Ikväll landar roboten InSight på Mars. Lista era bästa rymdkoloniserings-tips!

Frilansare
Ikväll landar roboten InSight på Mars. Lista era bästa rymdkoloniserings-tips!

Belv oerhörd sugen på att kolonisera rymden efter att jag grottade ner mig i mars-landningen som sker ikväll, svensk tid (typ 21).
Har alltid hoppats få uppleva när människan tar sina första steg där men sånt här är en bra bit på vägen.

Men det fick mig att fundera, vilka rymdkoloniseringsspel finns det, och finns där några riktiga guldkorn? Gärna med terraforming, och helst utan rymdvarelser.

Releasehästryttare

Såg klart Youtube serien Origin igår och jag har nu tappat all lust att åka ut till rymden.

Frilansare
Skrivet av Devan:

Såg klart Youtube serien Origin igår och jag har nu tappat all lust att åka ut till rymden.

https://www.youtube.com/watch?v=Povj1x_vmEs

Haha varför, ångest och elände i den eller?
Sen är ju inte JAG sugen på att åka till Mars, bara att se andra göra det.

Söder om söder-hipster

Jag såg om filmerna 2001 + 2010 i helgen. Bra grejor om resor utåt i solsystemet.

Har fina minnen av gamla spelet Outpost!

PS: om jag får frågan åker jag gärna till Mars!


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Releasehästryttare

@Joakim Bennet: Kan ju säga så här, har man inte tolerans för filmvåld/blood eller människor som beter sig som svin mot varandra så skall man undvika den serien.

Medlem

Mission Control Live-stream om intresse finns.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Origin var trevlig. lite skakigt skådespeleri i de första 2-3 avsnitten, men sen blir det lite som spelen TTT/Deceit fast på ett rymdskepp.

När det kommer till spel kan jag rekommendera Rimworld.

Medlem

Elite: Dangerous

Det är nog inte den typ av spel och genre du efterfrågar antar jag men när det kommer till att nörda ned sig i rymden så vet jag inget bättre spel


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Joakim Bennet: Någon måste väl nämna de uppenbara, och jag antar att lotten faller på mig den här gången.

Surviving Mars

https://www.paradoxplaza.com/surviving-mars/SUSM01GSK-MASTER....

Uppenbart spel nr.2:

Civilization Beyond Earth

https://civilization.com/civilization-beyond-earth/


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Tråddemonen
Testpilot

Ballt! Skulle nog säga att kommunikationsutrustning är prio ett och även övervakningssystem med termometer, kamera och allt annat är det viktigaste för att kunna mäta planetens temperaturer och geologi osv. Om det är något man har lärt sig från spel så är kunskap det allra viktigaste för kolonisering samt basbygge.

Releasehästryttare
Medlem

Haha såg det där idag, satte kaffet i halsen när jag skrattade till!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Spel så kommer jag nog bara på "Surviving Mars".

På filmfronten så har ju dock faktiskt 2010-talet varit starkt med "The Martian", "Passangers" och min favorit "Interstellar".

Backloggens befriare

Sen på bollen som vanligt här.. Men det finns vara ett spel värt att spelas i genren (som jag spelat hittills!) och det är ju givetvis klassikern, mästerverket och slukaren av mången timma Sid Meier's Alpha Centauri från 1999.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

dune, det gamla liret var väl på mars?

Inaktiv
Skrivet av UggleMannen:

dune, det gamla liret var väl på mars?

Ska inte säga för mycket men har för mig att det är ett eget universum där huvuddelen utspelar sig på en ökenplanet. Men som sagt rätt många år sen så inte helt säker.

Medlem

@anon_326114: Jo det stämmer. Dune utspelar sig på en fiktiv planet vid namn Arrakis, och är baserat på Frank Herberts böcker.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar