Recension – Farming Simulator 19

Robot
Recension – Farming Simulator 19

Farming Simulator får den samlade spelvärlden att hyperventilera. Åtminstone om man med "den samlade spelvärlden" menar FZ:s Johan Olander. Så vi lät honom testa 2019 års version.

#farming-simulator-19


Ambassadör
Xbox

Vilken bra recension!

Förstår precis vad du pratar om, lade de till allt det där runtomkring så skulle jag också spela bondespel.


signatur

Jump in.

Medlem

Bra recension.


signatur

"High life on low budget"

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

Vilken bra recension!

Förstår precis vad du pratar om, lade de till allt det där runtomkring så skulle jag också spela bondespel.

Skrivet av bent toe:

Bra recension.

Vem av er är min mamma?

Nä, men: Tack <3


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Vilket Boarp?
Finns många olika :]

Avstängd

Det är inte svårt att backa med släp, varken i verkligheten eller i spelet.

Redaktör
Skrivet av PrinceToadstool:

Det är inte svårt att backa med släp, varken i verkligheten eller i spelet.

Alla bara ljuger.


signatur
Medlem

Hur är grafiken jämfört med fs17, är det samma men putsad?
Du skriver att hantera djur är nytt men det fanns i fs17. Är det annorlunda, mer detaljerat än att bara ha djuren i olika inhägnader? Av streams jag sett ser det ut ungefär som fs17. Väldigt lite nytt som inte redan finns i mod. Den största nyheten verkar vara menyer.

Låter lite som att recensenten inte spelat tidigare FS spel? Bara en sån grej att djur funnits i flera år nu, eller att stora mängder traktorer/equipment tagits bort som fanns med i FS17. Multiplayer har inga nyheter även om det låter så i recensionen


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Redaktör
Ponny

Perfekt uppladdning inför Bonde söker fru ikväll. <3


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@Johan Olander: Går det att bara lalla traktor, och hur svåra är kontrollerna? Jag har en liten grabb med lite extra utmaningar här i livet som älskar traktorer. Säg jag skaffar PS4 versionen, hur svårt är det för honom att bara ratta runt en traktor, och finns det några uppenbara begränsningar/stopp han kan råka ut för? (snackar inte gränser utan tid/pengar/Whatever som spelet kan kasta i hans väg). Jag vill eg. bara ha en riktigt schysst traktorsimulator åt honom


signatur

I drank what?

Frilansare
Medlem

@Mirage: Det går utmärkt att bara ratta runt med en traktor eller annat fordon. Min grabb har spelat FS17 sen han var fyra år, fem nu. Han köper olika fordon och parkerar dem på rad, han kan sitta ganska länge med det

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Johan Olander: Går det att bara lalla traktor, och hur svåra är kontrollerna? Jag har en liten grabb med lite extra utmaningar här i livet som älskar traktorer. Säg jag skaffar PS4 versionen, hur svårt är det för honom att bara ratta runt en traktor, och finns det några uppenbara begränsningar/stopp han kan råka ut för? (snackar inte gränser utan tid/pengar/Whatever som spelet kan kasta i hans väg). Jag vill eg. bara ha en riktigt schysst traktorsimulator åt honom

Nu vet jag inte vad du menar med extra utmaningar i livet. Men handlar det om fysiska handikapp? Då har ju Microsoft släppt en lösning som går anpassa.
https://www.xbox.com/en-US/xbox-one/accessories/controllers/x...

Men för att svara på frågan om spelet. Jag har kört någon tidigare utgåva (ej 19 eller 17) några timmar på xbox och att köra traktor var inte värre än att köra fordon i ex gta enligt min bedömning.

Medlem

@jOnÄTÄn: Jag menade mest, GTA är en öppen värld utan någon direkt begränsning, är FS19 likadant? Eller styrs det av events i spelet?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@jOnÄTÄn: Jag menade mest, GTA är en öppen värld utan någon direkt begränsning, är FS19 likadant? Eller styrs det av events i spelet?

Aha de får någon annan svara på körde bara några timmar för några år sedan och det var som sagt inte version 17 eller 19.

Medlem

@Mirage: Du startar en karta (brukar finnas ett antal att välja på samt moddar som lägger till nya) och när du väl laddar in så är du helt fri att röra dig och göra vad du vill. Du har din farm med lite olika byggnader, någon större stad och andra gårdar men emellan dessa så är det öppna vägar, fält och skogar som man kan åka runt på precis som man vill.

Normalt sett startar man med en eller ett par traktorer som står i ett garage. En knapptryckning så är du inne i traktorn och i menyn (kanske standard inställt) så kan motorn startas/stängas av automatiskt iom att du kliver in/ur. Bara för grabben att börja ratta runt med standard kontroller för t.ex. GTA. Det som är lite knepigare är om man vill börja använda kopplade verktyg som plogar osv. Då är det en hel del olika knappar och kombinationer att lära sig men visst förenklande går att ställa in i settings.

I övrigt kan jag tillägga att en nyhet vad gäller djurskötseln i FS19 är att du kan föda upp hästar och rida in dem, sen kan du bl.a. använda dem för att rida runt på kartan istället för att använda en traktor eller bil för transport.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av Paiden:

I övrigt kan jag tillägga att en nyhet vad gäller djurskötseln i FS19 är att du kan föda upp hästar och rida in dem, sen kan du bl.a. använda dem för att rida runt på kartan istället för att använda en traktor eller bil för transport.

Tack för att du tog upp det 👍
Trist att recensenten inte tog upp detta.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Alla bara ljuger.

Nej, men folk är sopiga på att köra. Tycker man det är svårt att backa med släp är man en värdelös förare, helt enkelt, för det är verkligen pisslätt.

Redaktör
Skrivet av PrinceToadstool:

Nej, men folk är sopiga på att köra. Tycker man det är svårt att backa med släp är man en värdelös förare, helt enkelt, för det är verkligen pissenkelt.

Alternativt backar du släp bra mycket oftare än oss dödliga och är därför ovanligt bra på det? Folk måste ju inte vara idioter för att de är sämre än dig på något.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alternativt backar du släp bra mycket oftare än oss dödliga och är därför ovanligt bra på det? Folk måste ju inte vara idioter för att de är sämre än dig på något.

Hörru, han säger ju att det är busenkelt. Meh..

Det här spelet är rena tidsmaskinen. Klockan bara rusar och lassen med skörd ska fram. Kul som fan.

Skribent
Skrivet av Mirage:

@Johan Olander: Går det att bara lalla traktor, och hur svåra är kontrollerna? Jag har en liten grabb med lite extra utmaningar här i livet som älskar traktorer. Säg jag skaffar PS4 versionen, hur svårt är det för honom att bara ratta runt en traktor, och finns det några uppenbara begränsningar/stopp han kan råka ut för? (snackar inte gränser utan tid/pengar/Whatever som spelet kan kasta i hans väg). Jag vill eg. bara ha en riktigt schysst traktorsimulator åt honom

Hej, alltså... Det finns ju stora fält att åka omkring på, så oavsett traktor-skills så ska det nog gå bra!


signatur

I am the black wizards.

Skribent
Skrivet av totalwarplayer:

Låter lite som att recensenten inte spelat tidigare FS spel? Bara en sån grej att djur funnits i flera år nu, eller att stora mängder traktorer/equipment tagits bort som fanns med i FS17. Multiplayer har inga nyheter även om det låter så i recensionen

Det har jag förvisso, men inte särskilt mycket. Fastnade inte för det då, lika mycket som jag gjorde nu. Med just djuren var ett litet slarvfel. Det är såklart att du kan rida runt på hästar som är nytt. Angående multiplayer så står det ju ganska tydligt att jag inte ens brytt mig om den delen, men nämner att det går att spela med vänner och det är ju roligt. Sen kan man alltid bli tydligare, såklart!


signatur

I am the black wizards.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Alternativt backar du släp bra mycket oftare än oss dödliga och är därför ovanligt bra på det? Folk måste ju inte vara idioter för att de är sämre än dig på något.

Nej, kör med släp ett par gånger om året kanske. Har aldrig tyckt det varit svårt, inte ens första gången jag gjorde det. Det ÄR svinlätt. Som sagt, tycker man det är svårt är man riktigt riktigt dålig på att köra.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Nej, kör med släp ett par gånger om året kanske. Har aldrig tyckt det varit svårt, inte ens första gången jag gjorde det. Det ÄR svinlätt. Som sagt, tycker man det är svårt är man riktigt riktigt dålig på att köra.

Som en av dom som också är duktig på att köra släp så kan jag säga att det som krävs för att backa med släp inte är samma förmåga som krävs för ett generellt framförande av bil. Det som de flesta har svårt för är koordinationen och den tankevurpa som uppstår av att svänga åt motsatt håll som man vill att släpet ska röra sig samt att det ändrar sig i takt med att vinkeln mellan fordon och släp ändrar sig vilket innebär att man måste korrigera i tid osv. En del av oss har helt enkelt lättare för det än andra, precis som att vissa har lättare för bollsporter än andra. Det innebär inte att man inte kan öva upp det men framförallt så innebär det inte att man är "riktigt riktigt dålig på att köra". Sådana kommentarer visar bara på arrogans och okunnighet.

Att backa med ett "vanligt" släp till bilar är relativt enkelt iom att de endast har en fast centrerad axel. Vill du ha en utmaning så kan du testa backa med ett av de mindre fraktsläpen i spelet. De har en fast bakaxel och sen en framaxel som är ledad/svängbar, de kan vara förbannat jobbiga att manövrera eftersom du har en vinkel mellan fordon och första axeln och när den sen börjar svänga så uppstår en ny vinkel åt motsatt håll mellan framaxel och bakaxel...


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Verkar rätt kul! Kanske kan vara något för min yngsta son (snart 4 år)


signatur

www.SpecialLuftvapen.se -- helautomatiska luftvapen (4,5 mm)

www.xsys-clan.se

Avstängd
Skrivet av Paiden:

Det innebär inte att man inte kan öva upp det men framförallt så innebär det inte att man är "riktigt riktigt dålig på att köra".

Jo, om man inte klarar av annat än de allra lättaste bitarna av att framföra ett fordon är man riktigt riktigt usel.
Men folk tycker ju att nåt så simpelt som att fickparkera är krångligt, så jag är allt annat än förvånad.

Redaktör
Skrivet av PrinceToadstool:

Jo, om man inte klarar av annat än de allra lättaste bitarna av att framföra ett fordon är man riktigt riktigt usel.
Men folk tycker ju att nåt så simpelt som att fickparkera är krångligt, så jag är allt annat än förvånad.

Kallar man folk usla för att de tycker något är svårt framstår man som mästrande och dryg. Sånt uppskattas inte i vårt forum, så undvik det så vi slipper rensa inlägg.


signatur
Skribent
Skrivet av PerfectCrime:

Verkar rätt kul! Kanske kan vara något för min yngsta son (snart 4 år)

Hade det här spelet funnits när jag var 4, då hade jag smällt av.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Nu har även jag provat spelet och WOW Vilket uppsving från FS17.

För mig som är mer intresserad av djurhållningen i spelet så är det verkligen en förbättring. Väldigt kul att man kan träna hästar och sälja dessa till högre pris. Kul med möjligheten att kunna bygga sin egen farm var man vill på kartan. Saknar dock en hel del placeables som skulle göra ens farm mer "personlig", men jag hoppas att mods löser det. Till framtida FS spel vore det kul att kunna customizea sin farm ännu mer, t.ex. genom att kunna bygga egna byggnader, inhägnader m.m.

Tycker även helpers har blivit bättre, de har mycket lättare att vända på fälten (kräver mindre plats) än tidigare.

Multiplayerläget har jag inte testat ännu då jag inte har några vänner som är intresserade av detta spel, men det verkar lovande.

Sen håller jag med skribenten om att världen är ganska död. Det enda som egentligen blivit bättre på den fronten är tåget som rullar trots att man inte använder det, men det finns fler saker som skulle kunna göra världen mer levande.

Hoppas dom lägger till jakt och fiske till nästa spel!

12
Skriv svar