Ryktet stämde – Microsoft köper Obsidian (och InXile)

Robot
Ryktet stämde – Microsoft köper Obsidian (och InXile)

Två starka rollspelsnamn ansluter sig till Microsofts fålla.

#inxile, #microsoft, #obsidian-entertainment


Medlem

Windows 10 only spel inkommande
via Windows store, yum yum yum


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Risken är väl att även om man inte förväntar sig något av dem efter att ha blivit uppköpta av MS, så blir man ändå besviken i slutändan.

Medlem

Obsidian har varit på dödsbädden ett bra tag, hoppas detta blåser rejält med liv i dem! Ska bli intressant vad som kommer utav detta.

Medlem

Inexile i samarbete med obsidian till att göra ett nytt rp spel båda har ju jobbat med fallout liknande element så grunderna till ett nytt ligger ju där

Medlem

Tror inte jag är den enda som var med och backade InXile som är rejält besviken idag, visst jag är knappast förvånad, som jag skrivit så många gånger här på FZ, Microsoft vågar inte ta samma chanser som Sony, de fortsätter i samma spår som de alltid gjort med att köpa upp utvecklare och exklusiviteter. När ska Microsoft förstå att det är mycket tack vare detta som folk inte gillar dem, de går konstant efter utvecklare som Mojang medan det finns utvecklare som gjort mer och som de kunnat få för mindre, men de bryr sig inte om antalet bra spel som görs, bara att deras IP kan generera dem en massa $.

Jag ogillar inte Microsoft för att det skulle vara "inne", jag ogillar dem för hur de har agerat och hur de fortsätter att agera. Xbox One visade med all tydlighet deras agenda, denna har inte ändrats, man är naiv om man tror det, det har bara inneburit att de fått ta en helt annan riktning som lett till att de inte når sitt mål lika snabbt. När Sony eller Nintendo agerar på samma sätt kommer jag knappast försvara dem, Sony och Nintendo har gjort många korkade saker men INTE en enda gång har de fått mig att tvivla på att de kan göra spel som jag vill spela, inte en enda gång har de fått mig att bli ointresserad av deras konsoler på samma sätt som Microsoft har.

Så Microsoft tror att det bara är att köpa upp utvecklare som dessa och allting kommer fixa sig, kan inte tala för andra men detta innebär för mig att om spelen dessa två utvecklare gör blir Windows 10 och/eller Windows Store exklusiva så blir det inte några spel jag kommer köpa. Om de inte släppps utan DRM kommer jag inte betala lika mycket då jag inte anser att jag äger dem och om det blir Denuvo blir det inget köp alls.

Inaktiv

Microsoft om någon skulle ju ha resurser att forma helt nya lovande spelstudios. Det här de gjort det senaste känns mest nostalgiskt, när förstapart brukade köpa kända spelstudios till både höger och vänster för att låsa in deras spel på sin egen hårdvara. Microsoft däremot har ju köpt väldigt smala utvecklare känns det som, utvecklare som Ninja Theory, Compulsion Games och dessa som kanske inte gör så mycket väsen av sig, om inte längre så aldrig. Ingen kommer ju använda Xbox eller Windows bara för att komma åt deras nästa spel i alla fall.

Kanske är det för att få till sig det där "gamerutbudet" som de fått kritik för att inte ha prioriterat efter att ha exakt samma "kommande spel" line-up sen generationen började.

Men nu köper de ju spelutvecklare som redan släppt sina spel på Xbox One också? Det adderar ju ingenting till utbudet utöver att de inte längre kommer göra spel till Playstation och Mac i princip? Förstår bara inte riktigt vad deras tanke med det hela är utöver låtsas "presskonferansbomber" som ändå kommer vara bortglömda imorgon för de satsar på utvecklare som bara känns väldigt demo-skiva till PC år 1998 kompatibla.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Tror inte jag är den enda som var med och backade InXile som är rejält besviken idag, visst jag är knappast förvånad, som jag skrivit så många gånger här på FZ, Microsoft vågar inte ta samma chanser som Sony, de fortsätter i samma spår som de alltid gjort med att köpa upp utvecklare och exklusiviteter. När ska Microsoft förstå att det är mycket tack vare detta som folk inte gillar dem, de går konstant efter utvecklare som Mojang medan det finns utvecklare som gjort mer och som de kunnat få för mindre, men de bryr sig inte om antalet bra spel som görs, bara att deras IP kan generera dem en massa $.

Jag ogillar inte Microsoft för att det skulle vara "inne", jag ogillar dem för hur de har agerat och hur de fortsätter att agera. Xbox One visade med all tydlighet deras agenda, denna har inte ändrats, man är naiv om man tror det, det har bara inneburit att de fått ta en helt annan riktning som lett till att de inte når sitt mål lika snabbt. När Sony eller Nintendo agerar på samma sätt kommer jag knappast försvara dem, Sony och Nintendo har gjort många korkade saker men INTE en enda gång har de fått mig att tvivla på att de kan göra spel som jag vill spela, inte en enda gång har de fått mig att bli ointresserad av deras konsoler på samma sätt som Microsoft har.

Så Microsoft tror att det bara är att köpa upp utvecklare som dessa och allting kommer fixa sig, kan inte tala för andra men detta innebär för mig att om spelen dessa två utvecklare gör blir Windows 10 och/eller Windows Store exklusiva så blir det inte några spel jag kommer köpa. Om de inte släppps utan DRM kommer jag inte betala lika mycket då jag inte anser att jag äger dem och om det blir Denuvo blir det inget köp alls.

Känns ungefär som Star Wars - Disney. Jag ett riktigt fan från förr tappar intresset totalt. Men det går säkert att hitta nya yngre som köper hypen.

Medlem

@PcGamer: HAHAHA, största skiten jag läst idag.

Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

@PcGamer: HAHAHA, största skiten jag läst idag.

Och jag bryr mig så mycket om vad en uppenbar Xbox fanboy tycker;)

Testpilot

Jag är kluven.

Bra att studios får en pengapåse och kan jobba vidare med bra spel istället för att hanka sig fram mellan projekten.
Dock oklart om de styrs av MS eller är mer öppet som Sony jobbat mot många studios.
Dåligt är att deras grejer kommer troligen vara låsta till MS-store vilket är så uselt att det liknar inget annat.

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Microsoft om någon skulle ju ha resurser att forma helt nya lovande spelstudios.

Microsoft har skapat två nya studios bara detta året.

Citat:

Kanske är det för att få till sig det där "gamerutbudet" som de fått kritik för att inte ha prioriterat efter att ha exakt samma "kommande spel" line-up sen generationen började.

No shit dude

Citat:

Men nu köper de ju spelutvecklare som redan släppt sina spel på Xbox One också?

Och vad ska de annars köpa för utvecklare? lol

Medlem

@PcGamer: Du borde För du har ju uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om.

Medlem

MS har sagt tidigare att de letar efter speldstudios som kan stärka deras närvaro på PC platformen i windows miljön. Så detta handlar mer om detta än Xbox.

Jag tror inte PC spelare behöver oroa sig av detta. Om nu inte Microsoft går in och styr sönder dessa företag så spelen i sig blir fördummade. Däremot så kommer det knappast bli tal om fler spel från dessa som riktas till Linux och andra icke Windows platformar.

Medlem

Tycker det är lite underligt att så många är emot när Microsoft försöker göra saker när t.ex Sony, Bethesda, Activision & EA (listan kan bli lång) gör samma saker.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Tycker det är lite underligt att så många är emot när Microsoft försöker göra saker när t.ex Sony, Bethesda, Activision & EA (listan kan bli lång) gör samma saker.

Vad för saker mer specifikt är det du syftar på?

Medlem

Mumma kardemumma! Och nu även Mutant Year Zero till Games Pass. Boxen blir mer och mer focus på riktiga RPG. <3

Inaktiv

"Och vad ska de annars köpa för utvecklare? lol"

De som ger nått till deras olika plattformar som de inte haft hela tiden? Kanske?

Varken Windows eller Xbox-spelare får något nytt här. Det enda som händer är att Microsoft 1996-krigar bort spelupplevelser från andra plattformar, igen.

Nintendo köpte till exempel Retro Studios och Monolith för de gör spel Nintendo inte kunnat erbjuda annars eftersom tredjepart inte har velat göra dom till Nintendokonsoler.

Det breddade utbudet för Nintendokonsumenten.

Nu köper Microsoft spel som deras spelare redan har tillgång till.

De köper också spel utan stort kommersiellt värde, vilket skapar ytterligare frågetecken.

Varför köpa studios som varken kommer bredda eller sälja?

(Frågan här är ju också om Microsoft alls tänker ge till exempel Obsidian utrymme för stora rollspelsupplevelser igen eller om det inte snarare är Skyforge-produkter de vill åt. De pratar ofta öppet om att de fokuserar på multiplayer och spel som service)

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Vad för saker mer specifikt är det du syftar på?

När jag läser kommentarerna så får jag känslan att många är emot det. Jag själv tror att dessa köpen är en en del av GamerPass. Något som de andra också sysslar med. Sony har många ensamrätter till PS och jag ser prenumerationstjänsterna på samma sätt. Virtuella plattformar.

Medlem

Om de kan styra in Obsidian att tillverka moderna RPG:er med förebilder som SWTOR 2 och Fallout NV skulle det vara superbra, men det lär väl bli en multiplayersörja som vi tyvärr mer och mer tvingas på.

Inaktiv
Skrivet av Maysay:

När jag läser kommentarerna så får jag känslan att många är emot det. Jag själv tror att dessa köpen är en en del av GamerPass. Något som de andra också sysslar med. Sony har många ensamrätter till PS och jag ser prenumerationstjänsterna på samma sätt. Virtuella plattformar.

Vilka studios har Sony bara köpt för att få mer exklusivt content på Playstation Now? PS Now är den absolut största tjänsten och de borde således satsa mycket på det?

https://i.imgur.com/URKo674.jpg

Det finns egentligen tre ganska tydliga skillnader mellan hur de tre stora agerar på marknaden idag. Nintendo jobbar helst med sina egna varumärken, även när de jobbar med tredjepart som Bandai Namco och Ubisoft för nya upplevelser ser de till att ha Mario på omslaget om det är något de är med och producerar. Sony drar gärna till sig många exklusiva indies och tredjepartsspel - men inte bara genom att "köpa bort det från andra plattformar" utan genom att finansiera och även vara med och utveckla dem från grunden. Microsoft? De köper och köper och köper.

jbx
Medlem
Skrivet av cyprus:

men det lär väl bli en multiplayersörja som vi tyvärr mer och mer tvingas på.

Håller med, men det är ju dessvärre dessa typer av spel som säljer. Jag förstår att företagen utvecklar denna typ av spel, det ger en stadig inkomst. Så jag skyllar på spelarna, den nya generationen som sitter och skriker i Fornite chatten om hur jäkla coola moves deras karaktärer har....


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Vilka studios har Sony bara köpt för att få mer exklusivt content på Playstation Now? PS Now är den absolut största tjänsten och de borde således satsa mycket på det?

https://i.imgur.com/URKo674.jpg

Det finns egentligen tre ganska tydliga skillnader mellan hur de tre stora agerar på marknaden idag. Nintendo jobbar helst med sina egna varumärken, även när de jobbar med tredjepart som Bandai Namco och Ubisoft för nya upplevelser ser de till att ha Mario på omslaget om det är något de är med och producerar. Sony drar gärna till sig många exklusiva indies och tredjepartsspel - men inte bara genom att "köpa bort det från andra plattformar" utan genom att finansiera och även vara med och utveckla dem från grunden. Microsoft? De köper och köper och köper.

I grunden handlar det om rättigheter. Sony har t.ex Naughty Dog & svenska THQ Nordic köpte senast Deep Silver (Saints Row m.m. ). De har även köpt rättigheterna till Alone in the Dark & Act of War.

Inaktiv
Skrivet av jbx:

Håller med, men det är ju dessvärre dessa typer av spel som säljer. Jag förstår att företagen utvecklar denna typ av spel, det ger en stadig inkomst. Så jag skyllar på spelarna, den nya generationen som sitter och skriker i Fornite chatten om hur jäkla coola moves deras karaktärer har....

Samtidigt har ju spel som Skyrim, Red Dead Redemption 2, Horizon: Zero Dawn, Spider-Man med flera uppenbarligen fortfarande förmågan att slå vartenda försäljningsrekord som existerar.

Och det är många MMO-spel (och utvecklare) som dör som flugor eftersom de inte blir nästa WoW eller Fortnite.

Microsofts "spel som service" fokus är ju absolut inte den enda vägen. Precis som deras "casualfokus" i slutet på förra generationen inte var det bara för de fick för sig att Wii då var succén de skulle anamma.

(Rare är ju ett tydligt exempel/offer för hur trendkänsliga MS egentligen är)

Inaktiv
Skrivet av Maysay:

I grunden handlar det om rättigheter. Sony har t.ex Naughty Dog & svenska THQ Nordic köpte senast Deep Silver (Saints Row m.m. ). De har även köpt rättigheterna till Alone in the Dark & Act of War.

Sony köpte Naughty Dog 2001, efter att i en hel generation ha varit med och finansierat deras olika projekt och lyft upp dem ur det tidigare 3DO-träsket de befann sig i. De fick inte ens med sig Crash Bandicoot (eftersom Fox ägde rättigheterna) utan har tillsammans utvecklat nya serier sedan dess. THQ Nordic har ingen maktposition som förstapart öht, så de känns inte relevanta i just det här sammanhanget. De verkar ju dessutom mer än något annat som nån slags dödsbo-grossist än producent. Oavsett, om Sony eller Nintendo gått och köpt någon av dessa 2018 hade det funnits precis lika mycket skav och frågetecken.

Grejen är att det 2018 inte känns som en lika legitim grej att göra som det gjorde 1996 eller 2001. Det var en grej att köpa tidsdeals på Tomb Raider 1996 och en annan att göra det 2015. Det är en annan grej att köpa upp tredjepart till höger och vänster idag än det var tidigare med.

Idag ser konsumenter hellre att man producerar originellt än att bara låsa till sig grejer.

Medlem

Jag är kritisk till alla köp av studios som Microsoft gör tills de faktiskt bevisar att det leder till att utvecklarna kan få fram bättre spel.

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Sony köpte Naughty Dog 2001, efter att i en hel generation ha varit med och finansierat deras olika projekt och lyft upp dem ur det tidigare 3DO-träsket de befann sig i. De fick inte ens med sig Crash Bandicoot (eftersom Fox ägde rättigheterna) utan har tillsammans utvecklat nya serier sedan dess. THQ Nordic har ingen maktposition som förstapart öht, så de känns inte relevanta i just det här sammanhanget. De verkar ju dessutom mer än något annat som nån slags dödsbo-grossist än producent. Oavsett, om Sony eller Nintendo gått och köpt någon av dessa 2018 hade det funnits precis lika mycket skav och frågetecken.

Grejen är att det 2018 inte känns som en lika legitim grej att göra som det gjorde 1996 eller 2001. Det var en grej att köpa tidsdeals på Tomb Raider 1996 och en annan att göra det 2015. Det är en annan grej att köpa upp tredjepart till höger och vänster idag än det var tidigare med.

Idag ser konsumenter hellre att man producerar originellt än att bara låsa till sig grejer.

Varför spelar det någon roll vilket år det handlar om? Då kan man ju säga att det finns extremt mycket mer konkurrenter nu förtiden om man jämför med 2001. Småstudios går direkt i konkurs om de inte får en hit. Det är därför det kommer 1 miljon 8-bits spel & noveller. De har inte råd att försöka göra något nytt. Om något så är det mer legitimt idag än 2001 eftersom det finns enormt många företag som vill äta upp marknaden. Så bara för Sony "hjälpte" dem ur 3DO träsket så är det en bättre sak? Sony köpte alltså en studio från en konkurrerande plattform. Precis som Microsoft gör nu.

Skrivet av Sillgam:

Jag är kritisk till alla köp av studios som Microsoft gör tills de faktiskt bevisar att det leder till att utvecklarna kan få fram bättre spel.

Mojang?

Medlem

Det finns väldigt mycket dubbelmoral när det gäller independent studios dessutom. Massor vill att de skall förbli independent och stå emot de stora drakarna, men samtidigt vill de inte köpa deras spel till fullpris.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det finns väldigt mycket dubbelmoral när det gäller independent studios dessutom. Massor vill att de skall förbli independent och stå emot de stora drakarna, men samtidigt vill de inte köpa deras spel till fullpris.

Mm, tror det är mycket möjligt att åtminstone Obsidian skulle fått lägga ner om de inte blev köpta av Microsoft. Pillars of Eternity 2 sålde inte alls bra.
Sen ska man inte missta alla cyniker för den allmänna uppfattningen, de som är missnöjda har oftast mer att säga.
Microsoft tog ju rätt så bra hand om Mojang, så varför det här skulle vara något olikt vet jag inte. Går såklart inte att säga förrän det visats något spel, så allt tills dess är bara spekulation.

Medlem

Microsoft har ju fruktansvärt dåligt track record när det kommer till vad de gör med sina uppköpta studios. För Obsidian Entertaintment och InXile var det nog nästan ett steg för sin egen överlevnad då båda studiorna har balanserat på nedläggning rätt länge om man kollar på behind the sceens material.

123
Skriv svar