De första Battlefield V-betygen hintar om WW2-succé för Dice

Robot
De första Battlefield V-betygen hintar om WW2-succé för Dice
Medlem

Kollar just nu på Sacriels stream av spelet. Ser onekligen maffigt ut, och låter nästan ännu maffigare.

Medlem

Succé blir det väl bara om många köper det. Sånt går väl inte avgöra i en recension?

Kan ju vara ett sjukt bra spel, men det kan fortfarande floppa.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Succé blir det väl bara om många köper det. Sånt går väl inte avgöra i en recension?

Kan ju vara ett sjukt bra spel, men det kan fortfarande floppa.

Dock finns det säkert otroligt många som ENBART köper spel baserat på Metacritic betygen (och så klart att det är i en genre de gillar). Såna som köper grisen i säcken finns ju överallt =S bara för ett spel har bra/höga betyg så kanske det ändå inte är något man själv gillar heller.

Redaktör
Ponny
Skrivet av ScorchPipe:

Succé blir det väl bara om många köper det. Sånt går väl inte avgöra i en recension?

Kan ju vara ett sjukt bra spel, men det kan fortfarande floppa.

Du har en poäng, det finns ju spel med toppbetyg som inte säljer bra, men när det rör sig om en stor spelserie som sålt i miljoner (och miljoner) känns det krattat för succé så länge betygen är höga. Det är ju inte givet, men det hintar om att det kan bli så (som jag skrev i rubriken).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Nu får vi väl se om alla som minsann inte skulle köpa BF5 bara för att kvinnor fanns med faktiskt står fast vid det...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu får vi väl se om alla som minsann inte skulle köpa BF5 bara för att kvinnor fanns med faktiskt står fast vid det...

De flesta som har sagt det gör säkert inte det. Men det kommer nog inte märkas nämnvärt på försäljningssiffrorna

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu får vi väl se om alla som minsann inte skulle köpa BF5 bara för att kvinnor fanns med faktiskt står fast vid det...

Tror der är en väldigt högljudd liten minoritet som ens såg det som ett problem.

Medlem
Skrivet av Bawzan:

De flesta som har sagt det gör säkert inte det. Men det kommer nog inte märkas nämnvärt på försäljningssiffrorna

Kanske är det så att det blir mer sålda bara för att det är kvinnor med i spelet. 🤣


signatur

IDKFA

Skägg.
10 Chambers

Intressant. Jag pendlar mellan 3 och 4. Det är ju på många sätt lika svårt för mig att sätta betyg på detta som återkommande fotbollsspel. Varje inkarnation är lite, lite bättre. Men räcker det för att motivera ett helt nytt spel?


signatur
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Kanske är det så att det blir mer sålda bara för att det är kvinnor med i spelet. 🤣

Så kan det ju absolut vara 😃

Medlem

Tycker spelet är bara svammel. WW2 ska spelas till största del med järnkors och tempot ska vara relativt lugnt.

Det här verkar ju vara ett game med massa RGB och där maskineriet matas med 24V.

Trist att man inte 'vågar' dra pendeln åt det mer realistiska hållet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av GooGeL:

Tycker spelet är bara svammel. WW2 ska spelas till största del med järnkors och tempot ska vara relativt lugnt.

Det här verkar ju vara ett game med massa RGB och där maskineriet matas med 24V.

Trist att man inte 'vågar' dra pendeln åt det mer realistiska hållet.

Nog en enkel marknadsanalys. Annars skulle Red Orchestra 2 också sälja tvåsiffrigt antal miljoner.


signatur
Medlem

Är väl under snitt för Battlefield serien skulle jag tro? Om än mer eller mindre vart dom brukar hamna... Så vet inte om jag skulle säga succé... Det är bra - men det borde Battlefield vara van vid.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Kanske är det så att det blir mer sålda bara för att det är kvinnor med i spelet. 🤣

Jao.. Låter väl inte helt orimligt? Tror det finns många serier som tjänar bra på att vad inkluderande.. T.ex. Overwatch skulle jag tro säkert är iaf 15% kvinnor antagligen mycket på grund av spelet är väldigt allmänt inkluderande i sina teman.. Det är en bra peng.

Händelsevis ungefär samma siffra som försäljning till PC brukar ligga på för ett spel som släpps på PC+Konsoll.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nog en enkel marknadsanalys. Annars skulle Red Orchestra 2 också sälja tvåsiffrigt antal miljoner.

Siade samma marknadsanalytiker att BF:1 skulle bli en dunder hit då också eller? Man behöver inte överdriva realism, iaf inte så där långt. RO2 gubbarna går/gick på styltor och spelet i sig är nischad(!?) till och vara hardcore.

Du sa själv tidigare att spelet är som ett och samma som tidigare. Ska man ändå tuta på och försöka sälja i princip samma Aladdin pralinlåda så här inför julen? Visst om nu spelet hade typ kostat 300-350kr och inte en spänn mer så länge det lever, men så är det ju tyvärr inte.

Varför kan inte DICE baka ihop ett riktigt brett och stort WW2 spel med en fantastisk spelkänsla som totalt klubbar en?

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tycker spelet är bara svammel. WW2 ska spelas till största del med järnkors och tempot ska vara relativt lugnt.

Det här verkar ju vara ett game med massa RGB och där maskineriet matas med 24V.

Trist att man inte 'vågar' dra pendeln åt det mer realistiska hållet.

Ahh jo, men Battlefield har på senare tid inte gått för det realistiska. De har alltid prioriterat att spelet ska vara roligt framför realistiskt, men fortfarande autentiskt såklart. Det är i alla fall min bild. Realism kan ju göra spelet mindre roligt ju med vissa onödiga spelmekaniker eller annat, men det kan ju se å andra sidan se coolt ut, realistiskt och immersive till en början imo, men i slutändan tkr jag det bara segar ned och inte är kul eller häftigt efter hundraelfte gången man utför en viss spelmekanik

Medlem

om det är en bra produkt och det får bra kritik o allt, så kmr väl det i längden sälja. Allt fram tills nu närmsta månaden har ju just påpekat på motsatsen och såg ut att bli en riktig flopp, men ärligt talat ser det faktiskt nice ut nu när jag tittar på gameplay. Mkt har hänt sedan alpha och beta känns det som, MKT, aldrig bevittnat något liknande tidigare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av GooGeL:

Siade samma marknadsanalytiker att BF:1 skulle bli en dunder hit då också eller? Man behöver inte överdriva realism, iaf inte så där långt. RO2 gubbarna går/gick på styltor och spelet i sig är nischad(!?) till och vara hardcore.

Du sa själv tidigare att spelet är som ett och samma som tidigare. Ska man ändå tuta på och försöka sälja i princip samma Aladdin pralinlåda så här inför julen? Visst om nu spelet hade typ kostat 300-350kr och inte en spänn mer så länge det lever, men så är det ju tyvärr inte.

Varför kan inte DICE baka ihop ett riktigt brett och stort WW2 spel med en fantastisk spelkänsla som totalt klubbar en?

Jag tror att marknadsanalytiker levererar analyser kring vad som slår brett, vilket av naturliga skäl inte alltid matchar med enskilda individers personliga smak och tycke. Sen tror jag, helt ärligt, att Dice gör ett spel de tror på. Något de själva gillar. Visst, de är inte Rockstar som kan iterera samma koncept i sju år, men ändå. Och det är nog den enskilt största anledningen till varför de inte bara släpper ett WW2-spel med Wake Island, D-Day, osv.

Och ju mer jag spelar desto mer känns arbetet de lagt ner på vapnen och det finns ett par guldklimpar till banor, som bäddar dör sen där Battlefield-känslan vi alla är ute efter.


signatur
Medlem

Betyg säger ju mycket..

Ni satte ju själva en 4:a och "mycket bra" på Battlefield 1 som var allt annat än bra. Det är okej, men fortfarande buggit och obalanserat. Då ska det omöjligt kunna få "Mycket bra".
Spelet borde inte ens få det idag och ni gav det vid release.

Tar inte riktigt upp om de förstörande aspekterna av spelet som förstör otroligt många onlinematcher från dag ett till fram idag. Tycker inte spel som är multiplayerinriktade ska komma undan utan att ha någon nämnvärd balansering av spelare, samma problem med obalanserade fordon, dåligt balanserade operations som aldrig blir fixade. Att ge nästan full pott till ett sådant spel som skiner vid de onödiga prylarna men saknar sakerna som faktiskt påverkar spelet varje dag så blir betygen orelevanta.

Betyget kanske stämmer om man recenserar spelet med planen att spela det i några timmar, men i längden håller det inte och det borde avspeglas i betyget.

Medlem

"V" som i Vagina? Japp, om vi ska tro tidiga kommentarer.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Mycket bra spel av de fåtal timmar jag spelat. Men jag saknar att tanks och flygplan spawnar i "mainbasen". Tycker inte det passar i ett Battlefield spel att flygplanen spawnar mid air. Förstår inte varför de slutat med det systemet, jag spelade dock inte bf1 så detta är mitt första bf sedan bf4


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

1
Skriv svar