Hur viktigt för spelbranschen var det första Half-Life? Megaviktigt om du frågar alla utom Valve
När Noclip gör dokumentär om den nyblivna 20-åringen ville alla, utom just Valve, bedyra sin kärlek till spelet. Och berätta hur viktigt det var.
Ett spel som håller än idag, vilket @Gustav Höglund och hans äventyr i Black Mesa visat.
På tal om Gustav: När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life? När ska du fortsätta stream Half-Life?
Med tanke på hur mycket de verkar hata Half-Life så förvånar det inte mig det minsta. Att spelet fått flera GOTY-utmärkelser och gång på gång tagits upp som en viktig milstolpe inom speldesign borde ju fått dem att inse att spelet kanske har nåt andra inte har, men de verkar ju hata spelet så mycket att de gör allt för att förminska dess betydelse... Bra jobbat Valve.
Med tanke på hur mycket de verkar hata Half-Life så förvånar det inte mig det minsta. Att spelet fått flera GOTY-utmärkelser och gång på gång tagits upp som en viktig milstolpe inom speldesign borde ju fått dem att inse att spelet kanske har nåt andra inte har, men de verkar ju hata spelet så mycket att de gör allt för att förminska dess betydelse... Bra jobbat Valve.
När du lägger upp de så så kan jag inte sluta fundera på Minecraft angående Gabe
Tror HL inte var tänkt att bli så stort som dom tänkte eller Gabe eftersom han jobbade parallellt med Steam när HL2 utvecklades och hans rötter i MS vinkar lite om att de blev kanske för mycket ljus på honom efter en karriär i skymundan som programmerare hos MS.
Nu vet jag inte storyn bakom HL men de känns som Markus och Gabe är lite av samma typ, tycker det är kul att utveckla och fixa men när de stora trycket kommer så är de inte intressant längre. Det är min uppfattning angående det hela.
@delli: Dock så är det ju inte Gabe själv som gjort spelet eller behöva göra spelet. Så det fallerar ju lite då Markus gjorde Minecraft själv... Räcker ju att Gabe sätter sprätt på sitt berg av pengar och använder Source-motorn till nåt vettigt och fixar ett spel som alla vill ha, oavsett om det blir bra eller ej.
Det kom väl någon intervju tidigare där Gabe har kommenterat att han inte var så "involverad" i Half-Life, vilket säger mycket om hans Intresse. Varje gång han frågas så tycks det inte ligga mycket intresse där. Att Valve kunde komma ihop och göra Half-Life 2 är för mig ett under, med tanke på hur dom har hanterat serien efteråt. Valve verkar ha utvecklats till ett knepigt spel företag. "Nu ska vi börja göra spel igen" kommer dom ut och säger, WTF.
Det "tråkiga" är att Valve skapade STEAM, annars hade vi nog haft ett HL3 för länge sedan. Men, men, det dyker nog upp innan 2020.
Det kom väl någon intervju tidigare där Gabe har kommenterat att han inte var så "involverad" i Half-Life, vilket säger mycket om hans Intresse. Varje gång han frågas så tycks det inte ligga mycket intresse där. Att Valve kunde komma ihop och göra Half-Life 2 är för mig ett under, med tanke på hur dom har hanterat serien efteråt. Valve verkar ha utvecklats till ett knepigt spel företag. "Nu ska vi börja göra spel igen" kommer dom ut och säger, WTF.
Fast på den tiden var det inte så konstigt att HL2 gjordes med tanke på framgångarna efter det första. Att dom nu så många år senare inte har på ett värdigt sätt avslutat serien är ett stort skämt, dom gör ju i princip inga spel längre jäkla latmaskar... fattar inte fansen ber alla år om en tredje avslutande del men inte fan bryr dom sig.. jäkla rövhål är dom o inget annat.
Det "tråkiga" är att Valve skapade STEAM, annars hade vi nog haft ett HL3 för länge sedan. Men, men, det dyker nog upp innan 2020.
Tycker iofs inte att det är så tråkigt att Valve skapade STEAM, det är en av få plattformar som verkligen står på stabila ben. Steam har betytt väldigt mycket för många spelare under många år nu.
Nu skall jag givetvis inte förminska Half-Life, men förstår helt och hållet Valves prioriteringar $$
På tal om Gustav: När ska du fortsätta stream Half-Life?
Vore det inte passande om del tre aldrig kommer?
Skojar bara! När du minst anar det. Kul att intresset för fler delar finns!
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
Det "tråkiga" är att Valve skapade STEAM, annars hade vi nog haft ett HL3 för länge sedan. Men, men, det dyker nog upp innan 2020.
Jag har tänkt lite i samma banor. Då jag flera gånger har misstänkt att det är just den ofantliga framgångssagan med STEAM, som gjort att Valve numera verkar ha mycket svagt intresse av spelutveckling på den större skalan. Kanske är de rent av oroliga att ett misslyckande med HL3, i värsta fall, kunde få folk att överge Steam till förmån för "Origin" eller "GOG".
"Don't rock the boat", eller något i den stilen.
@Ti994a-C64-Amiga-PC: att det kan bli ett dåligt half life 3 kan jag gå med på, men att folk skulle lämna Steam tror jag knappast
@Ti994a-C64-Amiga-PC: att det kan bli ett dåligt half life 3 kan jag gå med på, men att folk skulle lämna Steam tror jag knappast
Nej, det är förmodligen helt korrekt. Det var bara en "diffus spekulation", som mest handlade om att Valve kunde avstå från HL3 planerande p.g.a. någon slags "risk kalkyl". Vad exakt den risken i så fall består av, annat än potentiell "public image" skada, har jag svårt att gissa mig till.
De har ju trots allt mer än nog med pengar för att finansiera ett stort antal misslyckade spelprojekt.
Half-life var (och är) ett riktigt bra spel och att det har influerat mängder av efterkommande spel går inte att förneka. Men jag tycker inte det var särskilt nyskapande när det kom egentligen, däremot var det väldigt välpolerat. Sin som släpptes ungefär samtidigt hade mycket fler nyskapande funktioner rent gameplaymässigt, tyvärr hamnade det helt i skuggan av Half-life och fick inte alls den uppmärksamhet det förtjänade.
Fast på den tiden var det inte så konstigt att HL2 gjordes med tanke på framgångarna efter det första.
Var det inga framgångar efter den andra också?
Half-Life har betytt mer för FPS än vad många tror, det var när det kom det första spelet som inte en enda gång bröt illussionen av att man var Gordon Freeman, allting i spelet syntes från hans perspektiv. AI´n var en annan punkt som Half-Life var ett av de första spelen att fokusera på, den kändes på den tiden ganska trovärdig och i Half-Life 2 har de gjort den ännu bättre.
Så ja Half-Life har betyttt mycket för spelindustrin, väldigt mycket.