Medlem
Dragon Quest XI

Recensionen bygger på cirka 50 timmars speltid. Jag har inte slutfört spelet. Recensionen innehåller inga direkta spoilers, bara några meningar som vagt nämner vad som händer i introt, samt lite om en side quest i spelet.

Jag spelade Persona 5 för ett tag sen. Det blev min återkomst till japanska rollspel, efter en väldigt lång paus från genren. Nu har jag plockat upp ett litet spel som kallas Dragon Quest 11, och ryktet säger att det är riktigt bra. Jag tar därför på mig mina mest kritiska glasögon och ska försöka förmedla mina tankar.

Grafiken i spelet är ljus och inbjudande. Vi pratar sagovärld från Pixar snarare än Game of Thrones, något som ytterligare förstärks så fort striderna börjar. De första fienderna jag möter är Slimes, små blå droppar med gulliga ögon och glada munnar. Jag har inget emot att man blandar lite ljusare teman med en storslagen berättelse. Alla spel behöver inte vara nattsvarta, blodiga Witcher-kloner. Jag gillar det. Grunden till storyn läggs i en öppnande filmsekvens som berättar en liten Moses-berättelse om en pojke som hittas i floden. När spelet väl ger dig kontrollen är du äldre, på väg att bli en man, men precis som i alla JRPG jag spelat är man fortfarande väldigt ung, och kommer snart att upptäcka hur speciell man är. Här har vi mitt första problem med spelet – huvudkaraktären, eller kanske snarare hans avsaknad av karaktär. Att ha en så kallad tyst protagonist, en huvudkaraktär utan tal, kan fungera i spel som har ett bra dialogsystem och möjlighet att själv utveckla karaktären. Men jag tycker inte att det fungerar här, mycket för att det helt saknas just dialogval som kunde fyllt i luckorna. Det blir bara konstigt när dina kompanjoner och personer runt dig reagerar på något som händer och du bara står där tyst, ofta uttryckslös. Eller ännu värre, när de reagerar på något som du tydligen har sagt trots att du inte uttryckt det varken i talad dialog eller text. Det finns inte något rollspelande där du själv kan välja dina handlingar och forma din personlighet, så en röstsatt protagonist hade jag helt klart föredragit. Alla andra viktiga karaktärer har talad dialog, så det hade inte krävts speciellt mycket extra arbete.

Storyn är inget man lägger på minnet. Jag tänker inte gå in på detaljer och spoila något för er som vill uppleva historien själva, men jag har vid flera tillfällen reagerat på hur storyn känns som en enda lång kliché. Berättelsen känns dessutom full av upprepningar. Som exempel används brev vid flera tillfällen för exposition, istället för dialog mellan personer, och twisten "Muhaha, jag var faktiskt ond hela tiden!" förekommer flera gånger. Personer du möter är ofta schabloner av karaktärer vi sett hundratals gånger, med några få karaktärsdrag. Förväntar man sig djupa karaktärer som Blodige baronen i Velen får man leta någon annanstans. Det bästa med storyn är inte huvudkaraktären, utan det är de sju kompanjonerna du samlar på dig längs vägen. Även de kan vara lite klyschiga i vissa lägen och har inte något större djup, men de har ändå en personlighet som ger karaktär till spelet, till skillnad från protagonisten som är ett blankt papper som aldrig fylls i. Mina personliga favoriter är Veronica och Sylvando. Tyvärr är interaktionen med dina kompanjoner högst begränsad. När du utforskar så ser du inte ens att du har någon med dig. Det är bara huvudkaraktären man springer runt med. Jag skulle vilja se hela gruppen, höra hur de pratar med mig, och med varandra. Istället får man gå in i menyn och välja ”Party Talk”, eller prata med dem vid lägerelden för att på ett extremt basic sätt prata med varje karaktär individuellt, och de har sällan något att säga mer än vad du ska göra härnäst för att komma vidare i storyn. Det mesta du lär dig om dem presenteras under storyns filmsekvenser. Dessutom känns det aldrig som det blir något djup i relationerna. De är där för att hjälpa dig, men ditt förhållande till dem utvecklas aldrig bortom det. Deras motivation att hjälpa dig är lika simpel som deras karaktärsdrag och kan enklast förklaras med att du är den utvalde och de har inget bättre för sig, eller den lite mer klyschiga anledningen att du är den utvalde och de är menade att skydda dig. Det är tråkigt att man inte gjort mer av samspelet mellan dem.

Side quests behöver vi knappt nämna. Det är några av de mest triviala sidouppdrag jag sett i ett spel på mycket länge. Tyvärr är belöningarna ofta ganska bra så jag tvingar mig själv att leverera brev, jaga autografer och en massa annat som jag glömt efter tio minuter. Exempel på ett sidouppdraget jag gjort var när en kvinna fått veta att hennes vän begravt något åt henne under ett träd i trädgården. Trädet står precis utanför skolan där hon bor och arbetar, men hon arbetar inomhus hela dagarna och ser inte var hon gräver på nätterna så hon ber dig gräva upp det. Det är en liten ask med ett brev i. Hon berättar i brevet att hon ska gifta sig och flytta, men att hon alltid ska minnas deras tid tillsammans. Kunde hon inte berättat det innan hon flyttade? Var hon tvungen att skriva ett brev och begrava i trädgården? Lägsta betyg i historieberättande till den som skrev den questen. Det är ändå ett av få sidouppdrag som har en historia. Många andra är bara "döda det monstret med den attacken, för jag vill se att du kan det".

Spelets miljöer är stora, men ofta tomma på innehåll. Sånär som på fiender och någon enstaka kista eller crafting-ingrediens så finns det väldigt lite att upptäcka om man väljer att utforska omgivningarna. Alltför ofta tycker jag mig springa nerför en förgrening på kartan bara för att mötas av en tom återvändsgränd. Resultatet blir att jag i slutändan tar närmsta väg till mitt mål och inte finner något nöje i utforskandet.

Striderna är turordningsbaserade och tråkiga. Du kan springa runt med karaktärerna, men det har ingen som helst påverkan på striden. Att omringa en fiende, eller flankera en större best ger ingen som helst taktisk fördel. En attack framåt träffar alla, oavsett om du springer bakom ryggen på fienden. Det här är ett designbeslut som jag absolut inte förstår. Striderna hade blivit mycket mer intressanta om du kunde flytta runt till strategiska positioner. Det enda som tillför lite skoj i striderna är Pep-powers. När en eller flera i din grupp blir ”pepped” kan du kombinera attacker och anfalla tillsammans. Tyvärr finns det ingen indikator på hur mycket ”pep” en karaktär har och hur nära man är att uppnå statusen. Det kanske vissa gillar men för mig tar det bort ytterligare ett taktiskt moment eftersom man inte kan planera pep-attacker i samma utsträckning. Det blir mer på chans än ett planerat strategiskt drag. Jag spelade större delen av spelet med alla utom huvudkaraktären på autopilot. Striderna är så enkla att jag tror man skulle kunna klara 95 procent av dem med hela gruppen på auto. Under större delen av spelet kan man undvika fiender och slippa slåss. Men när man seglar runt på havet är det random encounters som gäller, så var beredd på tre eller fyra tråkigt enkla strider varje gång du seglar någonstans.

Musiken är irriterande och håller riktigt låg kvalitet. Den finns där konstant på en endless loop som inte är speciellt lång, så man får snabbt vänja sig vid att höra samma slinga om och om och om och om och om igen. Just repetition kan bli ett problem även i andra spel. När man spelar ett rollspel i 100 timmar kommer man onekligen att höra samma musikstycke flera gånger, men här känns det värre än på länge och när öronen blöder av utmattning saknar jag tystnaden. Problemet är att musiken för det mesta är det enda som hörs. I andra spel kan musiken minska i intensitet och låta spelaren fokusera på andra ljud, som atmosfärskapande ljud från din omgivning. Men i Dragon Quest 11 finns inga ambienta ljud. Vid ett par tillfällen när jag utforskat har jag stängt av musiken helt, och då möts man endast av tystnad sånär som ljudet av fotsteg. Inget sorl från folksamlingar, inget ljud av barn som leker i städerna, ingen fyllesång från pubarna eller böner från kyrkorna. Av den anledningen blir musiken det enda öronen fokuserar på och därför tar den ännu mer plats i ljudbilden och blir ännu mer upprepande.

Menysystemet är under all kritik. Att organisera sin inventory har aldrig känts så onödigt invecklat. En så enkel sak som att spara spelet görs komplicerat med dialog som tar tid för spelet att skriva ut. Många onödiga knapptryck blir det genom spelets gång.

Jag tycker Dragon Quest 11 är charmigt, framförallt när relationerna mellan dina karaktärer börjar utvecklas. Men det gör för mycket fel. Storyn är medioker, musiken är dålig, striderna är tråkiga, menyerna är från 1996 och miljöerna inbjuder inte till utforskning. Det lyckas missa målet på nästan alla punkter som jag tycker skapar ett bra RPG.

Dragon Quest XI
2
Tveksamt
+
Charmig grafik
+
Fantasifulla fiender
-
Simpla strider
-
Platt story
-
Tråkig protagonist
-
Ointressanta sidouppdrag
Det här betyder betygen på FZ
Moderator | Testpilot

Och här sitter jag som tycker det är ett av de bästa JRPG-spelen som kommit på år och dar.

Det där med simpla strider är intressant då Dragon Quest alltid varit simpelt, och kommer troligen alltid var det också. Serien utvecklar allt annat och vill ha kvar striderna som det alltid varit på gott och ont. Personligen gillar jag att det är enkelt då många andra spelserier hoppat över till ett mer aktivt stridssystem så uppskattas det att någon kör på samma gamla som jag gillar mest. Mitt tips skulle vara att ändra så man slipper gå runt med karaktären i fighter för precis som du säger har det tyvärr ingen inverkan alls (kan göra det i options).

En annan rekommendation är att spela på en svårare svårighetsgrad då man får mer ut av det simpla stridssystemet då genom att behöva tänka till hur du lägger dina buffs, debuffs, AOE, heals och annat. Här är det också coolt att man kan byta ut karaktärerna i strid. I vanlig ordning spelar du bara med fyra stycken men kan använda allihopa genom att byta en mot en annan mitt i striden.

Bra recension annars!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och här sitter jag som tycker det är ett av de bästa JRPG-spelen som kommit på år och dar.

Jo, jag har förstått att det är en vanlig åsikt. Jag har verkligen försökt ge det en chans. Men jag står bredvid hyllningskören och kan omöjligt stämma in.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra recension annars!

Tack!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@uberpwnage2.0: @Bennii vad tycker ni om musiken? Jag har inte hunnit börja med DQ11 än, because backlog of DOOOOM, men jag har sett många recensioner som sätter musiken som riktigt kass.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Loevet:

@uberpwnage2.0: @Bennii vad tycker ni om musiken? Jag har inte hunnit börja med DQ11 än, because backlog of DOOOOM, men jag har sett många recensioner som sätter musiken som riktigt kass.

Kass musik i ett Dragon Quest!? Men, men ... det går ju inte!?
Men ja, kan relatera till "backlog of DOOOOOOOM".


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Loevet:

@uberpwnage2.0: @Bennii vad tycker ni om musiken? Jag har inte hunnit börja med DQ11 än, because backlog of DOOOOM, men jag har sett många recensioner som sätter musiken som riktigt kass.

Musiken är riktigt dålig. Om man väntar sig ett orkestralt soundtrack med stråkar och blåsinstrument kan man leta vidare. Det är en midi-loop, alldeles för kort och alldeles för dåligt varierad. Kvalitén är dessutom riktigt låg. Och som jag skrev i recensionen, det finns inget annat i ljudbilden än musiken när man springer runt och utforskar. Allt ljud håller fruktansvärt låg kvalitet, inte bara musiken.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Loevet:

@uberpwnage2.0: @Bennii vad tycker ni om musiken? Jag har inte hunnit börja med DQ11 än, because backlog of DOOOOM, men jag har sett många recensioner som sätter musiken som riktigt kass.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kass musik i ett Dragon Quest!? Men, men ... det går ju inte!?
Men ja, kan relatera till "backlog of DOOOOOOOM".

Musiken är... Intressant. Den är inte dålig utan är annorlunda. I vanlig ordning får man någon form av orkestralt soundtrack men här får du uppiffad 8-bitars musik istället. Det är konstigt då jag hade föredragit det orkestrala men tycker personligen inte det är dåligt. Kan nog ha att göra med att jag är lite av en 8/16-bitars nörd också.

På PC kan man modda in orkestralt så då är det inte ett lika stort problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

Hade tänkt att ge Dragon Quest en chans. Men är lite tveksam då många recensioner har antingen höga eller låga siffror. Många JRPG spelserier spelar ju på gamla noter som gör att folk som följer spelserien har en större kärlek för dem. Har inte spelat så mycket Dragon Quest själv så jag är tveksam, är inte superförtjust i Akira Toriyama designen på karaktärerna för den delen heller.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Hade tänkt att ge Dragon Quest en chans. Men är lite tveksam då många recensioner har antingen höga eller låga siffror. Många JRPG spelserier spelar ju på gamla noter som gör att folk som följer spelserien har en större kärlek för dem. Har inte spelat så mycket Dragon Quest själv så jag är tveksam, är inte superförtjust i Akira Toriyama designen på karaktärerna för den delen heller.

Jag är ingen storkonsument av JRPG, och har som sagt varit borta från genren länge. Jag tror att Dragon Quest XI är ett svårt spel att börja med om man inte redan fastnat för serien. Det finns egentligen ingenting i spelmekaniken som inte gjorts bättre av många andra spel. Så det hänger egentligen på om man fastnar för storyn, och jag personligen tyckte att den var en väldigt torr och ytlig historia.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zimpan:

Hade tänkt att ge Dragon Quest en chans. Men är lite tveksam då många recensioner har antingen höga eller låga siffror. Många JRPG spelserier spelar ju på gamla noter som gör att folk som följer spelserien har en större kärlek för dem. Har inte spelat så mycket Dragon Quest själv så jag är tveksam, är inte superförtjust i Akira Toriyama designen på karaktärerna för den delen heller.

Charmen med spelet för många är att det är ett klassiskt gameplay med ny grafik och annat. Vill man ha lite nyare features och strider så bör man givetvis kika efter något annat.

Striderna är rätt så klassiska, tänk dig typ standard turbaserat JRPG i stil med äldre Dragon Quest, Final Fantasy, och alla de där titlarna.

Skrivet av Bennii:

Jag är ingen storkonsument av JRPG, och har som sagt varit borta från genren länge. Jag tror att Dragon Quest XI är ett svårt spel att börja med om man inte redan fastnat för serien. Det finns egentligen ingenting i spelmekaniken som inte gjorts bättre av många andra spel. Så det hänger egentligen på om man fastnar för storyn, och jag personligen tyckte att den var en väldigt torr och ytlig historia.

Om någonting är Dragon Qest XI ett av de bättre att börja med då det är lite av en "nystart" för serien. Allting är ganska enkelt att komma in i då strider inte är så avancerade, inte heller storyn så det är svårt att hänga med och det är mycket nytt utanför striderna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Absolut, det har jag full förståelse else för. Spelar mycket JRPGs själv och följer Final fantasy serien en hel del. Men ibland även om jag älskar JRPGs i allmänt så händer det enstaka gånger att det inte riktigt faller mig i smaken. Nya dragon quest kan vara ett utav de spelen, men kanske ger det en chans ifall jag finner den på rea i framtiden då jag oftast inte köper spel för fullt pris om jag känner mig osäker. Är beredd på att ändra åsikt om det faller mig i smaken längre fram.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zimpan:

@uberpwnage2.0: Absolut, det har jag full förståelse else för. Spelar mycket JRPGs själv och följer Final fantasy serien en hel del. Men ibland även om jag älskar JRPGs i allmänt så händer det enstaka gånger att det inte riktigt faller mig i smaken. Nya dragon quest kan vara ett utav de spelen, men kanske ger det en chans ifall jag finner den på rea i framtiden då jag oftast inte köper spel för fullt pris om jag känner mig osäker. Är beredd på att ändra åsikt om det faller mig i smaken längre fram.

Ni no Kuni 2 kan ju annars vara vad du söker efter. Det är lite mer fräscht än många andra JRPG spel som släppts nyligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Ligger redan på listan för framtida spel.

Medlem

Herregud, aja smaken är som baken.

Själv tycker jag som typ (alla andra ?) utom recensenten. Detta är förmodligen det bästa JRPG på år.

Fantastisk musik, mysiga karaktärer, bra story och framförallt alla städer !
Så mycket att utforska varje gång man kommer till en ny stad så är den gigantisk och man överraskas hela tiden att den föregående staden som också var gigantisk inte var (main city).

Tycker även det är lite märkligt att recensera ett spel som är enormt om man knappt spelar det, du har spelat 50h vilket är inte ens är halva spelet.
(beroende på hur man spelar, jag utforskar allt jag kan, vissa kanske bara igenom)

Jag har spelat 110 timmar och är fortfarande ej klar, tror jag har ca 2-5 timmar speltid kvar av post game.

Hälsningar // Dragon quest lover

Medlem
Skrivet av jeensen:

Herregud, aja smaken är som baken.

Själv tycker jag som typ (alla andra ?) utom recensenten. Detta är förmodligen det bästa JRPG på år.

Fantastisk musik, mysiga karaktärer, bra story och framförallt alla städer !
Så mycket att utforska varje gång man kommer till en ny stad så är den gigantisk och man överraskas hela tiden att den föregående staden som också var gigantisk inte var (main city).

Tycker även det är lite märkligt att recensera ett spel som är enormt om man knappt spelar det, du har spelat 50h vilket är inte ens är halva spelet.
(beroende på hur man spelar, jag utforskar allt jag kan, vissa kanske bara igenom)

Jag har spelat 110 timmar och är fortfarande ej klar, tror jag har ca 2-5 timmar speltid kvar av post game.

Hälsningar // Dragon quest lover

Om alla andra gillar spelet så är det ju min recension som är den intressanta att läsa.

Varför skulle jag inte kunna ge min bild av spelet efter 50 timmar? När jag skrev recensionen hade jag precis kommit till Sniflheim för andra gången och börjat upptäcka Eriks bakgrund. Blir det markant annorlunda gameplay efter det?

Medlem

Du kan inte recensera spelet redan efter 50 timmar, det är som att recensera en film när man bara sett halva. Spela klart det, se eftertexten. Detta spel är ett epos. (Själv är jag inne på min 105:e timme).

Medlem
Skrivet av mojive84:

Du kan inte recensera spelet redan efter 50 timmar, det är som att recensera en film när man bara sett halva. Spela klart det, se eftertexten. Detta spel är ett epos. (Själv är jag inne på min 105:e timme).

Blir striderna plötsligt bättre? Får karaktärerna du möter plötsligt djup? Blir storyn mer välskriven? Vad förändras efter 50 timmar som gör min kritik felaktig? Om inget fundamentalt förändras så står jag för min recension.

Medlem

Tycker det är lite intressant också att flera som gillar spelet klagar på att jag "bara" spelat 50 timmar innan jag har en åsikt. Om jag älskat spelet, som ni uppenbarligen gör, och skrivit en högst positiv recension efter 50 timmar där jag hyllade spelet och gav det en stark fyra i betyg - Hade ni då skrivit att min åsikt var fel eftersom jag bara spelat halva spelet? Eller, hade ni hållit med mig om allt jag skrivit i recensionen? Troligtvis det sistnämnda.

Missförstå mig inte, jag gillar att diskutera mina recensioner. Det är en av anledningarna till att jag skriver dem. Men om ert främsta argument är att jag inte spelat hela spelet så har ni inget att komma med som kommer få mig att fortsätta med DQ11 eller ändra åsikt om spelet.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Blir striderna plötsligt bättre? Får karaktärerna du möter plötsligt djup? Blir storyn mer välskriven? Vad förändras efter 50 timmar som gör min kritik felaktig? Om inget fundamentalt förändras så står jag för min recension.

Ja, ja och ja. Vill du att jag spoilar handlingen för dig? Det kan jag inte göra!
Jag tycker att man ska låta bli att recensera ett över 100 timmars spel om man inte lagt ner tid och klarat det, då blir recensionen mer rättvis.

Medlem
Skrivet av mojive84:

Ja, ja och ja. Vill du att jag spoilar handlingen för dig? Det kan jag inte göra!
Jag tycker att man ska låta bli att recensera ett över 100 timmars spel om man inte lagt ner tid och klarat det, då blir recensionen mer rättvis.

Du kan spoila allt du vill för mig. Använd spoilertaggar bara.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Ja, ja och ja. Vill du att jag spoilar handlingen för dig? Det kan jag inte göra!
Jag tycker att man ska låta bli att recensera ett över 100 timmars spel om man inte lagt ner tid och klarat det, då blir recensionen mer rättvis.

Tycka vad man vill men @Bennii: har en poäng. Om spelet för hans del inte har hunnit bli roligt vid 50 timmars-strecket så är det givetvis inte lönt att fortsätta. I samma veva får han också berätta om sina åsikter då han ändå lagt ned 50 timmar på att spela spelet, det är mycket tid, och även om spelet i sig kan bjuda på mycket mer så är det ju tyvärr inte något som troligen skulle ändra hans åsikt. Mycket, om inte all hans kritik har grund. Skillnaden är att det han inte tycker om är saker jag själv uppskattar och att han tänker annorlunda än dig och mig är helt okej.

Jag känner detsamma till vissa serier och filmer ibland. Är halva filmen seg och dötråkig får slutet vara hur bra som helst, jag kommer troligen inte se det ändå.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag kan förstå om ett spel är buggigt eller helt enkelt inte går att spela.
Men om man av ren lathet inte orkar ta sig igenom ett spel får man skylla sig själv att skriva en recension baserat på detta är lite löjligt, kan inte ta en sån recension seriöst. Så är det.
Rent allmänt, hur många spelrecensenter spelar klart spel de recenserar egentligen?
Jag tror grundproblemet är en redan sedimenterad inställning till vad man gillar, det kan ibland va svårt att anpassa sig.
Det enda minuset jag kan komma på med det här spelet, är bristen på minispel..vilket 3DS-versionen har mer av.

Medlem
Skrivet av mojive84:

Jag kan förstå om ett spel är buggigt eller helt enkelt inte går att spela.
Men om man av ren lathet inte orkar ta sig igenom ett spel får man skylla sig själv att skriva en recension baserat på detta är lite löjligt, kan inte ta en sån recension seriöst. Så är det.
Rent allmänt, hur många spelrecensenter spelar klart spel de recenserar egentligen?

Lathet har inget med saken att göra. Om jag var lat hade jag inte satt mig ner och berättat för Internet vad jag tyckte om spelet, och tagit den efterföljande diskussionen.

Ett spel, rent speltekniskt introducerar oftast tidigt sina core features och expanderar utifrån dem. Exakt hur stor del av ett spel man måste spela för att ge det en ärlig chans varierar naturligtvis beroende på speltypen. Men de flesta spel introducerar ganska små förändringar i spelmekaniken under andra halvan. Nya attacker, kraftfullare varianter av attacker osv, visst, men inga nya features som i grunden förändrar spelet. Du tycker inte jag gett spelet en ärlig chans, så min fråga jag ställde tidigare kvarstår: Vad ändras i andra halvan av spelet som avsevärt förändrar strider och story? (som var mina två största klagomål)

Och ännu hellre: Ge mig din bild av spelet så jag kan förstå dig. Vad var det du älskade så mycket med det?

Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Jag kan förstå om ett spel är buggigt eller helt enkelt inte går att spela.
Men om man av ren lathet inte orkar ta sig igenom ett spel får man skylla sig själv att skriva en recension baserat på detta är lite löjligt, kan inte ta en sån recension seriöst. Så är det.
Rent allmänt, hur många spelrecensenter spelar klart spel de recenserar egentligen?
Jag tror grundproblemet är en redan sedimenterad inställning till vad man gillar, det kan ibland va svårt att anpassa sig.
Det enda minuset jag kan komma på med det här spelet, är bristen på minispel..vilket 3DS-versionen har mer av.

Fast nu handlar det inte om lathet utan att han inte tycker spelet är bra nog och värd hans tid även efter 50 timmar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Åh, du har så fel! Helt ärligt, spela spelet..analysera såhär halvvägs leder ingen vart.
Du måste ha tålamod, att du tycker det är tråkigt och lätt nu..du har inte ens kommit dit än.
Jag vet för jag har gått igenom det där. Spelet kommer växa.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Åh, du har så fel! Helt ärligt, spela spelet..analysera såhär halvvägs leder ingen vart.
Du måste ha tålamod, att du tycker det är tråkigt och lätt nu..du har inte ens kommit dit än.
Jag vet för jag har gått igenom det där. Spelet kommer växa.

Fast igen, det ska inte behöva ta sådan lång tid för ett spel att bli bra. Jag ska inte behöva se mer än 1,5h av en 3 timmars rulle innan något intressant börjar hända för då är det något som är fel.

Personligen tycker jag spelet är kul redan från start, men ska sägas att jag är ganska biased då Akira Toriyama (Skaparen av Dragon Ball) står för karaktärsdesignen samt att jag älskar JRPG från SNES eran vilket det här spelet är väldigt likt med sina strider och liknande.

Det ändrar inte det faktum dock att andra personer kan och får ha andra åsikter. Finns flertalet spel som vänner och bekanta sagt jag ska spela men som i deras ögon inte blir bra förrän jag spelat 20-30 timmar och då spelar jag inte spelet. Ska jag ha tråkigt ens i en helarbetsdag på 8 timmar innan något roligt kommer så är det bara bortkastad tid i mina ögon. Då spelar jag hellre något jag har kul med alla timmar än bara några fåtal.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Som med allting av det här ämnets natur handlar det om personliga preferenser, och om man inte gillar spelet för att det är dåligt under 30 timmar så är det en recension. Ens personliga recension, till syvende och sist. Jag har spelat spel där jag inte var helt såld på upplevelsen de första 20 timmarna, senast Xenoblade Chronicles 2, men jag kom att bli tämligen frälst och spenderade nästan 200 timmar i spelet. Men det är sådan jag är, jag plöjer gärna ner massa tid i ett jrpg för att utforska det in i minsta detalj, men är man inte sån som person är spelet inte bra om man inte har roligt efter flera dussin timmar.

Och man kan också kritisera spel man i övrigt gillar väldigt mycket. Jag älskar exempelvis Dragon Quest VIII, men det är 10-15 timmar för långt, när jag kände att äventyret hade tagit slut naturligt skulle jag kuska vidare i en massa timmar till. Det sänkte helhetsupplevelsen för mig, trots att jag gillar spelet som helhet väldigt mycket. Samma med FFVI där första halvan representerar bland det bästa som finns i jrpg-genren, men andra halvan efter world of ruin tappar rejält och sänker också helhetsupplevelsen rejält. Men jag gillar spelet väldigt mycket trots det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Fast igen, det ska inte behöva ta sådan lång tid för ett spel att bli bra. Jag ska inte behöva se mer än 1,5h av en 3 timmars rulle innan något intressant börjar hända för då är det något som är fel.

Personligen tycker jag spelet är kul redan från start, men ska sägas att jag är ganska biased då Akira Toriyama (Skaparen av Dragon Ball) står för karaktärsdesignen samt att jag älskar JRPG från SNES eran vilket det här spelet är väldigt likt med sina strider och liknande.

Det ändrar inte det faktum dock att andra personer kan och får ha andra åsikter. Finns flertalet spel som vänner och bekanta sagt jag ska spela men som i deras ögon inte blir bra förrän jag spelat 20-30 timmar och då spelar jag inte spelet. Ska jag ha tråkigt ens i en helarbetsdag på 8 timmar innan något roligt kommer så är det bara bortkastad tid i mina ögon. Då spelar jag hellre något jag har kul med alla timmar än bara några fåtal.

Han har väl alltid stått för karaktärsdesignen? Det är bara att titta på föregående titlar, Akira Toriyama är Dragon Quest - utan han försvinner spelets själ. Det där va ett lågvattenmärke. Gillar man inte han så är nog inte Dragon Quest rätt RPG-serie att spela.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mojive84:

Han har väl alltid stått för karaktärsdesignen? Det är bara att titta på föregående titlar, Akira Toriyama är Dragon Quest - utan han försvinner spelets själ. Det där va ett lågvattenmärke. Gillar man inte han så är nog inte Dragon Quest rätt RPG-serie att spela.

Jag gillar att det är det enda du tar ut av hela inlägget.

Och jo det har han.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag gillar att det är det enda du tar ut av hela inlägget.

Och jo det har han.

Precis, tyckte det va ganska intressant. Är man biased på han så är man biased på Dragon Quest, varför spelar man det då? En väldigt relevant fråga.

12
Skriv svar