Tobii Eyetracker - ngn som har och gillar?

Medlem
Tobii Eyetracker - ngn som har och gillar?

Har ngn erfarenhet med Tobii Eyetracker?
Ger det verkligen ngt ? Eller bara en kul pryl? Svårt att avgöra om reviews är "på riktig" ibland.
Man läser nuförtiden inte så mycket om det (eller har jag missat ngt?), för mig oftast ett tecken för att det blev inget vidare populärt...

Medlem

Jag har en, använder den på dom spel som har stöd och känner att det funkar bra oftast(Ibland känns det onödigt) Att markera fiender i vissa spel och finslipa siktet i Vermintide 2 funkar bra.

Men skulle säga att eftersom det är så få spel som har stöd idag så är det mer en kul pryl. Funkar dock riktigt bra.

Hantering i windows osv så känner jag inte att jag har vant mig vid att använda den. Där finns olika saker man kan göra, som t.ex att din mus direkt "teleporterar" sig till där du tittar om du rör den mot den positionen. Har du bara en skärm så kan den "släcka"-ner skärmen, funkar dock inte med två av någon anledning.

Funkar även bra med Windows Hello(loggar in när den ser dig i sin kamera).

Finns säkert folk som gjort lite appar som utnyttjar den mer men jag har varit lite lat och inte kollat så mycket.

Medlem

@piddau: tack. det är nog intrycket jag fick av det jag hittils har läst. Kanske till halva priset skulle jag köpa en, men inte för nuvarande fullpris.

Medlem

Finns också ett program som heter IRIS som gör att man kan ersätta muspekaren och ersätta musklick med ögonblinkningar med mera om man vill använda eyetracking till mera eller experimentera med det.

Testpilot

Jag har en och tycker den oftast är väldigt bra i de spel som stöds.

Har spelat :
Deus Ex Mankind divided
Far cry 5
Master of orion
Ghost recon wildlands
Tomb raider
Elite Dangerous
Life is strange 2
Assassins creed origins
och nu senast Odyssey

Oftast är stödet bra och då UI element tas bort då man inte tittar på dem samt att vyn följer dina ögon brukar vara bra.
Tagga fiender eller föremål är också grymt smidigt i alla Ubisoft spelen.

Mindre bra har varit dash on gaze i Deus ex vilket gör att markörer fladdrar som galna eftersom man ofta flackar med blicken i spelen. Samma med Tomb Raiders kasta granater med blicken. Helt galet.
Dock enkelt att stänga av sådant man inte gillar.

Jag gillar också windows funktionen där skärmen dimmas om du inte tittar på den samt windows hello som loggar in dig direkt vid låsskärmen.

Ser med spänning fram emot fler spel som har stöd för Eyetracking.

Medlem

Köpte en för några dagar sen och testade lite snabbt i arma 3. Herre jäklar alltså. Jag fick en känsla att om man vänjer sej att kunna röra på huvudet från kroppen med hjälp av ögonen så lär spel som saknar den förmågan kännas väldigt stela i jämförelse.

Jag vet inte om man blir duktigare på att spela med denna gadget, men den höjer verklighetskänslan radikalt.jag såg en video på Youtube där dom tog ett 3:e parts program för att sedan kunna nyttja tobii i alphan star citizen och det funkar svinbra. Jag skulle säga att detta är en grej för oss simulator-människor ☺️


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Bättre än headtracking tro? Jag har för stora skärmar annars hade man gärna testat

Testpilot
Skrivet av vbgbasse:

Köpte en för några dagar sen och testade lite snabbt i arma 3. Herre jäklar alltså. Jag fick en känsla att om man vänjer sej att kunna röra på huvudet från kroppen med hjälp av ögonen så lär spel som saknar den förmågan kännas väldigt stela i jämförelse.

Jag vet inte om man blir duktigare på att spela med denna gadget, men den höjer verklighetskänslan radikalt.jag såg en video på Youtube där dom tog ett 3:e parts program för att sedan kunna nyttja tobii i alphan star citizen och det funkar svinbra. Jag skulle säga att detta är en grej för oss simulator-människor ☺️

Just det att den kör tracking både på ögonen och huvudet gör ju mycket. Det är betydligt skönare att ha den mesta av trackingen på ögonen för att titta med. (jag har också en Track IR att jämföra med)
I flera spel har du en långsam vridning av din vy då du tittar mot sidorna av skärmen som känns naturlig väldigt snabbt.

Skrivet av Shodan:

Bättre än headtracking tro? Jag har för stora skärmar annars hade man gärna testat

Max är väl strax runt 30" , vad jag läst så går det med större men att den blir icke precis ut mot kanterna.
Största problemet är väl att med stor skärm så har man den längre bort vilket gör att den tappar trackingen , jag har 27" och om jag lutar mig bakåt i stolen för mycket så tappar den kontakten med mina ögon.
Så man kan nog köra med stora skärmar om man sitter nära

Medlem

Måste ha över 75" ju för att man ska sitta längre bak. Kör 35" ultrawide så jag kan väl använda det på halva bildytan

Skribent

Jag köpte den för någon vecka sedan och provat lite med Vermintide 2 och lite allmänt. Inte haft tid att gå på djupet än, funderar på att eventuellt skriva en recension men det kan ta ett tag. Första intrycket är att det är mer av en gimmickpryl, även om det är en djävligt cool känsla i början när man provar. Att ha skärmen helt fri från HUDen tills man t.e.x tittar i hörnet där man har sin hälsa och liknande var faktiskt häftigt.

Är man nyfiken på tekniken och får med ett spel som man ändå tänkt köpa så anser jag den vara värt sitt pris, 1700:- inkl Division 2 för mig.

Medlem

Var intresserad i Division 1 men kom aldrig till skott. Såg en del filmer om det och det verkade ju jäkligt praktiskt och inte minst coolt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Testpilot
Skrivet av Shadee:

Jag köpte den för någon vecka sedan och provat lite med Vermintide 2 och lite allmänt. Inte haft tid att gå på djupet än, funderar på att eventuellt skriva en recension men det kan ta ett tag. Första intrycket är att det är mer av en gimmickpryl, även om det är en djävligt cool känsla i början när man provar. Att ha skärmen helt fri från HUDen tills man t.e.x tittar i hörnet där man har sin hälsa och liknande var faktiskt häftigt.

Är man nyfiken på tekniken och får med ett spel som man ändå tänkt köpa så anser jag den vara värt sitt pris, 1700:- inkl Division 2 för mig.

Skrivet av Kane:

Var intresserad i Division 1 men kom aldrig till skott. Såg en del filmer om det och det verkade ju jäkligt praktiskt och inte minst coolt.

Jag kan bara hålla med. I de spel som trackingen är implementerad tycker jag den fungerar mycket bra.

Har lirat många timmar Division 2 nu och stödet är bra gjort. Att tagga fiender är grymt bra likaså lagom snabba panoreringar av vyn då man tittar åt sidorna.

Just taggningen av fiender gör att skillen Pulse inte är lika användbar. Iallafall taggas fiender snabbt då man ser på dem. Pulse taggar ju även fiender man inte ser och kan vara användbar vid senare vågor av fiender. Den har viss funktion iallafall.

Jag har stängt av granatkast och vapenzoom med ögonen då jag har en tendens att snegla på status och flacka för att titta efter fiender i strider och det gör att granatkast och vapeninzoomningar ofta hamnar på fel ställe.
Just nu har också Division 2 lite problem med att eyetrackern kraschar efter en tid (vilket varit vanligt i flera andra spel)
Man får helt enkelt rycka ur USB sladden och stoppa in den igen för att få tillbaka funktionen.

Inaktiv

Jag fick en sån gratis, för att jag anmälde mig till en typ av SIFO, men det enda jag använder den till, är att logga in på burken.
Ni som har en kan ju testa att ändra inloggning till att känna igen ett ansikte...den smale djäveln har inbyggd webcam.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Jag kan bara hålla med. I de spel som trackingen är implementerad tycker jag den fungerar mycket bra.

Har lirat många timmar Division 2 nu och stödet är bra gjort. Att tagga fiender är grymt bra likaså lagom snabba panoreringar av vyn då man tittar åt sidorna.

Just taggningen av fiender gör att skillen Pulse inte är lika användbar. Iallafall taggas fiender snabbt då man ser på dem. Pulse taggar ju även fiender man inte ser och kan vara användbar vid senare vågor av fiender. Den har viss funktion iallafall.

Jag har stängt av granatkast och vapenzoom med ögonen då jag har en tendens att snegla på status och flacka för att titta efter fiender i strider och det gör att granatkast och vapeninzoomningar ofta hamnar på fel ställe.
Just nu har också Division 2 lite problem med att eyetrackern kraschar efter en tid (vilket varit vanligt i flera andra spel)
Man får helt enkelt rycka ur USB sladden och stoppa in den igen för att få tillbaka funktionen.

Du kan prova att starta om "tobii service" under "tjänster" också, och att absolut stänga av allt som har med strömbesparing att göra för USB, och allting i enhetshanteraren som heter någonting som börjar med "Tobii" ska inte heller datorn kunna stänga av för att spara ström.

Testpilot
Skrivet av anon_326443:

Du kan prova att starta om "tobii service" under "tjänster" också, och att absolut stänga av allt som har med strömbesparing att göra för USB, och allting i enhetshanteraren som heter någonting som börjar med "Tobii" ska inte heller datorn kunna stänga av för att spara ström.

Jupp jag har stängt av strömspar funktionerna sedan förut då jag hade samma problem i Ghost Recon Wildlands och även i Far Cry 5.
Men utveckla gärna det med de tjänsterna i enhetshanteraren som inte skall kunna stängas av. Hur fixar man den biffen?
Ska nog ta en vända till Tobii supporten och fråga. Deras support är i världsklass btw. Får alltid bra och snabba svar.

Inaktiv

@Harakiri:
När tobii grejjen slutar fungera öppnar jag enhetshanteraren (högerklicka på startknappen) och då har jag en tobii-grejj som har den gula varningen, antingen avinstallerar jag den, och kryssar i att drivrutinen ska avinstalleras också, så funkar den när jag markerar datorn högst upp, och söker efter nya prylar, eller så får jag rycka ut usb kontakten, och plugga in igen, då funkar det .

Tobii är inte precis snabba på att fixa nya drivrutiner....

Använder inte min i spel än, fick den gratis av något undersökningsföretag som ville se vart man tittar på en hemsida, för att få reda på vart annonser skulle placeras.

Du måste också se till att allt i enhetshanteraren som heter något med "Tobii" inte stängs av pga strömbesbaring, dom har samma grejj som usb, så det finns en flik med strömbesparing.

1
Skriv svar