Första Fallout 76-betygen är allt annat än kärnvapenheta

Robot
Första Fallout 76-betygen är allt annat än kärnvapenheta

Det går från godkänt till utskällning.

#fallout-76, #recension


FM-guru
F.d. Sisyr

Inte fått några som helst positiva intryck av spelet sedan det utannonserades, så jag är inte överdrivet förvånad direkt.

Ambassadör
Xbox

Av det gameplay jag sett så ser spelet för jävligt ut, på nästan alla plan. RIP Fallout.


signatur

Jump in.

Geeks Gaming

Är mega Fallout fan. Men intresset för 76 är nästan på 0. Inte alls vad jag vill ha i ett multiplayer fallout. Hellre sätt Fallout 3 med community servrar. Byggandet och gunplayet från 4an. Kunnat köra sido quests med andra. Och nya quests just för multiplayer.

Att inte ha någon riktigt story eller NPCer är så mycket anti-fallout man kan hitta.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Är mega Fallout fan. Men intresset för 76 är nästan på 0. Inte alls vad jag vill ha i ett multiplayer fallout. Hellre sätt Fallout 3 med community servrar. Byggandet och gunplayet från 4an. Kunnat köra sido quests med andra. Och nya quests just för multiplayer.

Att inte ha någon riktigt story eller NPCer är så mycket anti-fallout man kan hitta.

Håller helt, helt med.
Tänker att Bethesda hade gjort sig själva och sin fanbase en stor tjänst genom att döpa det till någonting annat.
Risken är ju att det här trasar sönder den övrigt inbitna och lojala skaran fans som stått bredvid från Black Isles tid, eller den skaran som är kvar trots F4 och dom blandade fanreaktionerna.
Jag har varit dödligt exalterad för 3, NV och 4:an. Men här är intresset noll.. Får se om det blir spelbart när man kan ha privata servrar, och dom första rejäla patcherna har släppts.. Men tillsvidare är jag besviken och ointresserad.

Medlem

Undrar hur lång tid det kommer ta för Bethesda att släcka ner det här projektet som skulle existera i många år till
Eller, när kommer det bli F2P, som det BORDE HA VARIT FRÅN BÖRJAN, med tanke på alla mikrotransaktioner
Det är ett mod till fallout 4, då det har blivit rapporterat att majoriteten av allting av 76 kan bli portat över till Fo4, och virse versa.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag är ej förvånad. Spelet har haft dålig hypa de senaste månaderna och jag tror också att spelare är trötta på att Behetsda släpper spel som är ofärdiga.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

@Jinxswe: Som någon sa, folk vill inte ha ett multiplayer Fallout, de vill ha ett Fallout med multiplayer.

Själv vill jag inte ha något av dem, jag vill ha ett bra Fallout med bra story och bra rollspelselemnt, något som Bethesda inte har lyckats med. Ge tillbaka IP:n till Obsidian (då många ifrån Black Isle arbetar där) så kanske vi får ett värdigt Fallout spel.

Tråddemonen
Testpilot

Förhoppningsvis så lär sig studion något utav detta. Kanske är dags att byta spelmotor?

Medlem

Det är därför inte kollar användarrecensioner på meta. Dom kan snabbt pendla mellan högt och lågt utan något där emellan. För många skriver i stundens hetta och antingen är det världens bästa spel eller världens sämsta. Därför tar jag inte 0-orna i betyg på för stort allvar. Dom var säkert satta under ett tillstånd av vrede. Efter några dagar när vreden lagt sig kan nog dom 0-orna översättas till 2or eller 3or.

Gen
Medlem
Skrivet av Zimpan:

Förhoppningsvis så lär sig studion något utav detta. Kanske är dags att byta spelmotor?

Tyvärr inte -.-

https://www.forbes.com/sites/insertcoin/2018/11/02/fallout-76...
https://www.reddit.com/r/Games/comments/9vok3a/bethesda_plans...

Allt från Bethesda (som utgivare) är som tur var inte bajs, vi har ju Doom som använder den, enligt mig, mycket mer kompetenta idTech6 motorn. Rage 2 kommer underligt nog använda Apex engine så vi får se där.

Tråddemonen
Testpilot

@Gen: Hmm ja det var ju trist. Jo jag håller med Doom flyter på otroligt bra.

Geeks Gaming

@Esri: Fast de jag helst vill ha är typ Co-op. Springa runt i Wasteland med någon och upptäcka allt.

Medlem

@Jinxswe: Ja precis, ett vanligt Fallout spel, med multiplayer. Det svåra är att lyckas få till det med rollspelselementen, om personen som joinar bara är med på din resa eller får göra saker själv också.

Medlem

Bästa spelet på länge. Älskar det, precis som COHH gör. Har sina brister men en helt fantastisk värld att utforska. Största kartan någonsin. Mycket innehåll. Skön stämning. Köpte RDR2 nån vecka innan och det lades på hyllan för F76.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

Tyvärr inte -.-

https://www.forbes.com/sites/insertcoin/2018/11/02/fallout-76...
https://www.reddit.com/r/Games/comments/9vok3a/bethesda_plans...

Allt från Bethesda (som utgivare) är som tur var inte bajs, vi har ju Doom som använder den, enligt mig, mycket mer kompetenta idTech6 motorn. Rage 2 kommer underligt nog använda Apex engine så vi får se där.

Men det hade ju inte magiskt fått bethesda att lägga till allt gameplay eller saker som folk saknar från gamla fallout-spelen, de hade haft samma utseende till spel men ännu mer problem för att de spenderat hälften av tiden att skriva om delarna i idtech eller apex engine för att få de dynamiska världarna att fungera i ännu en ny motor.

Det enda som kan göra att bethesda "använder en ny motor" (ser ut och kör som ett propert spel) är att de slänger lika många personer på sina spel som rockstar gör, skit in skit ut.

Idtech6 blev byggt för id's egna spel, det är inte ens byggt för så stora dynamiska världar som bethesda gör.

Ambassadör
Xbox

Ligger på 54 nu på Opencritic (med fler reviews än MC).

Fallout 76 is in the bottom 9.9% of games scored on OpenCritic

0% of critics recommend this game

Ouch.


signatur

Jump in.

Medlem

Alla tidigare blandade känslor och visad skepsis till spelet tror jag kommer följa med oss in nu efter både släpp av spelet och dess recensioner, men det man får göra är väl att ta saken i egna händer och testa det själv? Många har olika förväntningar, och jag tror inte all kritik är rättvis, inte minst det som recensenter vågat säga efter endast ett fåtal dagars spelande! Magin med Fallout och TES kommer alltid bestå i att upptäcka en värld själv, men kanske jag ger detta spel en chans ändå, och kanske det blir i delad server med brorsan!

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Är mega Fallout fan. Men intresset för 76 är nästan på 0. Inte alls vad jag vill ha i ett multiplayer fallout. Hellre sätt Fallout 3 med community servrar. Byggandet och gunplayet från 4an. Kunnat köra sido quests med andra. Och nya quests just för multiplayer.

Att inte ha någon riktigt story eller NPCer är så mycket anti-fallout man kan hitta.

Vad menar du med att det inte har någon riktig story? De andra kriterierna uppfylls av Fo76. Jag gissar på att du inte testat själv, utan enbart läst andras intryck?

Det finns NPC:er, men väldigt få. Gissar dock på att fler kommer introduceras. Skadar dock inte upplevelsen att de är så få.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad menar du med att det inte har någon riktig story? De andra kriterierna uppfylls av Fo76. Jag gissar på att du inte testat själv, utan enbart läst andras intryck?

Det finns NPC:er, men väldigt få. Gissar dock på att fler kommer introduceras. Skadar dock inte upplevelsen att de är så få.

Det är en stark känsla av att man inte har en story i fallout 76, även om både quests och story existerar.
Likadant med att det finns robotar som är npc's, de känns inte som de npc's man förväntar sig i ett rpg.

Själv känner jag att mänskliga npc's hade fått storyn att kännas mycket bättre även om det hade varit exakt samma story, men på grund av multiplayer och eventuella massmord på npc's så flyttade de just istället storyn till band och vissa robotar.

Medlem

Vad är Metacitic?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Gen
Medlem
Skrivet av eld:

Men det hade ju inte magiskt fått bethesda att lägga till allt gameplay eller saker som folk saknar från gamla fallout-spelen, de hade haft samma utseende till spel men ännu mer problem för att de spenderat hälften av tiden att skriva om delarna i idtech eller apex engine för att få de dynamiska världarna att fungera i ännu en ny motor.

Det enda som kan göra att bethesda "använder en ny motor" (ser ut och kör som ett propert spel) är att de slänger lika många personer på sina spel som rockstar gör, skit in skit ut.

Idtech6 blev byggt för id's egna spel, det är inte ens byggt för så stora dynamiska världar som bethesda gör.

Vi har haft denna diskussion tidigare och jag är väl medveten om din affektion till Creation Engine, men så länge det förblir en motor utan multicore support med låst FPS pga fysiken samt en oförmåga att skapa vackra världar så kommer jag fortsätta att motsätta mig mot den, vad du än säger. Andra kan bättre än Bethesda, så är det bara.

Sen är en ny motor en långsiktig investering och inget man gör specifikt för ett spel. Visst, man måste antagligen modifiera den till varje ny release men så är det nog för alla motorer. Om nu Bethesda inte ser en ny motor eller åtminstone en ordentlig modernisering av Creation Engine som ett alternativ, fine, men som du märker så håller inte Internet riktigt med om den saken.

Medlem

2400 röster säger 3/10


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Gen:

Vi har haft denna diskussion tidigare och jag är väl medveten om din affektion till Creation Engine, men så länge det förblir en motor utan multicore support med låst FPS pga fysiken samt en oförmåga att skapa vackra världar så kommer jag fortsätta att motsätta mig mot den, vad du än säger. Andra kan bättre än Bethesda, så är det bara.

Sen är en ny motor en långsiktig investering och inget man gör specifikt för ett spel. Visst, man måste antagligen modifiera den till varje ny release men så är det nog för alla motorer. Om nu Bethesda inte ser en ny motor eller åtminstone en ordentlig modernisering av Creation Engine som ett alternativ, fine, men som du märker så håller inte Internet riktigt med om den saken.

Creation Engine behöver en facelift definitivt, men nämn ett par spel som har samma funktioner som Bethesdas spel, så som att det absolut mesta kan flyttas och tas upp, NPCer har kläder som du själv kan ta på dig, i en öppen värld med hundratals quests och platser att utforska. Enda som jag känner till, som ändå inte är nära, är Kingdom Come.

Jag har åtminstone inte spelat något liknande spel från någon annan. Detta ursäktar såklart inte buggar och instabilitet, men att säga att det skulle vara så enkelt som att bara byta motor så förstår du inte alls vad en motor är.

IdTech 6s världar är rätt små i jämförelse och extremt statiska, och det är så motorn är designad, med Megatextures (eller vad de nu kallas) dvs. knappt några flyttbara objekt utöver animerat och skriptat.

Som eld sa hade det tagit mer tid att anpassa den motorn för Bethesda-typ spel, och det hade typ slutat med något som Bioware försökte med Frostbite.

Moddare har visat att det går att fixa de flesta problemen i deras spel, nu ska bara Bethesda göra likadant. Motorn är egentligen inte problemet, den går att uppgradera, vad som behövs är mer noggrannhet.

Medlem
Skrivet av Kiario:

Bästa spelet på länge. Älskar det, precis som COHH gör. Har sina brister men en helt fantastisk värld att utforska. Största kartan någonsin. Mycket innehåll. Skön stämning. Köpte RDR2 nån vecka innan och det lades på hyllan för F76.

Ja, man kan ju faktiskt ha dålig smak. Har ju hänt att man gillat spel eller film som sågats av i princip alla, ett guilty pleasure. Man kan ju faktiskt erkänna att det är så ibland, för bevisligen är det ju inte det bästa spelet på länge.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

Vi har haft denna diskussion tidigare och jag är väl medveten om din affektion till Creation Engine, men så länge det förblir en motor utan multicore support med låst FPS pga fysiken samt en oförmåga att skapa vackra världar så kommer jag fortsätta att motsätta mig mot den, vad du än säger. Andra kan bättre än Bethesda, så är det bara.

Sen är en ny motor en långsiktig investering och inget man gör specifikt för ett spel. Visst, man måste antagligen modifiera den till varje ny release men så är det nog för alla motorer. Om nu Bethesda inte ser en ny motor eller åtminstone en ordentlig modernisering av Creation Engine som ett alternativ, fine, men som du märker så håller inte Internet riktigt med om den saken.

Nej, jag är bara trött på att höra samma sak om och om igen, att folk skyller på en grafikmotor som bethesda inte ens använder längre. Det är likadant som när folk hatar unity eller unreal. När det har att göra med precis samma orsaker till varför PUBG hade sjukt mycket problem även om de använde en fantastisk motor, eller varför ARK är ett performance-ätande monster även om det åter igen använder en fantastisk motor.

Det är gamers som har fått för sig att de förstår hur spel fungerar, de applicerar spel som ett bevis på hur en motor fungerar.

Det enda vettiga jag hört om bethesdas motor är att fysiken ska vara låst till framerate, det är något de kan fixa snabbare än att byta motor.

Sen så stödjer den redan multicore sen ett tag tillbaka, hurvida bra man använder sig av det påverkas en hel del av spelet man gör, det är inte automagiskt. Att påstå att den inte stödjer multicore är idiotiskt.

Att skapa vackra världar har i dagens bethesda motor bara att göra med assets, motorn stödjer redan det mesta man brukar tänka sig inom modern grafikmotor, de har moderniserat den ett antal gånger. Jag vill gärna höra vad du saknar.

Det finns ingen som har kommit med någon vettig förklaring till vad som gör att de inte kan förbättra sina spel i sin egen motor.
Allt från grafik till gameplay har skyllts på motorn.

fallout 76's utseende har allt att göra med modeller, texturer, visuell stil och den valda ljusättningen.

Medlem

Jag tycker spelet är helmysigt (Har väl en 100h ingame + sisådär 10-15h beta). Det har sina skavanker å saker som behöver fixas å mer QoL saker som behövs, men det är fortfarande bra jäkla trevligt. Kom precis en patch (2h sedan) som fixade lite buggar och servrarna är nere just nu (Annars hade jag aldrig varit här å kommenterat utan i Appalachia å härjat). 7-8/10 nånting får det och om något halvår kommer det säkerligen gå upp ett poäng till.

Men jag håller med många att de behöver skrota den reliken till motor de använder, den är bara sååå rutten i jämförelse med vad som finns idag

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Jag tycker spelet är helmysigt (Har väl en 100h ingame + sisådär 10-15h beta). Det har sina skavanker å saker som behöver fixas å mer QoL saker som behövs, men det är fortfarande bra jäkla trevligt. Kom precis en patch (2h sedan) som fixade lite buggar och servrarna är nere just nu (Annars hade jag aldrig varit här å kommenterat utan i Appalachia å härjat). 7-8/10 nånting får det och om något halvår kommer det säkerligen gå upp ett poäng till.

Men jag håller med många att de behöver skrota den reliken till motor de använder, den är bara sååå rutten i jämförelse med vad som finns idag

Håller med.. Jag och en polare jag spelat med gillar det, 7/10, behövs, som du säger, lite QoL fixar, annars ser jag fram emot allt spännande som kommer

Gen
Medlem

@eld:
@Fiddi:

Okej grabbar, vad sägs om att vända på steken och mötas på mitten. Så förstår jag det rätt att ni båda tycker Creation Engine är en bra motor som lever upp till dagens standard vad gäller det tekniska? Och att faktumet att FO76 ser ut som en styv disktrasa kan beskyllas på de som skapar texturer, modeller och animationer? Eller ni kanske rentav spelet ser spelet snyggt ut? Berätta gärna då jag gärna vill förstå er.

Det där med Multi-core support stämde tydligen, kanske tänkte på Skyrim? Minns inte, strunt samma. Sen säger Todd att de slängt in en ny renderare, ett nytt ljussättningssystem samt ett system för skapande av terräng. Ni nämnde att jag skulle nämna ett spel som gör jobbet bättre och visst, pratar man endast om spel där man kan plocka upp en flaska från ett bord och lägga det på golvet (om man nu gillar sådant i spel) blir det ju inte mycket kvar att jämföra med nej. Varken ARK (sämst optimerade spelet jag spelat någonsin) eller Conan Exiles (brunt filter) är heller inga grafiska underverk direkt.

Det jag saknar hos Bethesdas spel är något som står ut. Som tex Witcher 3 där allt är perfekt! Skarpa texturer, mjuka animationer, atmosfärisk värld som man verkligen känner. Eller Battlefield-serien där bländande grafik, explosioner, terräng, byggnader, realism står på tapeten. Nu snackar vi som ni ville assets osv, ej teknik.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

@eld:
@Fiddi:

Okej grabbar, vad sägs om att vända på steken och mötas på mitten. Så förstår jag det rätt att ni båda tycker Creation Engine är en bra motor som lever upp till dagens standard vad gäller det tekniska? Och att faktumet att FO76 ser ut som en styv disktrasa kan beskyllas på de som skapar texturer, modeller och animationer? Eller ni kanske rentav spelet ser spelet snyggt ut? Berätta gärna då jag gärna vill förstå er.

Missförstå mig inte helt, Creation Engine är en duglig motor, inte den bästa. Den jämfört sig ungefär med alla andra inhouse motorer, men dagens Creation engine har mycket av det man förväntar sig i en modern motor rent grafiskt.

Bethesdas spel har alltid varit extremt splittrat i utseende, i en minute så ser man en fantastisk vy med stämningsfull grafik, i andra sekunden är man i en unken källare med en dåligt belyst npc. Fallout 76 följer ungefär det, det finns många godbitar, det finns många dåliga.

Det är aldrig bra att ha en kombination av dåligt och bra, det dåliga tar oftast över.

Det jag försöker säga är att Bethesda aldrig riktigt nått den nivå av polish som rockstar kan nå, men de har en motor som skulle kunna stödja det.

Skrivet av Gen:

Det där med Multi-core support stämde tydligen, kanske tänkte på Skyrim? Minns inte, strunt samma. Sen säger Todd att de slängt in en ny renderare, ett nytt ljussättningssystem samt ett system för skapande av terräng. Ni nämnde att jag skulle nämna ett spel som gör jobbet bättre och visst, pratar man endast om spel där man kan plocka upp en flaska från ett bord och lägga det på golvet (om man nu gillar sådant i spel) blir det ju inte mycket kvar att jämföra med nej. Varken ARK (sämst optimerade spelet jag spelat någonsin) eller Conan Exiles (brunt filter) är heller inga grafiska underverk direkt.

Multi-core har varit problematiskt med bethesdas spel, de flesta tänker nog på oblivion och hur det var dåligt och blev gradvist bättre medans de uppdaterade motorn.

Fallout 76 har många bra grafiska ändringar om man tittar efter, det första man kanske missar är att draw distance är mycket bättre jämfört med fallout 4 och tidigare titlar, det kommer nog visa sig ännu mer i starfield och TES6.

Angående plocka upp items och lägga ner dem i världen: De flesta spelutvecklare undviker det för att det medför sig extremt många problem och buggar man inte kan förutspå, det visar sig en hel del i bethesda-spel.

Ett exempel på hur assets och ljussättning kan påverka utseendet på exakt samma spel:

Skrivet av Gen:

Det jag saknar hos Bethesdas spel är något som står ut. Som tex Witcher 3 där allt är perfekt! Skarpa texturer, mjuka animationer, atmosfärisk värld som man verkligen känner. Eller Battlefield-serien där bländande grafik, explosioner, terräng, byggnader, realism står på tapeten. Nu snackar vi som ni ville assets osv, ej teknik.

Och det är precis det min poäng är, Bethesda har alltid utvecklat stora komplicerade spel utan armén av utvecklare som tex. rockstar har, de släpper även en hel del buggiga spel för att de snålar med buggfixandet. Jag vill också att de blir bättre där, men jag tror de kan bli det med sin egen motor.

Fallout 4 var ett tekniskt snyggare spel än skyrim (även om jag tycker skyrim hade snyggare stil) och jag hoppas på att starfield och TES6 tar steget längre.

Det hela ligger på Bethesda dock, de kommer ha samma problem vilken motor de än väljer. De måste verkligen ta tag i buggfixandet mer än vad de gör, de kan inte lämna buggar ofixade.

12
Skriv svar