varför just 1 oktober..

Medlem
varför just 1 oktober..

1 oktober så får sverige nya regler som ni säkert vet. (mycket om mopeder..) Bl.a så att man måste ha förarbevis på klass 2 också. Men de som fyller år INNAN 1 oktober får köra moped klass 2 utan förarbevis.
Detta är en patetisk sak då flera kör utan förarbevis för den jag känner och bara för att man fyller senare så ska man få göra massa skit för att få förarbeviset.

Okej, det är bra att de har sådana regler för att göra trafiken säkrare, men att inte alla måste göra detta eller att det inte införs första januari är så jvla patetiskt

Medlem

Att du orkar?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Spelar ingen roll när det införs. Alltid någon som lackar.
Man ska göra massa "skit" innan man får förarbeviset. Finns så många patetiska mopedförare som ställer till det i trafiken..

Medlem

varför inte då låta ALLA göra det istället för bara de som fyller efter?

Medlem

Det spelar ingen roll när reglerna införs, det är alltid någon som kommer finna det orättvist.

Medlem

Bara för att det införs den 1 januari så är det ju en massa människor som fyller år innan dess också.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

om det införs 1 januari så har alla 94or tillgång till att få mopeden utan förarbevis. Sen att hugga av i mitten så att bara hälften kan få är bara patetiskt.

Inaktiv

Det är några mopedister som mister livet varje år.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

MEN LÄGG AV FÖRARPROVET ÄR JU INTE DIREKT SVÅRT HERREGUD TROR DU ATT DET ÄR NÅT

JÄVLA

KÖRKORT ELLER?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Nej, men vafaen. De måste ju låta ALLA göra provet, det räcker inte att ta bort de som inte kan ett skit efter 1 oktober.

Medlem

lagar är inte retroaktiva för att skydda den lilla människan. Annars skulle man kunna hitta på lagar och jaga folk som gjort fel innan lagen infördes.

Eller nåt, min gissning


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Vad Var Mitt Namn?:

Nej, men vafaen. De måste ju låta ALLA göra provet, det räcker inte att ta bort de som inte kan ett skit efter 1 oktober.

Varför inte?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

om de vill ta bort de dåliga ur trafiken så bör man göra så.

Medlem

så alla födda 94 är dåliga mopedister? kanske stämmer.. men lagen förbiser det och tänker sig att med tiden kommer det inte finnas dåliga mopedister när alla är skolade.
Pratar du nu också om alla som kör klass 2 moped eller de som får börja köra klass 2, för det finns säkert en massa 16-95 åringar också som isåfall skulle behöva genomgå denna utbildning.


signatur

thank you, come again

Medlem

Kan hålla med dig om att införa lagen 1 oktober låter lite befängt, men som sagt innan så kan inte alla bli nöjda.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av huxflux:

så alla födda 94 är dåliga mopedister? kanske stämmer.. men lagen förbiser det och tänker sig att med tiden kommer det inte finnas dåliga mopedister när alla är skolade.
Pratar du nu också om alla som kör klass 2 moped eller de som får börja köra klass 2, för det finns säkert en massa 16-95 åringar också som isåfall skulle behöva genomgå denna utbildning.

De som fyller 15 INNAN 1 oktober 2009 får köra utan denna utbildning.

(alltså de som är 93or, 92 osv får köra utan utbildning)

Medlem

Anledningen till att reglerna skärps är för att en stor del av landets mopedister kör som idioter.

Jag har lite svårt att tycka synd om folk som skadar sig rejält för att de tycker det är fränt att köra utan hjälm/bär hjälmen på fel sätt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

jag tycker inte det är fel jag heller. Men de är idiotiskt att ta den 1 oktober

1. Sätt den 1 januari
eller..
2. Låt ALLA göra testet.

Medlem

Jag fixade förarbeviset på fyra dagar, det var klass 1 men det är säkert ingen större skillnad, kanske till och med lättare för klass 2 mopeder. Så de är bara att gilla läget


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

baah, var bättre förr.
inget körkort med moped, utan bara gasa å vara glad.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Vad Var Mitt Namn?:

jag tycker inte det är fel jag heller. Men de är idiotiskt att ta den 1 oktober

1. Sätt den 1 januari
eller..
2. Låt ALLA göra testet.

Det kallas orättvisa och är vanligt i verkliga livet.
Bara att vänja sig vid det. Livet är orättvist.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Jericho:

Jag fixade förarbeviset på fyra dagar, det var klass 1 men det är säkert ingen större skillnad, kanske till och med lättare för klass 2 mopeder. Så de är bara att gilla läget

Klass 1 mopederna får ett nytt kort "AM-körkort" och därför är det mycket svårare efter 1 oktober, och dyrare.

Medlem
Skrivet av Vad Var Mitt Namn?:
Skrivet av Jericho:

Jag fixade förarbeviset på fyra dagar, det var klass 1 men det är säkert ingen större skillnad, kanske till och med lättare för klass 2 mopeder. Så de är bara att gilla läget

Klass 1 mopederna får ett nytt kort "AM-körkort" och därför är det mycket svårare efter 1 oktober, och dyrare.

Kan man inte ta traktorkort i Sverige då? Billigt och fruktansvärt lätt är det här på Åland iaf.

Medlem
Skrivet av Vad Var Mitt Namn?:
Skrivet av Jericho:

Jag fixade förarbeviset på fyra dagar, det var klass 1 men det är säkert ingen större skillnad, kanske till och med lättare för klass 2 mopeder. Så de är bara att gilla läget

Klass 1 mopederna får ett nytt kort "AM-körkort" och därför är det mycket svårare efter 1 oktober, och dyrare.

Dyrare? Pröjsade 1200:- för skiten


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Du menar knappast AM kort nu..?
Och ja, den ska enligt väldigt många vara dyrare.

Men klass 2 mopederna kostar det 200 för, knappt någonting. Sen är det kanske ett lätt test..

Robins - ingen aning

Medlem

I Januari var det kaffepaus, i februari var det exkursion, i mars var det hunduppvisning på Rosenbad, i april, tja, då var det party, i maj var det "reclaim your tupé", i juni var det skinnydipping, i juli var det 5 månader sedan kaffepausen, tja, sedan var det dags, enkel matematik...

Medlem

Lägg av att hacka på killen alltså. Det är fan moppar vi snackar om här. Det är ju viktiga grejer!

Det är bra att det händer någonting över huvud taget, allt för länge har fjortisar utan trafikvett gasat runt med sina leksaker bland riktiga fordon. Beklagligt att de sätter datumet så sent dock. Vore kul att veta varför de valt att göra så, men det är säkert bara för att reta dig TS.

Medlem

Min morsa och farsa fick sina mc-körkort i flingpaketet när dom tog B-körkort.

(Både kör visserligen hoj också hehe)

Själv så fick man plocka teori och uppkörning för lätt mc vid 16 (max 11 kw), ny uppkörning vid 18 för mellantung (max 25 kw) och sedan vid 20 blev det automatiskt tung mc.
plockar man inte lätt mc eller mellantung så måste man vänta till 21 för att få ta tung mc...

Fördelen med att plocka lätt mc vid 16 var att min prövotid efter att ha plockat B-körtkort bara var två månader
(numera är prövotiden fem år om jag inte minns fel, var två år när jag tog korten)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Vad Var Mitt Namn?:

jag tycker inte det är fel jag heller. Men de är idiotiskt att ta den 1 oktober

1. Sätt den 1 januari
eller..
2. Låt ALLA göra testet.

3. Väx upp!


signatur
12
Skriv svar