Recension – Battlefield V

Avstängd

Tycker en 3a var för generöst. "BFV" är troligen det sämsta BF hittills. Jag avskyr det.

Medlem

Origins EA Access med 2 veckors försprång förtjänar att hamna på minuslistan i min bok.

Bra och rättvis recension i övrigt!


signatur

Trust is for fools...

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

I mina ögon är bf5 mycket bättre än bf1. Bästa bf spelet? Nej. Men helt klart ett bra spel.

Knappast! Jag som spelat alla spel utan BF1 och BFV var lite nyfiken då man vill jämföra lite.

BF1942 = 5/5, BFBC2 = 5/5, BF3 = 5/5, BF4 = 4/5, BF1 = 4/5, BFV = 3/5

BF5 är ju det klart sämsta spelet i hela deras spelserie enligt FZ!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av EXPLICIT:

Tycker en 3a var för generöst. "BFV" är troligen det sämsta BF hittills. Jag avskyr det.

Verkar vara en polariserande titel. Själv tycker jag att det är det bästa spelet i serien sedan BC2.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Tivook:

Ett tämligen välpolerat spel som ändå levererar det man lovat får 3 av 5 alltså.

Samtidigt drar jag mig till minnes när ni gav katastrofen Operation Flashpoint: Dragon Rising 5/5, ett av de sämsta spelen som någonsin släppts.

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

Lustigt!

Skrivet av Sisyr:

Jisses, satt och läste kommentarerna till recensionen. Fan så låg nivå.

Minns inte vem den recensenten va vid namn "adeg". Hehe en mästerlig 5:a för spelet är ju galet kul att se. Minns inte alls denna kult recension. Tack ni som grävde fram den.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av CARTMAN:

Minns inte vem den recensenten va vid namn "adeg". Hehe en mästerlig 5:a för spelet är ju galet kul att se. Minns inte alls denna kult recension. Tack ni som grävde fram den.

Äh vafan, det hör ju till med några bottennapp till recensioner när en spelsida funnits i tjugotalet år. Tänker främst på den ökända Witcher-recensionen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av wirefire:

Jag var faktiskt extremt hajpad på detta spelet då jag hoppade över BF1. Har inte spelat Battlefield sedan 3:an och 4:an. Men när jag nu ser att detta spelet bara når upp till en trea av fem så får jag nog stå över. Riktigt tråkigt att Dice inte kan göra bra spel längre!

Om du stod över BF1 så tror jag garanterat att V kommer ge sig otaliga roliga spelrummet.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har bara selat betan hittills men tycker inte att det är rättvisande att ge det här spelet 3/5 speciellt med tanke på att BF1 fick 4/5. Sen kommer det även mer innehåll till BF5 med tiden utan att du behöver betala något extra.

Jag hoppad att du förstår hur jag resonerar efter att ha läst texten. Det går inte att jämföra dem betygsmässigt när de inte släpps samtidigt. I skuggan av BF1 är BFV för lite nytt för att jag ska kunna ge det ett högre betyg. Trots att det gör vissa aspekter av spelet bättre.


signatur
Redaktör
Skrivet av wirefire:

Knappast! Jag som spelat alla spel utan BF1 och BFV var lite nyfiken då man vill jämföra lite.

BF1942 = 5/5, BFBC2 = 5/5, BF3 = 5/5, BF4 = 4/5, BF1 = 4/5, BFV = 3/5

BF5 är ju det klart sämsta spelet i hela deras spelserie enligt FZ!

Nej. Betyget är en kort summering av vad recensenten tyckte om spelet där och då. Man kan inte ställa spel från olika perioder mot varandra, de utvecklas och förändras ju hela tiden.


signatur
Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Tycker en 3a var för generöst. "BFV" är troligen det sämsta BF hittills. Jag avskyr det.

Vad är det som gör att du tycker så?
Är mest nyfiken då jag nästan tycker tvärtom.

Geeks Gaming
Skrivet av wirefire:

Knappast! Jag som spelat alla spel utan BF1 och BFV var lite nyfiken då man vill jämföra lite.

BF1942 = 5/5, BFBC2 = 5/5, BF3 = 5/5, BF4 = 4/5, BF1 = 4/5, BFV = 3/5

BF5 är ju det klart sämsta spelet i hela deras spelserie enligt FZ!

Dags att läsa vad jag skrev igen? "I mina ögon"

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej. Betyget är en kort summering av vad recensenten tyckte om spelet där och då. Man kan inte ställa spel från olika perioder mot varandra, de utvecklas och förändras ju hela tiden.

Samtidigt har väl de flesta som är intresserad av detta spel kört tidigare spel?

För att göra en rättvis bedömning skulle jag verkligen jämföra mellan tidigare spel i serien!

Jag kan ju knappast relatera ett betyg mot spel i alla andra kategorier. Personligen köper jag inte spel ofta och då är recensionsbetyg väldigt viktigt för att kunna investera tid och pengar på rätt spel. Jag hade verkligen hoppats på en bra uppföljare till BF4 men när jag då ser att uppföljaren BF5 fått sämsta betyget i deras spelserie så blev jag lite skeptisk.

Med lite eftertanke kan det ju också vara recensenten tröttnat på konceptet och förväntat sig lite mer överraskningar för det ser ut som andra spelsajter gett det bättre omdöme.

Skrivet av Jinxswe:

Dags att läsa vad jag skrev igen? "I mina ögon"

OK, jag kan åtminstone investera 40 spänn på origin access och testa själv

Medlem

signatur

autograph

Medlem

Som gammal BF räv, skulle jag vilja säga, förutom den stora avsaknaden av fordon, är det historiskt inkorrekta som är alldelles där för framstående. Detta börjar redan i War missions. Kan tycka det är märkligt av de förvrider det så mycket när det ändå finns så myxker mycket fakta att gå på för att få det så korrekt som möjligt.

Pansarknekt

Problemet här är ju att det inte finns nåt nytt. Det är ju återtugg av gammal skit, ungefär som en remake på ett 1/2 år gammalt spel. Detta är nackdelen när man måste släppa spel i så korta intervaller för att säkra intäkter samtidigt som att kvalitén inte får riskeras.
Det blir fegt och man står o stampar på säkra kort. Sen att man slirar på den historiska autenticiteten gör att det blir ännu mer mos i min värld. Det känns helt enkelt brutalt hjärndött och refaktoriserat.
Ni som gillar det, det är helt okej att tycka det är det bästa BF evah. Respekt.


signatur

Ooooh the drama!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av wirefire:

Samtidigt har väl de flesta som är intresserad av detta spel kört tidigare spel?

För att göra en rättvis bedömning skulle jag verkligen jämföra mellan tidigare spel i serien!

Jag kan ju knappast relatera ett betyg mot spel i alla andra kategorier. Personligen köper jag inte spel ofta och då är recensionsbetyg väldigt viktigt för att kunna investera tid och pengar på rätt spel. Jag hade verkligen hoppats på en bra uppföljare till BF4 men när jag då ser att uppföljaren BF5 fått sämsta betyget i deras spelserie så blev jag lite skeptisk.

Med lite eftertanke kan det ju också vara recensenten tröttnat på konceptet och förväntat sig lite mer överraskningar för det ser ut som andra spelsajter gett det bättre omdöme.

OK, jag kan åtminstone investera 40 spänn på origin access och testa själv

Det är ju vad som gör kulturkritik knepigt. Och varför många väljer skippa siffran för att tvinga folk att faktiskt läsa texten. Där förklarar jag hur jag resonerat och det känns som du kommer få svar på just dina frågor där. Men ja, släng in 40 spänn och testa själv!


signatur
Medlem
Skrivet av Bawzan:

BF3 fick en 5a i betyg och BF5 en 3a?! Sammanträffande?knappast va!?

Skämt å sido så håller jag med calle i hans recension. Bfv skulle nog har kännts som ett mer nyskapande spel om bf1 inte fanns. Men jag tycker samtidigt ,personligen ,att bfv är så mycket bättre än bf1. Att det förändringarna i sig skulle motivera ett lite högre betyg, eller iaf inte sämre än 1an. Kanske blir högre sen när alla dlcer kommit ut

Ja, det reagerade jag på också. Battlevield V är återigen långsamare, men ttk är snabbare. Det lönar sig sig att ligga still och gömma sig för att sedan göra en lång flankering. Det skilljer sig mycket mot 1:an som nu i efterhand framstår som väldigt litet där bombplan var något man dog av var 15:e sekund.

De har gjort saker som förbättrar teambalance jämfört med ettan. Mycket småsaker som jag tycker är otroligt viktigt för core gameplay. Förväntade mig samma eller bättre betyg iaf. Tycker nog Bf1 i dagsläget förtjänar en trea och bf v en fyra.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av ceogar:

Ja, det reagerade jag på också. Battlevield V är återigen långsamare, men ttk är snabbare. Det lönar sig sig att ligga still och gömma sig för att sedan göra en lång flankering. Det skilljer sig mycket mot 1:an som nu i efterhand framstår som väldigt litet där bombplan var något man dog av var 15:e sekund.

De har gjort saker som förbättrar teambalance jämfört med ettan. Mycket småsaker som jag tycker är otroligt viktigt för core gameplay. Förväntade mig samma eller bättre betyg iaf. Tycker nog Bf1 i dagsläget förtjänar en trea och bf v en fyra.

Skulle jag jämföra de två spelen i efterhand skulle jag också sätta BF1 som 3, och BFV som 4.


signatur
Medlem

Tycker War Stories är det enda som lyfter denna serien, älskade det i BF1, och multiplayer är dötråkigt och repetitivt. Synd bara att de inte tar vara på det och släpper mera, men då kan de ju inte pressa ut mer lootboxes och skit och lura på folk att betala mer för spelet... Ser fram emot War Stories och RTX så fort som PostMord letat reda på mitt paket igen.... (ja, köpte det i fysisk ask då det var billigare).

Medlem
Skrivet av Kern:

Jag tycker att BF V är ett lyft mot de senaste spelen. För mig var släppet av BF 3 det som senast höjde pulsen något.
Men efter en stund spelande blir det som vanligt. Jag återvänder till BBC2, det finns inget annat spel i världen som någonsin har gett mig den positiva kicken av att lira multiplayer i rush läget, det är äkta Kärlek.

Tycker faktiskt att BF V är ett av de bättre spelen som har släppts. Man blir ju dock sugen på att gå tillbaka till BBC2 och leka med sin M1 Garand när du skriver såhär. Det borde nog finnas en del servers fortfarande

Medlem

Var är alla fordon? Jag gillar bf1, men tyckte redan här att det saknades fordon, och framförallt fordon som man ens ville framföra.

I BFV känns detta ännu mer framträdande. I BF3 och 4 är det ju fordon som gäller, nu har de släppt 2 på raken som i stort sett bara är infanteri som betyder nåt.

Tråkig utveckling i mina ögon.

Medlem

@loerk: Håller med. Där lyckades man verkligen. Gissningsvis är det någon specifik designer/projektledare eller liknande som har haft koll medan marknadsavdelningen inte fått så mycket inflytande.

Sånt finns nog inte längre.......

SoL
Medlem

Jag blir fan vansinnig, jag spelar på ps4, så gott det går. Spelet hänger sig nämligen i laddningen mellan matcherna så att jag blir tvungen att stänga ned spelet. Första dagen på grand operations kan jag spela sen är det bara att packa ihop och stänga ned spelet varfenda jäkla gång... Dice har då inte lärt sig från tidigare spel

Medlem

När jag först började spela multiplayer, så undrade jag vad det var för småflickor som sprang omkring och skrek. Jag såg inga.
Sedan förstod jag att det var de kvinnliga soldaterna...
Så lät det inte i krigsdokumentärer och andra filmer om WW2 som jag sett.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Soldier_Blue:

Var är alla fordon? Jag gillar bf1, men tyckte redan här att det saknades fordon, och framförallt fordon som man ens ville framföra.

I BFV känns detta ännu mer framträdande. I BF3 och 4 är det ju fordon som gäller, nu har de släppt 2 på raken som i stort sett bara är infanteri som betyder nåt.

Tråkig utveckling i mina ögon.

Till och med jag håller med, och jag tyckte det var alldeles för mycket tanks i bf3 och bf4. Men nu i Bfv så ser man ibland bara en eller två fiende-tanks på en hel runda. Och för att få chans att spela en själv krävs en väldig tur.

Geeks Gaming
Skrivet av Whisp:

Till och med jag håller med, och jag tyckte det var alldeles för mycket tanks i bf3 och bf4. Men nu i Bfv så ser man ibland bara en eller två fiende-tanks på en hel runda. Och för att få chans att spela en själv krävs en väldig tur.

Märkt att det beror mycket på vilken karta man kör.
Vissa kartor har typ 3 tanks 2 flygplan och 5 transport. Men folk låter dom va under matchen. Plus jag gillar inte spawn systemet.
Blir extrem spawncamping av tanks och flyg då dom som hade dom innan sitter bara kvar i menyn och väntar på dom ska spawna igen så ingen annan kan ta dom.

Medlem

Fan vad jag gillar och kötta med MG34an alltså...

Speciellt omkring tågen på Rotterdam banan, folk är ju så dumma som tänker "han kanske slutar träffa om jag springer rätt in i salvorna"

NuZ
Testpilot

-Comming soon text i ett släppt ”färdigt” spel?

-Samma träliga progression som Battlefront (förvåna mig inte om de rev ut samma pay2win system i ren panik).

-Man kan använda vapnet 100h men bara levla med hjälp av ingame valuta som tar timmar att få. Wtf Dice!

-Spawncamping deluxe!

-EA med piska. Dice är blodiga på ryggen och stressar ut spelet.

-Spelet är i Beta, inte Gold.

-Man får inte ha vilket vapen man vill på klasserna som BF3 och 4. Det gjorde klasserna bättre. Nu är Medic sjukt underpresterande och bara bra på revive. Ungefär 1sekund snabbare än alla andra. Ja helt värdelös.

-Tomma servrar redan? Jag och kompisarna på en egen server är inte roligt

Tycker ni är aldeles för snälla med 3/5. Undvik detta och se EA aktier sjunka ännu mer för de lär sig fan aldrig att lyssna på sina konsumenter. Ångrar bittert att jag köpte skiten. Dice har tappat sin forna glans totalt. Är nu en rostig burk i pantlådan hoss EA. Josef får försvara dem hur mycket han vill men EA är nog världens sämsta företag. Hur kan man vara annat när man överlever på personers spelberoende i FUT t.ex


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Jag tycker DICE skulle ha gjort som TreyArch och helt slopat SP-kampanjerna och fokuserat mer på MP-delen. Hälften-hälften blir aldrig riktigt bra. Jag har testat ett par timmar, men det finns inget som lockar alls. Det är betydligt roligare att då och då återvända till BF3 eller BF4. BF1 har sina stunder, men, men ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ambassadör
Xbox

Jag har faktiskt köpt spelet nu... Fick erbjudande ingame i BF1 om 50% rabatt som lojal spelare (?) så jag klippte till.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: I övrigt kan man just nu köpa bf1 för dryga 80kr!, ska starta upp mitt bara för att se om jag också får femman till halva priset

Skriv svar