Fallout 76, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Spelare / Hjälp / Guide / Frågor / Events

Medlem

@Dunder: Nämen! Skräll att bethesdas fanboy nr.1 skulle svara!

1. Jag skrev ingenting om att jag vill handledas från början till slut.
2. Jag skrev inte att jag inte vill läsa eller lyssna på någonting.
Supermärkligt sätt du argumenterar på.. Känns mest tröttsamt att ens svara på dina inlägg.

Jag gillar bra spel. Fallout 76 är enligt mig inte ett sådant.

Och du, du vet att alla inte behöver tycka som du va?

Medlem
Skrivet av Tharilas:

@Newklear: Nämen! Skräll att bethesdas fanboy nr.1 skulle svara!

1. Jag skrev ingenting om att jag vill handledas från början till slut.
2. Jag skrev inte att jag inte vill läsa eller lyssna på någonting.
Supermärkligt sätt du argumenterar på.. Känns mest tröttsamt att ens svara på dina inlägg.

Jag gillar bra spel. Fallout 76 är enligt mig inte ett sådant.

Och du, du vet att alla inte behöver tycka som du va?

Hur är jag en fanboy av Bethesda? Ogillar starkt det de gjort med Fallout-världen, och har aldrig fastnat för Elder Scrolls-serien, förutom ESO (som utvecklats av ZOS).

1. Du föredrar systemet i tidigare (trean och fyran) spel, där man handleds av NPC:er istället för att behöva ta reda på någonting själv. Så implicit så skrev du det

2. Du skrev "man måste tråkas igenom MÄNGDER med holotapes och text i datorer." Vet inte hur det ska tolkas annars.

Visst, det har en hel del buggar, men du verkar inte ha spelat det själv, utan går enbart på andras åsikter. Det är väl okej, antar jag, men att kalla spelet för hjärndött efteråt känns extremt ironiskt.

Självklart behöver inte alla tycka likadant, då hade nätforum blivit väldigt tråkiga, vet inte vart du fick det ifrån.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ajajaj dålig stämning ^^

Medlem

Kört runt 30 timmar sedan release, själv och med en polare, gillar det.
Var inte tidigare ett större fan av Fallout spelen, men har tyckt att detta har varit roligt, utforska grottor och byggnader och bara se världen, stöta på random spelare och köra emojikrig :P, dödat wanted spelare, varit wanted och haft PVP.

Helt klart så skulle det nog behöva någon vecka till i development (Fov slider, Ultra wide etc) men kan utan problem rekommendera om man gillar survival spel med basbyggande och äventyr :).

Ser fram emot hur detta utvecklas, och att det släpps privata servrar (servrar som tillåter mods) för att skapa full-pvp och sånt!

Skribent
Skrivet av NorrlandsApan:

Har spelat cirka 20 timmar nu och jo, det är väldigt trasigt. Inget oväntat men mängden buggar jag råkat ut för är nästan komiskt.
Och storyn? Känns kall och tråkig. Nej, blir inte några fler timmar i den här spelvärlden för mig.

Känns som en klassisk beteshda-lansering. Påskyndat.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Helt ok ett tag. Lite jobbigt att man inte kan logga ut när som helst pga av online och man får börja (om) i närheten (i bästa fall). Få bugger hittitls för min del, men tillräckligt jobbiga.
Några levels/timmar till, tills jag blir less av utforska och leta skräp.

Tråddemonen
Testpilot

@Rh3nium: Haha Garbage man simulator.

Medlem

@Dunder: Jag förstår hur du tolkar det, men det är även rätt uppenbart att han syftar på att avsaknaden av NPC:s ger en avsaknad av inlevelse och story. Och det är det ju helt uppenbart. Du menar att NPC i spel endast fyller syften att härleda vidare till questmarkers. Och då är det tydligt att man inte är särskilt singleplayer RPG van. Låter som du är snarare van WoW och MMO.

NPC ger ju karaktärer bakgrund, handling och bygger i många fall upplevelsen i en rad spel. Att endast ha denna text samt holotapes som handling är ju inte så konstigt att säga att de kan vara lite tunnt. Nu är det ju dessvärre så att Bethedsa inte heller vill ha Fallout 76 som ett särskilt storytungt spel, och marknadsför det därför snarare som ett survival. Det inriktar sig snarare mot spelare som söker halvt hjärndöd grinding i PVE / PVP samt basbyggning på custom servrar med alla möjliga skumma moddar etc. I Conan, Day Z etc är det ju inte heller mängder av story. Felet är snarare att man drar parallellen från vanliga Fallout spelens RPG element.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Riktigt usel prestanda på vanlig PS4. Under 30 FPS när jag promenerade runt i skogen och så fort det började skjutas dippade det ned under 15. Snudd på ospelbart i vissa lägen och en väldigt dassig upplevelse överlag på grund av detta.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Tråddemonen
Testpilot

@Gustav Höglund: Är det ungefär som de tidigare spelen? Fallout 3-4 Samt elderscrolls spelen som Skyrim och Oblivion kunde ha liknande effekter som lätt övergick till att spelet kunde frysa sig på konsoler.

Medlem
Skrivet av zumo:

@Newklear: Jag förstår hur du tolkar det, men det är även rätt uppenbart att han syftar på att avsaknaden av NPC:s ger en avsaknad av inlevelse och story. Och det är det ju helt uppenbart.

Nej, det är det inte

Skrivet av zumo:

Du menar att NPC i spel endast fyller syften att härleda vidare till questmarkers.

Nja, inte riktigt, men i princip är det ju så. De fyller samma syfte som terminaler och holotapes i Fo76.

Nu ska det dock sägas att det finns NPC:s i Fo76 också.

Skrivet av zumo:

Och då är det tydligt att man inte är särskilt singleplayer RPG van. Låter som du är snarare van WoW och MMO.

Detta är också fel. Jag är mycket van vid singleplayer RPG

Skrivet av zumo:

NPC ger ju karaktärer bakgrund, handling och bygger i många fall upplevelsen i en rad spel. Att endast ha denna text samt holotapes som handling är ju inte så konstigt att säga att de kan vara lite tunnt. Nu är det ju dessvärre så att Bethedsa inte heller vill ha Fallout 76 som ett särskilt storytungt spel, och marknadsför det därför snarare som ett survival. Det inriktar sig snarare mot spelare som söker halvt hjärndöd grinding i PVE / PVP samt basbyggning på custom servrar med alla möjliga skumma moddar etc. I Conan, Day Z etc är det ju inte heller mängder av story. Felet är snarare att man drar parallellen från vanliga Fallout spelens RPG element.

Det är ganska tungt på lore dock, Fallout-fans lär gilla det (särskilt om man föredrar ettan och tvåan framför senare installationer), det gäller bara att se bortom att det inte är en en NPC (oftast) som står framför dig och berättar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Zimpan:

@gh0glund: Är det ungefär som de tidigare spelen? Fallout 3-4 Samt elderscrolls spelen som Skyrim och Oblivion kunde ha liknande effekter som lätt övergick till att spelet kunde frysa sig på konsoler.

Betydligt värre än Fallout 4. Det spelets prestandaproblem på konsol gick att leva med och påverkade inte upplevelsen för mycket. Det här är på en annan nivå och känns av hela tiden.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Tråddemonen
Testpilot

@Gustav Höglund: Oj då, får se om det går att patcha. Annars är det ju ett väldigt trasigt spel.

Medlem

@Dunder: Nja, det är imo fel.
Finns folk som mig som äter upp C-RPG på rad med extra stor gaffel. Planetscape, Baldurs Gate, Tyranny, Divinity, Pillars of Eternity etc etc. Men ändå känna avsmak mot hur det är upplagt i Fallout 76.
Text, och inte ens röstade karaktärer kan ge superb story. Det finns det rader av exempel på. Det betyder inte att all ihophafsad text i ett fkn wasteland, HELT öde, ger bra handling när det ersätter samma karaktärer, NPCs, ev. companions. Och liksom det är ju det minsta en NPC ger egentligen, sj questmarkern. Låter iaf starkt som man är typen av person som skip igenom konversationer, cutscenes och annat man bedömer tråkigt. Klart man får det intrycket, om man låter karaktärernas dialoger börjar och slutar på första två orden varje mening sen pumpar "Enter". (Vilket de tärt nog finns folk som gör, och få saker svider lika hårt som när casual-gamer-polarna buttonmashar sig genom cutscenes.) Utöver story och konversationer så fungerar NPC ofta utmärkt som fiender. Som jag förstått de nu finns de främst bara "scorched" överallt, förmodar att även ghouls/Supermutants finns. Det är ju i stora drag de helt skeva karaktärerna, halvskruvade raiderledare, sherieffs i varje enskilt samhälle osv osv, som alla kan va inblandade i något engagerande som kräver din hjälp. Factions som BOS/Enclave etc som gör stora delar av Fallout, imo. Benny, Ceasar elr mr House. För att inte nämna alla små karaktärer man träffar längst vägen. Det jag vill komma till det är att det är lika dumt som de är att förvänta sig dessa element ur ett survival, är det att inte förstå kritikernas poäng, när FO76 skiljer sig markant från tidigare titlar, samt avsaknaden av NPC. På det verkar det vara låg spelargräns per server dessutom. Wasteland ska kännas som ett post-apokalyptiskt samhälle där var man är för sig själv, och man lever helt efter survival of the fittest. Laglöst med hård rättvisa. Jag älskar utöver New Vegas överlag själva wilda western flörten i bakgrunden med Sheriffer och bounties osv. Någorlunda tomt förstås, men ändå innehållandes en hel del fientligt inställda människor, läger och raiders o dylika encounters och what not. Inte kännas som en tom sporthall med släckta taklampor.

Bara det tar man exempelvis Mass Effect och gör det till ett click n point, eller rälsskjutare elr whatever som bryter det så blir nog fans kluvna, och tänker att "det här var ju inte riktigt de jag väntade mig i nästa Mass Effect titel."

För hur man än lyfter fram det, så är Fallout-spelen storytunga RPG, och nuvarande upplägget går utanför boxen. Vilket förstås de har all rätt att göra. Men de förhindrar inte att de onekligen blir vissa förvirrade fans som stirrar sig på blind på titeln. Därför hade jag föreslagit att de skulle gett spelet en undertitel m.m som tydligare skiljer spelet från tidigare delar i serien.
Men de skulle vara kontraproduktivt, i Bethedsas värld får mer än gärna folk köpa spelet i tron att de hittar Fallout 5, då det säljer mer ex. Och det är ju trots allt ingen välgörenhet.

"Fallout - Survival" lol

Medlem
Skrivet av zumo:

@Newklear: Nja, det är imo fel.
Finns folk som mig som äter upp C-RPG på rad med extra stor gaffel. Planetscape, Baldurs Gate, Tyranny, Divinity, Pillars of Eternity etc etc. Men ändå känna avsmak mot hur det är upplagt i Fallout 76.
Text, och inte ens röstade karaktärer kan ge superb story. Det finns det rader av exempel på. Det betyder inte att all ihophafsad text i ett fkn wasteland, HELT öde, ger bra handling när det ersätter samma karaktärer, NPCs, ev. companions. Och liksom det är ju det minsta en NPC ger egentligen, sj questmarkern. Låter iaf starkt som man är typen av person som skip igenom konversationer, cutscenes och annat man bedömer tråkigt. Klart man får det intrycket, om man låter karaktärernas dialoger börjar och slutar på första två orden varje mening sen pumpar "Enter". (Vilket de tärt nog finns folk som gör, och få saker svider lika hårt som när casual-gamer-polarna buttonmashar sig genom cutscenes.) Utöver story och konversationer så fungerar NPC ofta utmärkt som fiender. Som jag förstått de nu finns de främst bara "scorched" överallt, förmodar att även ghouls/Supermutants finns. Det är ju i stora drag de helt skeva karaktärerna, halvskruvade raiderledare, sherieffs i varje enskilt samhälle osv osv, som alla kan va inblandade i något engagerande som kräver din hjälp. Factions som BOS/Enclave etc som gör stora delar av Fallout, imo. Benny, Ceasar elr mr House. För att inte nämna alla små karaktärer man träffar längst vägen. Det jag vill komma till det är att det är lika dumt som de är att förvänta sig dessa element ur ett survival, är det att inte förstå kritikernas poäng, när FO76 skiljer sig markant från tidigare titlar, samt avsaknaden av NPC. På det verkar det vara låg spelargräns per server dessutom. Wasteland ska kännas som ett post-apokalyptiskt samhälle där var man är för sig själv, och man lever helt efter survival of the fittest. Laglöst med hård rättvisa. Jag älskar utöver New Vegas överlag själva wilda western flörten i bakgrunden med Sheriffer och bounties osv. Någorlunda tomt förstås, men ändå innehållandes en hel del fientligt inställda människor, läger och raiders o dylika encounters och what not. Inte kännas som en tom sporthall med släckta taklampor.

Bara det tar man exempelvis Mass Effect och gör det till ett click n point, eller rälsskjutare elr whatever som bryter det så blir nog fans kluvna, och tänker att "det här var ju inte riktigt de jag väntade mig i nästa Mass Effect titel."

För hur man än lyfter fram det, så är Fallout-spelen storytunga RPG, och nuvarande upplägget går utanför boxen. Vilket förstås de har all rätt att göra. Men de förhindrar inte att de onekligen blir vissa förvirrade fans som stirrar sig på blind på titeln. Därför hade jag föreslagit att de skulle gett spelet en undertitel m.m som tydligare skiljer spelet från tidigare delar i serien.
Men de skulle vara kontraproduktivt, i Bethedsas värld får mer än gärna folk köpa spelet i tron att de hittar Fallout 5, då det säljer mer ex. Och det är ju trots allt ingen välgörenhet.

"Fallout - Survival" lol

Det finns raiders, men de är döda. De är dock en stor del av story:n i spelet. Det finns fler fiender än i Fallout 4, så det är inte enbart scorched.
Visst, man kan upprepa gång på gång att det inte finns NPC:er, men det argumentet börjar bli ganska tjatigt. Helt okej att inte gilla Fallout, att inte vilja ta till sig information på egen hand, eller att inte vilja lyssna på holotapes, men att säga att det inte finns någon story för att det inte finns några NPC:er börjar bli lite pinsamt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Köpte det i dag, tog c:a 100 minuter att ladda ner/installera. Väntat iHJÄL mig under tiden. Och nu när installationen äntligen är klar, så är servrarna helt sonika nere för underhåll. Fy fan vilket djävla Mike Tyson-slag rakt i ansiktet. Eller rättare sagt snett underifrån som kör in näsroten i hjärnan.

Sitter bara och stirrar in i skärmen. Hade planerat och rensat allt för att just nu, just denna kväll spela Fallout 76 för kung och fosterland. Hade tagit bort typ alla andra spel på PS4:an. Jag kan inte förmå mig att ta mig för nånting annat än att stirra in i skärmen eller söka information – så inställd var jag på att spela.

Det står att man ska följa uppdateringarna på antingen Bethesdas forum eller Fallouts twitterkonto. Bethesdas forum funkar inte, och Twitterkontot skrev för tre timmar sen att det skulle ske underhåll, ingen mer uppdatering om när det kan tänkas vara klart.
Och när jag provar komma in i spelet så har felmeddelandet ändrats från något angående servrarna, till att stå "this account lacks the required entitlements". Så jävla typiskt att det kommer nåt helt nytt kryptiskt felmeddelande som gör att man inte fattar om det är samma fel som innan eller nåt helt nytt fel som kanske inte alls har med servrarna att göra. Och Bethesda är lika ljusskygga inför kundkontakt som typ Tinder; inte ett lillfinger får vi. Inte minsta insikt i hur många jorden över som just nu kollektivt sitter och bara gapstirrar.

Moderator | Testpilot

Spelet är tydligen inte låst till 63 fps längre och funkar fint att lira på t ex en 144hz skärm!

https://www.reddit.com/r/fo76/comments/9yiw81/pc_is_now_locke...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

Tänkte gör en tipsvideo för Fallout 76, så länga på era bästa tips!


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Du kanske ska köra en spontanstream efter videon med några på redaktionen? Tror många skulle vilja se dig bemästra apokalypsen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zimpan:

@Carl Johansson-Sundelius: Du kanske ska köra en spontanstream efter videon med några på redaktionen? Tror många skulle vilja se dig bemästra apokalypsen.

Ingen av oss är direkt sugna att hoppa in i spelet just nu, kanske efter ett par månaders parchning.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tänkte gör en tipsvideo för Fallout 76, så länga på era bästa tips!

Enkelt.
Tips nr. 1, köp det inte.

Avstängd
Skrivet av henkka:

Enkelt.
Tips nr. 1, köp det inte.

Precis! Det finns en grupp människor som brukar skriva så här, "If you like the game, buy it to support the developers!". Stöd inte dåliga spel. Stöd bra spel.

Jag är inget Fallout-fan i grunden men tycker det är tråkigt att fler spel börjar hamna i detta sliskiga träsk med "lowest hanging fruit cash grab"-spel.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Spelet är tydligen inte låst till 63 fps längre och funkar fint att lira på t ex en 144hz skärm!

https://www.reddit.com/r/fo76/comments/9yiw81/pc_is_now_locke...

Japp, 2000 FPS i menyn, 3000 FPS i laddskärmen och 100 FPS i vildmarken


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: I rest my case fanboy...
Du hävdar nånstans t.om att det finns NPCs... "några". Det finns inga människor annat än spelare iaf. Möjligen robot merchants. "Det finns människor"..... Det är bara det att dom är alla döda och syns ej till. xD
Själva storyn kretsar kring att man är de första människorna från vaults som emerge och som ska bygga upp världen efter den förstörts, så att settlements, städer med townsfolk skulle finnas går ju emot logiken i den tråkiga, gråa handlingen t.om. Vilket säger än mer om hur pass tom inlevelsen kan och kanske t.om ska upplevas, vilket inte tilltalar mig och många andra alls öht.
Folk blir sårade över att ingen gillar "deras" spel.

Medlem
Skrivet av zumo:

@Newklear: I rest my case fanboy...
Du hävdar nånstans t.om att det finns NPCs... "några". Det finns inga människor annat än spelare iaf. Möjligen robot merchants. "Det finns människor"..... Det är bara det att dom är alla döda och syns ej till. xD
Själva storyn kretsar kring att man är de första människorna från vaults som emerge och som ska bygga upp världen efter den förstörts, så att settlements, städer med townsfolk skulle finnas går ju emot logiken i den tråkiga, gråa handlingen t.om. Vilket säger än mer om hur pass tom inlevelsen kan och kanske t.om ska upplevas, vilket inte tilltalar mig och många andra alls öht.
Folk blir sårade över att ingen gillar "deras" spel.

Ser inget negativt i att vara fanboy. Jag är absolut en fanboy av Fallout. För Fallout-fans är det ett riktigt trevligt spel.

Syns till gör dem helt klart, de ligger utspridda lite överallt. Både raiders och de som blivit förvandlade till scorched, som sagt.
Rose är en NPC, Grahm en annan. Kanske finns fler, jag har inte kommit jättelångt i storyn.

Du kanske trodde att alla släpptes in i valven, men så var det självklart inte.

Som sagt, det är okej att du inte gillar Fallout, men när du så tydligt inte vet vad du snackar om och bara häver ur dig ordbajs så blir det lite pinsamt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

vad jag älskar folk alla är som en trasig skiva upprepar samma jävla skit om o om igen. Jag tycker spelet suger fast jag inte ens spelat spelet själv. "Ja men jag hörde denna youtuber säga spelet är skit då måste det ju vara så jag orkar fan inte tänka för mig själv bättre andra gör det åt mig och jag har ju samma smak som alla mina youtubers. Allt som står på Aftonbladet är ju också sant ju så om jag läser på nätet att spelet är dåligt har 0 npcs och 0 i story då måste det ju vara sant för allt på internet är sant.

Medlem

Ok nu har jag fått "lost contact with server" eller vad fan de kallar det, ett flertal gånger. Kan de inte bara fixa ett offline-läge utan en massa onödiga medspelare som jag skiter i och som struntar i mig 🤨

Till på köpet gick bredbandet ner ett par timmar i förmiddags, så ingen Fallout 76 då inte 👿

Medlem

@Dunder: 2/5 all im saying.

Medlem
Skrivet av zumo:

@Newklear: 2/5 all im saying.

Okej?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Tråddemonen
Testpilot

Jag tror att vi alla vet vid det här laget att spelet inte vart riktigt som det var tänkt. Men för dem som spelar får gärna fortsätta diskutera i tråden utan att bli hackade på. Tycker detta har pågått en hel del, dem som gillar spelet får tycka precis som de vill. Likaså får ni som inte gillade spelet, men det räcker att påpeka det en gång utan att kränga ner på dem som gillar spelet och vill fortsätta.

Skriv svar