Starbreeze vid vägs ände – ansöker om företagsrekonstruktion

Robot
Starbreeze vid vägs ände – ansöker om företagsrekonstruktion

Sista chansen för det svenska spelföretaget?

#starbreeze, #the-walking-dead


Medlem

Trist, men dumt att satsa allt på ett spel dom flesta nog kunnat gissa skulle floppa helt.

Medlem

Tur att jag sålde mina aktier i det där företaget.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Tur att jag sålde mina aktier i det där företaget.

Man ska nog ta det lite lugnt nu. Det är en tragedi. Många småsparare och andra som har förlorat pengar. Förmodligen inte bara företaget som mår dåligt. Tråkigt. VD:n som även är storägare lär ligga lågt nu.

Inte bara ett spel som har orsakat detta. VR-satsningar m.m. De fick storhetsvansinne.

Medlem

Dom har väl hela VR biten med som dom jobbar på eller är det nått som är utanför Starbreeze?

Tråkigt, förhoppningsvis kommer något gott utav det hela (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Dags att skära bort allt vid sidan och fokusera på att faktiskt göra spel? Filialer och kontor i halva delen av den kända världen, indien, barcelona, usa, etc. VR som ingen kommer spela och om någon gör det så är det på en arkad i japan. Köpte motor för flera år sedan men använder Unreal nu? Skall vara förläggare på sidan för spel som, jag gissar inte kommer sälja så bra som folk tror (System Shock 3 och Psyconauts 2).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av apanbajs:

Dom har väl hela VR biten med som dom jobbar på eller är det nått som är utanför Starbreeze?

Bra fråga. Som jag förstår det är VR-satsningen något de gör (gjorde?) tillsammans med Acer. Mer information går om deras headset går att hitta här: https://www.starbreeze.com/sv/virtual-reality/

Uppdaterade nyheten, Affärsbladet skriver att:

"Rekonstruktionen avser Starbreeze AB samt de svenska dotterbolagen Starbreeze Publishing, Starbreeze Production, Starbreeze Studios och Enterspace och Enterspace International."

Enterspace verkar vara ett av företagen som var med i VR-dealen:

"With wholly owned companies Nozon, with the revolutionary VR movie technology PresenZ, and Enterspace, aiming to bring a completely new type of large-scale, location-based VR entertainment to market, Starbreeze is well positioned to innovating how entertainment is consumed in the future."


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Bra fråga. Som jag förstår det är VR-satsningen något de gör (gjorde?) tillsammans med Acer. Mer information går om deras headset går att hitta här: https://www.starbreeze.com/sv/virtual-reality/

Uppdaterade nyheten, Affärsbladet skriver att:

"Rekonstruktionen avser Starbreeze AB samt de svenska dotterbolagen Starbreeze Publishing, Starbreeze Production, Starbreeze Studios och Enterspace och Enterspace International."

Enterspace verkar vara ett av företagen som var med i VR-dealen:

"With wholly owned companies Nozon, with the revolutionary VR movie technology PresenZ, and Enterspace, aiming to bring a completely new type of large-scale, location-based VR entertainment to market, Starbreeze is well positioned to innovating how entertainment is consumed in the future."

De sa i förra veckan att de skulle initiera ett sparprogram och lägga ner vissa verksamheter, däribland VR-satsningen fattade jag det som.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/11/30/starbreeze-...

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av ClockWise:

De sa i förra veckan att de skulle initiera ett sparprogram och lägga ner vissa verksamheter, däribland VR-satsningen fattade jag det som.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/11/30/starbreeze-...

Yes, jag hittade även detta:

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/uppgifter-st...

Ser ut som att det inte blir något mer av det.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dags att skära bort allt vid sidan och fokusera på att faktiskt göra spel? Filialer och kontor i halva delen av den kända världen, indien, barcelona, usa, etc. VR som ingen kommer spela och om någon gör det så är det på en arkad i japan. Köpte motor för flera år sedan men använder Unreal nu? Skall vara förläggare på sidan för spel som, jag gissar inte kommer sälja så bra som folk tror (System Shock 3 och Psyconauts 2).

Finns ju alltid final fantasy!

Medlem

Äh, EA köper väl upp dem och begraver varumärkerna så att de sedan om 15 år kan släppa nåt P2W mobilspel :).

Synd dock om Starbreeze, men det känns som de expanderat bra bit utanför deras kapacitet.

Medlem

Gå tillbaka till att göra det ni gjorde bäst, starbreeze! Dvs episka single player spel som The Darkness och Riddick. Skulle för övrigt köpa en remaster av The Darkness utan att blinka!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Han ägaren eller vd'n var väl han som ägde det svenska spelföretaget Grin en gång i tiden. Starbreeze idag är ju inte riktigt vad det en gång var. Nu arbetar ju alla på machinegames av de som gjorde exempelvis riddick och the darkness.
Trodde att Bo Andersson hade lärt sig läxan av att inte göra spel av film/serie.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Äh, EA köper väl upp dem och begraver varumärkerna så att de sedan om 15 år kan släppa nåt P2W mobilspel :).

Synd dock om Starbreeze, men det känns som de expanderat bra bit utanför deras kapacitet.

Ja just det. EA är djävulen (påminner om att de inte är nära en konkurs). Skulle gärna vilja se dem köpa Payday-licensen och göra spelet i Frostbyte. Passar nog ganska bra in i deras Game Pass. Tror att de skulle förvalta detta bra. Bättre än Overkill.

Edit.

Skrivet av Javas:

Gå tillbaka till att göra det ni gjorde bäst, starbreeze! Dvs episka single player spel som The Darkness och Riddick. Skulle för övrigt köpa en remaster av The Darkness utan att blinka!

Ingen av dessa personer är kvar på Starbreeze. Nu är (var) det folk från gamla Grin som styrde. Förutom de som hoppade av efter Payday 2 succén. Startade bl.a 10 chambers collective (GTFO).

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Äh, EA köper väl upp dem och begraver varumärkerna så att de sedan om 15 år kan släppa nåt P2W mobilspel :).

Synd dock om Starbreeze, men det känns som de expanderat bra bit utanför deras kapacitet.

Finns redan till mobil

Geeks Gaming

Tråkigt men inte oväntat. Dom har inte gjort något speciellt de senaste åren och tycker dom bara släppt skräp. Men kan inte leva på Payday2 resten av livet.

De enda som är mycket tråkigt är att dom investerat pengar i System Shock 3.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Man ska nog ta det lite lugnt nu. Det är en tragedi. Många småsparare och andra som har förlorat pengar. Förmodligen inte bara företaget som mår dåligt. Tråkigt. VD:n som även är storägare lär ligga lågt nu.

Inte bara ett spel som har orsakat detta. VR-satsningar m.m. De fick storhetsvansinne.

Jag gick iofs ut för ett år sedan ungefär, redan då såg det inte ljust ut. Så jag förlorade inte många kronor, och klart det är tråkigt när folk förlorar pengar, men så är det med aktier, det är ju lite gambling. Man ska inte köpa aktier för pengar man inte har råd att förlora.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag gick iofs ut för ett år sedan ungefär, redan då såg det inte ljust ut. Så jag förlorade inte många kronor, och klart det är tråkigt när folk förlorar pengar, men så är det med aktier, det är ju lite gambling. Man ska inte köpa aktier för pengar man inte har råd att förlora.

Verkligen. De har ca: 600 anställda också vad jag har läst. Undrar om de som har köpt Overkills The Walking Dead kommer att få se fler episoder?

KoP
Medlem

Guldläge för MS att hala fram plånboken och köpa en till studio.

KoP
Medlem
Skrivet av Maysay:

Verkligen. De har ca: 600 anställda också vad jag har läst. Undrar om de som har köpt Overkills The Walking Dead kommer att få se fler episoder?

Overkills The Walking Dead är väl inget episod-baserat spel? 🤔

Medlem
Skrivet av KoP:

Overkills The Walking Dead är väl inget episod-baserat spel? 🤔

Jo. Säsonger. S02. Ep01 släpptes förra veckan.

Medlem
Skrivet av Maysay:

VD:n som även är storägare lär ligga lågt nu.

Samma VD som sålde stora delar av sitt innehav för någon vecka sen om inte mer? Ja, skulle ligga lågt om jag var han.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Samma VD som sålde stora delar av sitt innehav för någon vecka sen om inte mer? Ja, skulle ligga lågt om jag var han.

Är det sant? Vart står det? Blir genuint nyfiken på det där.


signatur

IDKFA

Medlem

Ja med tanke på det skit de producerat (eller inte) de senaste åren så blir man ju inte förvånad. Sådana här företag verkar ha förlorat kontakten med sin kundbas d.v.s de som eventuellt skulle köpt deras spel. Det verkar bli vanligare att företag lever i sin egen bubbla och skiter i sina kunder, vilket i det här fallet straffas hårt och rättvist.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Samma VD som sålde stora delar av sitt innehav för någon vecka sen om inte mer? Ja, skulle ligga lågt om jag var han.

Skrivet av mrFluffy:

Är det sant? Vart står det? Blir genuint nyfiken på det där.

Det var tvångsförsäljningar. Han var ju t.o.m tvungen sälja sin villa i Ingarö.

Medlem
Skrivet av krille1986:

Han ägaren eller vd'n var väl han som ägde det svenska spelföretaget Grin en gång i tiden. Starbreeze idag är ju inte riktigt vad det en gång var. Nu arbetar ju alla på machinegames av de som gjorde exempelvis riddick och the darkness.
Trodde att Bo Andersson hade lärt sig läxan av att inte göra spel av film/serie.

Skulle förklara hur det blev som det blev, Grin var klåpare och satsade fullt ut på skräp ingen frågade efter eller ville ha. Lite som Starbreeze med Walking Dead och VR.

Medlem

Hmm.. skulle nog ha sålt när jag låg på plus 70% för ett par år sedan. 92% förlust var ju inte julklappen man hoppats på. Men jag kom nog lindrigt undan jämfört med många andra. Framförallt tråkigt för alla anställda.

Borde kanske ha reagerat smartare när de visat upp Walking dead men hade fortfarande hopp om StarVR.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Är det sant? Vart står det? Blir genuint nyfiken på det där.

https://www.svd.se/starbreeze-vd-salde-aktier-for-att-aterbet...

Han blev mer eller mindre tvingad.

Medlem

Ett mediokert företag med en medioker spelportfölj. Tråkigt att det går dåligt hos företaget men det kan väl inte vara speciellt förvånande med tanke på vad som har producerats och den förhållandevis orimliga expansion som företaget gjorde utan stabilt underlag.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

12
Skriv svar