Söderlund och Dice-spjutspetsar startar Embark, vill göra framtidens spel

Medlem
Skrivet av Scream112:

Menar du seriöst att du helt missade denna händelse när han, som du säger, klumpigt nog kastade skit på gamers för att dom inte gillade vad dom såg i BFV trailern? Killen följde ju upp med flertalet konstiga uttal som att "köp inte spelet då" osv.

Tycka vad man vill men det här är killen som fick hundratals mijoner i bonus för att stanna kvar hos EA för att sedan ändå ta pengarna och gå Tycka vad man vill men någon vidare känsla och koll på vad deras målgrupp vill ha och tycker, det har han inte, men hur man tjänar massor av pengar åt EA, det är han duktig på. Finns många mer knasiga saker han gjort tidigare som dock fått mindre uppmärksamhet.

Låt oss alla minnas honom för den han visat sig vara och för de uttalanden han gjort. Det om något BÖR han ju få försöka förändra på. Men det är ju inte direkt som att han gått och blivit "indie" nu och förtjänar allas våra pengar "bara för att". Proof is in the pudding, som man säger och tyvärr ser jag inget annat än att han skapat en ny studio med miljard-ägare som stöttning. Början på ett nytt EA?

Tillåt mig att vara skeptisk.

Kanske därför FZ har en tipsfunktion.

Alla hatar EA & alla hatar om man lämnar EA.

Medlem

Johan Andersson är ju en speltekniks-legendar av rang. Han drog ju klart mitt intresse mer än övriga...

Med det sagt, känns inte superinne att satsa på nyutvecklad teknik i grunden när det är såpass mycket som mer eller mindre bara återskapas i rivaliserande spelmotorer... I det stora hela så har dom stora ofta ungefär samma standardiserade grejjer under huven.


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av Scream112:

Menar du seriöst att du helt missade denna händelse när han, som du säger, klumpigt nog kastade skit på gamers för att dom inte gillade vad dom såg i BFV trailern? Killen följde ju upp med flertalet konstiga uttal som att "köp inte spelet då" osv.

Tycka vad man vill men det här är killen som fick hundratals mijoner i bonus för att stanna kvar hos EA för att sedan ändå ta pengarna och gå Tycka vad man vill men någon vidare känsla och koll på vad deras målgrupp vill ha och tycker, det har han inte, men hur man tjänar massor av pengar åt EA, det är han duktig på. Finns många mer knasiga saker han gjort tidigare som dock fått mindre uppmärksamhet.

Låt oss alla minnas honom för den han visat sig vara och för de uttalanden han gjort. Det om något BÖR han ju få försöka förändra på. Men det är ju inte direkt som att han gått och blivit "indie" nu och förtjänar allas våra pengar "bara för att". Proof is in the pudding, som man säger och tyvärr ser jag inget annat än att han skapat en ny studio med miljard-ägare som stöttning. Början på ett nytt EA?

Tillåt mig att vara skeptisk.

Nej, jag missade inte det. Ifrågasatte bara om han kallat gamers för idioter, vilket han mig veterligen inte gjort.

Man kan med rätta kritisera honom för vissa saker. Men det ska göras sakligt, inte genom överdrifter och smutskastning. Själv tycker jag vi ska vänta med att döma den nya studion tills vi har något att bygga domen på, istället för att som det nu lutar åt avfärda den innan den ens öppnat för att vi ogillar en persons tidigare agerande.


signatur
Medlem

Alltså. Det beror ju på. Får dom helt plötsligt för sig att göra ett nytt originellt spel utan att försöka härma något annat och utan massa DLC's och mikrotransaktioner så kan dom säkert göra ett fantastiskt jobb!

Personligen tror jag dock att det kommer någon artikel på FZ nästa år om hur det sket sig och att de la av.

Skägg.
10 Chambers

Jag blir extremt sugen att intervjua honom om allt det snackas om.


signatur
Medlem

Söderlund är väl svartlistad hos många gamers efter allt han gjort för branschen men om det är mobilspel dom ska syssla med så lär det inte spela någon större roll antar jag.

Medlem

Kan ni inte ta ner bilden på han från framsidan? Jobbigt att se djävulen.

Medlem

Varför ska han göra sånt. Gå o tjäna pengar på annat. Låt gaming sakpande vara passionerat och inte bussiness.. Inte fel att tjäna pengar på spel. Men det är fel om hjärtat inte är på rätt plats. Ja, du. Han kommer lägga först köp spelet för 600kr sen för att utveckla och göra progress så lägger vi in P2W element i full pris spel... Skulle inte förvånna mig, om han inte har ramlat och slagit huvudet och där med blev en helt ny person...


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Jag förstår att många är skeptiska till om spelet blir så mycket att hänga i julgranen. Men en ny spelmotor, med rätt kompetens, kapital och tid, ser jag inget skäl till att den skulle floppa rent tekniskt. Desto svårare blir den att sälja in den till företag. Små/medelstora företag domineras av Unity, medelstora/stora har Unreal och dom riktigt stora studiorna har egna spelmotorer som Frostbite, Snowdrop etc. Vem skulle vara intresserad av Embark när tom ID Tech och Cryengine/Lumberyard har svårt att hitta kunder idag?

Medlem
Ursäkta, va?
Skrivet av Aloysius:

Söderlund är ju ett bra exempel på att det kan bli folk av spelskribenter också, bara de växer upp och skaffar sig ett riktigt jobb.

Spelskribent? Snarare innovativt geni som påverkat spelindustrin för både det bättre och sämre. Duvet att han och några polare utvecklade demot till första battlefield i en källare va?

Medlem
Skrivet av Serkish:

Varför ska han göra sånt. Gå o tjäna pengar på annat. Låt gaming sakpande vara passionerat och inte bussiness.. Inte fel att tjäna pengar på spel. Men det är fel om hjärtat inte är på rätt plats. Ja, du. Han kommer lägga först köp spelet för 600kr sen för att utveckla och göra progress så lägger vi in P2W element i full pris spel... Skulle inte förvånna mig, om han inte har ramlat och slagit huvudet och där med blev en helt ny person...

Lätt att prata om sådant man inte förstår...

Medlem
Battlefield.
Skrivet av Rafner:

Söderlund känns definitivt inte som någon konstnär eller en person som huvudsakligen vill göra bra spel eller plattformar pga sin kärlek till mediet. Han gillar pengar, det är därför han stannar kvar i branschen. Är väl i sig inget fel med det, men för mig känns han extremt trist. Han är en corporate shill.

Vet du vem som ligger bakom battlefield serien?

Medlem
Skrivet av Mikael80:

Vet du vem som ligger bakom battlefield serien?

Ajjemän! Och det var verkligen inte bara han som vart med i den gruppen människor!

Redaktör

Då ska vi se: allt dåligt från EA under Söderlunds tid som chef är hans fel, men allt bra från EA, Dice och Refraction när han chefat är andras förtjänst. Har jag fattat rätt då?


signatur
Medlem
Skrivet av Mikael80:

Vet du vem som ligger bakom battlefield serien?

Ja eftersom han är från DICE så ligger han ju oundvikligen bakom Battlefield, mer eller mindre. Jag tror bara att han främst är en affärsman och i andra hand en spelentusiast. Han är ingen gamer™, han vill tjäna feta dollars.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Då ska vi se: allt dåligt från EA under Söderlunds tid som chef är hans fel, men allt bra från EA, Dice och Refraction när han chefat är andras förtjänst. Har jag fattat rätt då?

Det är väl att hårdra det lite, men du är något på spåret.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ja eftersom han är från DICE så ligger han ju oundvikligen bakom Battlefield, mer eller mindre. Jag tror bara att han främst är en affärsman och i andra hand en spelentusiast. Han är ingen gamer™, han vill tjäna feta dollars.

Haha, DICE köpte battlefield ideén från hans företag. Han är battlefield. Ni kritiserar honom för hans uppgifter som VD de senaste åren. Men han har jobbat inom branschen i 30 år.

Medlem
Skrivet av Mikael80:

Haha, DICE köpte battlefield ideén från hans företag. Han är battlefield. Ni kritiserar honom för hans uppgifter som VD de senaste åren. Men han har jobbat inom branschen i 30 år.

Ja det är väl inte orimligt? Människor förändras. Jag vet inte hurdan han var förr i tiden, men allt han vidrört senaste åren tycks ha tagit "monetization" och "nickel and dime:ing" till nya nivåer. Han jobbar för shareholders och investerare främst och spelentusiaster i andra hand.

Han känns som en arketyp av en sån där tråkig gubbe i filmbranschen. Någon som gjorde bra ifrån sig i sin ungdom men som nu sitter vid ett mahognybord med ett gäng andra chefer och funderar över hur de kan ändra manuset till en film så att det går att sälja mer leksaker och göra fler uppföljare från den. Skit i om det blir en sämre film av det, det finns pengar att tjäna.

Medlem

Detta är ju lite intressant...Oavsett spektakel och krystade företagsuttalanden den senare tiden så är detta folket som ligger bakom framsteg och nyskapande inom branschen.
Kanske kan de få rätsida på kölen igen om de får slippa trycket ovanifrån?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

12
Skriv svar