Fallout 76 – Dag ett-patchen är större än grundspelet

Robot
Fallout 76 – Dag ett-patchen är större än grundspelet

Det var ju en 30GB uppdatering under betan också

Medlem

varför kan de inte bara göra klart saker innan de släpper dem.... stressa ner för fan..

Medlem

Herregud


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Tråddemonen
Testpilot

Indikerar på att de försöker fixa så mycket som möjligt i spelet innan release. Kanske blir värt ett köp snabbare än förväntat.

Medlem

Jag undra fortfarande vad som gäller om 15-20 år, kommer spelet ens gå att spela utan dessa stora uppdateringar?
Ett Playstation 1-spel går ju alltid att spela om, men kommer dagens spel alltid vara spelbara?
Läste om en kille som köpt filmer från Apples butik, när han flyttade från Australien till Kanada, slutade hans filmer att fungera, för då var han i ett annat land. Och då hade han ändå köpt filmer via Apple TV.

Medlem

Nåt väldigt skumt med en så stor patch. Det som tar utrymme i ett spel är inte kod, typ motor och script etc. Det är assets, dvs modeller, texturer, dialog, andra bilder och renderade videosekvenser etc. Oavsett hur många buggar de fixar kan de omöjligt producera den typen av faktisk diff i kodbasen på några veckor Jag tror snarare deras patchsystem är paj på nåt sätt så man behöver tanka hem alla assets på nytt av någon anledning.

Medlem

@Nioreh: Instämmer. Det är ytterst sällan patcher är stora om det inte är att det är ett större antal filer av väsentlig storlek som behöver bytas ut för att fixa en liten kodsnutt.
Skulle gissa på att de har bakat in så mycket de kan i enstaka filer för att förhindra fuskare och datamining men någon som är mer kunnig inom hantering av sådan data får gärna rätta mig om jag har fel, inte den typen av databaser jag skolas inom ^^

Medlem

Asså detta jävla skämt till spel...


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

Medlem

Förhoppningsvis är det massor med högupplösta texturer för att byta ut de bedrövliga lågupplösta/grumliga betan hade. Inklusive förbättrade ljudfiler.
Svårt att se att det kan va något annat som tar en sådan enorm plats.
Självklart tar ju buggfixar, modeller, förbättrad kod bla bla en minimal del av dessa 54gb också

Medlem

Så dom bytte ut allting å la in lite mer?

Medlem
Skrivet av wallde:

varför kan de inte bara göra klart saker innan de släpper dem.... stressa ner för fan..

Tja, antagligen för de har ett par hundra personer som tickar pengar för varje dag som går...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Spelet ser väldigt tråkigt ut.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ankh:

Tja, antagligen för de har ett par hundra personer som tickar pengar för varje dag som går...

Dummaste jävla ursäkten någonsin, speciellt när det handlar om ett företag som Bethesda som sitter på gigantiska mängder kapital.

Medlem

För varje nyhet om det här spelet har jag blivit mindre och mindre sugen och nu har det gått så långt att vete fan om jag skulle spela det ens om jag fick betalt. Köpa det? Inte en chans.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Dummaste jävla ursäkten någonsin, speciellt när det handlar om ett företag som Bethesda som sitter på gigantiska mängder kapital.

...med många olika divisioner som gör spel samtidigt och utgifter.
Det är naturligt att ha deadlines.

Edit: Vill poängtera att bara för ett företag sitter på ett stort kapital betyder det inte att det kapitalet är tillgängligt till alla deras projekt. Hade det bara varit så att allt de tjänar ska gå till nästa spel de ska göra så hade de aldrig direkt kommit någonstans som företag.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Byter dom 2 kodrader med den motorn dom har så ligger väl patchen på 54gb. Hörde för övrigt att spelet ska låsas till 60fps som lösning på att man kan röra sig "snabbare" än andra med högre fps (cuz lets rape the goodwill of our PC players). Helt jävla idiotiskt utfört hela spelet om du frågar mig, fy fan vad dålig betan var! Några stackare kommer köpa det men jag är helt övertygad om att vi har en flopp framför oss. Har jag fel halsar jag två flaskor rödvin och skickar notan till Calle!

Medlem

Jag älskade Fallout 1 och 2 över allt annat. När 3an kom var jag riktigt besviken, men när jag började se 3an och framåt som en annan tolkning av spelserien så lyckades jag gilla dem med.
Detta är i princip 4an utan NPCs. Känns som 4an, ser ut som 4an. Detta på både gott och ont. Jag har lyckats lira varenda minut av betatesterna, började på xbox och gick över till PC så fort den blev tillgänglig, jag älskar detta spel Kan inte helt sätta fingret på varför men något med känslan gör att jag bara spelade vidare. Köpt och ser fram emot släppet.

Angående buggarna så stötte jag aldrig på något allvarligt, mest komiska buggar. Men såg och hörde andra som hade större problem, men jag litar på att Bethesda verkligen vill lyckas med detta. Grunden är rätt stabil, så betatestet hjälper nog dem att fila det sista. Tror det kommer bli bättre och bättre.

Synd för ni som inte gillade Fallout den här gången, men är rätt säker på att 5an kommer nån gång

Medlem
Skrivet av wallde:

varför kan de inte bara göra klart saker innan de släpper dem.... stressa ner för fan..

De har ju inte släppt det ännu Betan var ju till för att samla information om så många buggar som möjligt för att faktiskt kunna få ett lite mer problemfritt släpp! Hoppas bara att de lyckas

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jag undra fortfarande vad som gäller om 15-20 år, kommer spelet ens gå att spela utan dessa stora uppdateringar?
Ett Playstation 1-spel går ju alltid att spela om, men kommer dagens spel alltid vara spelbara?
Läste om en kille som köpt filmer från Apples butik, när han flyttade från Australien till Kanada, slutade hans filmer att fungera, för då var han i ett annat land. Och då hade han ändå köpt filmer via Apple TV.

Fallout 76 lär inte gå att spela om 20 år då det är online och om t.ex Steam lägger ner så gör dina spel det också.

Medlem

Bethesdas kodare är i farten igen. Enormt talangfulla må jag säga. O den där antika motorn från helvetet gör inte saken bättre.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

eld
Medlem
Skrivet av Nioreh:

Nåt väldigt skumt med en så stor patch. Det som tar utrymme i ett spel är inte kod, typ motor och script etc. Det är assets, dvs modeller, texturer, dialog, andra bilder och renderade videosekvenser etc. Oavsett hur många buggar de fixar kan de omöjligt producera den typen av faktisk diff i kodbasen på några veckor Jag tror snarare deras patchsystem är paj på nåt sätt så man behöver tanka hem alla assets på nytt av någon anledning.

Ibland så görs grundliga ändringar att det är mindre krångel att bara packa ihop hela skiten och skicka iväg istället för att försöka göra en selektiv patchning.

Om patchen är lika stor på alla plattformar så vet vi att det inte har att göra med bethesdas patcher, utan snarare ändringar bethesda valt att göra, på gott och ont.

Medlem

Finns det en källa till detta?

De som spelat B.E.T.A på konsol måste ladda om spelet för det är som ny produkt.
PC ska endast få en liten uppdatering.

https://twitter.com/Fallout/status/1060972833776586752

Medlem
Skrivet av Ankh:

...med många olika divisioner som gör spel samtidigt och utgifter.
Det är naturligt att ha deadlines.

Edit: Vill poängtera att bara för ett företag sitter på ett stort kapital betyder det inte att det kapitalet är tillgängligt till alla deras projekt. Hade det bara varit så att allt de tjänar ska gå till nästa spel de ska göra så hade de aldrig direkt kommit någonstans som företag.

De har ju bara ungefär 50 miljoner dollar att röra sig med de senaste åren och Zenimax är väl typ 510 miljoner dollar att göra något vettigt med de senaste åren också. Ja, det är verkligen fattiga indie utvecklare vi har att göra med. Speciellt när spel som skyrim i alla sina versioner fortfarande säljer lika mycket som vissa nya AAA titlar från andra företag. Lägg ner. Finns inga som helst ursäkter att släppa spelet i det aktuella skicket med tanke på situationen Bethesda och Zenimax befinner sig i.

Medlem
Skrivet av kaealy:

De har ju bara ungefär 50 miljoner dollar att röra sig med de senaste åren och Zenimax är väl typ 510 miljoner dollar att göra något vettigt med de senaste åren också. Ja, det är verkligen fattiga indie utvecklare vi har att göra med. Speciellt när spel som skyrim i alla sina versioner fortfarande säljer lika mycket som vissa nya AAA titlar från andra företag. Lägg ner. Finns inga som helst ursäkter att släppa spelet i det aktuella skicket med tanke på situationen Bethesda och Zenimax befinner sig i.

Glöm inte att Zenimax äger Take Two också.

Bethesda bor i samma hus som Rockstar.


signatur

Ordo Ab Chao

eld
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Glöm inte att Zenimax äger Take Two också.

Bethesda bor i samma hus som Rockstar.

Nej, zenimax äger inte take two

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, zenimax äger inte take two

Nej shit. Det gör de inte.

My bad.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Bethesdas kodare är i farten igen. Enormt talangfulla må jag säga. O den där antika motorn från helvetet gör inte saken bättre.

I ärlighetens namn så är sådant här inte kodarnas fel, det är till 99,9% att beslut som dessa kommer från högre ort som bara ser dollars framför ögonen. Det ska gå snabbt och göra det på rätt sätt som tar längre tid kommer inte på fråga.

Jag har jobbat på en del storföretag som programmerare, och gör det fortfarande. Det är vi kodare som alltid bönar och ber om att få göra saker på rätt sätt, men tyvärr är man rätt så långt ner i näringskedjan och inte den som håller i pengarna eller kan ta besluten.

Det värsta jag vet med mitt jobb, att bli tvingad att skriva dålig kod, eller jobba med annas dåligt skrivna kod som hen också blivit tvingad att skriva.

...blev visst en liten rant här på mitt jobb. 🙄


signatur

IDKFA

Medlem

Inte insatt men om spelet t.ex tar 60GB, och man laddar ner 54GB patch, det innebär ju inte att spelet tar 60+54GB, utan är väl väldigt mycket data som ersätts och överskrivs så att säga?

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Nåt väldigt skumt med en så stor patch. Det som tar utrymme i ett spel är inte kod, typ motor och script etc. Det är assets, dvs modeller, texturer, dialog, andra bilder och renderade videosekvenser etc. Oavsett hur många buggar de fixar kan de omöjligt producera den typen av faktisk diff i kodbasen på några veckor Jag tror snarare deras patchsystem är paj på nåt sätt så man behöver tanka hem alla assets på nytt av någon anledning.

Enligt en del andra sidor så är det 51+ GB patch utöver de 45 GB spelet är på. Dvs nästan 100 GB totalt. Återstår väl att se vad som stämmer

12
Skriv svar