Elder Scrolls 6 och Starfield kommer drivas av Creation-motorn

Robot
Elder Scrolls 6 och Starfield kommer drivas av Creation-motorn

Bethesda tänker behålla den utskällda spelmotorn ett antal år till.

#bethesda, #fallout-76, #starfield, #the-elder-scrolls-6


Inaktiv

G G.

Då får dom fan fixa framerate och fov för att nämna ett fåtal. Helt sjukt att spel 2018 inte har stöd för det när spel för 15+ år sedan hade det. Patetiskt

Medlem

Buuuu!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Vilken besvikelse, trodde skyrim skulle vara sista med den motorn. Hurra för framtiden, eller inte

Medlem

Jag gillar känslan i den motorn, så fine for me.


signatur

R.I.P The_maxx

Releasehästryttare
eld
Medlem

Kom ihåg alla som skriver i tråden:
Om Moddare kan fixa problemen så är det inte fel på motorn, det är fel på bethesda.

Bethesdas nuvarande motor kom ju från att de behövde en ny motor för att xnGine inte dög längre, de var i samma sits som de var nu, så de bytte till det helt dugliga och välanvända gamebryo frameworket, byggde sin motor på det.

Enda sen dess har folk skyllt bethesdas buggiga spel på en motor som aldrig haft att göra med det, de har skyllt bristen på features som något fel på gamebryo även fast gamebryo har haft stöd för det och bethesda valt att inte använda det.
De har skyllt på motorn även när moddare har fixat buggarna med precis samma motor som bethesda använt för att bygga spelet med

Eller ännu bättre, de pekar ut dåliga assets som om att motorn skulle ha något att göra med det.

Det är sånt som pågått enda sen source setts som den bästa motorn pga halflife 2, och att unreal varit den brunaste motorn bara pga en artstyle som gears of war hade.

Folk får gärna beskriva något de ogillar med creation engine så kan jag försöka peka ut ifall det är på grund av en dålig motor, saknade men implementerbara features, eller bara content.

Missförstådd spelutveckling är min pet-peeve

Medlem

Enda AAA företaget som envisar sig med att fortfarande använda gamebryo.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av anon_119148:

G G.

Då får dom fan fixa framerate och fov för att nämna ett fåtal. Helt sjukt att spel 2018 inte har stöd för det när spel för 15+ år sedan hade det. Patetiskt

Visst, man kan inte ändra FOV i in-game i Fo76, men man kan fortfarande ändra i ini-filerna. Tills att de nu förbjuder detta, såklart.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Trist! Jag fick avsmak av 76 mycket för det ser ju faktiskt stolpigt ut, känns som det finns så mycket andra fräschare titlar där ute som jag lägger min tid (Läs: ack så värdefulla tid i vuxenpusslet) på. Ska de nu även fortsätta utveckla på den motorn med framtida spel? Njae Bethesda då kan ni också ta en kölapp till skämskön bredvid Blizzards marknadsföringsavdelning, Biowares själsförsäljning till EA, Microtransaktioner som överstiger spels grundkostnad och allt annat trams.
Jag är inte bitter Men ibland undrar jag om de som tar grundläggande besluten på spelbolag vet vad en Gomba är eller tror IDKFA är ett slang kidsen använder på snapchat?

eld
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Enda AAA företaget som envisar sig med att fortfarande använda gamebryo.

Har du sett hur många som använder bethesdas buggiga fysik och animationsmotor då?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_using_Havok

Medlem

Den motorn suger......

Man säger att det är med den motorn man är van att jobba vid och har rutinerna inlagda. Men med tanke på hur buggiga Bethesda-spel är så kanske det är lika bra att börja om från början igen med en ny och bättre/modernare motor.

Gen
Medlem
Skrivet av eld:

Folk får gärna beskriva något de ogillar med creation engine så kan jag försöka peka ut ifall det är på grund av en dålig motor, saknade men implementerbara features, eller bara content.

OK!

¤ Kan man med mods låsa upp FPSen samtidigt som man har normala fysikberäkningar? Dvs så att man inte springer snabbare än normalt eller att spelet låser sig om man genomför vissa saker?
¤ Kan man modda bort det väldigt stela rörelsemönstret som tex inte alls finns i Doom 2016?
¤ Kan man modda in skuggor och AO inomhus?
¤ Kan man modda in fullt stöd för 21:9?

Medlem
Skrivet av eld:

Har du sett hur många som använder bethesdas buggiga fysik och animationsmotor då?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_using_Havok

Grejen är att Bethesda har implementerat den på ett så pass dåligt sätt, därför den spökar runt.
Dom har själv valt att koppla ihop fysik och fps, inte havoc som är boven.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

eld
Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Man säger att det är med den motorn man är van att jobba vid och har rutinerna inlagda. Men med tanke på hur buggiga Bethesda-spel är så kanske det är lika bra att börja om från början igen med en ny och bättre/modernare motor.

Man ska kolla på bethesdas syn på buggar snarare än motorn, som ett exempel är ju inte PUBG lika buggfritt och snabbt som fornite bara för att det använder samma motor.

Medlem

Tänk på att vid ett motorbyte måste hela utvecklingsteamet ställa om sig och lära sig den nya. Det är inte en helt snabb process, i vart fall inte om man ska bli riktigt mästerlig med den.

Tar gärna Mass Effect: Andromeda som exempel. Där tvingades Bioware använda en fantastisk motor (Frostbite), men resultatet såg i många fall sämre ut än det flera år äldre ME3 och milsvida sämre ut än vad Dice har skapat i densamma. Gissningsvis var oförmågan att använda motorn fullt ut en bidragande orsak.

Så, sure, i en drömvärld skulle jag gärna se Elder Scrolls i någon slags hyperdimensionell korsning av UE och Frostbite. Men om valet står mellan tre års extra utvecklingstid, Elder Scrolls: Andromeda eller ett nytt spel i Creation Engine väljer jag det senare. Samtliga titlar i motorn hittills har varit 8/10 eller mer i min bok, så game on. Grafiken är inte allt, en välfylld lekstuga med mycket lore är desto mer lockande.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

eld
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Grejen är att Bethesda har implementerat den på ett så pass dåligt sätt, därför den spökar runt.
Dom har själv valt att koppla ihop fysik och fps, inte havoc som är boven.

Det är precis samma sak som att skylla på gamebryo när gamebryo aldrig har haft något att göra med varför bethesdas spel är buggiga.

Framerate-problemet är något som Bethesda skjutit framför sig då majoriteten av deras plattformar endast varit 60fps. Kan de skriva om grafikmotorn ett par gånger genom motorns utveckling så kan de fixa det problemet.

Det är av precis samma anledning som de väljer att ignorera större delen av buggar i sina spel även om de kunde, för den stora massan kommer aldrig märka av dom, inte för att motorn hindrar dem.

Garanterar att ju mer vanliga skärmar över 60fps blir och med de nya konsollerna så kommer de ta sig tiden att fixa det.

Medlem

Jag upplever att en överväldigande majoritet av alla som klagar på vissa spelmotorer har ingen susning vad en motor egentligen är och vad den gör.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

eld
Medlem
Skrivet av Nomman:

Så, sure, i en drömvärld skulle jag gärna se Elder Scrolls i någon slags hyperdimensionell korsning av UE och Frostbite. Men om valet står mellan tre års extra utvecklingstid, Elder Scrolls: Andromeda eller ett nytt spel i Creation Engine väljer jag det senare. Samtliga titlar i motorn hittills har varit 8/10 eller mer i min bok, så game on. Grafiken är inte allt, en välfylld lekstuga med mycket lore är desto mer lockande.

Det är garanterat alltid ett ansiktslyft med varje nytt bethesda-spel, och ju mer pengar de slänger på projekten destå snyggare.

Folk glömmer bort rätt snabbt att Skyrim gjorde många tekniska och visuella framsteg från oblivion och fallout 3, även om de alla släpptes på exakt samma plattform.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Tänk på att vid ett motorbyte måste hela utvecklingsteamet ställa om sig och lära sig den nya. Det är inte en helt snabb process, i vart fall inte om man ska bli riktigt mästerlig med den.

Tar gärna Mass Effect: Andromeda som exempel. Där tvingades Bioware använda en fantastisk motor (Frostbite), men resultatet såg i många fall sämre ut än det flera år äldre ME3 och milsvida sämre ut än vad Dice har skapat i densamma. Gissningsvis var oförmågan att använda motorn fullt ut en bidragande orsak.

Så, sure, i en drömvärld skulle jag gärna se Elder Scrolls i någon slags hyperdimensionell korsning av UE och Frostbite. Men om valet står mellan tre års extra utvecklingstid, Elder Scrolls: Andromeda eller ett nytt spel i Creation Engine väljer jag det senare. Samtliga titlar i motorn hittills har varit 8/10 eller mer i min bok, så game on. Grafiken är inte allt, en välfylld lekstuga med mycket lore är desto mer lockande.

Sant, men Bethesda kan ju uppenbart inte använda sin motor trots många, många år av utvecklande i den. Alla deras spel är fyllda till bredden med buggar från dag ett och i de flesta fallen (oblivion, Skyrim, Fallout 3, 4) fixas av moddare långt innan Bethesda själva lyckas lösa det.

Tror inte det går någon nöd på Bethesda när det gäller pengar och tror (kan ha fel) att folk hellre väntar lite längre på ett nytt elders scroll som inte använder creation engine än att vara tvugna att modda spelen dag ett för att det inte ska krascha omedelbart. Vad de flesta recensenter sa vid Fallout4 releasen var att detta måste vara sista spelet i den här motorn, annars kommer vi ge upp med bethesda. Självklart talar inte det för alla men jag tror att många är trötta på den här motorn och alla buggar den medför sig.

Unreal Engine eller Unity har båda riktigt bra stöd för moddar (vilket är ett argument som många på steam forumet använder när folk kritiserar CE), de är "enkla" att arbeta med, Bethesda kan säkerligen modifiera sina texturer och andra detaljer till dessa motorer och de har massor med stöd ifrån de som utvecklar motorerna själva om de skulle stöta på patrull, samt att de skulle ha enklare att hitta fler utvecklare då det finns massor med duktiga utvecklare som kan UE och Unity. De skulle kunna utöka sitt team och bygga spelet utan att behöva lära folk hur motorn fungerar, vilket den uppenbart inte gör.

Gällande sista punkten så absolut, men detta handlar inte om grafik, det har aldrig handlat om grafik. Hur du klär in din motor spelar ingen roll. Om du klär en hög med skit i kostym så är det fortfarande till grunden en hög med skit. Bethesdas spel för min del (och där kan vi vara överens om att vi inte är överens) känns 10 år gamla när de släpps och i ärlighetensnamn så har aldrig Bethesda varit duktiga på att programmera. De borde ta hjälp av ID och Arkane istället för att jobba med sin skärpmotor, låt bethesda göra vad det är bra på dvs bygga en värld men låt programmeringen gå till folk som kan det.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

OK!

¤ Kan man med mods låsa upp FPSen samtidigt som man har normala fysikberäkningar? Dvs så att man inte springer snabbare än normalt eller att spelet låser sig om man genomför vissa saker?
¤ Kan man modda bort det väldigt stela rörelsemönstret som tex inte alls finns i Doom 2016?
¤ Kan man modda in skuggor och AO inomhus?
¤ Kan man modda in fullt stöd för 21:9?

1. Bethesda skulle kunna, de kör ju fallout 4 VR i 90fps. Det är dock en helt legitim negativ sak med bethesdas motor.
2. Rörelsemönstret? det är assets och content, inte motorn.
3. Bethesdas motor har väl haft stöd för skuggor från andra ljus än solen sen skyrim, AO har de väl haft ett tag det med?
4. Varken gamebryo eller bethesdas motor har något problem med 21:9, de har byggt spelen och assets (så som first-person modeller och UI) utefter idén att spelet bara ska spelas på standard-ratios. Åter igen så visar fallout 4 VR att de kan stödja mer om de vill.

Medlem

TES 6 hypen dog lite där


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Sant, men Bethesda kan ju uppenbart inte använda sin motor trots många, många år av utvecklande i den. Alla deras spel är fyllda till bredden med buggar från dag ett och i de flesta fallen (oblivion, Skyrim, Fallout 3, 4) fixas av moddare långt innan Bethesda själva lyckas lösa det.

Kan vi inte då fokusera på att det är bethesda det är fel på och inte deras motor, moddare fixar ju buggarna med samma toolset som bethesda använder.

Bethesda har ju extrema problem med att släppa spel för tidigt samt att sätta stopp för buggfixar efter en viss tid har gått.

Fallout 4 kör ju på en mycket bättre än fallout 3, men ändå så var spelet ännu trasigare när det släpptes av någon anledning.

Medlem

Oavsett om dom nu ska köra samma motor och det verkar finnas folk bla här som försvarar deras beslut.
Blir resultatet styltigt spel med buggar och skit och ett spel som känns 10år gammalt (IGEN) så är det inget annat.än EPIC FAIL.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Grejen är att Bethesda har implementerat den på ett så pass dåligt sätt, därför den spökar runt.
Dom har själv valt att koppla ihop fysik och fps, inte havoc som är boven.

Precis. T ex BF4 och HL2 har inte de där problemen

Medlem

"Somliga går med trasiga skor Säg, vad beror det på?"

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag upplever att en överväldigande majoritet av alla som klagar på vissa spelmotorer har ingen susning vad en motor egentligen är och vad den gör.

Jo, men du förstår, de har ju läst ett reddit-inlägg. En passande liknelse är väl som om de tror att ett träd endast består av bark, för det är det som syns.

Jag är glad att de använder sig av en liknande motor varje spel, de uppdaterar ju många av funktionerna i den efter varje spel.

Fallout 4 var, generellt, deras mest stabila spel hittills, så räknar med att den trenden fortsätter. Sen att det finns många buggar är fullt förståeligt, med tanke på att de flesta saker går att flytta på och ta upp, inte så jäkla lätt att få alla de objekten att fungera perfekt.

Däremot måste de verkligen bli bättre på att uppdatera sin spel med buggfixar, det är något de är ganska dåliga på. Om moddare kan gör det bör Bethesda också kunna göra det.

Samt om de byter mot en helt ny motor tror jag en stor del av de som gör mods lägger av då de inte kan den nya motorn. Tex. Script extender kommer kanske inte finnas alls och då ryker ett par mods.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Tänk på att vid ett motorbyte måste hela utvecklingsteamet ställa om sig och lära sig den nya. Det är inte en helt snabb process, i vart fall inte om man ska bli riktigt mästerlig med den.

Tar gärna Mass Effect: Andromeda som exempel. Där tvingades Bioware använda en fantastisk motor (Frostbite), men resultatet såg i många fall sämre ut än det flera år äldre ME3 och milsvida sämre ut än vad Dice har skapat i densamma. Gissningsvis var oförmågan att använda motorn fullt ut en bidragande orsak.

Så, sure, i en drömvärld skulle jag gärna se Elder Scrolls i någon slags hyperdimensionell korsning av UE och Frostbite. Men om valet står mellan tre års extra utvecklingstid, Elder Scrolls: Andromeda eller ett nytt spel i Creation Engine väljer jag det senare. Samtliga titlar i motorn hittills har varit 8/10 eller mer i min bok, så game on. Grafiken är inte allt, en välfylld lekstuga med mycket lore är desto mer lockande.

Dock inte samma team bakom ME3 och Andromeda så jämförelsen haltar lite. Men annars så. Dock är det ju en aning besynnerligt att andra spelföretag lyckas göra något som Bethesda inte lyckas med. Dvs vänja sig vid och skapa nya spel i nya motorer.

Medlem

När Bethesda sa att de inte skulle göra Elder Scrolls VI på länge så tänkte jag att de kanske skulle göra en ny motor, men ikke.. Kanske de bara vill ha konsoler med bättre prestanda? Serien kommer i vart fall att hoppa över en generation.

12
Skriv svar