Episkt? Epic lanserar Steam-rival

Robot
Episkt? Epic lanserar Steam-rival

Lockar utvecklare med större del av vinstkakan än Steam.

#epic-games, #epic-games-store, #nyhetstips


Medlem

Steam sänkte just sin andel mot större intäkter, tror det är 10M$+ så går man ner från 30% till 20% till Valve. Det skall dessutom ha applicerats retroaktivt tillbaka till början av Oktober.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

På listan över vad absolut ingen vill ha är ytterligare en digital shop för spel.

Medlem

Det är ju bra för dem att alla spel görs i Unreal nuförtiden. Finns en tanke bakom allt. Kina avancerar.

Medlem

Detta vill vi inte ha.

Trevligt. Jag är trött på STEAMs dominans. Det har bara blivit sämre och sämre och de bara pumpar ut tusentals spel om året känns det som.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kan, i alla fall, inte bli särskilt mycket sämre än Steam.

För att undvika helt monopol på digitala pc-marknaden, vilket är askasst för både konsument och utvecklare, bör det komma ännu fler klienter.

Medlem
Medlem
Skrivet av Cirdane:

På listan över vad absolut ingen vill ha är ytterligare en digital shop för spel.

För oss kunder finns det inget dåligt med konkurrens. Steam är ju den sämsta digitala shopen, rörigare klient/shop får man leta efter.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

För oss kunder finns det inget dåligt med konkurrens. Steam är ju den sämsta digitala shopen, rörigare klient/shop får man leta efter.

Jag börjar bli trött på att installera launchers för varenda spel jag vill köra.

Steam, Uplay, Origin, GOG Galaxy, Battle.net.... Listan börjar bli för lång.

Nu stod det iofs inget om en launcher i nyheten om jag nu inte missuppfattade nåt men jag kan ge mig fan på att dom har planerat en sån också.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Steam sänkte just sin andel mot större intäkter, tror det är 10M$+ så går man ner från 30% till 20% till Valve. Det skall dessutom ha applicerats retroaktivt tillbaka till början av Oktober.

Från $10M är det 75-25, från $50M är det 80-20. Man räknar dock värdet på all försäljning av spel, dlc och marknadsaktivitet.

Medlem

Bra, då blir Steam tvungna att step up their game!! Har varit missnöjd med Steam de senaste åren


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Jag börjar bli trött på att installera launchers för varenda spel jag vill köra.

Steam, Uplay, Origin, GOG Galaxy, Battle.net.... Listan börjar bli för lång.

Nu stod det iofs inget om en launcher i nyheten om jag nu inte missuppfattade nåt men jag kan ge mig fan på att dom har planerat en sån också.

Hur var det med nu med PC master race?

Medlem

JAAAAA! Ytterligare en downloader-installer-play-drm-klient att ha installerad och körandes där bara vissa spel kommer finnas! Som jag har längtat, tycker det är alldeles för få sådana här program och min taskbar ser så tom ut med de 29 launchers som redan körs....

Medlem

Grymt. Det här kommer bli dödsstöten för Valve och även ett bittert uppvaknande för dom som laggt alla sina ägg(spel) i samma korg.

Geeks Gaming
Skrivet av Cirdane:

Jag börjar bli trött på att installera launchers för varenda spel jag vill köra.

Steam, Uplay, Origin, GOG Galaxy, Battle.net.... Listan börjar bli för lång.

Nu stod det iofs inget om en launcher i nyheten om jag nu inte missuppfattade nåt men jag kan ge mig fan på att dom har planerat en sån också.

Tänk tillbaka på tiden när man va tvungen att installera varje spel för sig och varje spel hade egen launcher.

Medlem

jag kör nästan bara med steam, jag pallar fan inte alla andra det är så rörigt suck.... fan va man saknar gamla goda tiden när man inte behövde en digital app för att spela ett jäkla spel..

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Tänk tillbaka på tiden när man va tvungen att installera varje spel för sig och varje spel hade egen launcher.

Fast då startade man ju bara spelet som kördes utan att ett tredjepartsprogram behövdes. Och så kunde man bränna skiten på cd-skivor och ge till sina kompisar som aldrig fattade hur man installerade det 😂

Medlem

Det är priset för en såpass öppen spelplatform som PC, och det är faktiskt ett pris som är värt "kostnaden", annars finns det ingen konkurrens vilket bara är skit för oss kunder. Stör man sig väldigt på alla launchers och stores, vilket är förståeligt, kan man köra något som Playnite som samlar allt på en plats.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Tänk tillbaka på tiden när man va tvungen att installera varje spel för sig och varje spel hade egen launcher.

Tänkte på det också. Är faktiskt en ok jämförelse.

Största skillnaden är väl då förstås att man nu ska ha flera olika konton med olika lösenord att hålla reda på.

Medlem

Fan vad skönt! Då kanske spelen blir billigare för slutkunder.

Men inte en chans i helvetet att _jag_ kommer att gå över. Steam räcker!

Medlem

Dagen då epic lär sig använda standardiserade ip-scopes för sina lokala gamesearches så kanske man kan tänka på det, tills vidare tror jag att jag håller mig till andra som är liiite mer kompetenta än sop epic

Medlem

Ännu en? Suck... Det är precis som med alla dessa filmstreamingkanaler som ska utannonseras titt som tätt just nu. Snart är det enklare att köpa fysiska spel och Blurayfilmer igen...

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Jag börjar bli trött på att installera launchers för varenda spel jag vill köra.

Steam, Uplay, Origin, GOG Galaxy, Battle.net.... Listan börjar bli för lång.

Nu stod det iofs inget om en launcher i nyheten om jag nu inte missuppfattade nåt men jag kan ge mig fan på att dom har planerat en sån också.

Epic har redan en launcher, så dom lär säkert utveckla den vidare med sin affär.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är priset för en såpass öppen spelplatform som PC, och det är faktiskt ett pris som är värt "kostnaden", annars finns det ingen konkurrens vilket bara är skit för oss kunder. Stör man sig väldigt på alla launchers och stores, vilket är förståeligt, kan man köra något som Playnite som samlar allt på en plats.

Det finns ju dock ingen konkurrens när allt fler låser sina spel bakom sina egna klienter.

eld
Medlem

Sjukt bra för indiestudios!

Medlem

Usch vad gräsligt. Jag hatar denna launcher invasion. Steam är det enda rätta med sina alla bra funktioner och interface. Jag vill ha allt samlat där.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Grymt. Det här kommer bli dödsstöten för Valve och även ett bittert uppvaknande för dom som laggt alla sina ägg(spel) i samma korg.

Ja gud bevars för enkelhet.

Det är min dröm att ha ett busskort med olika storlek och sätt att betala för varje busslinje, så klart i varsin plånbok. Jag önskar även lite olika spänning i eluttagen för varje typ av rum i hemmet så att jag kan flanera på ikea och köpa en fin fönsterlampa för vardagsrummet och en likadan fast gjord för kök, till köket. Eller ja, för att vara på temat. Ge mig en webbläsare för spelsidor, en för nyhetsblaskor och en för youtube. Gärna med en hyffsad igenkänningsfaktor men låt dom fungera lite olika och ge en ojämn förväntan av funktion och support.

Den enda fördelen utöver preferens av UI/funktion/köpskydd etc. är väl konkurrensen och möjligheten att förhandla avgifter för den som saluför.. men egentligen, spel har kostat 500-600 kronor sedan innan kollegor jag jobbar med föddes så den enda som gynnas av det i ett direkt led är speltillverkaren, vilket med en god portion tur potentiellt kan gynna slutkonsumenten. Fördelen på steam för konsumenten är de extrema reorna som samordnas och som annars sannolikt skulle utebli eller inte uppmärksammas i så stor utsträckning.

Medlem

Valve var kungar under många år, men blir man för bekväm och slutar vara relevant (slutar göra _spel_!) så kommer dominansen att minska över tid. Incitamenten att lojalt stanna i samma plattform minskar för kunderna, då Valves dragningskraft initialt var de fantastiska egna titlarna.

Skulle detta sluta med en än mer fragmenterad digital marknad, och då minskad marknadsandel i Valves fall, så har de bara sig själva att skylla.

Det känns nästan som Valve och Blizzard tävlar i att minska sin respektive relevans som monsterkreatörer inom spel. De visar båda ett aktivt ointresse att hålla kvar sina fans. Klart som korvspad att andra då passar på att ta marknadsandelar när de har megahits som spelas frenetiskt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Hade också gärna sett alla spel samlade på ett ställe, men inte på Steam.

123
Skriv svar