Glad Mass Effect-dag - vilket är ditt bästa minne?

Skägg.
10 Chambers
Glad Mass Effect-dag - vilket är ditt bästa minne?

Sjunde november anammades snabbt av Mass Effect-fans (och kanske en och annan PR-människa) då N7 ju som bekant är en betydande bokstavs- och sifferkombination i serien. Wiki-sidan förklarar:

”N7 is a vocational code in the Systems Alliance military. The "N" designates special forces and the "7" refers to the highest level of proficiency. It applies to Alliance personnel who have graduated from the Interplanetary Combatives Training (ICT) program.”

Nu kanske mångas inställning smolkades av Andromeda men ni sitter på massa andra mysiga minnen. @emilakered är väl inne på sin tredje genomspelning? Själv minns jag den lätta skammen som uppstod när jag gick med på att göra reklam för en butik för lite extra rabatt. Eller hur jag köpte ett DLC bara för att min relation med Liara i princip ignorerades av Mass Effect 2-grundspelet. Och såklart att jag var hyfsat lik Standard Male Shepard när det begav sig, vilket gjorde att jag inte kände något behov av att förändra något alls.


signatur
Inaktiv

Tyckte ettan var bra, men efter Biowares tidigare blev jag ändå lite besviken. Kändes som det mest var människor som t ex inte spelat Knights of the old Republic eller Jade Empire som föll riktigt hårt för det. Det var ju väldigt mycket en upprepning. Tvåan däremot tyckte jag var fantastiskt, särskilt den kompletta versionen med all DLC-story var nog 10/10 trots allt.

Trean var också väldigt bra, till helheten. Störde mig aldrig på slutet heller även om jag förstår poängen bakom det lilla upproret. Ens val hade ju däremot spelat in under spelens gång.

Har inte spelat ut hela Andromeda än, har inte märkt av något tekniskt trassel alls, däremot är det väl inte lika inspirerande storymässigt, framförallt har det nog sämre karaktärer än förut.

Kul att spela är det väl fortfarande men det har inte bitit tag riktigt.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Första mötet med Sovereign kniper nog förstaplatsen, men det finns gott om andra oförglömliga ögonblick från det första spelet.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Fantastiskt, fantastisk spelserie. Utvecklingen har varit vacker att följa, både spelmekaniskt och storymässigt. Har aldrig lirat Andromeda, men körde dom första 3 på releasedagen, och har alltid försökt lira så Paragonpassande som möjligt. Mass effect kittlade någonting i mig, på samma vis som att stirra ut i himlen kan göra. Aldrig förr eller senare har det hänt på samma vis.

Kan känna en sorg över att treans avslut mottogs som det gjorde. Förstår spelarnas frustration, den var till viss del delad, men den kreativa friheten fick ta sig en ordentlig törn. Oavsett om det var Deus Ex i farten, eller ett välskrivet (anti?)klimax på en stor trilogi, så är det så som det var menat att vara.

Kommer alltid tänka tillbaka på serien med värme. Och med kärlek till framförallt Jack. Hon var magisk.

Tråddemonen
Testpilot

Återföreningen med Garrus i 2an var nog det mest minnesvärda i serien, har alltid varit förtjust i Garrus som en bästis igenom spelserien.

Var jag den enda som gillade Andromeda här? Tyckte introt var starkt och det var roligt att utforska spelet.

Ambassadör
Xbox

Körde igenom trilogin igen i vintras, den här gången med alla DLC som var nytt för mig. Fantastisk resa!
Bytte också min Shepard till att vara en female renegade, vilket gjorde den här genomspelningen ny och fräsch.
Vågar påstå att femshep som badass är den bästa versionen av Cmdr Shepard.

Mitt bästa enskilda minne av den genomspelningen blev nog Lair of the Shadow Broker, så mycket mer kött till storyn och till Liara.
Dynamiken och hur väl Renegade Femshep och Liara kompletterar varandra gjorde hela trilogin så mycket bättre, det blev en fantastisk saga.

In other news så fick Mass Effect Andromeda en uppdatering till Xbox One X så här lagom till N7-day. Det är nu Xbox One X-Enhanced och körs i 4K. (Sminkad gris etc etc, men ändå )


signatur

Jump in.

Medlem

Ung och ovetande hoppade jag in i Mass Effect 2 utan att varken ha spelat det första eller ha någon som helst vetskap om innehållet. Det är fortfarande mitt favoritspel och har en speciell plats i mitt spelhjärta. Det bästa minnet, eller snarare det mest oförglömliga minnet var första gången jag fick se The Illusive Man sittandes i sin stol med den pampigaste bakgrunden jag någonsin hade sett.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Mitt enda bästa minne med serien är första spelet. Spelade 2 & 3 men dom gick i helt fel riktning speltekniskt för att jag verkligen skulle uppskatta vad som skedde (även om jag gillade en stor del var storyn tog vägen i 2an).

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Var jag den enda som gillade Andromeda här? Tyckte introt var starkt och det var roligt att utforska spelet.

Jag gillade det också, även om jag tyckte att introt var rätt svagt. Det hade många brister och buggar men var ändå ett bra spel i slutändan. Jag spelade det dessutom vid release, hade man väntat ett halvår (eller tills patchen som kom nu) så hade det nog varit ännu bättre.

Blev väldigt besviken när dom strök DLC-planerna då det ju hintades om en Quarian ark där ute som hade varit väldigt spännande att få utforska.

/ LordDaimos

Tråddemonen
Testpilot

@LordDaimos: Svagt? Tyckte inledningen var perfekt, de berättar om att de lyckas ta sin till granngalaxen och ska bosätta den. De gjorde en mjuk inledning som gick över till action med ett bra uppbyggande. Första Mass Effect var otroligt rörigt i jämförelse.

Medlem

Har kört igenom originaltrilogin 3 gånger, min favorit är Garrus utan tvekan, och i en genomspelning råkade han dö i Suicide-mission i 2an. Då grät jag en skvätt faktiskt. Annars gillade jag när jag bad höjdarna i den Quariska flottan dra åt helvete för att skydda Tali.

Även återseendet med Grunt var trevligt. aaaaah så många bra minnen från den serien, måste nog spela igenom igen....


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Första mötet med Sovereign var mäktigt. Uppföljarna tappade bollen totalt när det gäller ondingarna, INGEN kom i närheten av Sovereign.

Annars allting innehållandes Liara...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Backloggens befriare

Lite sen på bollen, men när jag tänker tillbaks så är mitt starkaste minne landstigningen på Eden Prime, och de första trevande stegen på denna långa resa.
Det var bra häftigt, tyckte jag.


signatur

Ad hoc addendum

Releasehästryttare

Bioware cancel dragon age 4 och gör mass effect 4 istället!

1
Skriv svar