Recension – Battlefield V

Medlem

Bartlefield 1 var okej men inte sp mycket mer. Då är det ganska logiskt att BF5, som verkar vara BF1 med vissa förbättringar, får detsamma.

Dice verkar ha förlorat sitt fokus. Senaste BF jag älskade var BF4. Sen kan jag inte bestämma mig vilket som var bäst.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Tivook:

Haha, du menar alltså att Operation Flashpoint: Dragon Rising är en krigssimulator?

Jag tror du får Operation Flashpoint Dragon Rising och återkomma.

Jag har spelat alla tre och enbart Arma 3 är en renodlad simulator, OF:DR är betydligt mer likt BF än Arma 3. Iaf i multiplayer vid release. Hur spelet har utvecklats ( om det har utvecklats ) vågar jag inte svara på men vid release var det tragiskt.

Minns jag rätt så hade OF:DR en enda multiplayerkarta vid release, en jeep och en helikopter och dessutom gränser på kartan som man inte fick träda över, ganska exakt som valfritt BF spel.

Men snälla nån.... vad är du 12?
"Bara Arma 3 är en riktig simulator!"
Båda spelen är fortfarande simulatorer.... även om Dragon Rising är sämre.
Och ja, jag äger båda av spelen och har spelat båda extremt mycket.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@Godofcheese:
@Tivook:

'Offtopic' men vafan...

Operation Flashpoint: Dragon Rising (Codemasters)har inget att göra med orginalet Operation Flashpoint från Bohemia Interactive eller efterföljande ARMA serier (Arma, Arma II, Arma III) från Bohemia Interactive.

Operation Flashpoint: Dragon Rising var ett misslyckat försök av 'Codemasters' till att casha in på Bohemia Interactive's succé med sina 'krigssimulatorer'. Att nämna dessa titlar i samma andetag är ett totalt misslyckande.

Operation Flashpoint: Dragon Rising har mer gemensamt med Battlefield serierna att göra än ARMA(och originalet Operation Flashpoint). (känns som min grammatik fallerade där ,men vafan det är fredag och jag är trött, sue me!)

ARMAIII (och tidigare ARMA) är ju i sig nerdummade versioner av VBS(Virtual Battlespace) som används i utbildningssyfte i många länder inklusive Sveriges försvarsmakt.

https://bisimulations.com/products/virtual-battlespace

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Men snälla nån.... vad är du 12?
"Bara Arma 3 är en riktig simulator!"
Båda spelen är fortfarande simulatorer.... även om Dragon Rising är sämre.
Och ja, jag äger båda av spelen och har spelat båda extremt mycket.

Du får installera det igen isf. Jag vidhåller att båda tillhör samma kategori dvs krigsspel i arkadmiljö. Iaf i multiplayer eftersom det är det enda jag testat.

Battlefield kanske är snäppet mer arkadigt men båda är tillräckligt lika för att hamna i samma genre.

Det som definitivt skiljer de båda spelen åt är att det ena faktiskt bjuder på underhållning medans det andra precis som ovanstående kommentator skriver endast var ett försök av Codemasters att mjölka en etablerad kassako eftersom dom ägde varumärket Operation Flashpoint.

Skrivet av Tomas Helenius:

@Tivook: Den recensionen är inte vår bästa. Men den är, med Witcher 1-texten, sällsynta undantag. Vi har gjort ett tusental andra recensioner som är betydligt bättre.

Calle förklarar i texten varför betyget stannar på 3, och varför det var svårbedömt.

Det värsta i så fall är väl att ni som företag inte reviderar ert betyg, speciellt när ni är medvetna om att ni gjort fel.

Alla företag kan göra fel och det är mänskligt, det är däremot hur företaget hanterar felet som vittnar om vilken typ av företag man har att göra med.

Geeks Gaming

I mina ögon är bf5 mycket bättre än bf1. Bästa bf spelet? Nej. Men helt klart ett bra spel.
Mycket bra Gun play. Underbart att gamla conquest är tillbaka. Och gillar allmänt gameplayet.
Men tyvärr känns det lite tunt. Ja kartorna är roliga. Men vissa av dom känns jätte obalanserad. Och ibland känns det som det går för snabbt. Lite för lite tickets så man hinner inte spela kartorna länge nog att hitta ordentligt.

Och hade det bara varit för multiplayer så hade det varit 4/5 även om den saknar typ communityn servrar och modtools.
Men med single player så är det dock 3/5. Tyckte bf3 hade bra single player. Men den va inte mega bra. Tyvärr kommer bf5 inte i närheten.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bawzan:

BF3 fick en 5a i betyg och BF5 en 3a?! Sammanträffande?knappast va!?

Skämt å sido så håller jag med calle i hans recension. Bfv skulle nog har kännts som ett mer nyskapande spel om bf1 inte fanns. Men jag tycker samtidigt ,personligen ,att bfv är så mycket bättre än bf1. Att det förändringarna i sig skulle motivera ett lite högre betyg, eller iaf inte sämre än 1an. Kanske blir högre sen när alla dlcer kommit ut

Hade det funnits tidsmaskiner, och man kunde ställa BF1 och BFV bredvid varandra, skulle jag nog sätta 3 på BF1, och 4 på BFV.


signatur
Medlem

Bra recension!
För mig blir det nog 4/5 av den enkla anledningen att jag har så roligt i spelet. De har verkligen lyckats med känslan den här gången. Allt bidrar till den; så som hur vapnena känns,fokuset på teamplay, hur tanksen beter sig, banorna, osv.

Testade öppna betan och tyckte det kändes som ett CoD-spel med lite bättre grafik. Kollar massa gameplay efter release och håller fast vid det. Var är alla fordon?! Alla springer ju bara runt! skittråkigt om jämfört med bf3 o 4

Medlem

Operation Flashpoint: Dragon Rising var lätt värt sin 5:a! Superkul i co-op med vänner.

Battlefieldserien dog för mig och mina vänner när Dice blev för lata för att programmera AI och tog bort bottarna. Fram tills dess var serien bland dom bästa co-op liren som fanns.

Operation Husky på 5 spelare co-op med 10 mot 1 odds mot ai:n var svettigt och superkul.

Det är för mycket pvp nuförtiden, tacka vet jag förr när alla var vänner och spelade med varandra och Piggelin kostade 6 kronor... Grumble, grumble.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Operation Flashpoint: Dragon Rising var lätt värt sin 5:a! Superkul i co-op med vänner.

Battlefieldserien dog för mig och mina vänner när Dice blev för lata för att programmera AI och tog bort bottarna. Fram tills dess var serien bland dom bästa co-op liren som fanns.

Operation Husky på 5 spelare co-op med 10 mot 1 odds mot ai:n var svettigt och superkul.

Det är för mycket pvp nuförtiden, tacka vet jag förr när alla var vänner och spelade med varandra och Piggelin kostade 6 kronor... Grumble, grumble.

Här är alla vänner och spelar med varandra (följ länken nedan

http://www.armasweden.se/
http://www.ssg-clan.se/

Medlem

Funderar att testa det på Origin Access men har lärt mig sedan jag började lira BF (BC2) att det är bäst att vänta en vecka eller två så dom fixar dom värsta buggarna. Är det stabilt och funktionellt nog för att köra nu utan större problem?

Medlem
Skrivet av Whisp:

Bra recension!
För mig blir det nog 4/5 av den enkla anledningen att jag har så roligt i spelet. De har verkligen lyckats med känslan den här gången. Allt bidrar till den; så som hur vapnena känns,fokuset på teamplay, hur tanksen beter sig, banorna, osv.

Håller med till 100%, har haft hur kul som helst under de timmar jag hunnit spela.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Skägg.
10 Chambers

@Juel91: De släppte en 16 gig fet patch för två dagar sedan.


signatur
Ambassadör
Xbox

Jag gillade BF1... Visst var det lite töntigt med alla automatvapen överallt men det fungerade. Jag gillade också singleplayerdelen och därför hade jag stora förhoppningar om att de gjort den delen ännu bättre nu i BFV. Som det verkar på de åsikter jag läst/tittat på så är SP sämre än i BF1? I så fall blir jag lite ledsen i ögat...det skulle ju gå åt andra hållet.


signatur

Jump in.

Medlem

"Om du inte är krypskytt, då finns det säkert alltid något litet hål, långt bort från striderna, du kan befinna dig."

Är det inte tvärt om? Alltså om man är krypskytt, så kan man finna något ställe långt bort att ligga på och skjuta från.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

"Om du inte är krypskytt, då finns det säkert alltid något litet hål, långt bort från striderna, du kan befinna dig."

Är det inte tvärt om? Alltså om man är krypskytt, så kan man finna något ställe långt bort att ligga på och skjuta från.

Ja alltså, poängen var att många försöker anpassa sig. Förutom Snipers, som kör sitt eget race.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Ah, ok, då fattar jag. Tack för förklaringen


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag har extremt roligt på PS4 och får ganska mycket BC2-vibbar av att spela Infantry Focus-läget med 32 spelare. Mindre kaotiskt och lämnar större utrymme för taktiska framryckningar tillsammans med sin squad.

Favoritklassen än så länge är medic. Pulshöjande (och man får poäng i mängder) att slänga ut lite rök och sticka sprutor i lagkamrater som sprungit lite galet. Helt hjälplös när det kommer fordon och knackar på dörren dock, men så ska det vara.

Edit:

Jag kan också passa på att tipsa om lite inställningar som har gjort upplevelsen bättre för mig på konsol. Vill man ha något som påminner mer om Call of Duty vad gäller sikta/skjuta rekommenderar jag:

- Soldier zoom aim sensitivity 50 %
- Stick aiming acceleration 0 %
- Uniform soldier aiming ON
- L2 max input threshold 5%
- R2 max input threshold 5%

Natt och dag efter att jag ändrade dessa inställningar. Aim sensitivity ställs så klart in efter tycke och smak. Själv har jag den på ~25% just nu.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hade det funnits tidsmaskiner, och man kunde ställa BF1 och BFV bredvid varandra, skulle jag nog sätta 3 på BF1, och 4 på BFV.

Ja absolut. Men samtidigt kan man ju undra, som någon annan skrev här i kommentarena, vad hade BFV varit utan BF1?
Man kan nog vrida och vända på det här hur länge som hellst, utan att bli klokare. Bra recension för övrigt

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:
Den var bara på 1.8 gigisch vad som hände var en kontroll av installation.

Skägg.
10 Chambers

@nightbubble: Vi började ju spela redan förra veckan, så kanske var en extrapatch vi åkte på då.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:
Tveksamt... spelat sedan den 9/11

https://www.reddit.com/r/BattlefieldV/comments/9wrv7m/battlef...
De uppgav 16 gig från början hittar inte twiten om det nu men håll till godo med reddit och ett citat

"Edit: Updated file sizes. Had reported the wrong figures."

Håller med ditt betyg i stort efter 35h effektivt spelande så får de av mig 3/5.
Men vill lägga till några minus och plus som i mina ögon gör att det stannar på detta betyg

- RSP går inte at hyra server och ge stöd för att kunna styra din server på ett vettigt sätt
- klanstöd, plutonstöd eller vad du/ni vill kalla det
- 32 spelars conquest med mindre kartversioner av de fullstora som även skulle bli spelbart i ett E-sport sammanhang som vi hade
i BF42-BF4
- Snipers (ja jag vet men de är så irriterande )

+ Vapen känslan där du har siktet dit går kulan (så jäkla skönt) även om jag ibland inte kan träffa en ladugårds dörr inne från.
+ Begränsade resurser vid spwan. Tycker att dice har gått i helt rätt riktning har aldrig fått så många medic och ammolådor
kastade på mig public i ett BF spel innan

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag gillade BF1... Visst var det lite töntigt med alla automatvapen överallt men det fungerade. Jag gillade också singleplayerdelen och därför hade jag stora förhoppningar om att de gjort den delen ännu bättre nu i BFV. Som det verkar på de åsikter jag läst/tittat på så är SP sämre än i BF1? I så fall blir jag lite ledsen i ögat...det skulle ju gå åt andra hållet.

Jag gillade War Stories som fan i BFV, speciellt "Nordlys". Lite märkligt designval med vit text utan svart bakgrund dock; mina kunskaper i franska stannar vid ölbeställning och det ägnar sig de afrikanska hjältarna i "Tirailleur" inte alls åt. Detta leder till att en stor del av konversationen flyger över min skalle som ett spårljus.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Ambassadör
Xbox

@Priapsi: Nordlys verkar få bäst omdöme generellt. Spelade du BF1 och hur skulle du jämföra singleplayerdelarna?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av nightbubble:

- Snipers (ja jag vet men de är så irriterande )

Vad är det med snipers som är irriterande? Tycker inte jag märker av dom lika mycket som i bf1 t.ex.

Medlem

Jag var faktiskt extremt hajpad på detta spelet då jag hoppade över BF1. Har inte spelat Battlefield sedan 3:an och 4:an. Men när jag nu ser att detta spelet bara når upp till en trea av fem så får jag nog stå över. Riktigt tråkigt att Dice inte kan göra bra spel längre!

Medlem

@Mortaigne: Spelade BF1 alldeles för lite för att kunna jämföra egentligen, men efter att ha spelat igenom dessa känns de mer personliga. Kanske bara hamnade rätt för mig just nu helt enkelt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Ambassadör
Xbox

@Priapsi:Aight, tack för input. Är lite i valet och kvalet men väntar nog en stund.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av wirefire:

Jag var faktiskt extremt hajpad på detta spelet då jag hoppade över BF1. Har inte spelat Battlefield sedan 3:an och 4:an. Men när jag nu ser att detta spelet bara når upp till en trea av fem så får jag nog stå över. Riktigt tråkigt att Dice inte kan göra bra spel längre!

Jag har bara selat betan hittills men tycker inte att det är rättvisande att ge det här spelet 3/5 speciellt med tanke på att BF1 fick 4/5. Sen kommer det även mer innehåll till BF5 med tiden utan att du behöver betala något extra.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tivook:

Det värsta i så fall är väl att ni som företag inte reviderar ert betyg, speciellt när ni är medvetna om att ni gjort fel.

Alla företag kan göra fel och det är mänskligt, det är däremot hur företaget hanterar felet som vittnar om vilken typ av företag man har att göra med.

Det enda som bör revideras är faktafel. Allt annat är givetvis helt vridet. Det är inget annat än en form av censur där man blockerar åsikter som någon på redaktionen inte delar. Sajter som pysslar med sådant undviker man ju gladeligen, och att du tycks uppskatta dessa säger väl mer om dig än FZ.

Skriv svar