Söderlund och Dice-spjutspetsar startar Embark, vill göra framtidens spel

Robot
Söderlund och Dice-spjutspetsar startar Embark, vill göra framtidens spel

Till detta: framtidens spelmotor av hjärnan bakom Frostbite.

#dice, #ea, #embark, #patrick-söderlund


Medlem

kanske man kan få en själslig uppföljare (jag vet inte vad det heter ) till Battlefield 2142 och inte snesteg som battlefront.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så länge det inte är just "free to play eller mobilspel" så tycket jag det låter intressant

Medlem

Kanske ett volleyboll-spel med mikrotransaktioner 😃

Medlem
Skrivet av cyprus:

Kanske ett volleyboll-spel med mikrotransaktioner 😃

Vad med Fickpingis där man kan köpa hattar. Bara cosmetics så klart. Får inte påverka gameplay

Medlem

Och om det inte skulle sälja kan Söderlund skylla på att gamers är idioter. Gick bra sist


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Hmmm, ett uppstartsföretag kan vara dyrt....

Om de lägger till samma mikrotransaktionsfunktioner som de är kända för direkt in i sin egen spelmotor så att de själva måste betala ur egen ficka till företaget varje gång de t.ex vill byta färg på ett träd eller måla terräng eller så så bör de ju gå med vinst redan innan de släpper skräptitlar?

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Och om det inte skulle sälja kan Söderlund skylla på att gamers är idioter. Gick bra sist

^
Sedan lär väl de miljonerna endast räcka till Söderlund's lön/bonus, de andra får väl samla tomburkar på lunchen.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Redaktör
Skrivet av Allexz:

Hmmm, ett uppstartsföretag kan vara dyrt....

Om de lägger till samma mikrotransaktionsfunktioner som de är kända för direkt in i sin egen spelmotor så att de själva måste betala ur egen ficka till företaget varje gång de t.ex vill byta färg på ett träd eller måla terräng eller så så bör de ju gå med vinst redan innan de släpper skräptitlar?

Söderlund kommenterar det i DI-intervjun:
"Pengarna vi har nu räcker i åtminstone fem år. Har vi inte lyckats skapa magi till dess förtjänar vi inte att vara kvar."


signatur
Redaktör
Skrivet av Oakenborn:

Och om det inte skulle sälja kan Söderlund skylla på att gamers är idioter. Gick bra sist

Fast sa han verkligen att gamers är idioter?


signatur
Gen
Medlem

(En del av) grundspelet : 600kr
Obligatorisk DLC (innehållande resten av spelet) : 600kr
Mikrotransaktioner : Hur djup är din plånbok? Har du SMS-lån på kortnummer?

Testpilot

Free to play och mobilspel. Behöver man bygga en plattform till det? pfft!

Seeing is believing.

Medlem

Söderlund är ju ett bra exempel på att det kan bli folk av spelskribenter också, bara de växer upp och skaffar sig ett riktigt jobb.

Medlem

Det var en mening i artikeln som jag inte riktigt förstod. Har de gått ut med att de ska främst satsa på mobilspel och free-to-play?
I sådana fall blir jag lite besviken.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast sa han verkligen att gamers är idioter?

Om jag minns rätt så sa han att "gamers are uneducated." om det vid kritiken av BFV.

Redaktör
Skrivet av AplAy:

Om jag minns rätt så sa han att "gamers are uneducated." om det vid kritiken av BFV.

Verkar komma från denna The Verge-artikel, där Söderlund kommenterar "många" av de som kritiserade första BFV-trailern. Han sa:

”These are people who are uneducated — they don’t understand that this is a plausible scenario, and listen: this is a game."

Ett i mitt tycke extremt klumpigt uttalande - han borde veta att det skulle ta hus i helvete. MEN - han kallar inte gamers för idioter. OCH - att han gör extremt klumpiga uttalanden ger oss inte rätt att förvanska vad han faktiskt sa.


signatur
Medlem

Fan vad negativa folk var då, jag är långt ifrån en optimist men jag vågar nog tro att det kan gå bra för dom. Sedan om det kommer vara något intressant för min målgrupp vet jag inte, men det är en fråga för sig.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Verkar komma från denna The Verge-artikel, där Söderlund kommenterar "många" av de som kritiserade första BFV-trailern. Han sa:

”These are people who are uneducated — they don’t understand that this is a plausible scenario, and listen: this is a game."

Ett i mitt tycke extremt klumpigt uttalande - han borde veta att det skulle ta hus i helvete. MEN - han kallar inte gamers för idioter. OCH - att han gör extremt klumpiga uttalanden ger oss inte rätt att förvanska vad han faktiskt sa.

Det var väldigt klumpigt av honom och enligt min åsikt en av hans största tabbar i hans karriär. Shitshowen var redan igång och han kastade ännu mer bensin i brasan. Hade EA inte använt orden "authentic WW2 shooter" och säga "plausible scenario" och bara varit tysta så hade nog kritiken mot BF5 tonats ner av sig själv.
Cod: WW2 fick negativa reaktioner i början för kvinnor/svarta kvinnor som SS trupper i multiplayern men läget stabiliserades med tiden vilket jag tror beror på att Activision och Treyarch lät det vara och vi spelare slutade störa oss på det till sist då det inte påverkade gameplay.

Själv skippar jag BF5 för jag tycker serien har blivit för arkadig men skulle återvända ifall framtida titlar återvänder till den långsammare, mer taktiska stilen från de gamla titlarna


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det ska bli kul att se vad de kommer att skapa.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Jag väntar ivrigt på att han kallar spelare för något negativt för de inte håller med om hans totalitära åsikt om något.


signatur

I drank what?

Medlem

1) Spelmotor baserad på det bästa av dagens teknik
2) Vill göra free to play- och mobilspel

Jag vet inte hur dessa paradoxala uttalanden ska tolkas i samma nyhet, men för sitt eget bästa ser jag helst att de satsar mer på 1 än på 2.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast sa han verkligen att gamers är idioter?

Nä, tror han använde ordet "outbildade" (uneducated) egentligen.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av cb99:

^
Sedan lär väl de miljonerna endast räcka till Söderlund's lön/bonus, de andra får väl samla tomburkar på lunchen.

-cb99

Haha risken finns


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

"free to play- och mobilspel" Han vill gå snäppet längre än EA?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Så länge det inte är just "free to play eller mobilspel" så tycket jag det låter intressant

dom ägs till 33% av Nexon med spel som Maplestory & Dungeon & Fighter. så enklare mobilspel

Skrivet av cyprus:

Kanske ett volleyboll-spel med mikrotransaktioner 😃

betala extra för bikini kläder

Medlem

Söderlund känns definitivt inte som någon konstnär eller en person som huvudsakligen vill göra bra spel eller plattformar pga sin kärlek till mediet. Han gillar pengar, det är därför han stannar kvar i branschen. Är väl i sig inget fel med det, men för mig känns han extremt trist. Han är en corporate shill.

Medlem

Söderlund har redan visat sin sanna natur. Har man någon som hellst koll på speljournalistik så vänder man honom ryggen och ger sin uppmärksamhet till någon av de utvecklare som faktiskt förtjänar uppmärksamheten och de medföljande resurserna/möjligheterna.

Medlem

Hur många gånger har vi inte hört om spelutvecklare som lämnar the "evil Company" för att gå sin egen väg. Vad jag vet så har ingen lyckats på egen hand.

Medlem

Mobilspel.. Då har han tappat sin artistiska ådra. Fast det gjorde väl Söderlund för femtioelva år sedan. Endast fett med para ska det vara för den karln.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Verkar komma från denna The Verge-artikel, där Söderlund kommenterar "många" av de som kritiserade första BFV-trailern. Han sa:

”These are people who are uneducated — they don’t understand that this is a plausible scenario, and listen: this is a game."

Ett i mitt tycke extremt klumpigt uttalande - han borde veta att det skulle ta hus i helvete. MEN - han kallar inte gamers för idioter. OCH - att han gör extremt klumpiga uttalanden ger oss inte rätt att förvanska vad han faktiskt sa.

Menar du seriöst att du helt missade denna händelse när han, som du säger, klumpigt nog kastade skit på gamers för att dom inte gillade vad dom såg i BFV trailern? Killen följde ju upp med flertalet konstiga uttal som att "köp inte spelet då" osv.

Tycka vad man vill men det här är killen som fick hundratals mijoner i bonus för att stanna kvar hos EA för att sedan ändå ta pengarna och gå Tycka vad man vill men någon vidare känsla och koll på vad deras målgrupp vill ha och tycker, det har han inte, men hur man tjänar massor av pengar åt EA, det är han duktig på. Finns många mer knasiga saker han gjort tidigare som dock fått mindre uppmärksamhet.

Låt oss alla minnas honom för den han visat sig vara och för de uttalanden han gjort. Det om något BÖR han ju få försöka förändra på. Men det är ju inte direkt som att han gått och blivit "indie" nu och förtjänar allas våra pengar "bara för att". Proof is in the pudding, som man säger och tyvärr ser jag inget annat än att han skapat en ny studio med miljard-ägare som stöttning. Början på ett nytt EA?

Tillåt mig att vara skeptisk.

12
Skriv svar