Fräcka Fredag Live från Nerds bar i Stockholm!

Robot
Fräcka Fredag Live från Nerds bar i Stockholm!

Sony skippar E3 2019, Battlefield V, Ray Tracing, Mutant och Command & Conquer – Allt i en fullspäckad kvällssändning, enligt efterfrågan.

#battlefield-v, #fräcka-fredag, #nerds-bar, #stream


Skägg.
10 Chambers

Med influencer-outlines!


signatur
Medlem

Stora avslöjanden om det nya FZ-mobilspelet och en efterföljande Q&A med livepubliken.

Ambassadör
Xbox

Det hade varit grymt kul att vara på plats men hade ingen möjlighet till det den här gången. Blir till att följa live i stället!


signatur

Jump in.

Medlem

@Bennii: FZ Card Game. Redaktörerna med individuella special powers. T ex Calle med "Sound Disruption" som gör motståndarna förvirrade till bekostnad av -1 i morale på egna däcket. Gärna med käcka one-liners från stream-chatten i stil med "What Gwent wrong?" och "Vi Geralt för att vinna."


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bennii: Jocke blir Creative Director för The Witcher 4, som endast släpps till mobiler. Jocke vrålar "men vaddå, ni har väl MOBILER!?". Du hörde det här först, calling it.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Ser fram emot det här!

Skägg.
10 Chambers

Vi har testkört, tekniken verkar hålla!


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Får väl sitta med hörlurarna på plats och checka så allt funkar, ifall ni är osäkra att micspökena har varit framme och pillat.

Moderator | Testpilot

Nu vill jag ha en intervju med Tråddemonen, och inget flams från Flamso.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

Rutnätet var nytt!


signatur

Jump in.

Medlem

Tryck bort rutnätet på kameran gubbar

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Rutnätet var nytt!

Vårt svar på Horse Armor. (Faktura kommer)


signatur
Ambassadör
Xbox

@Tomas Helenius: Haha, rutnäts-DLC. Bara på FZ!


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

Jag vann


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

Vad höll löven på med i BFV-klippet? Haha B


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

Mutant: Year Zero släpps på Xbox Game Pass så kommer spela det direkt. Verkar tokmysigt.


signatur

Jump in.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha, yes! Du kommer få en högtidlig shoutout i Black Mesa 3.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

(psst) Bearded Ladies sitter i Trollhättan.

http://www.thebeardedladiesconsulting.com/contact.html

Kul med livesändning on location, trevlig helg!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Ambassadör
Xbox

Riktigt kul med kvällssändning! Synd att jag inte kunde var där och se det live-live, men nästa gång så!


signatur

Jump in.

Gnällkuk

1. rutnät
2. calles mic är död

allstså, anställt någon som kan hjälpa er. det här hade varit ok 2012. varför är 50% av alla videos som jag längtar efter alltid så halvt förstörd pga. att tekniken inte fungerar? Hur svårt kan det vara? ni är fan hopplösa... :<


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av trickeh2k:

1. rutnät
2. calles mic är död

allstså, anställt någon som kan hjälpa er. det här hade varit ok 2012. varför är 50% av alla videos som jag längtar efter alltid så halvt förstörd pga. att tekniken inte fungerar? Hur svårt kan det vara? ni är fan hopplösa... :<

När något visar sig vara fel 10 sekunder in i sändningen av Fräcka Fredag, igen:


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

1. rutnät
2. calles mic är död

allstså, anställt någon som kan hjälpa er. det här hade varit ok 2012. varför är 50% av alla videos som jag längtar efter alltid så halvt förstörd pga. att tekniken inte fungerar? Hur svårt kan det vara? ni är fan hopplösa... :<

Rutnätet. Vi var ändå 3-4 pers som kollade bild och ljud i tre olika omgångar innan vi körde live. Och när dog min mick? Emil stod och lyssnade till och från?


signatur
Tråddemonen
Testpilot

Man vet ju att fyllan är intakt efter eventet när man plockar upp bankkortet istället för SL kortet och fösöker att ta sig ner i tunnelbanan!

Redaktör
Skrivet av Zimpan:

Man vet ju att fyllan är intakt efter eventet när man plockar upp bankkortet istället för SL kortet och fösöker att ta sig ner i tunnelbanan!

Skrev du 01.32. När var det du skulle åka hem, 23.30-tiden?

Tack gör i kväll!


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Tomas Helenius: Haha vart hetsigt att hinna med tunnelbanan så jag fick skriva i efterhand!

Tack för ikväll!

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Rutnätet. Vi var ändå 3-4 pers som kollade bild och ljud i tre olika omgångar innan vi körde live. Och när dog min mick? Emil stod och lyssnade till och från?

Jag vet inte vad han såg för sändning men hos mig hade jag ljud hela tiden. Jag missade 4 min början av sändningen men ni borde ju vetat själv om det var då.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Rutnätet. Vi var ändå 3-4 pers som kollade bild och ljud i tre olika omgångar innan vi körde live. Och när dog min mick? Emil stod och lyssnade till och från?

Hellre rutnät än dåligt ljud iaf. 😉 Hade själv heller inget problem med ljudet, var mest lite prat i chaten om att ni hade mickarna på fel sida, vet inte vilken skillnad det hade gjort iofs. Jag var mest lite snopen då jag trodde vi som följde på avstånd skulle få se quizen.
Tyckte det var en kul grej iaf! 😀

Skägg.
10 Chambers

Sen förstår jag er frustration. Vi är en slimmad organisation och har inte alltid möjlighet att trippelkolla allt. Eller ha en tekniker som ständigt bevakar livesändningar. Bara att få till en livesändning, igår var intressant, minst sagt. Jag ska förklara setupen.

Vår mässkamera (Sony NEX-VG30) är inte byggd för streaming direkt men vi plockade ut bildsignalen, som egentligen är till för att visa upp semesterfilmerna på en tv, via en mini-hdmi-adapter, hdmi-sladd och in i en Elgato HD 60, kopplad via USB till en bärbar dator. Eftersom Elgato helst ser att du använder deras program Game Capture behövde det installeras, och startas, samt stängas, för att OBS (streamingmjukvaran) ens skulle hitta signalen. Dock ballade det ibland ur, OBS menade att enheten användes av ett annat program, osv. Utan OBS kunde vi inte lägga in intron och klipp. Ljudet tas in via en adapter på Sony-kameran som gör att den kan plocka in XLR-källor, i detta fall två par trådlösa Sennheiser AVX-ME2. Där vet vi att den ena har ballat ur förr, bland annat på intervjun med Lars Gustavsson-intervjun, så den kollades extra noga.

OBS kontrollerar vi via en Elgato Stream Deck, som gör att vi enkelt kan växla mellan scener. Där har vi lärt oss att konfa det så att mick-ljudet tas in som en egen kanal, så att den kan plockas bort ur varje inklippsscen och vi inte glömmer att manuellt slå på det när vi går till kameran. Det har hänt .

Lokalen hade inget fast nät, de kör en trådlös 4G-router så på förmiddagen testkörde vi via min mobils uppkoppling att det ens var möjligt att sända så. Vi sänkte upplösningen till 720p, istället för 1080p, framerate till 25 från 50 och en bitrate från 6000 till 3000. Youtube bedömde mottagningen som ”bad” men det gick upp till ”good” när vi väl torrkörde. Vi testkörde också två gånger på plats för att säkerhetsställa att även den linan höll. TPcast sa 35mbit uppström men det var på dagen, när inga andra belastade nätet.

Så även om vi säkert kan ge intrycket att vi tar allt med en klackspark låg det väldigt mycket tid och energi på att sätta sätta ihop och testköra en mobil studio. På kontoret har vi en annan setup som jag kan berätta mer om vid ett annat tillfälle.


signatur
Moderator | Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Jag tycker ni gör det bra. Folk som jobbar med sådant där och då helst delar rummet och utrustning med andra människor som ni gör på Geeks vet att det lätt blir fel. Ni och vi lyckas skoja till det och många, om inte alla gånger hjälps också åt att fixa problemen.

I samma veva vill man givetvis att det ska funka, både ni och vi, men så länge ni gör erat bästa och bara fortsätter vara det härliga gäng ni är så tror jag inte de flesta bryr sig.

Nu är det helg så då får ni vila lite!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar