Apropå klassiska pc-spel till mobil: C&C Rivals har releasedatum

Robot
Apropå klassiska pc-spel till mobil: C&C Rivals har releasedatum

Ta det lugnt i kommentarerna nu.

#command-conquer


Medlem

Tycker synd om de stackars j*vlar som börjar lira sitt första *C&C-spel.

* = Cashgrab & Co

Medlem

Spya och rännskita av blotta tanken på denna travesti...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Geeks Gaming

Som tur är finns det ganska stor community som håller de gamla spelen igång.
Själv kör man det bästa av dom alla nästan varje vecka.

Medlem

Snacka om redan misshandlad serie. Har ju funnits ett multiplayer-webbspel under lång tid också som var horribelt dåligt. Näeh, tacka vet jag gamla hederliga engineer rush-tiden och de klassiska C&C-låtarna.
Jag tillhör dock de som faktiskt tyckte C&C-FPS spelet var riktigt underhållande om än i bedrövlig motor/utförande. Synd att vi aldrig fick en Starcraft-röjare eller World of Starcraft (ok, rörde aldrig wow, men...)

Medlem

From god to cain to iphone.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

dead on arrival så att säga

Medlem

Har ni inga mobiltelefoner eller?

Medlem
Skrivet av Steinerjr:

Har ni inga mobiltelefoner eller?

Efter potatisen så är mobiltelefonen sämsta plattformen att spela på.

Medlem
Medlem

Jag har inga problem att de gör mobilspel av kända speltitlar.
Så länge de fortsätter att utveckla och släppa nya spel till PC (och ev konsoler).

Medlem

Förstår inte heller varför alla är så arga, tycker det ser ut att vara ett hysat bra spel för att vara till mobil. Tror det beror på att många känner sig lurade efter att ha känt "Hype" för ett riktigt PC-spel före utannonsering. Det är trots allt inte ovanligt att man gör mobilspel baserade på kända speltitlar.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte heller varför alla är så arga, tycker det ser ut att vara ett hysat bra spel för att vara till mobil. Tror det beror på att många känner sig lurade efter att ha känt "Hype" för ett riktigt PC-spel före utannonsering. Det är trots allt inte ovanligt att man gör mobilspel baserade på kända speltitlar.

Problemet är väl hur det görs - om det hade gjorts parallellt med PC- och/eller konsol-titlar (tänk om de ändå kunde gjort ett riktigt C&C efter 3an - 4an bör inte nämnas i möblerade rum) hade nog ingen riktigt reagerat på samma sätt. Titta på Fallout Shelter - visst är Fallout 4 inte historiens bästa spel, men det är ändå ett försök att föra serien framåt på ett mer naturligt sätt. (Att de sedan verkar ta ett snedsteg med 76 är en annan femma.) Där släpptes det mobila spelet i harmoni med övriga PC- och konsoliterationer av spelserien, ingen lore i det blev exklusiv och kanon, utan det fanns där som lite extra bonus om man ville ha lite Fallout-underhållning på ytterligare plattformar.

Att både EA och Activision Blizzard med sina C&C: Rivals och Diablo: Immortal tror att de kan *flytta* välkända och älskade spelserier från en plattform exklusivt (mer eller mindre, både vad gäller lore och övriga titlar - i Diablos fall kanske det kommer mer inom en inte alltför avlägsen framtid, men C&C har inte sett något riktigt kvalitativt alster på mycket länge) till en annan, som helt enkelt inte erbjuder samma spelupplevelse som en PC eller en konsol, visar tämligen tydligt på att de endast är ute efter att skapa sedelpressar och inte spel.

Att deras konsumenter (som oftast är ute efter spel, och inte sedelpressar som bara skaparen får ta del av) gör uppror är inte direkt förvånande, skrattretande att både EA och Activision Blizzard uttrycker förvåning över detta.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Problemet är väl hur det görs - om det hade gjorts parallellt med PC- och/eller konsol-titlar (tänk om de ändå kunde gjort ett riktigt C&C efter 3an - 4an bör inte nämnas i möblerade rum) hade nog ingen riktigt reagerat på samma sätt. Titta på Fallout Shelter - visst är Fallout 4 inte historiens bästa spel, men det är ändå ett försök att föra serien framåt på ett mer naturligt sätt. (Att de sedan verkar ta ett snedsteg med 76 är en annan femma.) Där släpptes det mobila spelet i harmoni med övriga PC- och konsoliterationer av spelserien, ingen lore i det blev exklusiv och kanon, utan det fanns där som lite extra bonus om man ville ha lite Fallout-underhållning på ytterligare plattformar.

Att både EA och Activision Blizzard med sina C&C: Rivals och Diablo: Immortal tror att de kan *flytta* välkända och älskade spelserier från en plattform exklusivt (mer eller mindre, både vad gäller lore och övriga titlar - i Diablos fall kanske det kommer mer inom en inte alltför avlägsen framtid, men C&C har inte sett något riktigt kvalitativt alster på mycket länge) till en annan, som helt enkelt inte erbjuder samma spelupplevelse som en PC eller en konsol, visar tämligen tydligt på att de endast är ute efter att skapa sedelpressar och inte spel.

Att deras konsumenter (som oftast är ute efter spel, och inte sedelpressar som bara skaparen får ta del av) gör uppror är inte direkt förvånande, skrattretande att både EA och Activision Blizzard uttrycker förvåning över detta.

Det kan dock mycket väl vara ett första steg i en utannonsering av ett "riktigt" C&C. Exempelvis AOE släpptes på mobil före utannonseringen av PC-versionen.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det kan dock mycket väl vara ett första steg i en utannonsering av ett "riktigt" C&C. Exempelvis AOE släpptes på mobil före utannonseringen av PC-versionen.

Att då i sådant fall inte integrera det bättre i ett liknande led som du nämner, att låta dessa announcements fristående bli någon slags höjdpunkt, någon slags "belöning" till användarbasen, visar på hur verklighetsfrånvända bolagen i fråga är. (Blizzard försökte i alla fall rädda sig själva lite genom att efteråt säga att de "arbetar på fler Diablo-projekt", men att de får panik och behöver lägga till det i efterhand visar att de inte förstått problemet alls.)

Jag tror inte på att all publicitet är bra publicitet, att alla nyheter om, och produkter i, en franchise är bra nyheter och produkter.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Förstår inte heller varför alla är så arga, tycker det ser ut att vara ett hysat bra spel för att vara till mobil. Tror det beror på att många känner sig lurade efter att ha känt "Hype" för ett riktigt PC-spel före utannonsering. Det är trots allt inte ovanligt att man gör mobilspel baserade på kända speltitlar.

Här är grejen: det börjar tillverkas för många mobilspel på BEKOSTNAD av PC-spel. Ingen hade brytt sig om det även kom fullspäckade PC-versioner av samma spel i samband med mobilspelen. Därför är jag helt på sidan av "de arga kritikerna".

Sedan är det självfallet en smakfråga vad man anser är ett bra spel utifrån dess förutsättningar. Personligen tycker jag alla mobilspel är skräp för majoriteten är som "online casino med ett spelskin". Men jag kommer att själv ge mig in i mobilspelsmarknaden i Kina.

Medlem

@AplAy: Håller helt med här, hade man arbetat på eller släppt ett PC spel samtidigt som detta hade man inte fått samma kritik.
Bethesda gjorde helt rätt med sina mobil spel, man annonserade Fallout Shelter samtidigt som Fallout 4, det nya mobila Elder Scrolls spelet annonserades inte utan en teaser för nästa stora del i huvudserien av Elder Scrolls.

Sen tycker jag även att C&C spel ska spelas på PC med mus och tangentbord, att spela det på mobil vore som att använda sin mikrovågsugn för att tillaga oxfilé istället för ugnen.

Avstängd
Skrivet av blackidus:

@AplAy: Håller helt med här, hade man arbetat på eller släppt ett PC spel samtidigt som detta hade man inte fått samma kritik.
Bethesda gjorde helt rätt med sina mobil spel, man annonserade Fallout Shelter samtidigt som Fallout 4, det nya mobila Elder Scrolls spelet annonserades inte utan en teaser för nästa stora del i huvudserien av Elder Scrolls.

Sen tycker jag även att C&C spel ska spelas på PC med mus och tangentbord, att spela det på mobil vore som att använda sin mikrovågsugn för att tillaga oxfilé istället för ugnen.

Ja hua! C&C och RTS-spel rent allmänt ska spelas med mus och tangentbord. Det går att spela bättre vilket gör att spelas kan utvecklas att fungera på ett mer komplex sätt som belönar duktigare spelare samtidigt som alla kan spela helt okej (tänk hur StarCraft II både fungerar för nybörjare och proffsen kan maximera det medan SC1 är mest för erfarna spelare på grund av begränsade kontroller och klumpig spelmotor).

(Valfri person är välkommen att prova spela StarCraft 64 eller Red & Alert på Playstation 1 efter egen risk! )

Jag kan bara spekulera hur det är att spela Diablo 3 på Switch. Säkert bra och vissa kan säkert bemästra med samma finkänslighet som på PC(?) Å andra sidan så kommer ju begränsade kontroller som sagt var att begränsa spelets potential. Så Diablo Immortal lär vara som vilket Hack n' Slash som helst på mobilen, inte för att Blizzard är okreativa utan de måste ta hänsyn til mobilskärmens mycket begränsade storlek (du måste ha plats för kontroller(!)).

Tråkig utveckling helt enkelt imho...

1
Skriv svar