPs...

12
Skriv svar