Fallout 76 har löst problemet med speedhacking

Robot
Fallout 76 har löst problemet med speedhacking

Bethesda löser problemet som inte var ett problem, enligt dem själva.

#bethesda, #fallout-76


Medlem

betyder detta att den som har 30 fps är hälften så snabb som den med 63 fps då?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Har dom addat 21:9 stöd?

Måste va massa nytt om patchen ligger på 30GB

Medlem
Gen
Medlem

Äntligen fick vi upplåst FPS (trots allt har de flesta PC spel detta) efter att inte ha haft det på länge pga deras stenåldersmotor och nu låser de den igen, suck. Visst, man förstår ju varför men till nästa spel måste de seriöst byta ut skiten.

Skrivet av apanbajs:

Har dom addat 21:9 stöd?

Måste va massa nytt om patchen ligger på 30GB

Dream on. Jag är förvånad att motorn ens har 16:9 stöd så gammal som den är.

Medlem

Dom har alltså inte fixat buggen. Dom har gjort en workaround.

Medlem

Schysst, jag försökte låsa min fps till 60 tidigare men gick inte, spelet var ospelbart inomhus på 144 fps, smög fram lika snabbt som man sprintade utomhus.

Medlem
Skrivet av waeress:

Dom har alltså inte fixat buggen. Dom har gjort en workaround.

Det är inte en bugg. Äldre spelmotorer lät framerate diktera animationer. Bethesda kommer högst troligen inte ändra det till en tickrate / timebased eller annan lösning eftersom det är en enorm omarbetning av spelmotorn.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Ziraz:

Schysst, jag försökte låsa min fps till 60 tidigare men gick inte, spelet var ospelbart inomhus på 144 fps, smög fram lika snabbt som man sprintade utomhus.

Ospelbart var det verkligen inte

Hade gärna sett att de hade gått lite högre än 63, men man får väl ta vad man kan få


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem

Det roliga i det hela är att fallout 4 VR kör i 90 fps, så de är helt kapabla att stödja högre framerate om de behöver.

Medlem

Det här blir bara värre o värre.

eld
Medlem
Skrivet av freman:

Det är inte en bugg. Äldre spelmotorer lät framerate diktera animationer. Bethesda kommer högst troligen inte ändra det till en tickrate / timebased eller annan lösning eftersom det är en enorm omarbetning av spelmotorn.

väldigt mycket äldre, morrowind och andra gamebryo-spel fungerar stort sett utan problem i högre framerates om du kör dom idag, det var först när de började använda havok när de av nån anledning förutsatte att alla skulle köra med max 60fps.

De förutser fortfarande det av någon aledning, antagligen pga att deras huvudplattformar på konsol är 60fps, samt att de flesta kör med 60hz monitors, fortfarande dumt att de inte prioriterat en fix.

Inaktiv

@eld: Håller helt med dig. Vissa att konsolerna är (max) 60hz/fps utan att lägga några som helst värderingar i det men att de 2018 fortfarande inte fixat en ordentlig fov-slider och framerate är helt sjukt. Finns inte mycket ursäkt för det.

Medlem
Skrivet av freman:

Det är inte en bugg. Äldre spelmotorer lät framerate diktera animationer. Bethesda kommer högst troligen inte ändra det till en tickrate / timebased eller annan lösning eftersom det är en enorm omarbetning av spelmotorn.

Det beror ju på hur man definierar en bugg. Alla buggar är ju egentligen kod som körs så som programmeraren skrev den.

Medlem
Skrivet av rosski:

Det beror ju på hur man definierar en bugg. Alla buggar är ju egentligen kod som körs så som programmeraren skrev den.

Ja, jag tror mitt teams testare skulle klassa den som en bugg oavsett hur gammalt systemet där den finns är. Har man skapat integrationer mot det gamla systemet som är tänkta att fungera på ett annat sätt så är det en bugg.

Medlem

Lite svårt att kalla det för en bugg när det är efter design.

Det här kommer vara en permanent lösning, och alla måste förstå det.
Om bethesda inte har lagt ner tid och pengar nu, 2018, på att fixa en ny motor, så kommer dom inte göra det på många år, kanske aldrig.
Gamebryo är en super gammal motor och dom borde skämmas att dom fortfarande använder den, även om den nuvarande versionen är tungt modifierad.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Poängen är väl att man inte kan se till en enskild del av systemet när man avgör om något är en bugg eller inte. Är hela systemet som det förväntas fungera idag negativt påverkad av ett designval i en del av systemet så är det en bugg för hela systemet, oavsett om det inte är en bugg i den enskilda delen.

Jag är mest förvånad att dom inte redan från början låste frameraten. Dom är ju fullt medvetna om problemet och deras arkitekter måste ha vetat om det redan på konceptstadiet för ett multiplayerspel. Så varför ens låta betatestare och potentiella spelare se det.

Medlem
Skrivet av waeress:

Poängen är väl att man inte kan se till en enskild del av systemet när man avgör om något är en bugg eller inte. Är hela systemet som det förväntas fungera idag negativt påverkad av ett designval i en del av systemet så är det en bugg för hela systemet, oavsett om det inte är en bugg i den enskilda delen.

Jag är mest förvånad att dom inte redan från början låste frameraten. Dom är ju fullt medvetna om problemet och deras arkitekter måste ha vetat om det redan på konceptstadiet för ett multiplayerspel. Så varför ens låta betatestare och potentiella spelare se det.

En bug är något som får systemet att producera felaktiga eller oväntade resultat. Hur systemet skulle bete sig när de knöt fysikmotorn till uppdateringsfrekvensen var de antagligen fullt medvetna om. Att det var ett beslut som skulle straffa sig många år senare kanske man inte tänkte på, eller lade något fokus på.
En bug är det däremot inte, hur nu det skulle spela någon som helst roll.

De låste framerate:n på det viset att man inte kunde göra något åt det in-game. Sen att de inte tänkte på ini-filerna är väl en annan historia. Lite klantigt kanske.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

En bug är något som får systemet att producera felaktiga eller oväntade resultat. Hur systemet skulle bete sig när de knöt fysikmotorn till uppdateringsfrekvensen var de antagligen fullt medvetna om. Att det var ett beslut som skulle straffa sig många år senare kanske man inte tänkte på, eller lade något fokus på.
En bug är det däremot inte, hur nu det skulle spela någon som helst roll.

I ett online multiplayerspel med pvp är det väl ett felaktigt resultat?

Men oavsett. Vad som är en bugg och inte är något som "di lärde tvistar om". Definitionen är fortfarande flytande både beroende på vilken profession man tillfrågar samt vilken "expert" inom en profession man tillfrågar. Och det är många rätta svar från alla håll fortfarande.

Medlem
Skrivet av waeress:

I ett online multiplayerspel med pvp är det väl ett felaktigt resultat?

Men oavsett. Vad som är en bugg och inte är något som "di lärde tvistar om". Definitionen är fortfarande flytande både beroende på vilken profession man tillfrågar samt vilken "expert" inom en profession man tillfrågar. Och det är många rätta svar från alla håll fortfarande.

Inte när det var meningen att fungera på det sättet. Vad är det felaktiga resultatet?

EDIT: Det kan leda till oväntade resultat när man faktiskt drar upp frekvensen och föremål börjar flyga runt och fiender fastnar inuti väggar, men implementationen i sig fungerar ju som det var tänkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Lite svårt att kalla det för en bugg när det är efter design.

Det här kommer vara en permanent lösning, och alla måste förstå det.
Om bethesda inte har lagt ner tid och pengar nu, 2018, på att fixa en ny motor, så kommer dom inte göra det på många år, kanske aldrig.
Gamebryo är en super gammal motor och dom borde skämmas att dom fortfarande använder den, även om den nuvarande versionen är tungt modifierad.

Gamebryo var aldrig problemet, Bethesda skapade buggarna, det är därför de fortfarande är kvar även när de slängde ut större delar av gamebryo från sin motor med creation engine.

Havok är ju orsaken bakom framerate buggarna, men vem skulle kalla havok en dålig fysikmotor när det är bethesdas implementation som orsakar det.

När dessutom communityt kan fixa många av buggarna i bethesdas spel så visar det rätt mycket att det inte har att göra med motorn utan buggar skapade i processen av att göra spel.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte när det var meningen att fungera på det sättet. Vad är det felaktiga resultatet?

EDIT: Det kan leda till oväntade resultat när man faktiskt drar upp frekvensen och föremål börjar flyga runt och fiender fastnar inuti väggar, men implementationen i sig fungerar ju som det var tänkt.

Min poäng är endast att beroende på definitionen av en bugg så är det en eller inte. Det har inte bara att göra med hur koden i den del av systemet den finns ser ut och fungerar, även om man kan definiera en bugg som det.
En annan definition kräver att man tar ett steg bak och tittar på hur systemet i helhet fungerar i det syfte det är tänkt. Där kan något som inte är en bugg i en enskild del bli, eller vara anledningen till, en bugg i helheten.

NuZ
Testpilot

Jaja spelet är fantastiskt på konsol och ”den breda massan” men jag som spelar på alla platformar vill ha ett spel på PC som är bra på PC. 4X-titlar är det enda enligt mig som nu är bra på PC. Kolla BO4 och deras inventory system. Fallout 76 med herrejösses massa konsolifierade grejjer. Jag blir besviken faktiskt.

Men förstår dem. PC har blivit sjukt dyrt bara de senaste åren. För några år sedan kunnde man köpa ”värsting” grejjer som GPU för 4000kr. Nu kostar samma uppgraderings % 8-14000kr. Konsol är som det ser ut nu det bästa att spela på. Kanske inte för upplevelsen men för pengarna och spelens design.

Dock spelar jag hellre DayZ än Fallout 76.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Har dom addat 21:9 stöd?

Måste va massa nytt om patchen ligger på 30GB

De (Bethesda) skrev en post igår på reddit om att de är medvetna om att folk vill ha 21:9 stöd å det kommer komma i en patch så småningom.

Skrivet av Ziraz:

Schysst, jag försökte låsa min fps till 60 tidigare men gick inte, spelet var ospelbart inomhus på 144 fps, smög fram lika snabbt som man sprintade utomhus.

Skillnaden mellan 60->120fps är 1% i movement/reload/melee etc.; jump blir ganska obrukbart dock. Men efter 120fps börjar det sticka iväg. Iirc var det en 13% skillnad till 144fps å sedan 50% eller något vid ~200fps.
Så de kunde ju (typ) låst det till 120fps iaf så hade man väl fått leva med att jump var ganska värdelös (Eller skaffa Marsupial mutationen så man hoppar högt som tusan).

Medlem

600 spänn för det här möget på PC? Lycka till säger jag bara 😂

1
Skriv svar