RTX On! Sweclockers testar ray-tracing i Battlefield V

Robot
RTX On! Sweclockers testar ray-tracing i Battlefield V

Framtidens grafik är här. Och den är krävande.

#battlefield-v, #dxr, #geforce, #nvidia, #rtx, #rtx-2080-ti


Medlem

Dynga är vad det är.

Har ett RTX 2080, med alla settings på Ultra, och hade RTX på Medium, fick sjuka 30-50FPS hela tiden i multiplayer, med 2560x1440

Redigt jävla missnöjd.

Och att köra BF V i DirectX12 är rent helvete, det stuttrar EXTREMT mycket hela tiden, ospelbart

Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Dynga är vad det är.

Har ett RTX 2080, med alla settings på Ultra, och hade RTX på Medium, fick sjuka 30-50FPS hela tiden i multiplayer, med 2560x1440

Inte för att vara otrevlig men det är vad man har att förvänta sig när man är en sk early adopter. Som med det mesta när det är nyhtt kommer det inte att vara särskilt "bra" som om ett par år. Samma sak var/är det med 4K och VR.

Relik 📜

DXR (som inställningen heter i BF V) är förövrigt kort för DirectX Raytracing, alltså Microsofts implementation i mellanlagret DirectX. Den i sin tur pratar sedan med hårdvaran, i Nvidias fall RTX-plattformen och funktionerna på de nya grafikkorten.

Det har sagts förr, men värt att påpeka igen. Ray tracing är inte något Nvidia uppfunnit, det är ett koncept mer eller mindre lika gammalt som datorgrafiken. Vad Nvidia gjort är att bygga kretsar som kan hantera ray tracing (med en del fusk..) i realtid, vilket öppnar upp för att tekniken kan användas till spel. Nvidias samlingsnamn för det (och lite andra nyheter) är plattformen RTX.

TL;DR
DXR - DirectX Raytracing, Microsofts mellanlager
RTX - Nvidias plattform för bland annat ray tracing
Ray tracing - Grafikteknik för att ge realistisk ljussättning


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av totte1015:

Dynga är vad det är.

Har ett RTX 2080, med alla settings på Ultra, och hade RTX på Medium, fick sjuka 30-50FPS hela tiden i multiplayer, med 2560x1440

Redigt jävla missnöjd.

Och att köra BF V i DirectX12 är rent helvete, det stuttrar EXTREMT mycket hela tiden, ospelbart

Skrivet av anon_119148:

Inte för att vara otrevlig men det är vad man har att förvänta sig när man är en sk early adopter. Som med det mesta när det är nyhtt kommer det inte att vara särskilt "bra" som om ett par år. Samma sak var/är det med 4K och VR.

Inte bara early adopter, inte ens Ti-kortet. Förstår inte hur man kan förvänta sig bra resultat av ett kort som inte ens är toppkortet med en teknik som är välkänd som att vara svintung att driva.

Redaktör
Skrivet av emilakered:

DXR (som inställningen heter i BF V) är förövrigt kort för DirectX Raytracing, alltså Microsofts implementation i mellanlagret DirectX. Den i sin tur pratar sedan med hårdvaran, i Nvidias fall RTX-plattformen och funktionerna på de nya grafikkorten.

Det har sagts förr, men värt att påpeka igen. Ray tracing är inte något Nvidia uppfunnit, det är ett koncept mer eller mindre lika gammalt som datorgrafiken. Vad Nvidia gjort är att bygga kretsar som kan hantera ray tracing (med en del fusk..) i realtid, vilket öppnar upp för att tekniken kan användas till spel. Nvidias samlingsnamn för det (och lite andra nyheter) är plattformen RTX.

TL;DR
DXR - DirectX Raytracing, Microsofts mellanlager
RTX - Nvidias plattform för bland annat ray tracing
Ray tracing - Grafikteknik för att ge realistisk ljussättning

Du jobbar med data, va?


signatur
Medlem

"men testare Jonas Thörnqvist ställer sig aningen frågande till nyttan av detta i ett multiplayer-spel."
Battlefield är kanske inte det bästa spelet för den typen av grafik, men spel som Quake eller Black Ops 4 (och kanske CS när det får ny spelmotor) kommer ha nytta av det för spelarna då de kommer se motspelarnas reflektioner runt hörn. Det passar till snabba FPS helt enklet (och alla andra sorters spel där vacker grafik ger större immersion, så som Myst och dylikt).

Relik 📜
Skrivet av Tomas Helenius:

Du jobbar med data, va?

Måste ju utbilda pöbeln! <3


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Inte för att vara otrevlig men det är vad man har att förvänta sig när man är en sk early adopter. Som med det mesta när det är nyhtt kommer det inte att vara särskilt "bra" som om ett par år. Samma sak var/är det med 4K och VR.

Ingen köper ett kort för över 10.000lax för att lira i 1080p "ultra" med fps drops.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av totte1015:

Dynga är vad det är.

Har ett RTX 2080, med alla settings på Ultra, och hade RTX på Medium, fick sjuka 30-50FPS hela tiden i multiplayer, med 2560x1440

Redigt jävla missnöjd.

Och att köra BF V i DirectX12 är rent helvete, det stuttrar EXTREMT mycket hela tiden, ospelbart

Jag vette tusan alltså. Jag tyckte redan BF1 led av en hel del stutter på mitt 1080, vilket jag inte förväntat mig. Dock sitter jag på en i5 6600K (OC 4,4 Ghz) CPU och vad jag har förstått är BF rätt CPU-krävande och fungerar bättre på i7:or. Jag gissar att det alltså var processorn min som flaskhalsade.

Men ja. Raytracing är inget jag kommer gå och köpa nytt grafikkort för direkt. Jag kommer fortsätta sitta på mitt 1080 hela den här generationen ut.

Medlem

@Rafner: Må så vara för jag spelade själv med 1080 kortet och hade inga större problem med maxat 4k. Har i7-8700k.

Hade sett fram emot att köpa nytt, endast för RTX tekniken, men tänker fan inte punga ut 15k för medelmåttig prestanda...

Medlem
Skrivet av B-itta:

@Rafner: Må så vara för jag spelade själv med 1080 kortet och hade inga större problem med maxat 4k. Har i7-8700k.

Hade sett fram emot att köpa nytt, endast för RTX tekniken, men tänker fan inte punga ut 15k för medelmåttig prestanda...

Ja jag tycker raytracing verkar vara en sån oväsentlig grafisk uppdatering fortfarande (med tanke på prestandaförlusten). Jag tror det kommer gå att göra sjukt häftiga saker med det i framtiden, typ ljus som reflekteras realistiskt inomhus (från vanligt trä och tyg t.ex.) när solen strålar genom fönstret. Men det vi tycks se i BF - där det mest handlar om att saker speglas i kromade ytor - känns rätt lamt. De tekniker de använder för att fejka reflektioner utan raytracing gör bra nog ifrån sig.

Förr var jag mycket mer intresserad av sånt här grafiskt bling bling, men nu för tiden tycker jag att det är viktigare med bra animationer, bra AI, trovärdiga ekosystem, etc.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

En annan sak att tänka på är hur lockande tekniken är för spelutvecklare. Drömmen om att använda ray tracing som en "fire and forget"-lösning för all ljussättning i sitt spel och korta ned utvecklingstiden till fördel för annat.

Men ja, köper man RT-kort (för dyra pengar) idag gör man det som early adopter, med allt vad det innebär.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Dynga är vad det är.

Har ett RTX 2080, med alla settings på Ultra, och hade RTX på Medium, fick sjuka 30-50FPS hela tiden i multiplayer, med 2560x1440

Redigt jävla missnöjd.

Och att köra BF V i DirectX12 är rent helvete, det stuttrar EXTREMT mycket hela tiden, ospelbart

Det var ganska självklart för de flesta att RTX var någonting som knappt skulle vara spelbart på flaggskeppet. 2080 är ett mellankort och det sista man skulle köpa det för är god RTX-prestanda, gör man det har man bara varit dåligt informerad.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det var ganska självklart för de flesta att RTX var någonting som knappt skulle vara spelbart på flaggskeppet. 2080 är ett mellankort och det sista man skulle köpa det för är god RTX-prestanda, gör man det har man bara varit dåligt informerad.

Jo man är ju dum om man tror att ett 9000kr kort kommer prestera bra med en teknik det marknadsförs kraftigt mot.

Medlem

Pc masterace vad är det nu ? xD ,därför kör jag konsol så ja slipper byta ut saker hela tiden

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo man är ju dum om man tror att ett 9000kr kort kommer prestera bra med en teknik det marknadsförs kraftigt mot.

Med tanke på att korten presenterades utan konkreta prestandasiffror, ja. Med tanke på att det är en ny teknik där prisskillnaden mellan flaggskeppet och mellankortet är nästan 50%, absolut.

Vill understryka att jag inte försvarar RTX-serien här, menar inte att de inte borde prestera bra med RTX. Vad jag menar är att det var orealistiskt att vänta sig bra prestanda med tekniken. Särskilt med mellankortet. Lite som att spendera 10 000kr på ett VR-dörrstopp och bli besviken när det visar sig att det inte alls var framtiden, någonting de allra flesta kunde lista ut på 5 minuter.

Medlem

@chrille_1994:

Mm, räcker med att byta konsol efter 2-3 år ; ) ?

XboneX, Ps4pro.

Skrivet av Tomas Helenius:

Du jobbar med data, va?

@emilakered


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo man är ju dum om man tror att ett 9000kr kort kommer prestera bra med en teknik det marknadsförs kraftigt mot.

Ganska kul.också hur ett *80kort anses vara ett mellanklasskort
Kanske nvidia smartare borde döpt dom 2070 och 2080 vanligt som förr.
Ti var alltid förr en modell som kom senare och då för att förbättre korten i dom lägre *50 *60 klassen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Ingen köper ett kort för över 10.000lax för att lira i 1080p "ultra" med fps drops.

0_0 10.000 lax? Undrar vad processorn kostar för att inte flaska den o.0

Medlem

Detta känns som helt fel spel att ha RTX för. Mer logiskt vore för kommande Metro. Tomb raider har inte fått stödet ännu av någon anledning.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

eld
Medlem
Skrivet av Rafner:

Ja jag tycker raytracing verkar vara en sån oväsentlig grafisk uppdatering fortfarande (med tanke på prestandaförlusten). Jag tror det kommer gå att göra sjukt häftiga saker med det i framtiden, typ ljus som reflekteras realistiskt inomhus (från vanligt trä och tyg t.ex.) när solen strålar genom fönstret. Men det vi tycks se i BF - där det mest handlar om att saker speglas i kromade ytor - känns rätt lamt. De tekniker de använder för att fejka reflektioner utan raytracing gör bra nog ifrån sig.

Förr var jag mycket mer intresserad av sånt här grafiskt bling bling, men nu för tiden tycker jag att det är viktigare med bra animationer, bra AI, trovärdiga ekosystem, etc.

Vattenpölar har fördelen att vara perfekt platta och perfekt horisontella och fungerar därför väldigt bra med fuskade reflections i shaders, därför det är lite svårare att se fördelen med raytracing där, men ray-tracing är en catch all och fungerar på alla ytor helt oberoende.

Metro kommer nog visa lite bättre anvädning av RTX när det släpps.

Sen i framtiden så kommer det vara svårt att hitta spel som inte använder RTX, likt som när vi nu har svårt att hitta spel eller program som inte använder shaders då de används till allt man ser och inte ser på både stationärt och mobilt.

Men ja, nu är det som när man för första gången fick de första shaders i spel och de droppade 50% av fps för att man skulle få lite coolt bumpy vatten eller en bumpmap på ett golv, det var dock fortfarande framtiden!

Det jag är intresserad av att se är att applicera RTX på gamla titlar, typ ENB liknande lösningar för att slänga in realistiskt ljus i spel som skyrim eller fallout 3.

Medlem
Skrivet av chrille_1994:

Pc masterace vad är det nu ? xD ,därför kör jag konsol så ja slipper byta ut saker hela tiden

Jo, om man nöjer sig med 20-30fps, och inte kan ändra någonting över huvud taget oavsett hur mycket man vill.
Och är helt utelämnad till vad Sony/MS vill att du ska kunna ha på din konsol, och kan ta hur mycket betalt de vill i sina shoppar.

Man behöver fortfarande inte byta ut saker i en dator hela tiden, men man har valet att göra det.
Det är ju fortfarande så att har du en dator med mer kraft än en konsol, så har du ju alltid det? Du behöver inte uppgradera den en enda gång om du inte vill.

Och även om man får halverad FPS med raytracing aktiverat så är FPS och grafik ändå bättre än på konsol.

Medlem

Känns som att de hade kunnat göra snyggare reflektioner som inte kräver ray tracing. Nu har de i stället dummat ner grafiken för att få DXR att framstå som mer eye candy. Att fordon inte syns i reflektioner överhuvudtaget med DXR avaktiverat är ju nästan skrattretande när det gäller ett AAA-spel år 2018. Detta fanns till och med i Half-Life 2 som släpptes för 14 år sedan. Och jag vet många spel som har haft realtidsreflektioner sen dess.

Inaktiv

@WarpGuN: Vet ej om du försvarar köpet eller inte men enligt "vanliga standards" är ju RTX 2070/80 väldigt bra men man ska inte förvänta sig att de kommer att de kommer att prestera fantastiskt när man slår på ray tracing i alla spel. BFV är rätt så krävande i sig så där kanske man inte ska vänta sig 100+ fps med ultra och ray tracing medans vissa andra kommande spel kanske inte är lika krävande.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@WarpGuN: Vet ej om du försvarar köpet eller inte men enligt "vanliga standards" är ju RTX 2070/80 väldigt bra men man ska inte förvänta sig att de kommer att de kommer att prestera fantastiskt när man slår på ray tracing i alla spel. BFV är rätt så krävande i sig så där kanske man inte ska vänta sig 100+ fps med ultra och ray tracing medans vissa andra kommande spel kanske inte är lika krävande.

Förväntade mig måttliga 60FPS åtminstone, men man ser på fan, vad dum man kan vara.

Är oavsett vad folk skriver, besviken, som vissa förstod "för 10k" så känns det som att den ska klara av ett spel bättre än så.

Och har följt han Linus Tech Tips guy eller vad han kallas, han själv var mycket nyfiken på hur RTX kommer att prestera i verkligheten och hade själv inga siffror/resultat vad jag fattade det som, så allt var ju oklart

Inte speciellt uppenbart för en lätt hobbygamer som jag att veta att 2080 är ett skräpkort

Inaktiv

@totte1015: skräpkort är kanske att ta i men förstår att du är besviken men kom ihåg att BFV inte är allt. Kommer ju komma fler spel med stöd för RTX och alla kanske inte är lika krävande. Sen så presterar väl ett RTX 2080 riktigt bra med RTX avslaget men kanske hade varit med prisvärt då med ett GTX 1080TI om man inte var ute efter ray tracing?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@totte1015: skräpkort är kanske att ta i men förstår att du är besviken men kom ihåg att BFV inte är allt. Kommer ju komma fler spel med stöd för RTX och alla kanske inte är lika krävande. Sen så presterar väl ett RTX 2080 riktigt bra med RTX avslaget men kanske hade varit med prisvärt då med ett GTX 1080TI om man inte var ute efter ray tracing?

Egentligen var jag inte ute efter ray tracing, men hade varit väldigt trevligt att ha som plus i kanten.

Men visst, fler spel kommer men det känns så jädra tråkigt att inte ens kunna köra spelet i DirectX12, för det stuttrar då (med eller utan ray)

Jag valde mellan just 1080Ti och 2080, priserna var "ungefär" densamma, fick bli 2080 då det är lite mer framåtseende mest för just ray, och att prestandaskillnaden var bättre på 2080 på dem flesta spel

Moderator | Testpilot
Skrivet av totte1015:

Förväntade mig måttliga 60FPS åtminstone, men man ser på fan, vad dum man kan vara.

Är oavsett vad folk skriver, besviken, som vissa förstod "för 10k" så känns det som att den ska klara av ett spel bättre än så.

Och har följt han Linus Tech Tips guy eller vad han kallas, han själv var mycket nyfiken på hur RTX kommer att prestera i verkligheten och hade själv inga siffror/resultat vad jag fattade det som, så allt var ju oklart

Inte speciellt uppenbart för en lätt hobbygamer som jag att veta att 2080 är ett skräpkort

Man får helt enkelt lära sig att i många fall med ny teknik att det är bättre att vänta. Om inte annat för att låta andra människor (många gånger då Youtubers och sajter typ Swec vars jobb är att testa produkterna) som är kunniga testa dem ordentligt för att sedan se om det kommer vara värt just för dig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar