Hur mycket lägger ni på julklappar?

Medlem
Hur mycket lägger ni på julklappar?

Som fråga lyder: hur mycket lägger ni på julklappar? Själv har två barn och även ifall jag vill skämma bort dem och ge vad de önskar så gillar jag inte riktigt idén om att överkonsumera bara för att det är en högtid. För mig får det max bli 10 000 totalt.

Medlem

Planer på lägga ca 6000kr i år.
Leksaker och lite nyttoprylar. Åt mig själv ska jag köpa en skjorta och ett par skor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag är min egen och kanske unnar mig själv något. Mina syskon är gamla nog att köpa det dom vill ha själva. Föräldrar får kanske någon blomma. Säg 500kr.

Moderator | Testpilot

Det är lite olika men ofta inte så mycket pengar. Oftast köper jag bara nyare saker än vad de redan har, typ handdukar, stolar, gardiner, enklare kläder etc.

Ska nog fixa någon form av snöslunga till min far som börjat få lite problem med ben och annat som inte lär bli så billigt. Lättare för honom dock att fixa med snön då när den väl kommer så det känns värt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

Alldeles för mycket.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag har slutat köpa julklappar. Brukar försöka köpa några mellandagsklappar åt mig själv istället.

Medlem

Blir väl ett par hundra för leksaker till brorsbarnen.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har slutat köpa julklappar. Brukar försöka köpa några mellandagsklappar åt mig själv istället.

Same

Medlem
Inaktiv

Köp och köp, jag hör aldrig annat!

Medlem
Medlem

Jag är i den situationen att fast jag själv tycker att det skulle vara bättre att helt slopa det där med julklappar, så tycker vissa medlemmar av släkten att det är en viktig tradition, och jag har inte hjärta att göra dem besvikna. Så jag säger som Montaigne, alldeles för mycket.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent

200-300. Vi lottar så att alla får köpa varsin present åt någon annan. Ungarna får givetvis klappar, men jag brukar hoppa över julen och ge dem något under året istället som en överraskning, eftersom de ändå får en massa på julen.

Konceptet med vuxna som spenderar tusentals kronor på att köpa klappar till varandra är så meningslöst och bortkastat.

Medlem

1000 spänn på dottern. Sedan får det räcka. Vuxna kan köpa sitt skrot själva.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers

Runt 1500 per barn, plus säkert 1000 till med brorsbarn och mor.


signatur
KoP
Medlem
Medlem

~1500

whisky till far, vinare till mor.

Sen något krimskrams till syskonbarnen som egentligen inte fattar vad jul är ännu

Medlem

Inget. Vi har knytkalas istället. Mycket trevligare. Köper som flera andra något till sig själv, kanske ett spel eller kanske några dadelbollar


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Myran22:

200-300. Vi lottar så att alla får köpa varsin present åt någon annan. Ungarna får givetvis klappar, men jag brukar hoppa över julen och ge dem något under året istället som en överraskning, eftersom de ändå får en massa på julen.

Konceptet med vuxna som spenderar tusentals kronor på att köpa klappar till varandra är så meningslöst och bortkastat.

Håller med dig här. Helt meningslöst att köpa dyra presenter till vuxna (som kan köpa det själva). I exempelvis engelska kungahuset har de som tradition att enbart ge varandra billiga (men roliga) gåvor.

phi
Medlem

Exakt 0 kr. Är så jävla glad att slippa julklappshetsen numera.

Medlem

Inga egna barn men julklappar för ca 500:- per syskonbarn och barn i väldigt nära vänkrets. 1500:- totalt blir det julklappar för i år.

Ingen hets heller då det mesta går att köpa online via steam och andra bra ställen. Man blir lika omtyckt varje gång. Spel gör barn glada


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Runt 2000 kr totalt, till hela släkten o familjen. Vi köper mest roliga grejor vi hittar under året, inga dyra grejor.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

300-600 per familjemedlem, det dubbla åt eventuell respektive. Jag har dock blivit extremt dålig på att önska mig saker själv, i år finns det en huvtröja på listan men inget mer.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Som mest 1200 per familjemedlem, men deras önskningar varierar, farsan exempelvis gillar böcker och är man smart och kollar secondhand som stadsmissionen tex kan man hitta böcker som kom ut samma år för en struntsumma. Jag köpte en bok i perfekt skick för en femtiolapp som när jag vid samma tillfälle kollade på Akademiebokhandeln där den kostade 249kr. snål eller snillrik bestäm ni.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Traveller in time:

Som mest 1200 per familjemedlem, men deras önskningar varierar, farsan exempelvis gillar böcker och är man smart och kollar secondhand som stadsmissionen tex kan man hitta böcker som kom ut samma år för en struntsumma. Jag köpte en bok i perfekt skick för en femtiolapp som när jag vid samma tillfälle kollade på Akademiebokhandeln där den kostade 249kr. snål eller snillrik bestäm ni.

Snillrik!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

2000 kanske, 1000 till tjejen, 1000 till min 7-åriga dotter, inget till mina föräldrar eller syskon, bjuder hellre hem dem på julmiddag.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Som mest 1200 per familjemedlem, men deras önskningar varierar, farsan exempelvis gillar böcker och är man smart och kollar secondhand som stadsmissionen tex kan man hitta böcker som kom ut samma år för en struntsumma. Jag köpte en bok i perfekt skick för en femtiolapp som när jag vid samma tillfälle kollade på Akademiebokhandeln där den kostade 249kr. snål eller snillrik bestäm ni.

Snillrik. Bra tips förövrigt!

Skrivet av ovanligamaria:

Snillrik. Bra tips förövrigt!

Bra tips bara om man är medveten om att man aldrig vet vad man kan hitta, mitt fynd var just det, ett fynd. Men jag har sett böcker och filmer som kommit ut samma år, hittat klassisk läderjacka från 70-talet etc. Allt beror på vad folk lämnar in och butikernas inventarier rotations schema. Alltid lite spännande då man aldrig vet vad man kan hitta.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar